Toon posts:

Een eigen HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben momenteel bezig met een eigen HTPC aan het samenstellen, ik heb even vluchtig gekeken naar wat er beschikbaar was en heb de onderstaande lijst klaar gezet. Voornaamste reden dat ik een eigen wil maken is dat ik Windows erop wil zetten met XBMC voor een eigen mediaspeler. Het is dus fijn dat het soepel 1080p videos kan afspelen. Naast dat ik graag series/films wil kijken, wil ik ook graag Steam erop kunnen installeren waarmee ik simpele niet veel eisende spellen kan spelen. Ook vind ik het fijn dat het een stille maar koele kast kan blijven. :)

Hebben jullie voor mij nog advies of tips? Zal ik wel of niet een videokaart erbij doen?

Wat is je budget?
ongeveer 200 a 300 euro

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 53,-€ 53,-
1ASRock B85M-ITX€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master Elite 130€ 40,-€ 40,-
1Kingston HyperX Savage HX316C9SR/4€ 25,39€ 25,39
1Cooler Master GM G550M€ 62,70€ 62,70
1Samsung 850 EVO 120GB€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,04

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
ziet er goed uit op 1 punt na. dat is de voeding. die heeft niet de beste onderdelen. en is te zwaar.

pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

is ook nog eens lekker stil. en je kan eventueel voor de bx100 ssd gaan. is een paar euro goedkoper.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
- Voor 1080p is een videokaart niet nodig, de GPU van de Pentium kan hardwarematig h264 content decoderen. Voor 4K HEVC content zou je wel een videokaart kunnen gebruiken, want Haswell zit daar nog achter in, maar dan lijkt het me veel goedkoper om op dat moment een nieuwe processor en moederbord te halen. Anders moet je al een GTX960 halen nu, dat zou je budget zo ongeveer verdubbelen.

- Je zou ook kunnen kijken naar een moederbord met Braswell processor, bv pricewatch: ASRock N3150-ITX (dat is moederbord en processor tegelijk, gebruikt wel laptopgeheugen). Die zijn wel wat trager voor games, maar ondersteunen wel HEVC dus is zelfs deels klaar voor 4K, al moet die het wel zonder HDMI 2 stellen. Voor een HTPC is dit eigenlijk al meer dan voldoende.
Je kunt ook even wachten op Skylake, en dan een vergelijkbare Pentium als deze Haswell nemen die dan ook HEVC zal ondersteunen. Momenteel heeft Intel een paar socket 1150 Broadwell processors met HEVC ondersteuning, maar die kosten bijna evenveel als je hele budget.
En als laatste optie kun je ook een barebone zoals een NUC (bv deze pricewatch: Intel NUC5i3RYH) nemen, die is wat meer geschikt voor games dan Braswell en ondersteunt ook HEVC.

- De voeding is veel te zwaar. Je kunt eigenlijk de lichtste ATX voeding nemen en nog overschot aan vermogen hebben. Deze is efficiënt en al meer dan voldoende pricewatch: be quiet! System Power 7 300W.

- De Elite 130 is een beetje groot voor wat je er in wilt zetten. Wel handig dat je later nog HDD's en een videokaart kunt bijplaatsen, maar dan is de vraag of je die uitbreidingen ook gaat doen. Met deze samenstelling kom je toe met een Elite 110 (pricewatch: Cooler Master Elite 110). Die is veel kleiner en kun je ook nog uitbreiden. De Elite 130 is eigenlijk gemaakt voor wie een relatief krachtig gamessysteem met vrij grote videokaart wilt, maar zelfs als je ooit een videokaart neemt, kom je volgens mij toe met een korte.

[ Voor 21% gewijzigd door MacPoedel op 22-07-2015 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:39:
ziet er goed uit op 1 punt na. dat is de voeding. die heeft niet de beste onderdelen. en is te zwaar.

pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

is ook nog eens lekker stil. en je kan eventueel voor de bx100 ssd gaan. is een paar euro goedkoper.
Bedankt voor je reactie! Ik zal eens kijken naar de bx100, is het ook beter ter vergelijking met bv. een samsung ssd?

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:41:
- Voor 1080p is een videokaart niet nodig, de GPU van de Pentium kan hardwarematig h264 content decoderen. Voor 4K HEVC content zou je wel een videokaart kunnen gebruiken, want Haswell zit daar nog achter in, maar dan lijkt het me veel goedkoper om op dat moment een nieuwe processor en moederbord te halen. Anders moet je al een GTX960 halen nu, dat zou je budget zo ongeveer verdubbelen.

- Je zou ook kunnen kijken naar een moederbord met Braswell processor, bv pricewatch: ASRock N3150-ITX (dat is moederbord en processor tegelijk, gebruikt wel laptopgeheugen). Die zijn wel wat trager voor games, maar ondersteunen wel HEVC dus is zelfs deels klaar voor 4K, al moet die het wel zonder HDMI 2 stellen. Voor een HTPC is dit eigenlijk al meer dan voldoende.
Je kunt ook even wachten op Skylake, en dan een vergelijkbare Pentium als deze Haswell nemen die dan ook HEVC zal ondersteunen. Momenteel heeft Intel een paar socket 1150 Broadwell processors met HEVC ondersteuning, maar die kosten bijna evenveel als je hele budget.
En als laatste optie kun je ook een barebone zoals een NUC (bv deze pricewatch: Intel NUC5i3RYH) nemen, die is wat meer geschikt voor games dan Braswell en ondersteunt ook HEVC.

- De voeding is veel te zwaar. Je kunt eigenlijk de lichtste ATX voeding nemen en nog overschot aan vermogen hebben. Deze is efficiënt en al meer dan voldoende pricewatch: be quiet! System Power 7 300W.

- De Elite 130 is een beetje groot voor wat je er in wilt zetten. Wel handig dat je later nog HDD's en een videokaart kunt bijplaatsen, maar dan is de vraag of je die uitbreidingen ook gaat doen. Met deze samenstelling kom je toe met een Elite 110 (pricewatch: Cooler Master Elite 110). Die is veel kleiner en kun je ook nog uitbreiden. De Elite 130 is eigenlijk gemaakt voor wie een relatief krachtig gamessysteem met vrij grote videokaart wilt, maar zelfs als je ooit een videokaart neemt, kom je volgens mij toe met een korte.
Bedankt! Een kleinere kast is inderdaad veel idealer! En voeding is ook zeker goede keuze. Ik denk betreft schijfruimte dat ik het liefst een zo kleine mogelijk SSD wil, met daarnaast een grote 1tb/2tb schijf. Lijkt mij voordelig en heb ik ook veel opslag.

Het liefst zou ik niet een kant en klare willen kopen, dit met de reden dat ik in toekomst graag ook zelf wat bij wil plaatsen om het systeem beter te maken.

Is trouwens een modulaire voeding niet beter voor de airflow?

• MacPoedel
Een modulaire voeding kan net slechter zijn voor de airflow. Bij een niet modulaire voeding zijn de kabels vaak soepeler en komen ze uit één opening. De kabels die je niet gebruikt, kun je ergens achter de voeding relatief compact wegbinden zodat ze nergens in de weg zitten (en dus ook de airflow niet beïnvloeden). In dit geval bind je de Molex en PCIe voedingskabels weg, je hebt alleen SATA kabels, 24 pins en 4/8 pins nodig.

Een modulaire voeding daarentegen heeft vaak vrij stugge kabels en de aansluitingen daarvan zijn verdeeld over de volledige achterkant van de voeding. Omdat je zo weinig kabels nodig hebt, kan het met een modulaire voeding ook nog wel relatief proper.

Al bij al kun je met modulair en niet modulair wel tot een mooi resultaat komen, maar de doorslaggevende factor is dat er onder de 400W weinig of geen degelijke modulaire voedingen zijn. Je pc verbruikt maar rond de 100W. De efficiëntie van een voeding is niet dezelfde over het volledige bereik van die voeding, bij veel voedingen is die efficiëntie wat lager bij een lage belasting (de 80Plus rating begint ook maar vanaf 20% belasting, met een 550W voeding zit jij daar permanent onder). Een zware voeding die heel licht belast wordt, trekt met dezelfde belasting meer stroom uit het stopcontact dan een voeding die wat meer op maat is, dus voor een HTPC die waarschijnlijk heel lang aan staat, is het niet gewenst zo'n zware voeding te nemen.

De Elite 110 heeft nog plaats voor een 3,5" HDD, dus als dat de enige uitbreiding is die je momenteel van plan bent, heb je niets groters nodig. Een HTPC-videokaart zou ook nog kunnen over een tijdje, die zijn ook bijna steeds low profile (niet nodig hier) en kort genoeg voor de Elite 110.

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 22-07-2015 15:09 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-02 13:26
Ipv de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W zou ik de pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W nemen.
Heeft een stillere fan en belangrijker nog : hij heeft een 6+2 pins PCI-E stekker waardoor je er toch eventueel een keer een videokaart die gebruik maakt van zo'n connector (denk bv. aan de r9 270 of gtx 960) bij kunt plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:05:
Een modulaire voeding kan net slechter zijn voor de airflow. Bij een niet modulaire voeding zijn de kabels vaak soepeler en komen ze uit één opening. De kabels die je niet gebruikt, kun je ergens achter de voeding relatief compact wegbinden zodat ze nergens in de weg zitten (en dus ook de airflow niet beïnvloeden). In dit geval bind je de Molex en PCIe voedingskabels weg, je hebt alleen SATA kabels, 24 pins en 4/8 pins nodig.

Een modulaire voeding daarentegen heeft vaak vrij stugge kabels en de aansluitingen daarvan zijn verdeeld over de volledige achterkant van de voeding. Omdat je zo weinig kabels nodig hebt, kan het met een modulaire voeding ook nog wel relatief proper.

Al bij al kun je met modulair en niet modulair wel tot een mooi resultaat komen, maar de doorslaggevende factor is dat er onder de 400W weinig of geen degelijke modulaire voedingen zijn. Je pc verbruikt maar rond de 100W. De efficiëntie van een voeding is niet dezelfde over het volledige bereik van die voeding, bij veel voedingen is die efficiëntie wat lager bij een lage belasting (de 80Plus rating begint ook maar vanaf 20% belasting, met een 550W voeding zit jij daar permanent onder). Een zware voeding die heel licht belast wordt, trekt met dezelfde belasting meer stroom uit het stopcontact dan een voeding die wat meer op maat is, dus voor een HTPC die waarschijnlijk heel lang aan staat, is het niet gewenst zo'n zware voeding te nemen.

De Elite 110 heeft nog plaats voor een 3,5" HDD, dus als dat de enige uitbreiding is die je momenteel van plan bent, heb je niets groters nodig. Een HTPC-videokaart zou ook nog kunnen over een tijdje, die zijn ook bijna steeds low profile (niet nodig hier) en kort genoeg voor de Elite 110.
Is het wel goed voor de kabels van voeding om ze strak ergens in een hoekje weg te plaatsen met bijvoorbeeld tyraps?

Bedankt voor de heldere uitleg trouwens! :) dat waardeer ik zeker!

Zijn er speciale videokaarten voor een HTPC? Kan je wellicht enkele voorbeelden noemen? Of waar ik op moet letten met zoiets?

Verwijderd

Topicstarter
Baloes schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:22:
Ipv de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W zou ik de pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W nemen.
Heeft een stillere fan en belangrijker nog : hij heeft een 6+2 pins PCI-E stekker waardoor je er toch eventueel een keer een videokaart die gebruik maakt van zo'n connector (denk bv. aan de r9 270 of gtx 960) bij kunt plaatsen.
Bedankt! maar het is toch ook mogelijk om een molex naar PCI-E stekker koppel stukje te kopen?

• Baloes
Dat kan..maar dit leek me een betere oplossing. Ben zelf niet zo van de verloopstukjes. PCI-E kabel is er voor gemaakt zullen we maar zeggen :) Heb deze voeding ook gebruikt voor een build van een vriend van me icm een gtx 960 en ook onder "zwaardere" load blijft ie superstil :)

Maar het blijft maar een suggestie natuurlijk :)

• MacPoedel
De Pure Power L8 die Baloes aanraadt is ook een interessante hoor, het is alleen weer een extra kabel om weg te binden die je voorlopig niet gebruikt. Kabels kunnen er trouwens perfect tegen om met tie-wraps wat weg te worden gebonden als je het niet té strak doet. Ik zit in de machinebouw voor mijn werk en wij gebruiken ontelbare tie-wraps op machines die tientallen jaren meegaan.

Goede HTPC videokaarten zijn bv bij AMD de R7 240 reeks, die heb je meestal in low profile vorm en vaak zelfs helemaal passief (zoals deze pricewatch: Asus R7240-SL-2GD3-L). Momenteel biedt zo'n videokaart nauwelijks een meerwaarde voor je HTPC, maar de opvolger daarvan kan bv hardwarematige decoding van codecs ondersteunen die je processor nu niet kan. Bij Nvidia is de GTX 960 momenteel de meest complete HTPC kaart, maar eigenlijk is die daar veel te krachtig en te duur voor. Het is nog even wachten tot Nvidia in het lagere segment een videokaart van die generatie introduceert (ik denk eigenlijk niet dat dat dit jaar zal zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties iedereen!

Ik heb nu:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 110€ 38,65€ 38,65
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,94

Zijn er nog meer suggesties? Zou voor de koeling/stilte handig zijn om de fans van coolermaster te vervangen voor cooler van bv. be quiet?

En ik geloof dat de standaard koelers van een processor vaak meer lawaai maken dan andere toch? Wellicht daarvoor een alternatief?

• Baloes
De pricewatch: Crucial BX100 120GB is iets goedkoper dan de samsung en verder prima. Verschil in prestatie ga je niet merken. De bx100 250GB is trouwens maar 15 euro duurder dan de Samsung..
Ik zou geen RAM met koelvinnen installeren. Dat kan onhandig zijn wanneer je een koeler wil plaatsen. Dan kun je beter dit lage exemplaar nemen : pricewatch: Kingston KVR16N11S8/4

Kan het geluid van de standaard fan niet inschatten maar schijnt volgens de uitgebreide review van Foritain niet helemaal stil te zijn : productreview: Cooler Master Elite 110 review door Foritain
Een be quiet of noctua fannetje zal allicht stiller zijn en geeft vaak ook nog wat meer luchtverplaatsing : http://nl.hardware.info/r...elukkig-systeem-conclusie

Pick your pick :)

Stockkoeler van de CPU kan onder load idd gehoord worden, dan heb ik het over gamen. Filmpies kijken is geen zware taak voor de CPU.
een relatief goedkope koeler is dan de pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

Je zou natuurlijk ook even kunnen wachten met het plaatsen van andere fans en koelers om te kijken hoe het uitpakt met het geluid :)

Wat voor een niet veeleisende spellen wilde je er trouwens mee gaan spelen? want zo krachtig is die IGP van de pentium nou ook weer niet..

En windows heb je al geloof/hoop ik?

Verwijderd

Topicstarter
Baloes schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 05:31:
De pricewatch: Crucial BX100 120GB is iets goedkoper dan de samsung en verder prima. Verschil in prestatie ga je niet merken. De bx100 250GB is trouwens maar 15 euro duurder dan de Samsung..
Ik zou geen RAM met koelvinnen installeren. Dat kan onhandig zijn wanneer je een koeler wil plaatsen. Dan kun je beter dit lage exemplaar nemen : pricewatch: Kingston KVR16N11S8/4

Kan het geluid van de standaard fan niet inschatten maar schijnt volgens de uitgebreide review van Foritain niet helemaal stil te zijn : productreview: Cooler Master Elite 110 review door Foritain
Een be quiet of noctua fannetje zal allicht stiller zijn en geeft vaak ook nog wat meer luchtverplaatsing : http://nl.hardware.info/r...elukkig-systeem-conclusie

Pick your pick :)

Stockkoeler van de CPU kan onder load idd gehoord worden, dan heb ik het over gamen. Filmpies kijken is geen zware taak voor de CPU.
een relatief goedkope koeler is dan de pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

Je zou natuurlijk ook even kunnen wachten met het plaatsen van andere fans en koelers om te kijken hoe het uitpakt met het geluid :)

Wat voor een niet veeleisende spellen wilde je er trouwens mee gaan spelen? want zo krachtig is die IGP van de pentium nou ook weer niet..

En windows heb je al geloof/hoop ik?
Ik zal eens even kijken naar die van Crucial :) De bx100 is inderdaad niet handig omdat het duurder is. Maar als je het vergelijkt is met de schijfruimte is de bx100 wel veel goedkoper dan een ssd van 120gb toch?

Ah goed gezien! Koelvinnen lijkt me inderdaad niet zo handig in zon kleine kast met al zo weinig ruimte.

Is trouwens 31,67dB niet behoorlijk veel voor een CPU koeler? En past deze wel in de kast?

Spellen dat ik speel moet je vooral denken aan real-time strategie, en paar open wereld games, euhm, Stoneheart, VoidExpanse, KeeperRL, Life is Feudal: Your Own, Space Engineers,7 Days to Die en Craft The World. Dat zijn de spellen wat ik wel meest heb gespeeld denk ik.

Ik heb windows, tevens ook al een draadloze toetsenbord en muis voor besturing :) zijn er trouwens ook goedkope afstandbedieningen voor zo'n HTPC?

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:12
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 13:20:
Wat is je budget?
ongeveer 200 a 300 euro

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 130€ 40,-€ 40,-
1Cooler Master GM G550M€ 62,70€ 62,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,04
Kort geleden heb ik het volgende systeempje gekocht:

pricewatch: Fujitsu Esprimo P420 E85+ (VFY:P0420P1221NL)

Voor 219 euro heb je een systeem met de zelfde processor, een Windows 7 professional licentie, een DVD reader/writer, en een efficiente voeding.

Het systeem is zeer stil (alleen bij het starten draaien de fans ca 2 sec full speed en dat maakt een stofzuiger geluid).

Er is geen HDMI aansluiting maar ik toen ik mijn monitor via een DVI-HDMI adaptor aansloot ontdekte ik dat de DVI aansluiting ook de audio signalen doorgeeft.

In de kast is ruimte voor 1 extra HD, voedingsstekker aanwezig. De HD in mijn systeem is 500 GB, de Tweakers specs kloppen dus niet.

Er zijn geen voedings stekkers voor video kaarten.

De 2 GB geheugen in het systeem is te weinig. Zelf heb ik er 4 GB geheugen bij geplaatst (1333 MHz)

Het systeem heeft een UEFI BIOS, maar de standaard Windows installatie maakt daar geen gebruik van. Zelf heb ik mijn systeem opnieuw geinstalleerd zodat er van het UEFI BIOS gebruik wordt gemaakt (kan ik later evt. een HD > 2GB instaleren). Opnieuw installeren is makkelijk want CD's met Windows en Drivers zijn in de verpakking aanwezig.

O ja, ook een muis en toetsenbord worden meegeleverd.

Ben zeer tevreden met het systeem.
Pagina: 1