Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voorzorg maatregelen] Chilli-Pro mail

Pagina: 1
Acties:

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-11 13:35
Beste,

Mijn vriendin kwam gister aanzetten met een vaag (engels) mailtje wat ze had ontvangen van Apple. Het bleek dat via haar Apple ID een oft ander album was aangeschaft. Onderaan de link stond een linkje waar je op kon klikken wanneer je dit niet had gedaan en het graag ongedaan wilde maken.
Hoevaak ik het ook heb vermeld, heeft ze er toch 'per ongeluk' op geklikt.

Uit wat eigen onderzoek blijkt het afkomstig van een chilli-pro website wat gehost word in de Ukraine. Ik maak me niet zo heel snel zorgen om dit soort dingen, voornamelijk omdat ik alles redelijk dicht en 'veilig' heb. Toch zou ik graag jullie mening willen weten met daarbij wat tips hoe ik kan checken of m'n vriendin getroffen is.

Bij deze wil ik alle lezers er nu ook direct op attenderen dat dit mailtje in omloop is. Voor alle duidelijkheid, de titel van het bericht is 'About your last transaction'.

Edit: Het betreft hier een Macbook Pro.

Bij voorbaat dank voor de info en tips!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ukraine ... (kom er net vandaan) :P

Waarom niet gewoon de machine goed scannen? Blijft wel een Mac. Niet helemaal veilig, maar veilig genoeg.

• Wimbjorno
Was op internet weinig over te vinden, vandaar ook even dit topic. Ik verwacht ook weinig hinder, maar het kan zijn dat andere Tweakers hier al last van hebben gehad door 'per ongeluk' te hebben geklikt.

Wat moet je op dit moment in Ukraine? :P

• Squ1zZy
  • Niet online
Mijn vriendin komt er vandaan en mijn dochter is dus half Oekrainse :)

Heb je weleen virus scanner op de Mac draaien? Zo ja, daar kwam niets uit?
Over het algemeen wordt je wel gestuurd naar een website waarbij een exploit Malware of iets wordt geinstalleerd. Flash en Java disabled hoop ik? :P

• Wimbjorno
Welke tools voor Mac zijn daar het meest geschikt voor? Ben van oorsprong een Windows gebruiker en Osx is nog steeds wat 'raar'. Heb wel even AVG en Malwarebyte gedraaid, maar die konden niks vinden.

• Squ1zZy
  • Niet online
Ik gebruik zelf NOD32. Wanneer Malwarebytes en AVG up-to-date zijn en niets vinden dan hoef je voor nu geen zorgen te maken. Mocht je echt maatregelen nemen dan zou ik je wachtwoorden aanpassen dat wanneer er misschien cookies zijn gestolen en opnieuw installeren.

• Wimbjorno
Ik ga NOD32 ook eens draaien. Als dat niks opleverd zal het voor nu eerst goed zijn. Ik ga hoe dan ook even op men Air de wachtwoorden van vele accounts aanpassen. Moet voor nu eerst voldoende zijn!

Thanks voor je hulp!
Pagina: 1