Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vernieuwen thuisnetwerk (3 modem/router verhaal)

Pagina: 1
Acties:

• LaitSolaire
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 15:46
Op dit moment heb ik (volgens mijn) geen problemen in mijn thuisnetwerk (bedraad en onbedraad). Ik heb echter zomervakantie en denk dat mijn huidige opzet achterhaald begint te worden (oude harware). Ik ervaar dat als beveiligingsrisico.

De huidige setup:
0. [WAN] Internet wordt geleverd door Ziggo en komt binnen via een Cisco EPC3928 (in bridge modus)
1. [LAN wired] De Cisco geeft de data door aan/ontvangt data van een Netgear N600 (WNDR3700 model) waarvan ik wireless gedeelte heb uitgeschakeld (staat in de kruipruimte). Deze netgear verzorgt het bekabelde internet in huis icm een 8 punts network switch (goedkoop dingetje dat zijn ding doet).
2. [LAN wireless] Een Linksys E2000 is verantwoordelijk voor de wirelss verbinding in appartement. Werkt ook naar behoren.

Ik denk er nu aan om enkel de Linksys E2000 te vervangen voor een Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000). Is dat naar jullie idee voldoende om een veilger en sneller wired/wireless netwerk te hebben? In het geval ik ook de Netgear N600 zou moeten vervangen, welke zouden jullie dan aanbevelen? Nog een Nighthawk? Zoals ik al zei zit de wired router onder de grond en de oude netgear N600 kwam niet goed door 30 cm beton plus isolatiemateriaal heen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:52
Waarom altijd een router gebruiken voor wireless?
Gebruik accesspoints (AP's) op de plek waar je wireless bereik nodig hebt.
Je hebt thuis maar 1 router nodig.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
tlpeter schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:37:
Waarom altijd een router gebruiken voor wireless?
Gebruik accesspoints (AP's) op de plek waar je wireless bereik nodig hebt.
Je hebt thuis maar 1 router nodig.
Om dat routers goedkoper zijn dan AP's en makkelijker te krijgen in een winkel als de Media Markt, en de hardware hetzelfde is minus de ingebouwde switch. Qua software kan je van elke router gewoon een AP maken. Dus daarom heeft ie vast alleen maar routers.

• LaitSolaire
johnkeates schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:39:
[...]
Dus daarom heeft ie vast alleen maar routers.
Dat klopt inderdaad. Een ondergrondse wired router icm een bovengrondse wireless router bleek het goedkoopst te zijn. Al zou inderdaad één router voor alles het eenvoudigst zijn. Ik zou kunnen proberen of een nieuwe ondergrondse router wel een voldoende sterk signaal heeft om de huiskamer te bereiken.

Edit: overtollige tekst verwijderd.

[ Voor 5% gewijzigd door LaitSolaire op 23-07-2015 13:17 ]

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Optie:
Is er toevallig een lokatie waar 2 UTP kabels naar toe lopen? (lokatie X)

Zo ja....Kabel van Cisco naar lokatie X [WAN poort Nighthawk)
Kabel van lokatie X (LAN poort Nighthawk) naar de switch in de kruipruimte.

Eventueel kan je nog kabels doorlussen vanaf lokatie X omdat de Nethawk 4 LAN poorten heeft.

• LaitSolaire
kwakzalver schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:45:
Optie:
Is er toevallig een lokatie waar 2 UTP kabels naar toe lopen? (lokatie X)
Nee, vanuit de meterkast (die op de gang staat) loopt een kabel die in de kruipruimte uitkomt. Er is in de buis geen ruimte meer voor nog een kabel.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Als ik het zo lees staat de meterkast 'bovengronds'.
Doe even een aanname dat de Cisco EPC ook in de meterkast zit.

Waarom niet de modem/router in de meterkast?
en vandaaruit een kabel naar een switch (in een waterdichte box, tegen vuil) in de kruipruimte?

Eventueel het bestaande gat uitboren
Pagina: 1