Zijn autocad en inventor bruikbaar in Linux?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:51
Hallo mede tweakers,

Ik heb een vraag ik heb altijd windows gedraaid en denk er ook over om windows 10 te gaan draaien, maar linux mint/ubuntu/debia n vind ik ook een goeie kandidaat.
Alleen draai ik inventor en autocad en gaat dit ook werken op linux (wine)?

Alvast bedankt(:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Als het "in productie" moet werken zou ik vooral Windows gebruiken want als je de service afdeling van Autodesk nodig hebt omdat iets niet werkt gaan die allicht problemen hebben met een installatie in WINE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:01
Er is een goede Autocad vervanger die ook een Linux en OsX versie heeft, nog gratis ook. Zoek maar eens naar Draftsight. Er zijn betaalde opties als je met Lisp of zo moet werken, maar daarvan weet ik minder zeker of ze op Linux ook ondersteund worden.
Ik ken niet direct een 1op1 vervanger voor Inventor. Maar je kan eens spelen met Cloud based nieuwkomer Onshape. Die zijn in bèta en beperkt gratis te gebruiken. Nog geen SolidWorks of Inventor concurrent,maar er zitten grote CAD namen achter zoals Joe Dunne (Pro/E, SolidWorks, Spaceclaim was hij bij betrokken, dat wil wel wat zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik pas de titel even aan, want alleen 'Linux Mint' zegt natuurlijk niets over het feit dat je AutoCAD wilt draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-05 21:03
Ik ben met de mensen hierboven eens, draai het op Windows of zoek een alternatief.

Maar Ik kwam de volgende link tegen: https://appdb.winehq.org/...sClass=application&iId=86
Daar staan een aantal versies op gold staan en las op een aantal sites dat er ook een aantal installatie scripts voor playonlinux (frontend voor wine) bestaan.
Het is het zelf testen waard.

Als je linux mint een goede kandidaat vind, draai hem eens virtueel op bv virtualbox (of op een usbstick) en kijk daar of je AutoCAD met playonlinux werkend kan krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door freyk op 23-07-2015 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb eens (paar jaar geleden) Wine in VirtualBox geprobeerd om te zien hoe NewsLeecher daarin draaide (voor de ontwikkelaar), en het was traaaaaag. Het was echt onwerkbaar vergeleken met bare hardware draaien van Wine. Ik betwijfel of het wel een goede optie is, Wine in VirtualBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
OK, je hebt gelijk.
Maar het is wel een van de (snelle) testen, om te kijken of het op die manier werkt.

Daarna kan de ts beslissen om native te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door freyk op 23-07-2015 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Linux in een VM bovenop Windows voor alle non-cad zaken is natuurlijk wel een optie... verkapte desktopvirtualisatie. Werkt voor random internetzaken prima in mijn ogen.
Of een old-school dual-boot, maar dual-boot vond ikzelf altijd veel te veel gedoe om praktisch te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 23-07-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hero of Time schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 20:49:
Ik pas de titel even aan, want alleen 'Linux Mint' zegt natuurlijk niets over het feit dat je AutoCAD wilt draaien.
Zou dit verandert kunnen worden de titel in gwn linux, want twijfel tussen mint ubuntu en debian.
Maar ik zou ook via linux in virtualbox of VMware een virtuele windows opzetten?
Maar wordt het dan wel goed om mee te werken autocad en inventor en nog meer zwaardere programma's?

Mvg, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
Autocad of andere zware applicaties wil je niet in een vm draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Laatst online: 14:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dutchnltweaker schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 11:30:
[...]

Zou dit verandert kunnen worden de titel in gwn linux, want twijfel tussen mint ubuntu en debian.
Maar ik zou ook via linux in virtualbox of VMware een virtuele windows opzetten?
Maar wordt het dan wel goed om mee te werken autocad en inventor en nog meer zwaardere programma's?

Mvg, :)
Done.

Enne, Autocad maakt gebruik van je hardware mogelijkheden, zoals videokaart. Die wil je echt niet in een VM gaan draaien, dat is ook suboptimaal. Beter om dan Linux in een VM te draaien, ipv andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ik wil erg graag ubuntu proberen te draaien.
Maar i.v.m stage heb ik straks zoiezo inventor, autocad, Siemens plc en nog eplan nodig en in weet niet of dit optimaal gaat werken en Windows 10 is denk ik zoziezo safe to go toch?

Mvg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Die zou ik gewoon in een VM zetten. De applicatie's die je noemt wil je niet virtueel draaien i.v.m. hardware acceleratie die echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Kaalus schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 22:04:
Die zou ik gewoon in een VM zetten. De applicatie's die je noemt wil je niet virtueel draaien i.v.m. hardware acceleratie die echt nodig is.
Wat bedoel je vm?
Bedoel je ubuntu of een andere linux distro in en virtual machine draaien?

Mvg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
dutchnltweaker schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 22:00:
Ik wil erg graag ubuntu proberen te draaien.
Ik raad iedere beginner aan om eerst een linux distributie te uit te proberen / testen in een vm, om het daarna later op een echt systeem te draaien.

Maar sommige Windows applicaties (alle applicaties dat je aangeeft), zijn zwaar afhankelijk van hardware onderdelen. Hun opdrachten kunnen soms niet goed door de virtualisatie-laag (bv virtualbox) en/of de " extra windows-software laag" (wine) komen en daardoor niet optimaal draaien.
(Typische Klachten kunnen zijn: alles werkt velen malen trager, beelden worden niet goed weergegeven/berekend, crashes, enz).
Die kan je voorkomen door software versies van de applicatie voor een linux distro te zoeken of alternatieven te gebruiken.
(Of je wine omgeving plat tweaken, maar nooit zal het echt lekker werken)
Maar Je kan ook een linux distro ook naast Windows zetten. (Zoals hierboven aangegeven)

En de vraag beantwoorden of Windows 10 safe is, kan je beter op de fora van de applicaties kijken. maar ik neem aan dat ze werken.

-edit-
nog even verder voor je gezocht:
autocad is er alleen voor windows en mac
eplan alleen voor windows.
siemens plc -> softnet(??)
je vind app database van wine (categorie cad) of je software wel/niet goed loopt met wine.

[ Voor 26% gewijzigd door freyk op 30-07-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
freyk schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:57:
[...]

Ik raad iedere beginner aan om eerst een linux distributie te uit te proberen / testen in een vm, om het daarna later op een echt systeem te draaien.

Maar sommige Windows applicaties (alle applicaties dat je aangeeft), zijn zwaar afhankelijk van hardware onderdelen. Hun opdrachten kunnen soms niet goed door de virtualisatie-laag (bv virtualbox) en/of de " extra windows-software laag" (wine) komen en daardoor niet optimaal draaien.
(Typische Klachten kunnen zijn: alles werkt velen malen trager, beelden worden niet goed weergegeven/berekend, crashes, enz).
Die kan je voorkomen door software versies van de applicatie voor een linux distro te zoeken of alternatieven te gebruiken.
(Of je wine omgeving plat tweaken, maar nooit zal het echt lekker werken)
Maar Je kan ook een linux distro ook naast Windows zetten. (Zoals hierboven aangegeven)

En de vraag beantwoorden of Windows 10 safe is, kan je beter op de fora van de applicaties kijken. maar ik neem aan dat ze werken.

-edit-
nog even verder voor je gezocht:
autocad is er alleen voor windows en mac
je vind app database van wine (categorie cad) of je software wel/niet goed loopt met wine.
DankJe wel voor je reactie :)
Ubuntu zelf heb ik wel een tijdje op me oude pc gebruikt dus dat kan ik wel, alleen heb toen nooit wine gebruikt dus heb daar minder verstand van.
Maar ik ga Windows 10 er op zetten voor de zekerheid en kijk wel of ik daarnaast wil draaien met linux:)

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
N.v.t

[ Voor 99% gewijzigd door dutchnltweaker op 30-07-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
AutoCAD is er ook voor OS X. Inventor helaas niet.

En als je Windows 10 installeert, moet je nog wel ff alle privacy settings doorlopen en ook het delen van Windows updates met anderen uitzetten :')

[ Voor 60% gewijzigd door Lethalis op 31-07-2015 08:18 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lethalis schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 08:17:
AutoCAD is er ook voor OS X. Inventor helaas niet.

En als je Windows 10 installeert, moet je nog wel ff alle privacy settings doorlopen en ook het delen van Windows updates met anderen uitzetten :')
Ja heb het gelezen dank je :) , hoop dat windiws 10 het beter doet want met Windows 8.1 altijd problemen gehad met Windows update altijd foutmeldingen.
Pagina: 1