AMD R9 280x flickeringen in 2D

Pagina: 1
Acties:

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-01 19:30
Ik ben al een jaar eigenaar van een MSI Radeon R9 280X 3GB.

Sinds een paar maanden werkt deze videokaart niet meer goed in 2D-modus. Om de paar minuten is er een gekke flickering/trilling in het scherm. Het lijkt wel alsof heel het beeld even een paar pixels naar beneden wordt gezet en dan weer op de juiste plek.

Je kunt exact het zelfde effect hier zien YouTube: Sapphire r9 280x flickering (with solution) (op +- 6 seconden gebeurt het voor het eerste.

Helaas verwijst die fix naar een support thread op de AMD website, maar het thread bestaat niet meer. Er wordt gesproken over een bios update, deze wordt zelfs via dropbox gelinked. Maar helaas gaat het om een bios voor een Sapphire R9 280x (met wie weet hoeveel GB ram) en niet om de MSI variant die ik heb.

Natuurlijk heb ik al het een en ander geprobeerd om dit probleem te verhelpen.
  • Geprobeerd met 2 totaal verschillende monitoren, via zowel DVI, HDMI als VGA aansluiting, op alle manieren is het probleem even erg.
  • Geprobeerd via DVI met de instelling 'alternate DVI operational mode' aan, ik dacht even dat dit werkte, maar het bleek toch geen enkel effect te hebben
  • Bios van de videokaart geflashed naar de nieuwste versie, via de MSI Live Update tool, geen effect
  • Nieuwste AMD drivers geprobeerd, geen effect
Ik ben echt radeloos, op dit moment gebruik ik mijn PC weer meer voor dev werk, en minder voor games en dan wordt je echt helemaal gek van die plotsellinge korte trillingen.

Mijn PC is verder vrij standaard:

CPU: Intel Core i5-4690
MB: Asus Z97-K
RAM: Corsair Vengeance Pro 1600-16GB (2x8G)
PSU: Corsair CXM 500W

Verder zit er nog een 500GB SSD in en een 2TB hardeschijf waar ik de exacte types niet meer van weet.

Het systeem is riant gekoeld met twee grote koelers aan de zijkant en bovenkant, en een tower koeler op de processor. Zelfs als ik meerdere stress tests tegelijkertijd draai, zoals Furmark en prime95, is het systeem stabiel en er gebeuren dan geen 'nieuwe' rare dingen.

heel af en toe zijn er wel artefacts in GTA 5 en Dota 2, als je dan naar 1 kant kijkt wordt het scherm helemaal fucked up, alsof de vertices in het oneindig liggen, maar ik denk dat dit een apart probleem is, het gebeurt gek genoeg nooit bij zoiets als Furmark, terwijl de GPU daar toch harder zijn best moet doen, ik denk dat dit een apart probleem is, het is ook niet echt erg, gebeurt zo zelden, maar ik wilde het toch even noemen voor de volledigheid

Edit: overigens staat het hele internet vol met dit probleem icm de R9 280x, hoop dat iemand nog iets weet dat ik kan proberen. Vorige AMD kaart die ik kocht had ook al gekke 'out of the box' problemen. Toch maar over naar het groene kamp vrees ik.

[ Voor 4% gewijzigd door roy-t op 22-07-2015 09:58 ]

~ Mijn prog blog!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
In Catalyst Control Center -> Mijn digitale beeldschermen -> eigenschappen -> AANvinken 'Dvi-frequentie op beeldschermen met hoge resolutie verminderen' en 'Alternatieve DVI-werkingsmodus'

Ik heb ook een MSI R9 280x en heb de flickeringen in 2D mode kunnen verhelpen door deze twee opties aan te vinken, je clocks gaan dan in 2D mode naar 500/1500 in plaats van de standaard 300/500. Welke van de twee exact helpt weet ik niet, maar ik heb ze beiden aanstaan en dat verhielp bij mij de problemen.

Ik heb ook last van die artifacten in games. Dat heb ik (deels) kunnen verhelpen door in MSI Afterburner de clocks te verlagen. Je zou daar ook een 3D profiel kunnen forceren voor in 2D mode, maar ik weet niet hoe dat gaat met temperatuur, slijtage, stroomverbruik etc. Je moet dan in Catalyst de overdrive optie UITschakelen anders pakt hij de verkeerde clocks.

Die BIOS update was er om de 2D clocks omhoog te schroeven zodat de flickeringen stopten, ik neem aan dat deze update nu standaard geïntegreerd is. Je kan misschien proberen om in Catalyst de drivers te updaten of te verwijderen en opnieuw te installeren.

Maar ja, al met al ben ik het met je eens dat de R9 280x een probleemkaart is. Lekker zorgeloos gamen is er op zo'n manier ook niet bij als je iedere keer weer moet experimenteren met clocks en steeds artifacten ziet.

[ Voor 11% gewijzigd door SN4K3 op 22-07-2015 10:29 ]

• roy-t
Vreemd, zelfs als ik die twee DVI opties verander blijft mijn videokaart in 2D op GPU: 300 Mhz en Memory: 150 staan. (De problemen blijven)

Ik ga even proberen met MSI Afterburner de 2D speeds te veranderen.

Het klinkt trouwens of jij ook veel plezier hebt gehad met je R9 290x ;). Man o man wat een probleem kaart zeg.

Update

Ongeloofelijk! Ik had deze videokaart eigenlijk al opgegeven. Maar door de 2D snelheden van het geheugen en het memory te overklokken naar 500 en 1500 Mhz heb ik nergens meer last van.

Dit kun je trouwens op de volgende manier doen:

Zet eerst AMD Overdrive aan vanuit het Catalyst Control Center, zie daar dat de GPU idle op 300/150 draait.

Open het bestand
code:
1
profiles.xml
in
code:
1
C:\Users\<USERNAME>\AppData\Local\ATI\ACE

Zoek naar de volgende key, deze bestaat 2x
XML:
1
2
3
4
 <Feature name="MemoryClockTarget_PCI_VEN_1002&amp;DEV_6798&amp;SUBSYS_27751462&amp;REV_00_4&amp;7768020&amp;0&amp;0008A">
          <Property name="Want_0" value="15000" />
          <Property name="Want_1" value="150000" />
        </Feature>

Deze key bevat de waarde van de 2D (Want_0) en 3D (Want_1) clock van je memory, zet deze voor beide op 150000.

Zoek daarna naar de volgende key, ook deze bestaat 2x

XML:
1
2
3
4
  <Feature name="CoreClockTarget_PCI_VEN_1002&amp;DEV_6798&amp;SUBSYS_27751462&amp;REV_00_4&amp;7768020&amp;0&amp;0008A">
          <Property name="Want_0" value="30000" />
          <Property name="Want_1" value="102000" />
        </Feature>

Deze key bevat de waarde van de 2D en 3D GPU clock. Verander de laagste waarde 30000 naar 50000.

Et Voila! Alle flickeringen zijn opgelost.

Zoals SN4K3 kan dit nadelige gevolgen hebben voor de levensduur van je GPU, maar ik heb zelf na een uurtje geen hogere temperatuur gemeten. Sowieso wilde ik deze kaart al bijna weg doen, dus elke seconden dat deze nu normaal werkt, ipv iritant is, is mooi mee genomen :)

[ Voor 71% gewijzigd door roy-t op 22-07-2015 20:59 ]

~ Mijn prog blog!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ik ervaar hetzelfde probleem met mijn 7950 en bovenstaande oplossing werkt prima. Het liefst echter zou ik het in de bios oplossen maar met VBE7 is de betreffende waarde (#4 memory clock) niet aan te passen naar boven. Is daar een andere manier voor?

Edit: Adres kunnen vinden in de bios en aan kunnen passen. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door pafdaddy op 23-07-2015 21:42 ]

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

• roy-t
pafdaddy schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 20:37:
Ik ervaar hetzelfde probleem met mijn 7950 en bovenstaande oplossing werkt prima. Het liefst echter zou ik het in de bios oplossen maar met VBE7 is de betreffende waarde (#4 memory clock) niet aan te passen naar boven. Is daar een andere manier voor?

Edit: Adres kunnen vinden in de bios en aan kunnen passen. 8)
Hoe heb je dit adres kunnen vinden en de waarde kunnen veranderen? ik heb nu zelf namelijk het probleem dat sommige updates van Catalyst de waardes resetten waardoor ik deze fix weer opnieuw moet doen :).

~ Mijn prog blog!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik had laatste hetzelfde met een 290x,,, maar ik zat te overclocken (geheugen overclock)
En in 2d lijkt dat VEEL eerder te falen dan 3d modus, temps hebben er ook niets mee te maken....

Dus mischien kapot geheugen.....

[ Voor 44% gewijzigd door A87 op 30-08-2015 21:27 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• roy-t
En helaas helaas met de nieuwe AMD Crimson drivers worden de GPU clock instellingen ergens anders opgeslagen. Dus deze fix die maanden lang goed werkte werkt nu niet meer... AARRRGGG!!

Heeft iemand al gevonden waar nu het voormalige 'profiles.xml' wordt opgeslagen? Niet op de logische plekken in appdata vrees ik.

Het lijkt er op dat je Crimson zelf wel je 2D clocks kunt aanpassen (Globalsettings) maar dat deze vergeten worden na het restarten.

~ Mijn prog blog!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb in msi afterburner even het core voltage een paar stapjes verhoogt(even testen hoeveel) en daarna opgeslagen als een profiel en deze met windows laten opstarten.

Mijn huidige R9 290 is nu volledig glitchvrij.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Vr4nckuh
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06-2025
kendo schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 12:12:
Ik heb in msi afterburner even het core voltage een paar stapjes verhoogt(even testen hoeveel) en daarna opgeslagen als een profiel en deze met windows laten opstarten.

Mijn huidige R9 290 is nu volledig glitchvrij.
Mijn 290 gaf vandaag voor het eerst groene pixel flikkeringen na een intensieve sessie gamen, echter de temps bleven binnen de marge ( 61 graden).
Resetten van de beeldadapter binnen msi afterburner bood geen soelaas. Ik gebruik afterburner alleen maar om de ventilator snelheid middels een aangepast schema te runnen aangezien de temperatuur naar mijn idee te hoog oploopt met het standaard fanspeed profiel. Ik heb liever wat meer geluid dan een kaart die te warm word.

Mijn kaart is een sapphire Tri-X R9 290 OC met standaard 1000 / 1300 mhz clocks.

Mag ik vragen met hoeveel mv heb je de corevoltage omhoog gezet ? Als ik dat instel krijg ik meteen +6 als eerste mogelijkheid.

En heb je dan ook de instelling met powerlimit aangepast ?

Ik hoop dat ik het krijg opgelost. Het irriteert me steeds meer!

Alvast bedankt :)

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb hem met 6mv verhoogt, maar bij mij gaat dat wel gewoon met 1mv stapjes. Voor de rest heb ik niets hoeven doen.
Gekleurde flikkeringen lijken trouwens eerder op artifacts, misschien helpt het ook om de clock snelheden een beetje naar beneden te brengen naar stock snelheden.(volgens mij 950 / 1150)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Pagina: 1