Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Hi Tweakers,

Allereerst even vooropgesteld dat ik weinig tot geen ICT/IT ervaring heb en ik dit probeer uit te leggen met mijn gezond boerenverstand. Ik woon in een huis met 4 etages, een kelder, begane grond met daarboven twee etages.

Wij hebben glasvezel van Telfort en alles komt binnen bij het sterretje in de kelder. Hier staat een Arcadyan VGV7519 (Experia Box v8), die daarna alles verdeeld door het huis. Vanuit de kelder gaan 4 kabelsAfbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/jt7uqw.png

Beide vaste PCs hebben geen draadloze WiFI mogelijkheden dus zijn afhankelijk van kabels etc. Wij hebben twee printers in huis:
  • 1 op slaapkamer2.
  • 1 in de woonkamer.
Problemen::
- De printer op Slaapkamer 2 is draadloos en haalt het draadloosnetwerk van de Arcadyan niet fatsoenlijk. Hierdoor staat deze aangesloten op Sitecom1. Mijn PC herkent de printer niet vanuit zijn eigen netwerk omdat deze PC wél met de Arcadyan verbonden is.
- De printer in de woonkamer is tevens draadloos en is verbonden met Sitecom2. De laptops boven en beneden die toevallig met Sitecom1 verbonden kunnen niet printen.

Conclusie:
- Heel veel ergerlijke situaties waar je steeds met verschillende WiFI netwerken zit en verschillende draadloze routers en het niet fatsoenlijk werkt. Er bevinden zich de vaste PCs, in de woonkamer/keuken 1 laptop, slaapkamer 1 en 2 ook allebei een laptop in huis. Tevens wordt er natuurlijk met vier mobiele telefoons en twee tablets voortdurend verbinding gemaakt met het WiFI netwerk evenals een IP cam naast de woonkamer.

Is er een manier om van deze hele situatie een mooi geheel te maken zodat je alles op hetzelfde netwerk hebt staan. Van ieder platform, laptop, pc of wat dan ook toegang hebt tot iedere printer. Het WiFi netwerk wellicht verbeterd doordat alles gelijk getrokken word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

lier

MikroTik nerd

Ja, zorg dat je één router in huis hebt. Oftewel, configureren de Sitecom als accesspoint:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
Heb hier pas zojuist tijd voor gehad om naar te kijken.

Helaas begrijp ik het deel van static ip adres niet. We kunnen via elke weg op internet. Ik kan zowel bij de Arcadyan Experia Box (waar alles binnenkomt) en de Sitecoms in het admin menu. Bij Sitecom staat al op internet mode AP. Dus voorwaarde: als accesspoint is voldaan. Of mijn Arcadyan Experia Box als DHCP server fungeert? Ja ook dit klopt.

In mijn Sitecoms moet ik nu DHCP disablen? Dit heb ik nu gevonden. Dit heb ik nu op Enable Static DHCP IP gezet. Nu moet ik een IP adres en MAC adres opgeven.

Moet ik dan een uit deze reeks kiezen? Tussen de 1 en 252? Of moet ik dan 288 bijv. pakken? Welk MAC adres moet ik dan opgeven?
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/10cpy53.png

Mijn sitecom adminpagina.

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/259zpcl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/142u89e.jpg

Kan iemand mij helpen hoe ik dit goed moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 18:59
Je internet verbinding komt binnen op je Experiabox. Deze zorgt er vervolgens voor dat ieder apparaat een IP adres krijgt binnen je woning. Dit heet DHCP. Deze optie moet je dus op beide Sitecom's uitzetten.

Als je de guide die hierboven is gelinkt hebt gevolgd dan heb je als het goed is een standaard IP adres voor de Sitecom's uitgezocht. (bijvoorbeeld 192.168.0.11 voor Sitecom 1 en 192.168.0.12 voor Sitecom 2). Je wilt ervoor zorgen dat je een IP adres kiest wat buiten je DHCP scope ligt. (Je DHCP scope is de reeks waarin je router adressen uitdeelt, vaak is dit 192.168.0.50 - 192.169.0.250 oid)).

Als ik zo naar je screenshots kijk vallen me een aantal dingen op:

1. Je hebt een screenshot toegevoegd van je IPv6 Connection Type settings. We hebben het nu over IPv4, aan die screenshot hebben we niks.

2. Op die N300 (en je andere Sitecom) mag NAT uit, dit is ook iets wat je router regelt.

3. Static DHCP moet je ook vanaf blijven op de N300, hiermee wijs je een IP adres toe aan een device aan de hand van een MAC adres.

Het enige wat je op je N300 moet doen (+ je andere Sitecom): NAT uit, DHCP uit.
Bij de Wireless instellingen: dezelfde netwerknaam nemen als de netwerknaam die je router uitzendt (+ hetzelfde wachtwoord).

Hiermee maak je eigenlijk één groot wifinetwerk, wat je (als ik het goed snap) precies zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier ga ik deze week even mee verder.

Op mijn 1e screen lijkt Experiabox Address Pool start op: 192.168.2.1 en End op 192.168.2.252.
Kan ik bij Experiabox dit dan ook inkorten tot Start op: 192.168.2.50 en End op 192.168.2.252? Zodat ik beide Sitecoms kan laten beginnen op een 192.168.2.XX met een XX voor de 50.

Ik ga NAT uitschakelen, ik ga even kijken hoe ik een vast IP adres ga toewijzen aan deze Sitecoms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 18:59
De-Hamster schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:30:
Op mijn 1e screen lijkt Experiabox Address Pool start op: 192.168.2.1 en End op 192.168.2.252.
Kan ik bij Experiabox dit dan ook inkorten tot Start op: 192.168.2.50 en End op 192.168.2.252? Zodat ik beide Sitecoms kan laten beginnen op een 192.168.2.XX met een XX voor de 50.
Ja dat zou geen probleem moeten zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de duidelijkheid: de 2 Sitecom devices moet je aansluiiten op een van de LAN poorten. NIET op de WAN poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
Wellicht kan ik deze situatie in èèn keer eenvoudig oplossen. De Sitecom op de begane grond is kapot gegaan. Telfort biedt een vergelijkbare vervanger aan, maar gaf ook aan dat een sterkere beter zou zijn.

Bij Telfort gaf men namelijk aan dat een vergelijkbaar model ook moeite gaat hebben met het bereik door drie/vier betonnen etages.

Met Coolblue gebeld en zij geven aan dat ik dan naar een alternatief als NETGEAR NIGHTHAWK X4 moet kijken. In de PW vanaf 189 euro.

Klopt dit advies? Ik zie goede recensies, maar of dit op mijn persoonlijke situatie ook zo werkt weet ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door 3 betonnen lagen heen gaat hem sowieso niet worden. Geen enkele (consumenten) accesspoint mag zoveel vermogen eruit gooien om op zolder van een stenen gebouw met betonnen vloeren een degelijk signaal af te geven.
Ik vind zelf de netgear nogal prijzig. Er zijn zo veel wifi routers, ook die de helft kosten van deze netgear, die een gelijkwaardige dekking gaan bieden.
PW linkje
filter op
prijs: max 90 euro
bedraad: Gb poorten
draadloos: ac ondersteuning
frequentie: met 5GHz

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2015 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:33
Ik zou persoonlijk de 2 sitecoms eruit gooien, en deze vervangen voor 2 goedkope routers (tp-link, cisco)
(Hiermee kun je voor 60 euro klaar zijn, zonder 5ghz)

Vervolgens stel je "sitecom 1" in op de volgende manier: DHCP zet je UIT, LAN IP 192.168.2.3, op wireless channel 11, en de utp steek je in een LAN poort.

Vervolgens stel je "sitecom 2" in op de volgende manier: DHCP zet je UIT, LAN IP 192.168.2.4, op wirless channel 6, en de utpkabel steek je hierbij ook in een LAN poort

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 5Ghz is (mits zijn devices 5Ghz ondersteunen) wel aan te raden, zeker als de 2.4Ghz band zo vol zit met AP's
Als bonus krijg je een grotere bandbreedte kado

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Mijn situatie beter weergegeven ziet er als volgt uit.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/ztc0up.jpg

Zoals te zien is, hebben wij vier verdiepingen, maar gaat het voornamelijk om de twee middelste. e Arcadyan Experia Box, haalt de begane grond al amper, dus die kun je amper mee tellen. Daar zitten enkel de IP cams van buiten op en de LAN kabels naar de rest.

De Sitecom op de begane grond is kapot, die willen wij vervangen. Hiervoor hadden wij ook nog gekeken naar de Netgeat AC3200 X6 R8000.

pricewatch: Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router (R8000).

Wij gaan sowieso van Telfort nog die Sitecom N300 krijgen als vervanging voor diezelfde n300. Is het dan aan te raden een router te kopen (evt. NetGear Nighthawk) ter vervanging van Sitecom N300? De nieuwe Sitecom die wij van Telfort krijgen zouden wij op de plek van de andere Sitecom op de 1e etage zetten.

Of moet de NetGear Nighthawk op de begane grond al genoeg bereik leveren voor die verdieping en die verdieping erboven?

Sitecom is in ieder geval een probleem lees ik veel. Op de Sitecom N300 die ik had, kon ik op geen mogelijke manier DHCP uitzetten. Althans, ik vond het niet.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:43:
Door 3 betonnen lagen heen gaat hem sowieso niet worden. Geen enkele (consumenten) accesspoint mag zoveel vermogen eruit gooien om op zolder van een stenen gebouw met betonnen vloeren een degelijk signaal af te geven.
Ik vind zelf de netgear nogal prijzig. Er zijn zo veel wifi routers, ook die de helft kosten van deze netgear, die een gelijkwaardige dekking gaan bieden.
PW linkje
filter op
prijs: max 90 euro
bedraad: Gb poorten
draadloos: ac ondersteuning
frequentie: met 5GHz
Okee, dus zelfs zo goedkoop kunnen ze voldoen? Bij CoolBlue gaven ze aan dat die Netgear Nighthawk zelfs geschikt was voor kantoren, winkels etc. dus een huis met drie/vier verdiepingen, zou dan zeker lukken in zijn eentje.

In jouw voorbeeld zou ik neigen naar Netgear R6220 of P-Link Archer C5. Mits deze natuurlijk doen wat ik hoop dat ze doen.
shure-fan schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:00:
Ik zou persoonlijk de 2 sitecoms eruit gooien, en deze vervangen voor 2 goedkope routers (tp-link, cisco)
(Hiermee kun je voor 60 euro klaar zijn, zonder 5ghz)

Vervolgens stel je "sitecom 1" in op de volgende manier: DHCP zet je UIT, LAN IP 192.168.2.3, op wireless channel 11, en de utp steek je in een LAN poort.

Vervolgens stel je "sitecom 2" in op de volgende manier: DHCP zet je UIT, LAN IP 192.168.2.4, op wirless channel 6, en de utpkabel steek je hierbij ook in een LAN poort
Op mijn Sitecom N300 heb ik DHCP nooit uit kunnen zetten. Ik heb die optie nergens kunnen vinden.

Maar één sterkere (nieuw) router die ik dan aansluit op de Experiabox. Daarna neem ik die Sitecom N300 en zet ik die op de plek waar nu die andere Sitecom staat. Dan probeer ik te zorgen dat ze beiden op andere channels staan. Enige probleem, ik weet niet hoe ik DHCP op de N300 uit moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
bij sitecom: inloggen via de webinterface: dan "status"tab en "dhcp server"

deze info haal ik van google.

Dat Coolblue aangeeft dat die router geschikt is voor winkels enzo dat klopt, maar elke router (zelfs die van 5 euro van de rommelmarkt) is daar geschikt voor

Echter mogen ze geen aannames doen van iemands situatie, ze kennen de situatie niet en mogen dus niet zeggen dat het gegarandeerd gaat werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
shure-fan schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:17:
bij sitecom: inloggen via de webinterface: dan "status"tab en "dhcp server"

deze info haal ik van google.

Dat Coolblue aangeeft dat die router geschikt is voor winkels enzo dat klopt, maar elke router (zelfs die van 5 euro van de rommelmarkt) is daar geschikt voor

Echter mogen ze geen aannames doen van iemands situatie, ze kennen de situatie niet en mogen dus niet zeggen dat het gegarandeerd gaat werken
Volgens mij heb ik DHCP nu uit staan. Toch lijkt mij dit niet handig. Opeens had iedereen moeite om met dit netwerk te verbinden. Twee telefoons gaven aan: "Kan geen IP krijgen".

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ivl5c1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2cfe540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Kan kloppen dat mensen niet kunnen verbinden, je moet je LAN ip adres nog aanpassen 192.168.2.3,

Vervolgens steek je een kabel in de LAN poort, en het zou moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

lier

MikroTik nerd

shure-fan schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:53:
Kan kloppen dat mensen niet kunnen verbinden, je moet je LAN ip adres nog aanpassen 192.168.2.3,
Bij het instellen van een router als accesspoint is het alleen relevant om een IP adres in jouw netwerksegment te gebruiken om in de WebGUI van je accesspoint te komen (zonder een IP adres in een ander netwerk segment in te stellen).

Maar inderdaad...draadjes alleen in de LAN poorten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
Ik heb nu het volgende gedaan. De Experiabox op kanaal 1 gezet. De Sitecom N300 op Kanaal 6. De andere sitecom losgekoppeld. Hierna heb ik de DHCP server uitgezet op de Sitecom. De kabel in LAN1 geplaatst in plaats van de WAN ingang.

Nu kan ik via het normale IP Adres 192.168.0.1 of sitecom.router, de sitecom niet meer bereiken. Ik heb namelijk de Sitecom nog niet op een static IP adres ingesteld.
lier schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:59:
[...]

Bij het instellen van een router als accesspoint is het alleen relevant om een IP adres in jouw netwerksegment te gebruiken om in de WebGUI van je accesspoint te komen (zonder een IP adres in een ander netwerk segment in te stellen).

Maar inderdaad...draadjes alleen in de LAN poorten.
Dus het onderstaande advies niet opvolgen met betrekking tot het IP adres veranderen? Bij de Sitecom de DHCP server aanpassen?
shure-fan schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:53:

Vervolgens steek je een kabel in de LAN poort, en het zou moeten werken
Waar moet ik dit aanpassen? In de Sitecom zitten geen LAN kabels die weg gaan, enkel de LAN kabel er naartoe. Dus ik hoef enkel te zorgen dat de kabel naar deze Sitecom in de Gele ingang zit? https://www.sitecom.com/i...-router-n300/2306/998x448

[ Voor 15% gewijzigd door De-Hamster op 09-12-2015 20:00 ]

Pagina: 1