Minecraft PC

Pagina: 1
Acties:

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11 10:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn zoon van 12 speelt op dit moment Minecraft op zijn chromebook maar nu na een half jaar is het toch allemaal niet snel genoeg meer door allemaal texture packs & bepaalde mods. Belangrijkste is dat Minecraft er zonder problemen met allemaal mods & texture packs op draait. Eventueel in de toekomst ook wat videobewerking maar dat is van ondergeschikt belang.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 500 euro maar het liefste zo laag mogelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen randapparatuur aanwezig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Lijkt mij vooral handig als er een goede videokaart en 8GB geheugen of iets inzit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik dacht dat Intel altijd het beste was maar zie vooral bij de budget gamepc's AMD naar voren komen omdat die prijstechnisch vaak wat goedkoper is. Merk maakt verder niet uit als het maar soepel loopt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een kleine kast is misschien wel handig voor als hij het van het ene huis naar het andere moet slepen maar geen noodzaak. Hij zou dan wellicht ook op zijn oude laptop kunnen spelen.

Ga je overklokken?
Is overklokken aan te raden of brengt het ook nog gevaren met zich mee?

Informatie die ik zoal tegenkom wat game computers
Tweakers heeft natuurlijk een BBG waar ook een budget game systeem bij staat maar ik weet niet of dit voldoet aan de eisen zeg maar:
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015

Naast deze best buy zijn er ook nog shops zoals http://gamepc.nl/game-pc-budget & http://gamecomputers.nl/game-pc/budget/minecraft/ waar je kant en klare systemen kan kopen. Nu is het lang geleden dat ik een computer heb aangeschaft dus weet totaal niet of dit een beetje goede systemen zijn.

Deze ziet er heel aantrekkelijk uit namelijk, vooral qua prijs: http://gamepc.nl/game-pc-budget
Voordeel van een kast is dat je klein kan beginnen en dan eventueel kan uitbreiden etc... maar gaat dit al beter werken dan een chromebook met minecraft erop?
Is het tevens aan te raden om Windows erop te zetten of is het aan te raden om zelf linux erop te gooien. Dat heb ik namelijk wel gedaan voor de chromebook. Met als nadeel dat Skype etc... niet werkt. Windows is waarschijnlijk ook wel weer via via goedkoop te krijgen via school of iets dergelijks.

Verwijderd

Overklokken is voor mc het verschil in fps tegenover de kosten niet waard.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Simpel intel systeempje voldoet hier denk ik wel :)

Aangezien Minecraft Single core is (tenzij je mods installeert) heb je aan de g3258 net iets meer :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,95€ 67,95
1ASRock B85M Pro3€ 55,-€ 55,-
1MSI Radeon R9 270X HAWK€ 167,90€ 167,90
1Fractal Design Core 1100€ 27,95€ 27,95
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FB/4€ 24,95€ 24,95
1be quiet! System Power 7 400W€ 43,-€ 43,-
1Adata Premier Pro SP920 256GB€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,75

Wanneer je ietsjes meer budget geeft, (5 euro) kan er zelfs een processor koeler bij van af:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

[ Voor 7% gewijzigd door flipkipse op 22-07-2015 08:01 ]

Certified Google Teacher.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Ik zou alleen een andere ssd nemen dan. De pricewatch: Crucial BX100 250GB is een goedkopere keuze die door veel mensen gekozen wordt voor in hun systeem.

-

• flipkipse

flipkipse

Google it

Als je naar de Adata Premier (256GB) pro kijkt in verhouding tot de Crucial BX 100 (250GB) scoort de Adata op punten toch iets beter.

Vergelijking hier:
http://ssd.userbenchmark....er-SP610-256GB/3145vs3281

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-12 22:58

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Ik vermoed niet dat zijn 12-jarige zoontje het verschil zal merken tussen de BX100 en de Adata Premier.
(Net zoals de meesten van ons dat niet zullen merken bij een pc die voor wat simpele spelletjes word gebruikt)

BX100 bespaart je mooi 2 tientjes.. Houd dit geld lekker in je zak of koop er een after-market processor koeler van om het systeempje wat stiller te houden.

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 22:05
Met een budget als dit, is tweedehands soms een uitkomst.

Er zijn echter een aantal mogelijkheden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 73,95€ 73,95
1MSI A78M-E45€ 56,80€ 56,80
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 135,-€ 135,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,-€ 32,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 48,95€ 48,95
1Antec VP350P€ 38,95€ 38,95
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 467,60

Dit lijstje valt binnen het budget en heeft absoluut de mogelijkheid om Minecraft te runnen.

Zoals eerder genoemd, zijn zoontje gaat het verschil tussen de BX en de Adata Premier echt niet merken. Gewoon de BX nemen.

Ook kan er nog gekeken worden naar een Celeron processor. Deze processor in combinatie met het moederbord, is een stuk goedkoper dan de AMD 860K, maar hier laat ik de mede-tweakers graag naar kijken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,01€ 35,01
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 90,01

In beide gevallen houd je nog wat over, waarmee je ruimte hebt om een HD te kopen.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Mathoesoe schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:02:
Met een budget als dit, is tweedehands soms een uitkomst.

Er zijn echter een aantal mogelijkheden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 73,95€ 73,95
1MSI A78M-E45€ 56,80€ 56,80
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 135,-€ 135,-
1Antec VP350P€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 467,60

Dit lijstje valt binnen het budget en heeft absoluut de mogelijkheid om Minecraft te runnen.

Zoals eerder genoemd, zijn zoontje gaat het verschil tussen de BX en de Adata Premier echt niet merken. Gewoon de BX nemen.

Ook kan er nog gekeken worden naar een Celeron processor. Deze processor in combinatie met het moederbord, is een stuk goedkoper dan de AMD 860K, maar hier laat ik de mede-tweakers graag naar kijken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,01€ 35,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 90,01

In beide gevallen houd je nog wat over, waarmee je ruimte hebt om een HD te kopen.
Mooie build ik zou de ssd eruit halen hij is net 12 en heeft met die mods wel meer opslagnodig. 8gb goede keuze met mods is dit echt een must. Verder een quadcoretje beter als hij een servertje wil. Verder een antec vpf 350 is net wat beter.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
Geen randapparatuur aanwezig betekent dat er ook nog een monitor,tobo en muis bijmoeten?

En windows ook binnen dit budget? Of weet je al of je dit via school kan krijgen?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Correct me if i am wrong: maar heeft minecraft niet waardeloze supprt voor multicore cpu's (aangezien het op java draait)? Dan lijkt mij het systeem van flipkipse de beste keus: Cpu met sterke singlethread performance, en een decent gpu als er nog andere games gespeeld worden+ optie om te upgraden naar een intel quadcore.

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:25
Ik denk dat Minecraft vet onderschat wordt op hoe zwaar het is. Op mijn 4670k en 290x kan ik hem zonder mods niet eens goed maximaliseren als ik de in te laden wereld afstand maximaliseer en 10000 kippen heb. Nu moet je dat ook niet doen natuurlijk en is zoveel kippen nergens voor nodig, maar misschien zou een i3 toch niet mistaan in dit systeem. Het gaat hier echt keihard om de singletreaded performance van de CPU volgens mij, correct me if i'm wrong.

• Mathoesoe
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-10 22:05
x4 860K + 750 Ti getest:
YouTube: Minecraft with Shaders on GTX 750 Ti + AMD Athlon x4 860k (720p,1050p,1080p)

Worden wel veel mods gebruikt in het filmpje, maar dat wordt ook in de OP gevraagd.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ardjee schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:50:
Correct me if i am wrong: maar heeft minecraft niet waardeloze supprt voor multicore cpu's (aangezien het op java draait)? Dan lijkt mij het systeem van flipkipse de beste keus: Cpu met sterke singlethread performance, en een decent gpu als er nog andere games gespeeld worden+ optie om te upgraden naar een intel quadcore.
Dat komt niet per definitie omdat het in Java is geschreven, nee. Java is zeker in staat om Multithreaded te draaien.
Minecraft is echter wel geschreven als een singlethreaded applicatie. Het ligt dus aan Minecraft zelf, niet aan de taal.

Minecraft is van zichzelf geen hele vlotte game, maar het wordt erger als je het spel langere tijd laat draaien of met meerdere mensen speelt.
Wat ik er van heb begrepen is dat je spelwereld wordt geladen (gegenereerd danwel geladen uit een savegame) en daar bovenop steeds updates van elk blokje in elke worldchunk worden bijgehouden.
Pas zodra je saved, gaat die informatie naar disk en kan je dat weer inladen als een nieuw uitgangspunt.

En hoe meer mods je draait, hoe meer informatie er wordt bijgehouden per block en update van een block.

Hoe langer je speelt, hoe meer updates door geploegd moeten worden voor de huidige status is gevonden.
Daarom moet je regelmatig saven en is het spel weer redelijk rap.
Voor Minecraft servers geld dat dus extra, omdat er meerdere mensen mutaties maken aan de blocks. Die dingen zie je, afhankelijk van de mod, soms tot wel 10x per dag de game saven en weer loaden (en dus eventjes onbereikbaar zijn)

[ Voor 41% gewijzigd door McKaamos op 22-07-2015 11:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Ardjee
McKaamos schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:35:
[...]

Dat komt niet per definitie omdat het in Java is geschreven, nee. Java is zeker in staat om Multithreaded te draaien.
Minecraft is echter wel geschreven als een singlethreaded applicatie. Het ligt dus aan Minecraft zelf, niet aan de taal.
Thanks voor de opheldering:)

• flipkipse

flipkipse

Google it

McKaamos schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:35:
[...]

Echter, wanneer je de Optifine mod installeert in minecraft, maakt die wel weer gebruik van multithread. Alleen daar is enige kennis voor vereist.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

flipkipse schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:42:
[...]

Echter, wanneer je de Optifine mod installeert in minecraft, maakt die wel weer gebruik van multithread. Alleen daar is enige kennis voor vereist.
Dat klopt, maar daar wordt de game als geheel nog geen multithreaded applicatie van.
Optifine scheid, voor zover ik weet, de graphics van de blockinformatie, waardoor Minecraft in ieder geval zijn primaire thread vrij heeft voor de gameplay.

Optifine zit ook in veel modpacks, dus dat scheelt wel een boel als je een kant-en-klare modpack draait (zoals Tekkit of Feed The Beast)

Edit:
Kortom, als je Optifine of kant-en-klare modpacks (met Optifine geintegreerd) draait, is het zeker zinvol om een dualcore processor te hebben. Meer is dan weer niet erg zinvol, want ook met Optifine maakt hij, voor zover ik weet, niet meer als 2 threads totaal.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 22-07-2015 11:49 ]

• IschaGast
Optifine wordt hier ook gebruikt, dan is een dualcore processor misschien toch wel handig. Hoop info in de reacties die ik rustig nog een zal bekijken allemaal. In ieder geval enorm bedankt, kom hier een eind mee.

• Baloes
Wat je ook doet, koop iig niet 1 van die kant en klare pc's waar je naar gelinkt hebt in je openingspost..

Alle lijstjes die hierboven staan gaan er wel vanuit dat je de onderdelen zelf ff in elkaar knutselt. Is dat ok?

Monitor ed moeten ook nog binnen die 500?

Verder loont het vaak ook om eens op V&A te kijken voor een leuk pctje (staat vaak ook al windows op geinstalleerd) of 2e hands onderdelen als je zelf bouwt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:10

Thomg

Aww yiss

Ik zie toch vaak mallote spikes van 70% en een avg usage van 30% op mijn 5820K @ 4.4, maar ik denk inderdaad ook dat een G3258 met een giga OC, denk maar aan 4.8Ghz oid, je veel waar voor je geld gaat bieden.

Vriendelijke reminder dat multitasking dan wel moeilijker gaat worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 22-07-2015 14:51 ]

• IschaGast
Ik heb even het topic rustig bekeken en waar ik nu ongeveer op uitkom is dit:

BehuizingZalman Z1
MoederbordMSI A78M-E45 of Gigabyte GA-H81M-HD3
ProcessorAMD Athlon X4 860K Boxed of Intel Pentium G3258 Boxed
Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
VideokaartMSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING
Solid state driveCrucial BX100 250GB
VoedingAntec VPF Series 350W

Dan zijn er twee onderdelen waar de meningen ongeveer gelijk over zijn en dat is het moederbord en de Processor. De Intel scoort over het algemeen wat beter maar het lijkt erop dat dat vooral komt omdat hij goed te overclocken is en als ik dat niet doe is dit dan nog steeds de beste keuze?

En als het dan niet de Intel wordt is die Gigabyte dan ook de beste keuze want lijkt erop alsof deze twee samen vooral goed samen werken.

[ Voor 7% gewijzigd door IschaGast op 23-07-2015 00:16 ]

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-10 21:20
Ik zou persoonlijk de Cooler Master N300 pakken, net wat meer waar voor je geld.

Ook zou ik voor de Intel set gaan, ik denk dat je daar het meeste plezier aan gaat beleven, zeker omdat minecraft lekker loopt op hoge single core performance cpu's.

Beide moederborden hebben een ander socket. Deze Gigabyte een 1150 socket voor de Intel CPU en de MSI een FM2+ socket voor de AMD. En je kan (zeker Intel en AMD) sockets niet door elkaar gebruiken.

En ja, zelfs al zou je niet overclocken (wat echt niet moeilijk is met wat hulp/begeleiding) lijkt mij de Intel alsnog de beste keus, simpelweg om de SCP.

[ Voor 14% gewijzigd door vincent120420 op 23-07-2015 02:47 ]

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:31

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Verder zou ik een iets grotere voeding nemen wanneer je gaat voor de GTX750TI daar deze een aanbevolen voeding vraagt van minimaal 400W.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• Ardjee
Ik kan je de 750TI alleen maar afraden, aangezien die kaart maar 1 ding goed doet: fps/watt. De prijs/fps van dat ding is echt extreem slecht: voor hetzelfde geld koop je een AMD tegenhanger die gemakkelijk stukken sneller is: een r9 270 is bijvoorbeeld al stukken sneller en NET ietsjes duurder

(source)
http://www.anandtech.com/bench/product/1043?vs=1130

De aanbevolen voeding zou ik negeren, aangezien daar uitgegaan wordt van plofvoedingen die slechts de helft van het opgegeven vermogen kunnen leveren. Je gekozen antec voeding gaat dit met gemak draaien. Als je de optie tot upgrades open wilt houden is een 450 watt variant kiezen zeker geen gek idee.

Ook zou ik vanwege toekomstige upgrades kiezen voor een Intel systeem: de upgrade van dualcore naar quadcore gaat meer prestatiewinst opleveren dan wat je mogelijk nog kan doen met het AMD systeem.

• IschaGast
Ik heb de MSI Radeon R9 270X GAMING 2G toegevoegd aan het lijstje.

Bedankt voor de tip voor eventuele upgrades dat een Intel systeem daar zich dan waarschijnlijk beter voor leent dan de AMD versie.

Nu ik toch ook maar even naar wat schermen aan het kijken ben zie ik vooral steeds BenQ naar voren komen als goedkoop maar wordt ook nog wel aardig beoordeeld.

Zit waarschijnlijk niet zoveel verschil tussen deze schermen:
BenQ GL2250HM Zwart
BenQ GW2265HM Zwart
BenQ DL2215 Zwart
BenQ GL2450 Zwart

• flipkipse

flipkipse

Google it

IschaGast schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:15:

Bedankt voor de tip voor eventuele upgrades dat een Intel systeem daar zich dan waarschijnlijk beter voor leent dan de AMD versie.

Nu ik toch ook maar even naar wat schermen aan het kijken ben zie ik vooral steeds BenQ naar voren komen als goedkoop maar wordt ook nog wel aardig beoordeeld.

BenQ GL2250HM Zwart
BenQ GW2265HM Zwart
BenQ DL2215 Zwart
BenQ GL2450 Zwart
Waarom staat de BenQ EW2440L Zwart niet in je lijst?

Oke hij heeft een reactietijd van 12ms. maar is dat cruciaal voor minecraft? ik denk het niet.

Maar op design, de mega dunne bezels. Is die zeker een topper.

Kijkhoeken en contrast zijn voor deze prijs klasse ook niet verkeerd

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

IschaGast schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 19:15:

BenQ GL2250HM Zwart
BenQ GW2265HM Zwart
BenQ DL2215 Zwart
BenQ GL2450 Zwart
Sja, ik zou toch echt vanaf dag 1 meer in de CPU investeren.
Singlecore is leuk voor vanilla Minecraft maar zodra je Optifine gebruikt wil je écht een dualcore. Die pakt dan ineens 30% van de totale load, en dat maakt een Pentium G echt niet goed met kloksnelheid bij overclock.
Een i3-3220 is by default al hoger geklokt, heeft een betere architectuur, 2 cores en doet aan Hyperthreading (4 threads op 2 cores)
pricewatch: Intel Core i3 3220 Boxed
En hij kost maar 25 euro meer...

Minecraft heeft verder niet zoveel aan dikke videoperformance, uitgezonderd als je het speciaal doet om de shaders.
Als shaders niet interessant zijn, kom je prima weg met een R7-250 (equivalent aan de HD7750).

Ter vergelijking: m'n zusje draait met n Phenom II X4 (meen n 955 op 3,2Ghz) en n Radeon HD7750 en 4GB RAM. Dat systeem heeft nog aardige moeite met Direwolf20.
Daar tegenover: ik draaide tot voor kort ook een HD7750 (nu n R7-260X ivm kaart opgeblazen, was n Sapphire met brakke voltregelaars) maar dan in combinatie met exact de i3 die ik aangaf.
Dat liep als een trein. Geen enkele vertraging.
Sinds de nieuwe videokaart nog geen enkele verbetering gezien.

• IschaGast
McKaamos schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:03:
[...]
Een i3-3220 is by default al hoger geklokt, heeft een betere architectuur, 2 cores en doet aan Hyperthreading (4 threads op 2 cores)
En of je dan de Intel Core i3 3220 Boxedof de Intel Core i3-4160 Boxed maakt waarschijnlijk weer niet zoveel uit?
Niet gezien maar ook net weer even wat euries duurder dan de andere schermen. Zal daar heel veel verschil tussen zitten. Denk wat dat betreft dat snelheid van de PC belangrijker is dan het scherm.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
McKaamos schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:03:
[...]

Sja, ik zou toch echt vanaf dag 1 meer in de CPU investeren.
Singlecore is leuk voor vanilla Minecraft maar zodra je Optifine gebruikt wil je écht een dualcore. Die pakt dan ineens 30% van de totale load, en dat maakt een Pentium G echt niet goed met kloksnelheid bij overclock.

Minecraft heeft verder niet zoveel aan dikke videoperformance, uitgezonderd als je het speciaal doet om de shaders.
Als shaders niet interessant zijn, kom je prima weg met een R7-250 (equivalent aan de HD7750).

Ter vergelijking: m'n zusje draait met n Phenom II X4 (meen n 955 op 3,2Ghz) en n Radeon HD7750 en 4GB RAM. Dat systeem heeft nog aardige moeite met Direwolf20.
Daar tegenover: ik draaide tot voor kort ook een HD7750 (nu n R7-260X ivm kaart opgeblazen, was n Sapphire met brakke voltregelaars) maar dan in combinatie met exact de i3 die ik aangaf.
Dat liep als een trein. Geen enkele vertraging.
Sinds de nieuwe videokaart nog geen enkele verbetering gezien.
Pentium G3258 is een unlocked Dual Core gebaseerd op Haswell architectuur(net als de i3 4xxx,i5 4xxx en i7 4xxx) en gaat de AMD, zeker in games als dit, keihard voorbij. Wat is het verschil in architectuur tussen de G3258 en de i3-4170 dan? Ik zie het niet. Tis imo een i3 zonder hyperthreading. Dat op 4.5GHz maakt dat dubbel en dwars goed.

Even snel een vergelijk op youtube opgezocht!

YouTube: The Best Budget Gaming CPU?

[ Voor 6% gewijzigd door ECP0WERS op 23-07-2015 22:49 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

IschaGast schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:35:
[...]

En of je dan de Intel Core i3 3220 Boxedof de Intel Core i3-4160 Boxed maakt waarschijnlijk weer niet zoveel uit?

[...]

Niet gezien maar ook net weer even wat euries duurder dan de andere schermen. Zal daar heel veel verschil tussen zitten. Denk wat dat betreft dat snelheid van de PC belangrijker is dan het scherm.
i3 3xxx v.s. 4xxx is een hele generatie verschil. Als het in je budget kan, dan liever nog een 4xxx model.
de 4xxx is inmiddels in quadcore beschikbaar. Eerdere types waren altijd dualcore met Hyperthreading (4 threads dus, maar 2 cores waarvan inactieve delen samen een virtuele, minder krachtige extra core vormen waar dat mogelijk is)
Ook de architectuur is beter, want dat schaalt gewoon mee met de grotere broers i5 en i7. Dus als daar wat nieuws is (Skylake heet t geloof ik?) dan komt dat ook naar de i3 in afgezwakte vorm.

En ja, architectuur kan enorm verschil maken. De ene keer is de sprong wat minder dan de andere keer, maar toch. Een gelijk geklokte i3-3xxx versus 4xxx is in ieder geval goed meetbaar sneller.
Dat heeft AMD al gedemonstreerd tijdens de AthlonXP versus Pentium4 en vergrootte dat verschil nog eens met de Athlon64. Ze veegden de vloer aan met Intel destijds.
Toen kwam Intel ook met lager geklokt spul (Core2 architectuur) die weer ruim sneller waren dan wat AMD te bieden had.
ECP0WERS schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:40:
[...]

Pentium G3258 is een unlocked Dual Core en gaat de AMD, zeker in games als dit, keihard voorbij. Wat is het verschil in architectuur tussen de G3258 en de i3-4170 dan? Ik zie het niet. Tis imo een i3 zonder hyperthreading. Dat op 4.5GHz maakt dat dubbel en dwars goed.
Dat zie je ook niet aan de buitenkant. En hell, ze dragen soms zelfs dezelfde architectuurnaam. Neemt niet weg dat de Pentium wel degelijk minder krachtig is puur omdat hij minder van alles heeft. Een CPU bestaat intern uit logische eenheden met een eigen taak. Eenheden voor floatingpoint berekeningen (vermenigvuldigen en delen), eenheden voor optellen/aftrekken, etc etc.
Er zijn er gewoon minder van en dat kost je snelheid.
Daarbij zit je ook met cache geheugen groottes, snelheden en hoeveel databussen er naar de cache liggen.
De basis architectuur is misschien wel gelijk, maar een hoger segment CPU heeft meer van alles en maakt daar mee z'n snelheid.

Kloksnelheid is leuk, maar de TS wil niet overklokken, heeft hij aangegeven. Dus je 4,5Ghz gaat al niet op.
Die i3 is al hoger geklokt, heeft van alles meer (gek genoeg van de cache dan weer niet), dus die gaat gegarandeerd merkbaar sneller zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door McKaamos op 23-07-2015 22:50 ]

• ECP0WERS
  • Niet online
McKaamos schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:42:
Dat zie je ook niet aan de buitenkant. En hell, ze dragen soms zelfs dezelfde architectuurnaam. Neemt niet weg dat de Pentium wel degelijk minder krachtig is puur omdat hij minder van alles heeft. Een CPU bestaat intern uit logische eenheden met een eigen taak. Eenheden voor floatingpoint berekeningen (vermenigvuldigen en delen), eenheden voor optellen/aftrekken, etc etc.
Er zijn er gewoon minder van en dat kost je snelheid.
Daarbij zit je ook met cache geheugen groottes, snelheden en hoeveel databussen er naar de cache liggen.
De basis architectuur is misschien wel gelijk, maar een hoger segment CPU heeft meer van alles en maakt daar mee z'n snelheid.

Kloksnelheid is leuk, maar de TS wil niet overklokken, heeft hij aangegeven. Dus je 4,5Ghz gaat al niet op.
Die i3 is al hoger geklokt, heeft van alles meer (gek genoeg van de cache dan weer niet), dus die gaat gegarandeerd merkbaar sneller zijn.
Als je even de tijd neemt om de video te bekijken zie je ook dat de Pentium stock al sneller is dan de X4 860k. Daarintegen is de i3 wel echt nodig? De PC is voor zijn zoon van 12 die Minecraft speelt met wat mods.

Als ik zo eens op internet aan het browsen ben lijkt mij een i3 hiervoor echt niet nodig en voldoet een G3250 prima. Dus bij deze mijn voorstel!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3250 (SR1K7) Boxed€ 54,-€ 54,-
1MSI H81M-P33€ 38,50€ 38,50
1MSI R7 370 2GD5T OC€ 135,-€ 135,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 51,-€ 51,-
1Antec VPF Series 350W€ 40,65€ 40,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,10

Een leuk systeem waar hij zich voorlopig nog wel op uit kan leven, en zeker voor alle andere dingen zeker geen stumper is

Verwijderd

heb compleet systeem voor je staan voor 420 wat alles hier wegblaast met een Intel Core i5 3330 je mag eventueel pb sturen.

Samsung Syncmaster T240HD Zwart zit erbij

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2015 23:10 ]

• IschaGast
@ECP0WERS Ik heb net ook nog even zitten kijken hier en op wat andere sites en ik kom nu tot dit, komt redelijk overeen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R7 250 2GB DDR3 Boost€ 87,50€ 87,50
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,96

• Baloes
De r7 250 is wel een errug mager kaartje... Zowiezo moet je geen kaart met het langzame DDR3 geheugen nemen. Die presteren veel minder..

Beetje herschikken van het lijstje levert het volgende op :

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H81M-S2H€ 45,95€ 45,95
1Club 3D Radeon R7 260X royalQueen nw€ 106,50€ 106,50
1Crucial CT102464BA160B€ 43,50€ 43,50
1be quiet! System Power 7 400W€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,85

Een ander moederbordje met alle aansluitingen die je nodig hebt. Dus ook de USB 3.0 header voor de front USB poorten op je kast.

Een stuk krachtigere videokaart. Goed genoeg voor shaders in minecraft en goed genoeg om uitstapjes naar andere spellen te maken (dat gaat een keer gebeuren :) Heb zelf ook 2 van die grapjassen die met minecraft begonnen..)

Een enkel reepje 8GB geheugen zodat,zodat je bij een eventuele toekomstige upgrade er alleen maar een reepje bij hoeft te prikken.
De be quiet voeding levert 400 watt, ruim voldoende dus en ook ruim voldoende om er een keer een pittige videokaart aan te hangen mocht dat nodig zijn.

• ECP0WERS
  • Niet online
Ik denk niet dat de G3258 de moeite waard is als je niet wilt overklokken. Dan is het namelijk gewoon een G3250, en dat scheelt dan weer 15€. Persoonlijk zou ik voor mijn setup met wellicht het bovengenoemde bordje(GA-H81M-S2H) zodat je een mooi gebalanceerd systeem hebt met een relatief sterke videokaart.

Het hoger wattage van de voeding is bijvoorbeeld niet nodig omdat huidige componenten relatief zuinig zijn en full-load zal dit systeem zeker niet boven de 230w geraken en dan heb je nog 120w speling. Als je echt om upgradability zit te springen zou je de Antec VPF450 nog kunnen overwegen, maar imo het niet waard.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ECP0WERS schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:06:
[...]

Als je even de tijd neemt om de video te bekijken zie je ook dat de Pentium stock al sneller is dan de X4 860k. Daarintegen is de i3 wel echt nodig? De PC is voor zijn zoon van 12 die Minecraft speelt met wat mods.

Als ik zo eens op internet aan het browsen ben lijkt mij een i3 hiervoor echt niet nodig en voldoet een G3250 prima. Dus bij deze mijn voorstel!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3250 (SR1K7) Boxed€ 54,-€ 54,-
1MSI H81M-P33€ 38,50€ 38,50
1MSI R7 370 2GD5T OC€ 135,-€ 135,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 51,-€ 51,-
1Antec VPF Series 350W€ 40,65€ 40,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,10

Een leuk systeem waar hij zich voorlopig nog wel op uit kan leven, en zeker voor alle andere dingen zeker geen stumper is
Speel je zelf wel eens Minecraft? En dan specifiek met mods?
Probeer eens een flinke modpack zoals Feed the Beast Ultimate of Direwolf20. Dat valt echt wel hard tegen. Zeker als je spelwereld wat groter begint te worden en je actief gebruik maakt van de mogelijkheden van een mod.

Bij mods denk ik in ieder geval aan bovenstaande en ik kan je uit ervaring vertellen dat een i3 geen overbodige luxe is. Ik heb i5's en i7's nog zien stotteren op Minecraft, maar dan hebben we het ook wel over een spelwereld die gigantisch is geworden icm een zwaar modpack.

Verder is het een leuk systeem hoor, maar mijn punt is: onderschat Minecraft met Mods niet.
Er wordt niets gezegd over wat mods moet inhouden, maar de bekende modpacks zijn over het algemeen vrij heftig.
Ér wordt ook niks gezegd over de speelstijl van zoontje lief, maar als die een beetje een doorzetter is en niet elke dag een nieuwe game start, kan z'n spelwereld flink groeien.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 24-07-2015 07:32 ]

• ECP0WERS
  • Niet online
McKaamos schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 07:17:
[...]

Speel je zelf wel eens Minecraft? En dan specifiek met mods?
Probeer eens een flinke modpack zoals Feed the Beast Ultimate of Direwolf20. Dat valt echt wel hard tegen. Zeker als je spelwereld wat groter begint te worden en je actief gebruik maakt van de mogelijkheden van een mod.

Bij mods denk ik in ieder geval aan bovenstaande en ik kan je uit ervaring vertellen dat een i3 geen overbodige luxe is. Ik heb i5's en i7's nog zien stotteren op Minecraft, maar dan hebben we het ook wel over een spelwereld die gigantisch is geworden icm een zwaar modpack.

Verder is het een leuk systeem hoor, maar mijn punt is: onderschat Minecraft met Mods niet.
Er wordt niets gezegd over wat mods moet inhouden, maar de bekende modpacks zijn over het algemeen vrij heftig.
Ér wordt ook niks gezegd over de speelstijl van zoontje lief, maar als die een beetje een doorzetter is en niet elke dag een nieuwe game start, kan z'n spelwereld flink groeien.
Voor mij is het feit dat hij momenteel op een chromebook speelt genoeg informatie.

Verder zijn er genoeg upgrade mogelijkheden mocht het in de toekomst toch te traag worden.

En ja, ik heb minecraft gespeeld op een G3258 op 4.8GHz met onboard graphics en dat was prima te doen met Direwolf.

[ Voor 4% gewijzigd door ECP0WERS op 24-07-2015 10:23 ]

• IschaGast
Mijn zoon speelt eigenlijk alleen skywars op dit moment, dat gaat redelijk goed op een chromebook behalve dan dat na een aantal potjes hij opnieuw moet opstarten omdat het dan traag wordt.

Videokaart was ik over aan het twijfelen. Die andere opties voor moederbord en videokaart zien er goed uit en het blijft toch nog beetje binnen zijn mogelijke budget.

• IschaGast
Welke onderdelen zijn zonder al te groot rostock rostock risico tweedehands aan te schaffen?

Wil na nog wat verder onderzoek sowieso voor een i3i3 of beter gaan. Nu schijnt dat er tweedehands quaqua processor niet zo heel veel fout kan gaan. Geldt dat ook voor alle andere onderdelen?

• Baloes
Over het algemeen worden de processor en de Videokaart vaak 2e hands aangeschaft. Doe ik zelf ook vaak. Voor al de CPU idd omdat deze echt niet snel kapot gaat. Bij de videokaart wil ik er altijd minstens een jaartje garantie op hebben....

Verder is het aan te raden om op de beoordeling van de tweaker te letten :)

Bv een aanbiedinkie als dit zou denk ik voor je zoon wel interessant zijn :

V&A aangeboden: Intel Core i5 2400 Boxed

Prima i5je. Speel je alle games met gemak mee en je kunt er later nog zwaardere videokaarten aanhangen zonder problemen te krijgen met bottlenecks of framedrops..
Zit ook nog een leuk mobo bij. Zeer betrouwbare tweaker.

[ Voor 54% gewijzigd door Baloes op 25-07-2015 17:32 ]

• ECP0WERS
  • Niet online
IschaGast schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 17:04:
Welke onderdelen zijn zonder al te groot rostock rostock risico tweedehands aan te schaffen?

Wil na nog wat verder onderzoek sowieso voor een i3i3 of beter gaan. Nu schijnt dat er tweedehands quaqua processor niet zo heel veel fout kan gaan. Geldt dat ook voor alle andere onderdelen?
Vooral even bij het moederbord opletten dat de socket geen gebogen pinnen bevat en bij de videokaart of de fans nog goed zijn ;) Verder bij SSD/HDD even op de SMART attributes letten, en de rest... als het werkt dan werkt het :) Voeding zou ik nieuw doen mits de verkoper een aankoopbewijs is waarop staat dat hij zeker niet ouder dan een jaar is.

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Oeh, Onderschat minecraft niet!
Een beetje verder in een Tekkit (classic) wereld en het begint al grandioos te vertragen.
Een nieuwe spelwereld starten of "verhuizen" naar een plaats op de wereld waar minder updates over zijn gegaan (de blokken worden niet vervangen, maar eroverheen geplaatst, backend gezien) waardoor je weer een stabiele fps krijgt is natuurlijk niet gewild als je net een nieuwe PC hebt gekocht speciaal voor dit spel!

Die i5 2400 is erg interessant.. ik zou eigenlijk niet verder kijken dan de V&A voor CPU en eventueel GPU, eventueel zelfs een volledig systeem..
Pagina: 1