Is mijn CPU een grote bottleneck voor nieuwere videokaarten?

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-02 14:41
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Videokaart

Wat is je budget?
Rond de 100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zou graag willen weten of mijn CPU een (grote) bottleneck gaat vormen voor een nieuwe videokaart. Zie specificaties hieronder.

AMD Phenom II X6 1075T Boxed (3ghz)
ASRock 870 Extreme3
Sapphire HD 6950 2GB OC GDDR5
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Corsair TX750W
Scyth Mugen 2
8gb DDR3 ram

P.S. dit is een computer die ik vanavond ga ophalen om mijn laptop te vervangen. Ik weet dat dit al een oud beestje is maar tot hoever kan ik met mijn videokaart (welke series) totdat de CPU een te grote bottleneck gaat vormen?

Uiteraard hoort OC'en bij de opties vanwege de cooler en mobo :)

[ Voor 3% gewijzigd door Knamix op 22-07-2015 14:12 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

Je kan behoorlijk wat verbetering zien in wat spellen met iets als een 7950 2e hands, maar je zal wel tegen een bottleneck aanlopen bij spellen die wat meer leunen op single core performance.

Ik zou sowieso maar eens beginnen met een SSD.
pricewatch: Crucial BX100 250GB

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Daarmee moet zeker een R9 280X te gebruiken zijn (en mogelijk ook meer maar een 280X is al buiten je budget). Eigenlijk zijn die laatste Phenoms per kloktik sneller dan de Bulldozer/Piledriver FX processoren van het moment, de Phenom II X6 reeks had nog 6 echte cores en niet van die modules.

Het hangt wel van de games af, zoals gezegd.

Ik zou voorlopig die HD6950 nog wel even gebruiken, zo afgeschreven is die nu ook weer niet, en je hebt die nog maar net gekocht.

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-02 14:41
Thomg schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:29:
Je kan behoorlijk wat verbetering zien in wat spellen met iets als een 7950 2e hands, maar je zal wel tegen een bottleneck aanlopen bij spellen die wat meer leunen op single core performance.

Ik zou sowieso maar eens beginnen met een SSD.
pricewatch: Crucial BX100 250GB
Die ga ik inderdaad nog een keer halen :)
MacPoedel schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:43:
Daarmee moet zeker een R9 280X te gebruiken zijn (en mogelijk ook meer maar een 280X is al buiten je budget). Eigenlijk zijn die laatste Phenoms per kloktik sneller dan de Bulldozer/Piledriver FX processoren van het moment, de Phenom II X6 reeks had nog 6 echte cores en niet van die modules.

Het hangt wel van de games af, zoals gezegd.

Ik zou voorlopig die HD6950 nog wel even gebruiken, zo afgeschreven is die nu ook weer niet, en je hebt die nog maar net gekocht.
Top! Wil hem namelijk nog gaan gebruiken voor wat recentere spellen (gta 5, world of warships, project cars etc)

Uiteraard niet alles op ultra etc :p

Ik zie ook dat GTA 5 vrij goed loopt op oude processoren (zie link: YouTube: FPS TEST - [GTA V - PC] - DX11 - 1080p - Phenom II X6 1090t - GTX 670 )

Moet ik dit dan als een korreltje zout nemen of..?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

GTA V is ook een voorbeeld van een spel die niet zo snel tegen een cpu bottleneck aanloopt, iig zeker niet met een 6950.

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

GTA 5 draait prima op een 6950, mits je de settings op normal laat (laagste instellingen). Ik draaide het zelfs op 2560x1600 met die kaart. Ik denk dat je met jouw budget geen veel betere videokaart kan kopen dan wat je nu hebt (ja, een 7950 is wat sneller, maar niet opeens driemaal zo snel). Ik zou de videokaart voorlopig lekker houden en je € 100,- uitgeven aan de Crucial BX100 250GB SSD (ik heb hem ook, fantastisch ding).

EDIT: kijk hier voor wat benchmarks van een 6950 vs 7950, circa 30% verschil: Anandtech

[ Voor 19% gewijzigd door adamvansanten op 23-07-2015 17:20 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Pagina: 1