Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal,

Ik hoop dat dit het juiste plekje is om wat technisch advies te vragen omtrent een installatie die ik wil gaan doen. Ik ben in het blije bezit van een Aurora R4 (Alienware desktop). Een beest van een machine, maar het is inmiddels duidelijk dat de reguliere HDD de bottleneck is, hoog tijd voor een SSD!

Mijn doel is om idealiter een naadloze switch te doen van mijn huidige HDD naar een SSD. Met "naadloos" bedoel ik geen Windows reinstall. Alles dient te werken zoals nu op de gewone HDD, alsof er niets gebeurd is. Hiermee doel ik ook op zaken zoals een recovery partitie van Alienware. Ik ben van plan een grote SSD te kopen die zowel Windows, programma's, als data bevat. De huidige HDD kan uiteraard prima toch als 2e drive fungeren.

Aangezien ik meer een software man ben, heb ik diverse onzekerheden omtrent deze installatie. Hierbij mijn stappenplan, met onderweg wat vragen waar jullie hopelijk mee kunnen helpen:

1. Kopen van de SSD

Ik ben er niet specifiek op uit om hier aankoopadvies te vragen. Deze heb ik op het oog:
http://www.samsung.com/us...ory-storage/MZ-75E1T0B/AM

2. Kopen van een cage

Uit deze video...

YouTube: Alienware Aurora ALX R4 - Installing an SSD

...heb ik begrepen dat ik een case moet kopen, een 2,5" - 3,5" converter cage waarin de SSD geplaatst wordt, waarna de case als geheel in een lade in de Aurora R4 geplaatst kan worden.

3. Hardware installatie

De Aurora heeft 4 lades voor HDDs, ik ben van plan de SSD initieel in slot 2 te plaatsen.

4. BIOS setup?

Moet ik na de hardware installatie iets doen in de BIOS om de SSD herkenbaar te maken? Zo ja, wat precies?

5. Windows setup?

Moet ik vervolgens iets in Windows doen om de SSD beschikbaar te maken, zo ja, wat? Of is dat zinloos aangezien we gaan klonen?

6. Clonen

Naar ik heb begrepen is het mogelijk een complete HDD te clonen naar een SSD. Welk programma dien ik hiervoor te gebruiken? Verder, de huidige HDD heeft vanaf de fabriek maar liefst 5 additionele partities (voor recovery etc). Dien ik die mee te clonen? Ik neem aan van wel?

7. Omwisselen

Indien het clonen goed gelukt is, stel ik me nu voor dat ik in de PC de HDD en SD moet omwisselen, de SSD naar slot 1 en de HDD naar slot 2. Klopt dat? Of is dat niet nodig? Wat moet ik op dit moment doen om er voor te zorgen dat zowel de BIOS als Windows de SSD als primaire/C: schijf ziet?

8. HDD als 2e drive

Wat dien ik te doen om de oude HDD nu als 2e drive in te zetten? Moet ik iets in de BIOS of Windows doen?

Ik weet dat ik veel vraag, maar ik wil dure en domme fouten voorkomen en mijn aannames bij jullie testen. Bedankt voor iedere vorm van hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Weet niet welke ssd je wil kopen, je link werkt niet, waarom niet gewoon een link naar de pricewatch?
Wil je deze? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
Goeie keuze.

SSD hang je in je computer (al dan niet in een 2.5.3.5 converter) aan de sata 0 poort
Ben er zeker van dat in de bios AHCI aanstaat
clone de hd met het bijgeleverde programma van je SSD

Start de computer op ga naar de bios en stel in dat de ssd de bootdisk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik kan je zeker adviseren een clean install te doen. Als je dat niet doet moet je een aantal settings aanpassen zoals search index (hint).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53
EWK schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:47:
Ik kan je zeker adviseren een clean install te doen. Als je dat niet doet moet je een aantal settings aanpassen zoals search index (hint).
Inderdaad, het schijnt dat het clonen van HDD naar SSD niet een succes is.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het clonen van een SSD is de uitvinding van de eeuw.

er zijn alleen problemen te verwachten als je een hele oude rotte windows install hebt. In een dergelijk geval is het wellicht beter een verse install te doen.

Je koopt een SSD voor de snelheid, en dan ga je search indexer uitzetten waardoor die langzamer wordt? 8)7

Je koopt een ssd voor de snelheid en het gemak. Clonen ben je in een korte tijd klaar, al je programmas werken nog. Handig.

Nu kies je voor een verse install. Kan best wel even duren voor je uberhaupt een bootable medium van windows hebt. Dan alle updates......alle snelheidswinst van het komende jaar ben je al kwijt terwijl je machine aan het updaten is.
En dan al je programmas, browser enz....installeren.

Nee. Clonen is zo gek nog niet. Als je windows tenminste goed werkt.

En bovendien, over 2 weken is daar win10, dus wat zal je nu moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Reepje:

- Sorry voor de broken link, het gaat om het 1TB model, aangezien ik alles op de SSD wil.
- Dank voor de AHCI tip, wist niet wat dat was
- Omtrent clonen, dien ik ook de restore partities te clonen? En ik hoef dus niet de HDD en SSD in de computer zelf te wisselen? Boot order veranderen is genoeg, en leid ook tot de SSD als C: drive in Windows?

@EWK: Ik sta open voor een clean install, maar weet niet precies hoe. Windows lijkt ingebakken in een partitie in de huidige HDD, ik heb geen restore DVD. Bij een clean install wil ik wel netjes mijn legale windows key behouden.

@Reepje: nu twijfel ik weer, de meningen over clonen zijn blijkbaar verdeeld. Ja, ik kijk ook al uit naar Windows 10. Als die uit is, kan ik dan een clean install upgrade doen? Ik heb dus nu 2 opties:

1. Clean install, waarbij ik nog steeds de vraag heb hoe dit te doen, hoe de huidige legale Windows (key) te behouden. Als dit lukt, dan doe ik over een paar weken een Windows 10 update met behoud van programmas.

2. Clone. Ervanuitgaande dat dit goed werkt (zie mijn vragen hierover), en dan over een paar weken een in-place upgrade doen naar Windows 10 of een clean install update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je ontevreden bent met je huidige windows (er lopen rare programmas mee, er gebeuren rare ding) dan kan je beter een clean install doen.

Anders kloon je en stapt over naar win10. Deze overstap werkt probleemloos en al je apps werken nog (zelf zit ik al een maandje op win10 en het is echt een aanrader).

Aan je recovery partitie heb je niets meer, omdat deze alleen recover naar het originele medium, je HDD dus.

Je key kan je zo uitlezen, maar ik ben nu al vergeten waar die staat. Dat kan je echter simpel googlen. Als je win8 hebt, zit de key al in je bios.

[ Voor 4% gewijzigd door Reepje op 21-07-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank wederom. Ik heb toch nog een Alienware restore DVDtje gevonden. Ik denk dat ik daarmee een clean install ga doen op de huidige HDD. Vervolgens clone ik de clean install naar de SSD, installeer op de clone mijn programma's en data, en vervolgens doe ik over 2 weken een in-place upgrade naar Windows 10.

Dat lijkt me het ideale pad, ik hoop dat het werkt. Na wat Googlen blijkt dat de Windows product key waarschijnlijk ingebakken is in de BIOS, dus ik hoop dat ik daar geen problemen meer krijg?

Verder nog de vraag of ik na de clone aktie de HDD en SSD moet swappen (fysiek)? Of maakt dat niets uit tegenwoordig? Ik wil met name dat de SSD echt als primaire disk gezien wordt en ook als C: herkend wordt in Windows.
Pagina: 1