Hoe energievoorschot nieuwbouwhuis zonder gas bepalen?

Pagina: 1
Acties:

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:30
Ik heb een nieuwbouw huis gekocht 1 gezin woning.
Dit huis heeft geen gas!!

Situatie is als volgt.

- 5Kwh Warmte pomp
- 3 fasen inductie kookplaat
- 2x 2200 watt oven
- gebruikelijke electra gebruik natuurlijk.

Ik heb al met energie leveranciers gebeld maar zij kunnen mij totaal niets vertellen, bewoners in de buurt met soort gelijke installaties wonen er nog geen jaar.

Ik weet dus totaal niet hoeveel ik aan Kwh per jaar zal verbruiken, ik wil niet te laag inzetten. eerste jaar zal sowieso iets duurder zijn. Maar ik wil ook niet aan de lage kant gaan zitten.

Gebruikelijke berekeningen op de energie leverancier websites berekenen een soort gelijke woning met 2 personen of zelfs twee personen en kind.. ongeveer 3000Kwh per jaar verbruik.. Ik denk dat ik hoger zal zitten ivm gas gebrek en warmtepomp :+

Maar geen idee hoeveel ongeveer..

Iemand een idee? gezien energie leveranciers ook geen inschatting kunnen maken..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Maandje aankijken, en dan je voorschot aanpassen?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
75 euro per maand naar de energieleverancier, 75 euro op je spaarrekening.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:53
Ik zou een schatting maken en wekelijks je verbruik opschrijven. Binnen 1 a 2 maanden weet je wel wat je verbruik gaat worden en kun je je voorschot aanpassen.

[removed]

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TL > AZ

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 12:57
redwing schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 23:51:
Ik zou een schatting maken en wekelijks je verbruik opschrijven. Binnen 1 a 2 maanden weet je wel wat je verbruik gaat worden en kun je je voorschot aanpassen.
Dit dus :)

Ik houd al sinds een paar jaar wekelijks mijn verbruik op het gebied van electra, gas en water bij en heb ik voor mij zelf een duidelijk overzicht van mijn verbruik.

Sommige energieleveranciers hebben daar ook hulpmiddelen voor. Mijn energieleverancier Essent heeft bijvoorbeeld een check die 1 keer per x aantal maanden vraagt om je vebruik door te geven zodat de tool je een advies kan geven of je voorschot omhoog of omlaag moet.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Maandje inschatten gaat niet werken: in de winter is je verbruik het hoogst omdat je dan warmte moet genereren.

Remco Delft doet een goed voorstel, hoewel ik € 75 wel erg laag vind. Ik zou eerder inzetten op € 120 naar de energieleverancier, en € 50 op je eigen rekening.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 16:20
Vond het toch even leuk hier wat op te zoeken, maar het ziet er niet goed uit.. Ten eerste kan natuurlijk niemand iets zeggen zonder iets meer info (nieuwbouw klinkt als goed geisoleerd, maar hoeveel vierkante meter/kuub leefbaar, heb je een slimme meter, dubbele meter, etc.).

Ik denk dat je, naar wat ik kan zien op internet na wat googlen, het beste kan uitgaan van zo'n 3.500 kWh voor alles behalve de warmtepomp, op een huis van zo'n 80-120 m^2, en dan misschien wel gewoon 5.000 kWh voor die warmtepomp. Dat klinkt als veel en je kan je voorschot idd wel omlaag zetten en een deel op een spaarrekening zetten, maar die warmtepomp wordt natuurlijk pas echt vol gebruikt in de winter.

Als je idd rekent met 8.5k kWh kom je al snel boven de 1600 per jaar, dus ik zou zeker de 125 per maand naar de leverancier en idd iets van 50 naar de spaar pot (en met een slimme meter misschien zo'n app/site regelen waar je het zelf ook een beetje in de gaten kan houden).

Zie bv http://deteuge2.nl/2010/04/energieverbruik-van-warmtepompen/ waar mensen met voor zover ik kan zien gezinswoningen en zo'n 8.5k kWh verbruik (uiteraard geen idee van type warmtepomp)

• redwing
  • Laatst online: 10:53
Ardana schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 00:04:
Maandje inschatten gaat niet werken: in de winter is je verbruik het hoogst omdat je dan warmte moet genereren.
Je moet je voorschot natuurlijk wel tussentijds aanpassen aan de hand van je verbruik. Dus in de zomer zorg je dat je voorschot overeenkomt met je verbruik dan en hetzelfde doe je in de winter. Aan het eind van het jaar kun je dan beslissen om een voorschot te pakken die het gemiddelde van de zomer en winter is.

[removed]

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 21:31
Stel je elektraverbruik is 2.500 kWh zonder WP
Je hebt een nieuwbouwhuis. Dus doe eens gek: 800 m³ per jaar als referentie. Met een gemiddelde COP van 4 is dit ongeveer 1750 kWh. totaal dus 4.250 kWh. dit keer 23 cent is € 1000,- per jaar. je betaalt vastrecht maar krijgt ook 380 Energiebelastingkorting.
Ik zou hem insteken op € 100,- per maand. dan krijg je € 200,- terug(oftewel een buffer van 1.000 kWh per jaar).

[ Voor 4% gewijzigd door StecaGrid op 23-07-2015 13:35 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:20
Ik zou ook snel gaan kijken of zonnepanelen een optie voor je is. Erg interessant als je alles op electra doet.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:30
Zonnepanelen zijn nu even geen optie.. Al had ik ze graag gehad.. Vind ik een vloer nu iets belangrijker en meubels..

Er wordt zeker wel geld opzij gelegd om misschien volgendjaar panelen aan te schaffen. Voorbereidingen in het huis zijn ook zeker zo gemaakt.

Mijn vraag is namelijk dat ik lees dat huizen zo'n 8000Kwh per jaar halen met een warmtepomp. In wijken die in 2001 zijn aangelegd.. Nu denk ik dat de pompen zuiniger zijn geworden.

Zelfs de overheid probeert zoveel mogelijk warmtepompen in huizen te krijgen bouwers krijgen ook subsidies voor... Alleen jammer dat je nergens het verbruik kan terug lezen.

Het eerste jaar zullen we zon 20 tot 40% meer verbruik hebben in huis ivm drogen van de woning..
Ik ga denk ik dan maar veilig rond de 8000Kwh zitten.. Weet ik iig zeker dat ik einde jaar geld terug krijg :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ook een nieuwbouwwoning (2013) zonder gasaansluiting en met (aard)warmtepomp.
Ook een inductie-kookplaat, electrische oven, plasma-tv in de woonkamer.

Ons verbruik was vorig jaar circa 6500 kWh.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 00:43
Wat is nu je vraag? Welk voorschot je moet betalen?

Vraag het ten eerste de vorige eigenaar, anders de meterstanden delen door het bouwjaar van de woning of meter en dan even simpel rekenen wat het kost. Zoveel paniek is dat toch niet?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Welke vorige eigenaar is er dan bij nieuwbouw?

Virussen? Scan ze hier!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik heb de titel iets aangepast. De vraag is hoe je het beste het energievoorschot kunt bepalen voor een nieuwbouwhuis zonder gasaansluiting.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Señor Sjon
  • Laatst online: 00:43
wildhagen schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:59:
Welke vorige eigenaar is er dan bij nieuwbouw?
Niet iedereen is eerste bewoner van 'nieuwbouw'. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1