Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• William S
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09-2021
De nu.nl app had deze week wen update waarbij de rechten zijn gewijzigd.

De app wil nu toegang tot vertrouwelijke agenda gegevens.
Is dit een manier om makkelijk toegang te krijgen tot de agenda's van politici, sporters, sterren en criminelen (in spe)?
Voor een nieuwsapp helemaal niet nodig. NOS, CNN en BBC hebben dit bijvoorbeeld niet.

Agenda
  • agenda-afspraken toevoegen of wijzigen en e-mails verzenden aan gasten zonder medeweten van de eigenaren
  • agenda-afspraken en vertrouwelijke informatie lezen
Ik heb de app voorlopig van mijn apparaten verwijderd.
Al doen ze er niets mee....helemaal niet nodig dat ze die toegang hebben.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 14:48
AD.nl had hier ook een handje van een goed jaar geleden; jammer maar helaas, dan de mobiele website gebruiken.

Een volgende Android versie belooft toch uitgebreid rechtenbeheer, zodat je per app specifiek rechten kunt toekennen? Custom rom's kunnen dit kennelijk al een tijdje, maar de mainstream gebruiker nog niet.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:35

netblade

Sunrise

Ik gebruik sowieso geen apps voor dit soort doeleinden, noem me ouderwets maar als ik wat wil weten zoek ik dat via de desbetreffende websites op, al die apps die weinig meerwaarde hebben tegenover de reguliere webpagina komen niet op mijn toestel.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Het is dus interessant om de APK te reverse-engineeren en te zien welke API's aangesproken worden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

netblade schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:51:
Ik gebruik sowieso geen apps voor dit soort doeleinden, noem me ouderwets maar als ik wat wil weten zoek ik dat via de desbetreffende websites op, al die apps die weinig meerwaarde hebben tegenover de reguliere webpagina komen niet op mijn toestel.
Dit! Verder is nu.nl een waardeloze nieuwssites maar dat terzijde.
In veel gevallen is de mobiele site zelfs beter dan de app..

Verwijderd

Waarom wordt een app met zulke data mining niet geweerd door het downloadplatform? Of wordt die gewoon ongecontroleerd aangeboden via de nu website?

Ik zou gewoon als je die site wilt gebruiken, van de mobiele website een linkje maken in je app lijst van android.

Het is zeker niet de enige Android app die zo agressief informatie verzameld. En het is simpel een nieuwsapp heeft geen toegang nodig tot agenda's.

Zelf heb ik gekozen voor BlackBerry daarbij moet je bij native apps de bevoegdheden zelf aanzetten, als je wilt dat ze iets mogen. En zijn developers verplicht om hun app door een handmatige controle te laten gaan voor die in de store komen, waarbij ze op dit soort zaken, als ze die niet kunnen verantwoorden worden afgewezen.

Iphone en windows phone hebben zo'n zelfde systeem :
  • Apps met Aan / uit schakelbare bevoegdheden.
  • Menselijke controle van bevoegdheden voor apps worden toegelaten.
Over android M gaan de geruchten dat uitschakelbare bevoegdheden ook naar dat platform komen, Xprivacy voegt die optie ook toe aan je Android van nu.

Ik zou dat meenemen in de aanschaf van je volgende telefoons.

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 110% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:46 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-11 16:32
Iemand een goede app voor stock android om per applicatie de rechten te regelen? Ik had in het verleden een rooted telefoon, maar nu dus niet meer.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:42
Je hebt zeker ook geen Facebook meer op je telefoon die nog veel en veel meer mag zien.

Verwijderd

Die extra rechten vielen mij ook op bij de update melding.
De app heb ik niet verwijderd. Ik heb er simpel voor gekozen om de update niet te installeren.
Er zijn wel meer apps die ik niet update. Simpelweg omdat ze prima functioneren.

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:08
netblade schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:51:
Wat helemaal jammer is is dat de mobiele versie van nu.nl eigenlijk super is, behalve dat er steeds een 'popup' door je neus wordt geboord dat er ook een app is en dat je die eigenlijk moet downloaden. |:(

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-11 15:53
Het schijnt dat je in de app kunt aangeven of Nu.nl wel of geen toegang krijgt tot je agenda. Hier kun je er meer over lezen: http://www.nu.nl/blog/409...ens-champions-league.html

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
jip_86 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:48:
Je hebt zeker ook geen Facebook meer op je telefoon die nog veel en veel meer mag zien.
https://m.facebook.com/home.php?sk=h_chr d:)b
Werkt net zo goed, heb het al een jaar ofzo in gebruik en nog geen dingen tegengekomen die met de app wel kunnen maar met de website niet. Scheelt een hoop batterij voor m'n gevoel en natuurlijk een betere privacy omdat je de app niet meer nodig hebt. Ik wens ze veel succes met het uitlezen van m'n telefoonboek e.d. via de browser >:)

Door de toevoeging 'sk=h_chr' heb je ook gelijk je nieuwsoverzicht gesorteerd zodat meest recente berichten bovenaan staan (i.p.v. die irritante 'topverslagen' sortering).

En als je in Chrome kiest voor 'Toevoegen aan startscherm' dan krijg je een icoontje dat bijna identiek is aan die van de app, dus je ziet het verschil amper.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2015 11:22 ]

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
William S schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:34:
De nu.nl app had deze week wen update waarbij de rechten zijn gewijzigd.

De app wil nu toegang tot vertrouwelijke agenda gegevens.
Is dit een manier om makkelijk toegang te krijgen tot de agenda's van politici, sporters, sterren en criminelen (in spe)?
Voor een nieuwsapp helemaal niet nodig. NOS, CNN en BBC hebben dit bijvoorbeeld niet.

Agenda
  • agenda-afspraken toevoegen of wijzigen en e-mails verzenden aan gasten zonder medeweten van de eigenaren
  • agenda-afspraken en vertrouwelijke informatie lezen
Ik heb de app voorlopig van mijn apparaten verwijderd.
Al doen ze er niets mee....helemaal niet nodig dat ze die toegang hebben.
Kan het nog leuker voor je maken, de app wilt ook toegang tot je bel gegevens, ik heb hem ook per direct verwijderd.

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 09:14

CartmanMMA

Fallus Giganticus

edit: nvt

[ Voor 78% gewijzigd door CartmanMMA op 23-07-2015 13:55 ]

• William S
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09-2021
@Slarioux, klopt zeker dat facebook nog meer vraagt. maar dat kun je zien aankomen.

Voor een nieuws-site is dat helemaal niet nodig. En TV-programma's in je agenda is wel een heel retro excuus.

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
William S schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:40:
@Slarioux, klopt zeker dat facebook nog meer vraagt. maar dat kun je zien aankomen.

Voor een nieuws-site is dat helemaal niet nodig. En TV-programma's in je agenda is wel een heel retro excuus.
Excuus?
Wanneer die app iets in je agenda kan doen, is dat gewoon nodig. Heeft verder weinig met een excuus te maken.

Verwijderd

jip_86 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:48:
Zo hoort het control management van een fb app er uit te zien.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2rrrkat.png
Ook al is die samenwerking gemaakt met de platformaanbieder, het principe dat je eerst individueel toestemming moet geven ipv maar zit met alles slikken of stikken is een veel gezonder idee.

Voor de topicstarter lijkt mij xprivacy dan ook een goed idee. En anders, gebruik gewoon m.nu.nl

• lexited
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 13:33
Met facebook ben ik redelijk paranoia.
Op mijn pc log ik enkel in via Tor, op mijn Android mobiel heb ik nog nooit de facebook app geïnstalleerd en/of ingelogd op de website.
Facebook gebruik ik dan ook nagenoeg niet, check misschien 1 keer in de maand wat en heb er maar een stuk of 6 contacten, browse nooit naar andere pagina's of contacten

1 keer per ongeluk de link uit een mail van facebook via gmail geopend.
Werd direct ingelogd op de mobiele site.
Sinds dat moment is blijkbaar mijn adresboek bekend en worden op facebook suggesties op basis hiervan getoond.

Kortom de webpagina van facebook kan bij je contactenlijst op android.

[ Voor 15% gewijzigd door lexited op 24-07-2015 14:07 ]

1 - 2 - 3

Pagina: 1