Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 09:59
Ik heb net een 7.1 AV receiver (RX-V677) gekocht en ik zit even te piekeren hoe ik dit ding ga aansluiten.

Situatie: philips tv met ARC aansluiting en smart tv, losse mediaspeler (streamt van nas), settopbox van upc, ps3. Op dit moment zit alles op de tv aangesloten middels HDMI. De bedoeling is om het (surround) geluid van deze media via de receiver te laten lopen., audio streamen van nas, internetradio

Ik kan natuurlijk alles loskoppelen van de tv en alles aansluiten op de receiver, vervolgens HDMI kabeltje naar tv en klaar. Maar ik ga dan de receiver gebruiken als inputselectie. Ik neem aan dat de receiver in dat geval dan moet aanstaan anders weet hij niet welke input hij moet gebruiken. En ik moet elke keer een extra handeling verrichten, de receiver aanzetten en de juiste input selecteren , ook als ik op dat moment misschien het geluid niet via de receiver wil laten lopen (bijv. gewoon tv kijken, rtl nieuws hoef ik niet in surround te horen). Dit omdat de receiver overdags hoofdzakelijk gebruikt zal worden om audio weer te geven via internetradio of via NAS en ik 's avonds hoofdzakelijk tv kijk.

Wat ik ook kan doen is de situatie zo laten en alleen de tv aansluiten op de receiver, puur en alleen om audio te versturen naar de receiver. Zo hoef ik alleen de receiver aan te zetten als ik op dat moment surround geluid wil, en de tv staat sowieso altijd aan en op de juiste input.

Ik neig dus voor het laatste te kiezen. Zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 5% gewijzigd door elmerblues op 23-07-2015 07:36 ]

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:22
elmerblues schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 07:33:Ik neem aan dat de receiver in dat geval dan moet aanstaan anders weet hij niet welke input hij moet gebruiken. En ik moet elke keer een extra handeling verrichten, de receiver aanzetten en de juiste input selecteren , ook als ik op dat moment misschien het geluid niet via de receiver wil laten lopen (bijv. gewoon tv kijken, rtl nieuws hoef ik niet in surround te horen). Dit omdat de receiver overdags hoofdzakelijk gebruikt zal worden om audio weer te geven via internetradio of via NAS en ik 's avonds hoofdzakelijk tv kijk.
Handleiding gelezen? Op GoT verwachten we wat eigen inzet en wat jij wilt/vragen over hebt staat in de handleiding. Zie pagina 107 van de Nederlandse handleiding, kopje "standby through".
elmerblues schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 07:33:
Ik neig dus voor het laatste te kiezen. Zie ik nog iets over het hoofd?
Dat de meeste TV's gelimiteerd zijn tot het doorsturen van 2.0 Stereo dan wel Dolby Digital 5.1. DTS is echt een zeldzaamheid. Dat zou ik eerst controleren voordat je alles rechtstreeks op de TV aan sluit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
^ Dat dus.

Zelf heb ik ook alles aan de receiver hangen (SR6007) en deze ingesteld dat de input waar de UPC box aan hangt ook wanneer de receiver op stand-by staat, wordt doorgegeven. Probleem opgelost en je kan gewoon tv kijken. Op zoek naar die handleiding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:22
Hier loopt alles via de reciever, gewoon HDMI in, behalve de decoder voor Ziggo, deze zit met HDMI direct aan de tv, en met een optische kabel aan de reciever (geen ARC op vorige reciever, bij vervanging alles over geprikt).

Dat is het enige apparaat wat ik nog weleens (in praktijk zo eigenlijk nooit) met geluid uit tv wil hebben, de rest wil ik eigenlijk altijd wel versterkt hebben.

edit;
optie hierboven kende ik nog niet, eens kijken of die hier ook aanwezig is (Denon).

[ Voor 10% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 23-07-2015 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:14:
edit;
optie hierboven kende ik nog niet, eens kijken of die hier ook aanwezig is (Denon).
Grote kans dat die aanwezig is. Mijn Denon van nu zo'n acht jaar oud kan dat ook al. Enige wat nu wel beter is geworden is dat je veelal kan schakelen als de receiver in standby staat (ik moet de receiver aanzetten, juiste HDMI-kanaal selecteren en dan weer op standby zetten). Plus het stroomverbruik neemt met de generatie nieuwe receivers af. Waar de eerste receivers nog zo'n 25 - 40 Watt verbruikten door alleen maar standby te staan hebben sommige merken dat terug weten te brengen tot letterlijk enkele Watts in standby met HDMI (of netwerk) Through actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
FeaR schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 07:47:
[...]
Handleiding gelezen? Op GoT verwachten we wat eigen inzet en wat jij wilt/vragen over hebt staat in de handleiding. Zie pagina 107 van de Nederlandse handleiding, kopje "standby through".
[...]
Dat de meeste TV's gelimiteerd zijn tot het doorsturen van 2.0 Stereo dan wel Dolby Digital 5.1. DTS is echt een zeldzaamheid. Dat zou ik eerst controleren voordat je alles rechtstreeks op de TV aan sluit.
Ik heb de handleiding gelezen, diverse keren zelfs. De drie regels over standby through heb ik in de 150 pagina's dikke handleiding inderdaad over het hoofd gezien. Maar ik vroeg uiteindelijk ook of ik iets over het hoofd heb gezien bij mijn afweging voor de ene dan wel andere opstelling te kiezen..

Men hoeft de receiver dus niet aan te zetten om een andere input te selecteren. Scheelt 1 handeling maar ik zal dan wel elke keer de juiste input moeten selecteren.

Je laatste opmerking snap ik niet. Wat moet ik precies controleren? Of Dolby Digital wel wordt doorgegeven van de tv richting van de receiver via HDMI? Ik kan in de handleiding van de tv daar niets over vinden (alleen maar dat het een ARC aansluiting is).

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
elmerblues schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:59:
[...]
Je laatste opmerking snap ik niet. Wat moet ik precies controleren? Of Dolby Digital wel wordt doorgegeven van de tv richting van de receiver via HDMI? Ik kan in de handleiding van de tv daar niets over vinden (alleen maar dat het een ARC aansluiting is).
De receiver zal laten zien wat er binnen komt qua audiotrack (DTS, Dolby Digital, DTS-HD, et cetera). Als je een bron pakt waarvan je zeker weet dat deze Dolby Digital 5.1 en eentje met DTS 5.1 hebt kan je testen hoe de TV de audio door geeft. Als de receiver gewoon Dolby Digital 5.1 laat zien is er niets aan de hand, krijg je iets van stereo binnen of springt de receiver naar Dolby Pro Logic dan weet je dat de TV maximaal 2.0 uit stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
Aha, ik snap het, dank je. Mocht dat nou niet zo zijn, dus dat je maximaal 2.0 er uit kan krijgen via HDMI, kan e.e.a. dan wellicht wel werkend gemaakt worden via een optische kabel of heb ik kans dat ik dan tegen dezelfde belemmering aanloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dezelfde belemmering. HDMI kan meer doorvoeren dan optisch overigens, laatstgenoemde is beperkt tot 1,5 Mbps/DD5.1 of DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

elmerblues schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 07:33:
En ik moet elke keer een extra handeling verrichten, de receiver aanzetten en de juiste input selecteren
Een oplossing daarvoor is om te kiezen voor een Logitech Harmony afstandsbediening bijvoorbeeld. Weg met alle verschillende afstandsbedieningen en gewoon op 1 knop duwen 'TV' en alles springt voor je aan op het juiste kanaal / input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een oplossing daarvoor is het gebruik van de "scene" knoppen, te vinden op de remote, de app én de voorkant van het apparaat. ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Helaas is telepathie nog niet in gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wetende dat ARC lang niet altijd even goed werkt, hanteer ik zelf meestal de volgende regels:
- Bronnen waarvan je zeker weet dat je ze altijd met beeld gaat gebruiken, via de receiver laten lopen
- Bronnen die alleen geluid geven, via de receiver laten lopen.
- TV (al dan niet met set top box): optische of coaxiale digitale kabel naar de receiver. Daar komt toch nooit meer dan DTS uit en dat kan prima over een dergelijke kabel.

Zo heb je geen geklooi met ARC, HDMI handshakes, lipsync etc. En toch altijd het juiste geluid bij de juiste bron :)

Ergo:
Settop box --HDMI--> TV --optical--> receiver
PS3/mediaspeler --HDMI--> receiver --HDMI--> TV

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1