Betaalde app ontwikkeld en gereleased voor klant en dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sinds kort ontwikkel ik apps voor iOS, Android en Windows Phone en ik loop ergens tegenaan.

Zodra ik de app klaar heb zet ik deze via mijn developer account in de Apple Store, Play Store en Windows Store. Maar... Natuurlijk als er voor de app geld gevraagd wordt, komt geld vervolgens op mijn rekening binnen.

Nu bouw ik apps voor klanten die de app dan eigenlijk willen verkopen en geld op hun eigen rekening moeten ontvangen. Maar dan moeten ze zelf een eigen developer account hebben, terwijl ze zelf geen apps gaan bouwen. Dit los ik nu op door per kwartaal door te geven aan desbetreffende klant wat de inkomsten zijn op mijn rekening voor zijn app. Vervolgens maakt de klant een factuur voor me aan die ik dan betaal.

Lekker omslachtig... Hoe los ik dit op? Ik zie nergens dat ik "clients" apart kan toevoegen bij Apple (itunesconnect), Google of Microsoft. Dit zullen ze wel express hebben gedaan...

Wie heeft een betere constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:26

Pizzalucht

Snotneus.

De mensen zelf een account laten maken en daar vervolgens de inloggegevens van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 15:00

Saven

Administrator

Waarom is dat een issue? Beetje commerciëler gaan denken dan ;)

Gewoon een X bedrag vragen voor de ontwikkeling, en dan 2% fee van de omzet ofzo om de app in de store en up2date te houden. Lijkt me een stuk lucratiever dan eenmalig wat geld verdienen en er geen cashflow aan over te houden. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
Saven schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:08:
Waarom is dat een issue? Beetje commerciëler gaan denken dan ;)

Gewoon een X bedrag vragen voor de ontwikkeling, en dan 2% fee van de omzet ofzo om de app in de store en up2date te houden. Lijkt me een stuk lucratiever dan eenmalig wat geld verdienen en er geen cashflow aan over te houden. :z
Dit begrijp ik. Maar dan hebben de klanten zelf een developer account nodig. Dit zien klanten weleens als een probleem, omdat ze jaarlijks geld moeten betalen voor zo'n account, terwijl ze er niets mee doen qua programmeren.

Wat ik ook kan doen is een maandbedrag vragen om de app up-2-date te houden en de inkomsten van de app dan maar gewoon door te geven aan mijn klanten en hen de factuur naar mij laten sturen die ik vervolgens weer aan de klant betaal.

Weten jullie hoe dat dan zit met BTW? Ik krijg van Apple bijvoorbeeld 6,87 binnen (- kosten aan Apple per verkochte app). Moeten mijn klanten 21% btw rekenen voor een bedrag van 6,87 op de factuur die ze naar mij sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nafs Ruh schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:25:
[...]

Dit begrijp ik. Maar dan hebben de klanten zelf een developer account nodig.
Nee. Je doet hetzelfde als nu en doet er x% marge bovenop.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

CyBeR schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:26:
[...]

Nee. Je doet hetzelfde als nu en doet er x% marge bovenop.
Dat dus.

En je maakt er een mooi verkoopverhaaltje van. En dat verkoopverhaaltje is nou juist wat ik zei met beschikbaar houden in de store en up2date houden ;)

Doe daar wat mee want normaal zijn mn consultancy fee's 125 euro ex btw B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
Saven schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:37:
[...]

Dat dus.

En je maakt er een mooi verkoopverhaaltje van. En dat verkoopverhaaltje is nou juist wat ik zei met beschikbaar houden in de store en up2date houden ;)

Doe daar wat mee want normaal zijn mn consultancy fee's 125 euro ex btw B-)
Heel aardig van je! :9

Nu was ik al zover om een maandbedrag te vragen, maar een x% fee is ook een goed idee.

Heb jij of iemand nog antwoord op mijn laatste vraag over de BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Nafs Ruh schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:40:
[...]

Heel aardig van je! :9

Nu was ik al zover om een maandbedrag te vragen, maar een x% fee is ook een goed idee.

Heb jij of iemand nog antwoord op mijn laatste vraag over de BTW?
Haha no problem :P Poeh, ik weet niet hoe apple die fee's uitbetaalt. Neem aan met een creditfactuur, maar je zou na moeten gaan of zij btw rekenen over het bedrag dat ze je uitbetalen. Ik neem aan van wel.

Dan stuur jij gewoon een creditfactuur naar je klant met 98% van de omzet van die app ex btw. Moet je natuurlijk wel nog de btw eroverheen heffen. Overigens zou ik even kijken wat voor fee je vraagt. Als de app maar 100 euro per maand ex btw omzet schiet 2 euro voor jezelf ook niet echt op natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Nafs Ruh schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:25:
[...]

Dit begrijp ik. Maar dan hebben de klanten zelf een developer account nodig. Dit zien klanten weleens als een probleem, omdat ze jaarlijks geld moeten betalen voor zo'n account, terwijl ze er niets mee doen qua programmeren.
Dus??? Ze willen wel geld verdienen aan de app, maar geen geld uitgeven om daadwerkelijk in de winkel te liggen?

Of je nu wel of niet programmeert, het zijn de eisen die de winkel aan de leverancier stelt, en daar kun je in mee gaan of niet.. Willen ze dat niet, dat zul jij als tussen persoon moeten functioneren.

En daar mag jij best een fee voor rekenen. Dat kost je klant uiteindelijk meer geld, want naast de 30% die de appstore rekent, moeten ze ook jouw fee nog betalen. Hun keuze.. En hoe jij dit het beste door kunt belasten aan je klant, dat is nu precies waar je een boekhouder voor nodig hebt. Die kan je dat haarfijn uitleggen :)

Leuk he... ondernemer zijn ;)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
App verkoopt voor 1 euro, Apple pakt een deel, jij pakt een deel en wat overblijft gaat naar de opdrachtgever. Belangrijk is wel om vast te leggen wie de eigenaar van de app is.

Als extraatje kan je er nog bij vernoemen dat wanneer jij een deel van de opbrengst krijgt je meer belang hebt in een kwalitatief goede app en snellere bugfixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
Bedankt allen. Ik heb denk ik genoeg info zo. Mag op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:54:
Belangrijk is wel om vast te leggen wie de eigenaar van de app is.
Maar ook van wie de code is. Heb je het als een totaalpakket gemaakt voor eenmalige uitgave waarbij de klant de eigenaar wordt of heb je de klant een eindproduct verkocht waarbij je zelf eigenaar blijft van de broncode?

Dit zijn heel schimmige gebieden waar je een en ander heel goed op papier moet zetten, er zijn genoeg topics waarin (vooral met grafisch werk) deze kwesties aan de orde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 09:35

pietje63

RTFM

Weten jullie hoe dat dan zit met BTW? Ik krijg van Apple bijvoorbeeld 6,87 binnen (- kosten aan Apple per verkochte app). Moeten mijn klanten 21% btw rekenen voor een bedrag van 6,87 op de factuur die ze naar mij sturen?
De supply chain wordt als volgt
Opdrachtgever -> Jij -> Apple -> gebruiker

Je opdrachtegever moet dus een factuur naar jou sturen met btw (ervan uitgaande dat jullie beiden in NL gevestigd zijn), jij kan deze btw in aftrek brengen (5B van de aangifte).
Jij verricht een dienst aan Apple, maar dit zal niet Apple Nederland zijn (grensoverschrijdende dienst aan ondernemer, 3B van aangifte + 3A van ICL)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:06:
[...]

Maar ook van wie de code is. Heb je het als een totaalpakket gemaakt voor eenmalige uitgave waarbij de klant de eigenaar wordt of heb je de klant een eindproduct verkocht waarbij je zelf eigenaar blijft van de broncode?

Dit zijn heel schimmige gebieden waar je een en ander heel goed op papier moet zetten, er zijn genoeg topics waarin (vooral met grafisch werk) deze kwesties aan de orde komen.
Dankjewel voor nog een goede tip. In principe maak ik de app voor een x-bedrag en komen alle copyrights van grafisch werk en broncode bij de klant te liggen. Maar het kan natuurlijk ook bij mij blijven en dat ik de app voor een lager bedrag maak. Genoeg om over na te denken. Binnenkort ga ik maar eens wat bedenken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
pietje63 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:54:
[...]

De supply chain wordt als volgt
Opdrachtgever -> Jij -> Apple -> gebruiker

Je opdrachtegever moet dus een factuur naar jou sturen met btw (ervan uitgaande dat jullie beiden in NL gevestigd zijn), jij kan deze btw in aftrek brengen (5B van de aangifte).
Jij verricht een dienst aan Apple, maar dit zal niet Apple Nederland zijn (grensoverschrijdende dienst aan ondernemer, 3B van aangifte + 3A van ICL)
Super! Wat zijn jullie toch een fijne meedenkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
pietje63 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 11:54:
[...]

ik ben geen boekhouder, maar dit moet toch anders kunnen.... kun je niet zelf een creditfactuur naar de klant sturen en zelf dan het geld overmaken op een vooraf afgesproken rekening onder vermelding van jouw creditfactuurnummer? Wellicht dat je dat kunt navragen in een topic onder Werk en Inkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

P.O. Box schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:43:
[...]

ik ben geen boekhouder, maar dit moet toch anders kunnen.... kun je niet zelf een creditfactuur naar de klant sturen en zelf dan het geld overmaken op een vooraf afgesproken rekening onder vermelding van jouw creditfactuurnummer? Wellicht dat je dat kunt navragen in een topic onder Werk en Inkomen :)
Jep dat zei ik ook al. Wat praktischer idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 09:35

pietje63

RTFM

Kan wel, maar formeel reik je dan een factuur uit namens de opdrachtgever (self billing is het sleutelwoord).

Een creditfactuur is een correctie op een eerdere factuur.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die klant wil toch wel z'n eigen naam als uitgever hebben in de App Store?

Maak gewoon een developer account voor hem, gekoppeld aan zijn rekening maar beheerd door jou, of althans jij hebt rechten om apps te publiceren en updaten. Die 99 dollar betaal jij gewoon en verwerk je in een onderhoudscontract. Omzet van de app komt dan rechtstreeks binnen bij de klant.

Onderhoudscontract lijkt me als ontwikkelaar sowieso gunstiger dan een marge op de omzet van de app. Die heb je namelijk niet in de hand; dat hangt af van marketing van de klant en hoe goed het idee is natuurlijk. Vergeet niet dat de meeste apps keihard verlies draaien en dat iedereen met een app idee denkt dat zijn app geen verlies gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:21:
Die klant wil toch wel z'n eigen naam als uitgever hebben in de App Store?

Maak gewoon een developer account voor hem, gekoppeld aan zijn rekening maar beheerd door jou, of althans jij hebt rechten om apps te publiceren en updaten. Die 99 dollar betaal jij gewoon en verwerk je in een onderhoudscontract. Omzet van de app komt dan rechtstreeks binnen bij de klant.

Onderhoudscontract lijkt me als ontwikkelaar sowieso gunstiger dan een marge op de omzet van de app. Die heb je namelijk niet in de hand; dat hangt af van marketing van de klant en hoe goed het idee is natuurlijk. Vergeet niet dat de meeste apps keihard verlies draaien en dat iedereen met een app idee denkt dat zijn app geen verlies gaat draaien.
Ja, daar zit ook wat in. Alleen wel irritant dat je iedere keer weer, bij Apple in elk geval, certificates moet aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:22
Lijkt me dat ieder bedrijf voor zijn eigen app een eigen account wil hebben. Je laat je domeinnaam toch ook niet op naam van je webdesigner staan?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 15:26

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Normaal gesproken met een opdrachtgever die zelf de inkomsten wil krijgen inderdaad een eigen account maken. Voor een aantal opdrachtgevers beheer ik hun account: ik heb de registratie geregeld en zorg ook dat er jaarlijks € 99 betaald wordt. Hierbij vul ik gewoon de naam van de opdrachtgever in (met een e-mailadres dat ik speciaal voor dat account gemaakt heb). Niet helemaal juist, maar wel de makkelijkste manier voor mijn opdrachtgevers (omdat ze anders zelf door die hele Engelstalige rompslomp moeten).

Wat btw betreft: Apple houdt de btw over de verkopen al in. Alles wat je op je rekening krijgt is dus netto-omzet en je hoeft hier zelf geen btw over af te dragen. Voorbeeld: pricing tier 1 heeft een consumentenprijs van € 0,99 en jij ontvangt voor Nederlandse verkopen € 0,57. Eerst gaat de btw eraf, waardoor het netto € 0,99 ∕ 121% = € 0,82 is. Hiervan neemt Apple 30%, waardoor voor jou € 0,82 × 70% = € 0,57 overblijft.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
Ulster Seedling schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:02:
Normaal gesproken met een opdrachtgever die zelf de inkomsten wil krijgen inderdaad een eigen account maken. Voor een aantal opdrachtgevers beheer ik hun account: ik heb de registratie geregeld en zorg ook dat er jaarlijks € 99 betaald wordt. Hierbij vul ik gewoon de naam van de opdrachtgever in (met een e-mailadres dat ik speciaal voor dat account gemaakt heb). Niet helemaal juist, maar wel de makkelijkste manier voor mijn opdrachtgevers (omdat ze anders zelf door die hele Engelstalige rompslomp moeten).

Wat btw betreft: Apple houdt de btw over de verkopen al in. Alles wat je op je rekening krijgt is dus netto-omzet en je hoeft hier zelf geen btw over af te dragen. Voorbeeld: pricing tier 1 heeft een consumentenprijs van € 0,99 en jij ontvangt voor Nederlandse verkopen € 0,57. Eerst gaat de btw eraf, waardoor het netto € 0,99 ∕ 121% = € 0,82 is. Hiervan neemt Apple 30%, waardoor voor jou € 0,82 × 70% = € 0,57 overblijft.
Dank! Helemaal duidelijk. Ik denk dat ik dit ook zo ga doen. Dan hou je het inderdaad ook gescheiden. Hoe die 99 euro per jaar wordt betaald kan je dus doorberekenen aan de klant via een maandbedrag of jaarlijks bedrag. Plus aparte kosten om te app te ontwikkelen. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-10 17:44

WWJD

*pluh*

Nafs Ruh schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 07:38:
[...]

Dank! Helemaal duidelijk. Ik denk dat ik dit ook zo ga doen. Dan hou je het inderdaad ook gescheiden. Hoe die 99 euro per jaar wordt betaald kan je dus doorberekenen aan de klant via een maandbedrag of jaarlijks bedrag. Plus aparte kosten om te app te ontwikkelen. :>
Die 99$/€ per jaar geld natuurlijk alleen voor iOS, bij Android/Windows is het eenmalig 20$/€..
Het wordt pas echt leuk als je de App voor meerdere platformen moet ontwikkelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Toch wel leuker voor je klanten dat ze met hun eigen naam vermeld worden in de store volgens mij.
geeft ook meer "echtheid" aan de app volgens mij (en wellicht vele andere klanten)

Geeft hun ook meer aanwezigheid op het net, en ze kunnen - als ze ooit andere apps ofzo laten maken - die onder hun eigen account hangen ipv nog steeds bij jou of bij een andere ontwikkelaar.
Geeft hen ook meer zekerheid naar de toekomst, mocht jij ooit stoppen met dit werk.

Ik weet natuurlijk niet wie je klanten zijn, maar dat is aan jou en het verkoopspraatje natuurlijk.
een idee:
- onder jouw account: gewone prijs voor ontwikkeling + procentje van opbrengsten voor de boekhouding + bugvrij houden? (afkoopsommetje als ze het naar eigen account willen verhuizen)
- onder hun account: misschien iets hogere prijs + prijs voor bugfuxes/updates afh. van overeenkomst, inkomsten direct naar hun, moeten ze zelf hun account bij apple/google/... onderhouden.
Kunnen ze eventueel tijdens de launch voor optie 1 gaan, en als het redelijk wat opbrengt overschakelen naar optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nafs Ruh
  • Niet online
soulrider schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 09:35:
Toch wel leuker voor je klanten dat ze met hun eigen naam vermeld worden in de store volgens mij.
geeft ook meer "echtheid" aan de app volgens mij (en wellicht vele andere klanten)

Geeft hun ook meer aanwezigheid op het net, en ze kunnen - als ze ooit andere apps ofzo laten maken - die onder hun eigen account hangen ipv nog steeds bij jou of bij een andere ontwikkelaar.
Geeft hen ook meer zekerheid naar de toekomst, mocht jij ooit stoppen met dit werk.

Ik weet natuurlijk niet wie je klanten zijn, maar dat is aan jou en het verkoopspraatje natuurlijk.
een idee:
- onder jouw account: gewone prijs voor ontwikkeling + procentje van opbrengsten voor de boekhouding + bugvrij houden? (afkoopsommetje als ze het naar eigen account willen verhuizen)
- onder hun account: misschien iets hogere prijs + prijs voor bugfuxes/updates afh. van overeenkomst, inkomsten direct naar hun, moeten ze zelf hun account bij apple/google/... onderhouden.
Kunnen ze eventueel tijdens de launch voor optie 1 gaan, en als het redelijk wat opbrengt overschakelen naar optie 2.
Thanks!!!
Pagina: 1