• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
morgen leute, ik wil graag een 9370 op een msi krait bord prikken maar ik lees op the internetz niet al te veel best nieuws over deze combinatie. tot nu toe lijkt de lijst fx 9*** compatible moederborden vrij kort.

Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+ ATX 4 32GB

Asus M5A99FX PRO R2.0 AM3+ ATX 4 32GB

Asus Crosshair V Formula-Z AM3+ ATX 4 32GB

Asus Sabertooth 990FX R2.0 AM3+ ATX 4 32GB

ASRock 990FX Extreme9 AM3+ ATX 4 64GB

ASRock 990FX Extreme6 AM3+ ATX 4 64GB

ASRock Fatal1ty 970 Performance AM3+/AM3 ATX 4 64GB

ASRock 970 Performance AM3+ ATX 4 64GB

Gigabyte GA-990FXA-UD5 AM3+ ATX 4 32GB

Gigabyte GA-990FXA-UD5 R5 AM3+ ATX 4 32GB

MSI 990FXA-GD80V2 AM3+ ATX 4 32GB

ASRock Fatal1ty 990FX Professional AM3+ ATX 4 32GB

Gigabyte GA-990FXA-UD7 AM3+ ATX 4 32GB

Wat is jullie blik op deze zaak? proberen?

[ Voor 11% gewijzigd door aminam op 23-07-2015 09:45 ]

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wil je een winkel beginnen met al die borden?
Hier in Nederland of in de USA (je geeft dollar prijzen)

Tip, lees het beleid eens.

• aminam
Reepje schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:34:
Wil je een winkel beginnen met al die borden?
Hier in Nederland of in de USA (je geeft dollar prijzen)

Tip, lees het beleid eens.
fair anough, fixed*

hoop dat je snapt dat er verder geen bedoelingen achter zaten? was gewoon een lijstje wat ik kopieerde van een andere site die met dezelfde vraag zit.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Blik op deze zaak?

CPU verkopen en een andere kopen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Probleem met de FX9000 serie is dat ze bijna alleen op hele dure borden met veel VRM fases werken, en zelfs dan staat er vaak nog een uitroepteken bij dat je erg goede koeling in je systeem moet hebben.

Daarnaast, ben je vaak veel goedkoper uit als je voor een i5 gaat en een beetje overklokt, die is vaak sneller en verbruikt wat minder en is compatible met veel meer moederborden.

Als het toch AMD moet zijn, zou ik eerder voor iets als een 8320e of 8370e (de 95W TDP versies) gaan en die een beetje overklokken. Prijs scheelt misschien niet zo heel veel met de FX9000 serie, maar qua verbruik wel heel veel, en werkt ook op veel meer moederborden.

Verwijderd

Nemesizz schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:09:
Probleem met de FX9000 serie is dat ze bijna alleen op hele dure borden met veel VRM fases werken, en zelfs dan staat er vaak nog een uitroepteken bij dat je erg goede koeling in je systeem moet hebben.

Daarnaast, ben je vaak veel goedkoper uit als je voor een i5 gaat en een beetje overklokt, die is vaak sneller en verbruikt wat minder en is compatible met veel meer moederborden.

Als het toch AMD moet zijn, zou ik eerder voor iets als een 8320e of 8370e (de 95W TDP versies) gaan en die een beetje overklokken. Prijs scheelt misschien niet zo heel veel met de FX9000 serie, maar qua verbruik wel heel veel, en werkt ook op veel meer moederborden.
De e versies zijn zo zuinig omdat ze minder in de turbo gaan, en omdat ze lager geklokt worden. Als je ze zelf weer omhoog klokt, zijn ze niets zuiniger als een normale versie.
Mijn advies is ook, koop een andere processor. De fx9 kan toch niet echt meekomen, om daar dan zon bak geld aan uit te geven, niet handig.
Koop gewoon een i5, en dan kan je het allergoedkoopste moederbord kiezen, zonder problemen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je tekst is dubbel interpreteer baar dus dan stel ik me de vraag: heb je de fx-9xxx al gekocht of niet? Zo nee neem iets anders (intel). Ik heb zelf de sabertooth r2 met een fx8320 en ik heb soms het gevoel dat het bordje niet kan volgen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Beetje onzin, een i5 is maar zelden merkbaar sneller in de praktijk.
Je hoeft ook niet perse een duur certified bord te hebben, ik ben er 99,9% zeker van dat ie ook werkt op een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Ik draai de 9370 zelf op een bordje met maar 4+1 fasen (ook een gigabyte 'zonder support voor de 9370') en dat werkt prima zonder te throttlen (wel met fors wat koeling op de vrm's).

In de praktijk denk ik dat je het beste kunt kiezen uit alle bordjes met minimaal een 6+2 fase systeem (of meer, zeker als je ook nog eens wilt overklokken): http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Dit zijn echt niet allemaal 150 euro exemplaren.
(bij voorkeur geen MSI, die hebben een slechte reputatie, ik zou het bij asus of gigabyte houden)

Overigens als je zelf gaat overklokken kun je bijna net zo goed de 8300 of 8320E pakken, die kun je doorgaans wel op 9370 snelheden zetten (al zal de gemiddelde 9370 nog wat verder gaan).

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 24-07-2015 00:35 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mitsumark schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 00:26:
Beetje onzin, je hoeft niet perse een duur certified bord te hebben, ik ben er 99,9% zeker van dat ie ook werkt op een pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Ik draai de 9370 zelf op een bordje met maar 4+1 fasen (ook een gigabyte 'zonder support voor de 9370') en dat werkt prima zonder te throttlen (wel met fors wat koeling op de vrm's).

In de praktijk denk ik dat je het beste kunt kiezen uit alle bordjes met minimaal een 6+2 fase systeem (of meer, zeker als je ook nog eens wilt overklokken): http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Dit zijn echt niet allemaal 150 euro exemplaren.
(bij voorkeur geen MSI, die hebben een slechte reputatie, ik zou het bij asus of gigabyte houden)
8+2, en het liefst meer, maar die ga je echt niet snel vinden...
Ik weet trouwens niet waardoor MSI opeens een slechte naam heeft? In mijn boek der wijsheden staat nog steeds Asrock, alhoewel ik laatst 2 van hun moederborden heb gebruikt voor A10 builds ben ik nog geen fan van ze.

Hoe dan ook, ik zou in geen enkel geval voor een 9xxx gaan, hoogstens een 8320, dat scheelt je aanzienlijk in kosten en eigenlijk moeten ze ongeveer hetzelfde halen qua snelheid, uitzonderingen daargelaten.

Je moet je indenken dat zo'n 9xxx al op 1.55V stock loopt oid, dat houd je 970A-UD3P nog amper bij, die van mij begint tegenwoordig al te puffen bij 1.4V, maar toen ie het nog goed deed wat het vanaf 1.525V niet meer te doen qua VRM warmte, 2 Corsair Performance fans van de H80i erop gericht @2300 rpm mocht nog niet baten bij 1.55V. Ik raad dat voltage sowieso af, t/m 1.5V is (ik neem geen enkele verantwoordelijkheid) over het algemeen de maximum veilige waarde.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Omdat MSI's vaak kapot gaan bij AM3(+) bordjes: http://www.overclock.net/...ard-vrm-failure-incidents
Misschien dat de nieuwste revisies beter zijn, maar ik zou het er niet op gokken.
Asrock staat inderdaad ook niet bovenaan mijn lijstje voor AM3(+) mobo's.

Mijn 9370 draait undervolted op 1.45V en dat doet mijn pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-D3 bord (met een grote heatsink en een 50mm fannetje) nog prima.
Op stock voltage (volgens mij was het overigens 1.5V) deed ie het ook (weet niet zeker of ie throttlede), maar dat wilde ik sowieso niet riskeren met een 4+1 bord.
De VRM temp meet mijn mobo niet (of ik kan hem niet uitlezen), maar het draait al een jaar zo.
(ik speel er alleen games mee, geen zware stresstests, daar is een pc imo niet voor bedoeld)

Toen ik mijn 9370 kocht was die tijdelijk goedkoper dan een 8350 (140 euro), dus was de keus 'makkelijk'.
Als ik nu nieuw zou moeten kopen op basis van de huidige pricewatch prijzen zou ik hem inderdaad ook niet kopen (dan een 8300/8320E).

Ik ben die verhalen een beetje zat dat je voor een AMD octo perse een 150 euro moederbord en 150 euro waterkoeling nodig hebt en dat je energierekening met 150 euro per jaar omhoog gaat.
Dat is simpelweg niet waar en het is doorgaans een prima alternatief voor een i5 (op een enkele uitzondering na).

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:57

Thomg

Aww yiss

MSI staat de laatste generaties nogal in het schaduw van Gigabyte. Voor dezelfde kwaliteit als gigabyte betaal je flink wat meer, helaas hebben zij niet zo'n reputatie als asus waar ze op terug kunnen vallen dus zie je ze vaak gewoon niet terug.

En dan heb je ook nog lui die niet echt gecharmeerd zijn door een flashy gaming en een draak op het moederbord...

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 24-07-2015 00:55 ]

Verwijderd

Asus. En met name de crosshair series. Dat zijn echt de A+ bordjes in die klasse. Je hoeft ze niet nieuw te kopen, je vind ze ook via tweedehands kanalen zoals V&A / Marktplaats of Ebay.

Punt is; op 5GHz hele fijne Cpu's maar het verbruik zijn maar een paar echte bordjes tegen bestendig. Die 220W aan TDP is bijna het dubbele van wat een standaard 125W bordje doet.

Wil je het goed hebben? Vervang dan de pushpins van het koelblokje met een zelf op maat gemaakt tapdraad + moertjes. Zo weet je zeker dat daar het probleem niet komt te liggen. Gigabyte heeft hier vooral last van, dat de veertjes hun kracht na verloop verliezen. Blokjes gaan half contact maken met alle gevolgen vandien.

• aminam
ja misschien was het wat verwarrend, ja ik heb een fx 9370 liggen die ik in wil gaan zetten om wat filmmateriaal te renderen en wat te gamen. Mijn oorspronkelijke bedoeling was om het op msi's krait bord te zetten maar na wat vuur en vonken gezien te hebben op youtube was ik daar niet zo enthousiast meer over. Ik ben nu met een tweaker aan het overleggen om een sabertooth 990fx2 over te nemen. De koeling zit ik nog wel mee in de maag, mss een lomp noctua blok op zoeken of een corsair 240/280mm radiator maar die zijn tegenwoordag allemaal al weer €130..

edit: het verbruik is verder geen probleem ik plan niet om hem vaak aan te hebben (wordt 2e rig) en een paar uur gamen in de maand ga ik niet merken op de rekening.

[ Voor 13% gewijzigd door aminam op 24-07-2015 12:00 ]

Pagina: 1