Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Raar SMSje voor onderzoek?

Pagina: 1
Acties:

• Seoulsfinest
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 14-07 19:56
Een paar dagen geleden kreeg ik een sms binnen van een voor mij onbekend nummer. Het bericht was het volgende:

''Binnenkort kunt u gebeld worden voor deelname aan het Nederlandse radio-onderzoek. Meer info via (hun website). Doet u mee? Groet onderzoeksbureau GfK.''

Ik heb het nummer waarvan ik het bericht heb ontvangen opgezocht en blijkbaar zijn er erg veel mensen benaderd. http://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/0103003050

Vandaag werd ik echter gebeld door een ander, maar bijna gelijk nummer. Ik heb niet opgenomen omdat ik het zaakje niet vertrouw. Ook dit nummer is al een aantal keer als negatief beoordeeld. http://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/31103000000

Na wat verdere research ben ik op de website van GfK het volgende tegengekomen.

''Hoe komt u aan mijn telefoonnummer?
Onze computer trekt geheel willekeurig een reeks cijfers, net zoals bij een loterij. Uw telefoonnummer is hierbij uitgekozen. Wij bellen geen telefoonnummers uit het telefoonboek of ander telefoonbestand. Op het telefoonnummer waar de SMS aan is verstuurd gaan wij u bellen.''

Mijn vraag is of meer mensen dit rare bericht hebben gekregen maar vooral of dit wel legaal is. Ik heb zelf een tijdje als bijbaan telemarketing gedaan en weet dat bestanden met namen en telefoonnummers erg veel geld waard zijn. Als het legaal is om zomaar random telefoonnummers te gaan benaderen lijkt mij dit of overbodig of GfK benaderd mij of een illegale wijze.

Tot slot ben ik benieuwd of ik op een Android telefoon makkelijk een telefoonnummer kan blokkeren of dat ik dat via mijn provider zou moeten doen. Ik wens namelijk niet zo benaderd te worden en radio luisteren in de auto doe ik eigenlijk ook nooit |:( .

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:05

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Dit klinkt als een copy-paste van het radio onderzoek dat ze in Bayern regelmatig doen. :)

Appeltaart is lekker!

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

Wanneer u niet wilt deelnemen aan het Radio onderzoek, noteert u dan in onderstaand veld het telefoonnummer waarop u de SMS heeft ontvangen.
Dit nummer zal dan worden verwijderd uit onze bellijst.
Het telefoonnummer moet 10 cijfers lang zijn en beginnen met een nul..

http://gdcc.nebu.com/scri...r.dll/frames?Quest=C5741W

anders
One of the most common routes is to pull up your contact list by selecting the phone icon from your home screen. Then tap the three dot menu and choose Settings > Call > Call Rejection > Auto Reject List > Create. At this point, Android phones will have a search box that’ll appear. Insert the phone number or name of the person you want to block, and presto, that name will be added to the Auto Reject List.

fridgeman wijzigde deze reactie 22-07-2015 18:46 (3%)

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
Seoulsfinest schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:39:
Mijn vraag is of meer mensen dit rare bericht hebben gekregen maar vooral of dit wel legaal is. Ik heb zelf een tijdje als bijbaan telemarketing gedaan en weet dat bestanden met namen en telefoonnummers erg veel geld waard zijn. Als het legaal is om zomaar random telefoonnummers te gaan benaderen lijkt mij dit of overbodig of GfK benaderd mij of een illegale wijze.
Ja, dat is legaal en nee dat is niet overbodig. Als je random belt heb je namelijk geen naam of andere gegevens bij dat nummer. Dat vinden ze ook niet boeiend in dit geval dus dan is random bellen een simpele oplossing.
quote:
Tot slot ben ik benieuwd of ik op een Android telefoon makkelijk een telefoonnummer kan blokkeren of dat ik dat via mijn provider zou moeten doen. Ik wens namelijk niet zo benaderd te worden en radio luisteren in de auto doe ik eigenlijk ook nooit |:( .
Dan geef je aan dat je niet mee wenst te doen. Doe niet zo moeilijk zeg.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12:25

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Seoulsfinest schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:39:
Illegaal? Dan zou het ook illegaal zijn om per ongeluk het verkeerde nummer te bellen... Telefoonnumers zijn niet geheim. Je kan er willekeurig een kiezen en daarmee een willekeurig persoon aan de lijn krijgen. Ideaal natuurlijk voor onderzoekers die een steekproef willen doen en daarmee juist interessanter dan een lijst met specifieke personenen met specifieke interesses.

Zolang ze het Bel-me-niet-register maar in acht nemen is hier niks geks aan.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Seoulsfinest
quote:
NMe schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:44:
[...]

Illegaal? Dan zou het ook illegaal zijn om per ongeluk het verkeerde nummer te bellen... Telefoonnumers zijn niet geheim. Je kan er willekeurig een kiezen en daarmee een willekeurig persoon aan de lijn krijgen. Ideaal natuurlijk voor onderzoekers die een steekproef willen doen en daarmee juist interessanter dan een lijst met specifieke personenen met specifieke interesses.

Zolang ze het Bel-me-niet-register maar in acht nemen is hier niks geks aan.
Ik sta dus geregistreerd bij het Bel-me-niet-register. Daarom vind ik het ook raar dat ze mij kunnen benaderen. Lees net dat, omdat het hier niet om verkoop gaat, het Bel-me-niet-register niet opgaat.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06-12 18:43
quote:
Seoulsfinest schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:49:
[...]

Ik sta dus geregistreerd bij het Bel-me-niet-register. Daarom vind ik het ook raar dat ze mij kunnen benaderen. Lees net dat, omdat het hier niet om verkoop gaat, het Bel-me-niet-register niet opgaat.
uit de FAQ van bel-me-niet:
quote:
Marktonderzoek
Ook kunt u nog worden benaderd voor telefonisch marktonderzoeken. Het is niet mogelijk om uw telefoonnummer bij het Bel-me-niet Register voor marktonderzoek te blokkeren. Indien u niet meer gebeld wilt worden door marktonderzoekbureaus kunt u zich inschrijven bij http://www.onderzoekfilter.nl

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
GFK is enkel en alleen een onderzoeksbureau die in opdracht van allerlei instanties onderzoek doet. Dit doen zij op vaste basis (ik vul zelf ook regelmatig een vragenlijst in) en kennelijk ook op deze manier. Zoals hierboven gezegd hebben ze dan een heel diverse groep waaruit zij hun data genereren.

Ze verkopen je niks en ze willen je ook niks verkopen. Hooguit zullen ze vragen of ze je vaker mogen benaderen voor een onderzoekje of dat je via de e-mail mee wilt doen aan onderzoeken.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Wanneer je gebeld wordt kun je altijd zeggen dat je niet wenst om aan telefonische enquêtes mee te willen werken. Niks aan de hand, dat calculeren ze in.

• Seoulsfinest
quote:
sypie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:57:
GFK is enkel en alleen een onderzoeksbureau die in opdracht van allerlei instanties onderzoek doet. Dit doen zij op vaste basis (ik vul zelf ook regelmatig een vragenlijst in) en kennelijk ook op deze manier. Zoals hierboven gezegd hebben ze dan een heel diverse groep waaruit zij hun data genereren.

Ze verkopen je niks en ze willen je ook niks verkopen. Hooguit zullen ze vragen of ze je vaker mogen benaderen voor een onderzoekje of dat je via de e-mail mee wilt doen aan onderzoeken.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Wanneer je gebeld wordt kun je altijd zeggen dat je niet wenst om aan telefonische enquêtes mee te willen werken. Niks aan de hand, dat calculeren ze in.
Ok, ik vond het raar dat ik eerst met een sms werd benaderd. Dank voor je reactie, zal me ook gelijk even aanmelden bij het MOA.

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 05-12 11:15

TommyGun

Stik er maar in!

Zojuist ook deze SMS gehad; uit de FAQ blijkt inderdaad dat ze willekeurig nummers kiezen en aangezien ze niets (willen) verkopen valt dit ook niet onder het Bel-me-niet-register (de nummers komen ook niet uit een register, omdat willekeur).

Ik zal eens kijken hoeveel werk het is om dit bij te houden, wellicht doet er niemand aan mee en is de kans op een leuke prijs (want ze verloten blijkbaar prijzen) behoorlijk groot :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• junction00
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 28-04 20:56
quote:
fridgeman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:43:
[i]Wanneer u niet wilt deelnemen aan het Radio onderzoek, noteert u dan in onderstaand veld het telefoonnummer waarop u de SMS heeft ontvangen.
Dit nummer zal dan worden verwijderd uit onze bellijst.
[...]
Er is dus wel degelijk een bellijst waarin de nummers voorkomen.
quote:
CyBeR schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:44:
[...]

Ja, dat is legaal en nee dat is niet overbodig. Als je random belt heb je namelijk geen naam of andere gegevens bij dat nummer. Dat vinden ze ook niet boeiend in dit geval dus dan is random bellen een simpele oplossing.

[...]

Dan geef je aan dat je niet mee wenst te doen. Doe niet zo moeilijk zeg.
Nee, dat ik NIET LEGAAL!
Ze bellen ten eerste geen willekeurige nummers, ze bellen bestaande nummers waar willekeurig uit getrokken wordt en daarop komen ook nummers voor die geheim zijn. Verder zijn die nummers vaak ook nog eens aangemeld bij het belmenietregister. Ze vertellen niet hoe ze aan hun nummerbestand komen, waar ze willekeurig uit trekken. Ze voeren een tot op de persoon herleidbare registratie (ze houden je nummer en de belgeschiedenis bij).

Marktonderzoek is een commercieel doeleinde en het onderzoek wordt uitgevoerd door een bedrijf met winstoogmerk.

De telecommunicatiewet schrijft voor:
Artikel 11.7
1. Het gebruik van automatische oproep- en communicatiesystemen zonder menselijke tussenkomst,
faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor
commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees of gebruikers is uitsluitend
toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee of gebruiker daarvoor
voorafgaand toestemming heeft verleend.

Ze ontwijken de wet door officieel in het buitenland gevestigd te zijn.

Pas op, want ze verkopen internationaal de gegevens die je verstrekt door.
Dit bedrijf is hele foute boel.

Geef ze geen informatie, want dan heb je een band met ze en zijn ze daarna wel gerechtigd jouw gegevens in hun administratie te hebben en je te bellen. Ga dus niet vrijwillig je gegevens in lopen vullen op hun vage website. Ze mogen je nummer helemaal niet op hun bellijst bijhouden.

junction00 wijzigde deze reactie 22-06-2017 11:15 (19%)
Reden: extra info

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
Was dat nou echt nodig twee jaar na dato?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• junction00
quote:
CyBeR schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:06:
[...]

Was dat nou echt nodig twee jaar na dato?
Vandaag nog lastig gevallen door dit bedrijf op een geheim nummer. Kijk hier maar eens hoe actueel de klachten zijn over dit bedrijf.

(Kijk ook hier eens.)

junction00 wijzigde deze reactie 22-06-2017 11:33 (24%)
Reden: link toegevoegd

• diefightdie
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 04-12 14:33
@naitsoezn Slotje?

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12:25

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
junction00 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Vandaag nog lastig gevallen door dit bedrijf op een geheim nummer.
Zolang dat geheime nummer niet in het bel-me-niet-register staat is het totaal irrelevant dat het nummer geheim is. "Geheim" betekent niet meer dan "staat niet in het telefoonboek." Elke malloot kan en mag dat nummer gewoon bellen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• junction00
quote:
NMe schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:30:
[...]

Zolang dat geheime nummer niet in het bel-me-niet-register staat is het totaal irrelevant dat het nummer geheim is. "Geheim" betekent niet meer dan "staat niet in het telefoonboek." Elke malloot kan en mag dat nummer gewoon bellen.
Het nummer was ook aangemeld bij het belmenietregister. Het probleem is, dat het nummer wederrechtelijk verkregen is door het bedrijf, immers het is niet publiek en het bedrijf heeft geen voorgaande relatie met u.

junction00 wijzigde deze reactie 22-06-2017 11:41 (17%)
Reden: uitleg toegevoegd

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 05-12 11:15

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb er nooit meer iets van vernomen :'(

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Saffie_time
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 06-12 16:48

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik doe zelf deelnemen aan het gfk radio onderzoek en krijg inderdaad dat sms-je als het er weer tijd voor is.
Het kan ook zo simpel zijn dat iemand het telefoonnummer verkeerd heeft ingegeven op de website en dus de sms naar het verkeerde nummer wordt verzonden. Negeren en er is helemaal niets aan de hand...

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• mjl
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 03-12 00:06

mjl

Ugh

Ja oude post, maar wel relevant, wordt opeens om de haverklap gebeld door 010 nummers en krijg dit soort sms-jee (zonder dat er een nummer aan gekoppeld is).

Ik heb me er niet voor aangemeld, en volgens mij zelfs een paar jaar geleden met eenzelfde club uit 010 me laten verwijderen uit hun bestand (verzet). Zeer storend dat ik nu weer lastig gevallen wordt.

‘ Binnenkort kunt u gebeld worden voor deelname aan het Nederlandse radio-onderzoek. Meer info via nlo.gfk.com. Doet u mee? Groet onderzoeksbureau GfK’

-------

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True