Overbruggende draaischakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Dag mede-tweakers

Ik ben op zoek naar een doordraaidende(overbruggende) draaischakaar. Zo eentje die je ook nog wel eens in oude lichtschakelaars tegen komt. (aan/uit/aan/uit/aan etc.) Het is voor verlichting dus het hij hoeft geen heel groot vermogen aan te kunnen.
Weet iemand waar de ze te vinden zijn, als ze nog te koop zijn.

_
gegroet,

Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Bedoel je een bakeliet draaischakelaar zoals ?

http://static.webshopapp....-draaischakelaar-1940.jpg.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
Qua werking, maar ik ben op zoek naar een kleine variant geschikt om ergens in te bouwen.

_
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:42
Inbouwen als in wandcontactdoos?
Dan komt je op zoiets

Kleinere schakelaars zijn er wel. Maar die kunnen niet het vermogen van een lamp aan. Dan moet je ze gebruiken om een relais aan te sturen.

[ Voor 36% gewijzigd door RocketKoen op 22-07-2015 19:06 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
nee ik ben meer op zoek naar iets in deze vorm
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=604

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
http://nl.farnell.com/rot...y-switches/prl/resultaten

[ Voor 65% gewijzigd door johnkeates op 22-07-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat bedoel je daar eigenlijk mee, dat overbruggend? In je startbericht schrijf je:
"Ik ben op zoek naar een doordraaidende(overbruggende) draaischakaar. Zo eentje die je ook nog wel eens in oude lichtschakelaars tegen komt. (aan/uit/aan/uit/aan etc.)"
Met name dat: "eentje die je ook nog wel eens in oude lichtschakelaars tegen komt". Hoe zo nog wel eens? Ik ken ze alleen maar als aan- en uitschakelaar, wisselschakelaar of serieschakelaar. Daar zat letterlijk nooit een speciaal type tussen. Alle schakelaars zijn multifunctioneel, d.w.z. je kan ze voor uiteenlopende dingen gebruiken. Dus gewoon aan en uit, maar ook iets overbruggen, wat dat iets ook mag zijn. Ik zie daar echt niet een speciale functie in.

Er zijn je inmiddels diverse exemplaren getoond en je enige commentaar is "Ik kan daar geen overbruggende tussen vinden". Ik vraag me af of sowieso iemand je verder kan helpen zonder nadere toelichting.

Edit:
Met onderstaande (veronderstelde?) toelichting van sypie meen ik te begrijpen dat het alleen maar een smaakkwestie is. Technisch kun je te kust en te keur gaan Alleen ik begrijp nog steeds de term overbruggend niet. Maar goed, wellicht is het wat onhandig geformuleerd en over smaak valt niet te twisten. Misschien succes waar ergens oude rommel van een afbraak op een hoopje ligt?

PS:
Of moet de schakelaar worden geplaatst in een blindschema op een schakelbordje? In dat geval kan ik me wat voorstellen bij de woordkeuze. Dan is het geen kwestie van smaak, maar van bewuste vormgeving.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 23-07-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die oude bakelieten schakelaars kon je alsmaar doordraaien, daar kwam geen einde aan. Eigenlijk was het een 4 standenschakelaar zonder einde. Dat bedoelt TS met overbruggend.

Tegenwoordig hebben we alleen maar wipschakelaars en geen normale draaischakelaars voor verlichting, dat was vroeger wel anders. Dit kun je ook zien in de afbeelding van @Breezers. Uiteindelijk is het gewoon een aan-uitschakelaar alleen dan met een draaiknop in plaats van een wipschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Die oude schakelaars werkten met een veer die telkens weer terugsprong in zijn oude positie, met een beweging spande je de veer en als je doordraaide sprong de veer weer los, ergo: aan-uit.

Maar jij hebt het idd over vorm en functie (overbruggend), dus wordt het lastig te bepalen wat je zoekt ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik gaf je een link naar dergelijke schakelaars voor 220v. Als je de 3-polige / 4-standen versie pakt en de 3 schakelaars parallel zet kan je een 100 wat schakelen en vaak is het een kwestie van een palletje verwijderen zodat je de schakelaar kunt doordraaien.

Dan is het alleen de oneven of de even standen met elkaar doorverbinden waardoor je om en om een aan/uit situatie hebt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 09:42
Deze kun je heel gemakkelijk in 'doordaaistand' zetten. Verwijder het ringetje waarmee je het aantal standen in stelt en hij draait oneindig door :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Pagina: 1