• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 15:55
Beste Tweakers,

Ik heb een HP Evolve 810 laptop waarbij ik niet van USB kan booten.
Indien ik na opstarten op "F9" druk en in "Boot options" terechtkom, kan ik alleen kiezen voor "Boot from EFI File".

Heeft er volgens mij niet mee te maken, maar heb de data op HDD gewist via "Security -> Utlities -> Secure Erase -> Notebook Hard Drive" omdat ik van plan was een clean OS te installeren via USB.

USB support in BIOS staat ingesteld. Aan de USB stick ligt het ook niet gezien die op een andere HP laptop direct wordt gedetecteerd als boot optie.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Waarschijnlijk heb je hem ooit default geïnstalleerd en staat CSM uit terwijl je vanaf non-EFI USB sticks probeert te booten?

Optie 1: Maak een UEFI installer stick in plaats van een CSM/Legacy stick
Optie 2: Zet CSM aan

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 15:55
johnkeates schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:30:
Waarschijnlijk heb je hem ooit default geïnstalleerd en staat CSM uit terwijl je vanaf non-EFI USB sticks probeert te booten?

Optie 1: Maak een UEFI installer stick in plaats van een CSM/Legacy stick
Optie 2: Zet CSM aan
CSM staat voor?
Cloudstation Matrix vind ik op HP maar zal dit wel niet zijn.

Volgens google doel je op "SecureBoot" optie, heb deze uitgezet (stond) aan & opnieuw proberen booten. Usb stick wordt nog steeds niet gedetecteerd.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Een Google-search voor zowel "csm uefi" als "csm bios" levert als 2e resultaat boven aan dit op: Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface

CSM is niet HP-specifiek.

Weet je zeker dat je de juiste persoon bent om die laptop te installeren? :p

Los daar van:

CSM is een Legacy BIOS facility emulator voor operating systems en bootloaders die geen UEFI boot ondersteunen. Als een computer door een OEM met UEFI boot geleverd wordt, staat CSM meestal uit. Met Windows 8 staat Secure Boot soms aan, wat CSM verbiedt, en daar door staat CSM dan ook uit.

Wat je dan dus wil is:

- Secure Boot uit
- CSM / Legacy Boot aan