HDD problemen desktop -> laptop

Pagina: 1
Acties:

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Gezien mijn eerdere topic van vanavond over een nieuwe SSD in mijn desktop en laptop heb ik een en ander geprobeerd qua overzetten van hardeschijven en SSD's. Topic

Op Samsung 840 SSD 120GB staat de Windows 8.1 installatie van mijn desktop. Deze heb ik uit uit mijn desktop geschroefd en in mijn Lenovo Thinkpad Edge E540 gemonteerd en dat ging zeg maar eh, niet goed.
Ik kreeg de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NI3criyfbW65sF2zC830O9kA/thumb.jpg

Ik heb ook geprobeerd dezelde SSD (met dezelfde Windows 8.1 installatie) in mijn oude laptop te zetten, gezien dat op termijn de bedoeling gaat zijn en dat is de Acer Aspire 5738G. Hier kreeg ik een soortgelijke melding: "Media test failure, check cable"

Daarna de HDD uit mijn Lenovo Thinkpad Edge E540 in mijn Acer Aspire 5738G gezet, en hier komt alleen een zwart scherm met een knipperend balkje tevoorschijn en verder helemaal niets.

Wat doe ik fout en wat zou ik kunnen doen om dit werkend te krijgen?
Ik ga er namelijk vanuit dat als ik een SSD met een werkende Windows versie daarop in een ander apparaat steek, die daar gewoon moet werken? Zoals dat namelijk ook met desktops kan (heb dit uitgeprobeerd met de desktop van mijn ouders).

Wie kan mij helpen of heeft er tips?
Groeten, Tom

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:36
Staat er wel een MBR op je SSD ?
"Media test failure, check cable" is de PXE exit message.. heeft niets met je HDD te maken.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:15
Vertel de laptop eerst een dat hij moet starten vanaf de SSD, en niet vanaf het netwerk.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:59

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

PXE is network boot. En wat hier boven staat Boot priority instellen.

Zomaar van de ene naar het andere systeem overstappen met bootdisk gaat vaker niet werken dan wel.

Als systeem zelfde chipset heeft hebt je kans dat het werkt maar is niet aan te raden.

[ Voor 39% gewijzigd door 42dpi op 21-07-2015 20:54 ]

Si vis pacem, para bellum

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Wordt de SSD überhaupt wel herkent in de bios/uefi?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Ja, de SSD wordt herkend in de BIOS/UEFI, in beide gevallen op beide systemen. Dat is dus het probleem niet. Ik heb de boot nog veranderd naar die schijf, maar dat werkt blijkbaar niet. Gek, want ik dacht dat dat zomaar vrij zou kunnen.

Wat is een MBR op de SSD? zie bericht van DukeBox?
Wat zouden jullie adviseren, een nieuwe/geformatteerde SSD erin en daarop Windows opnieuw installeren? of zijn er andere mogelijkheden?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De SSD kan je in de laptop laten zitten, daar hoef je verder niets aan te doen. Dan ga je windows instaleren.

• Tom.Gerritse
  • Niet online
@Reepje, dus ik zou de SSD uit mijn desktop waar Windows op draait in de laptop kunnen zetten en daar dan (met een installatie DVD of USB) een schone Windows op kunnen zetten?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja je hebt het goed begrepen.

Je hebt dan een schone installatie, dus alle programmas moet je opnieuw installeren. Het kan zijn dat er een windows.old wordt aangemaakt waarin je meeste data nog zit.

[ Voor 74% gewijzigd door Reepje op 21-07-2015 21:45 ]

• DukeBox
Tom.Gerritse schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:16:
Wat is een MBR op de SSD? zie bericht van DukeBox?
Het gedeelte waarin o.a. staat wat je actieve boot partitie is.

• Tom.Gerritse
  • Niet online
@DukeBox, waar zie ik dat en hoe zet ik dat er eventueel op? en hoe moet ik dat zien, als een bestandje of als partitie of...?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Had je in je desktop nog een andere schijf? Indien ja, dan staat daar de MBR op.
Je kan eventueel een nieuwe MBR naar deze SSD schrijven, maar of het effect heeft durf ik niet hardop te zeggen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• DukeBox
^ Mogelijk hoeft ie zijn SSD alleen maar active te maken.
Tom.Gerritse schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:11:
@DukeBox, waar zie ik dat en hoe zet ik dat er eventueel op? en hoe moet ik dat zien, als een bestandje of als partitie of...?
Wikipedia: Master boot record
Je zou het ook eens in google kunnen gooien voor het hier te vragen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 21-07-2015 22:19 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:04
Secure boot al uitgezet?

• Tom.Gerritse
  • Niet online
@Quad, ik heb inderdaad nog twee andere schijven in mijn desktop zitten, echter heb ik die pas geplaatst nadat ik Windows op mijn SSD had geïnstalleerd.

Hoe zou ik die MBR eventueel op mijn SSD kunnen zetten? Of zoals DukeBox zegt: active te maken?
Of met andere woorden: ik wil een nieuwe Windows installatie doen op een nieuwe nog aan te schaffen SSD (zie aangehaald topic in openingspost). Is het dan wijs om alle andere schijven af te koppelen en vanaf een DVD/USB Windows 8.1 te installeren op de nieuwe SSD? Is dat voldoende of moet er nog meer gedaan worden? (dat kon ik niet uit dat Wikipedia stukje halen)

Dan nog iets, ik wil een M.2 SSD in mijn laptop (Lenovo Thinkpad Edge E540) plaatsen, en daar een clean installatie van Windows 8.1 op zetten (en later upgraden naar Windows 10). Zit ik daar met hetzelfde MBR probleem?

@Mad-dog, voor zover ik weet staat de secure boot uit, dat zal ik de volgende keer nakijken. Wat kan het effect hiervan zijn als het uit / aan is?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:04
Tom.Gerritse schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:14:
@Quad, ik heb inderdaad nog twee andere schijven in mijn desktop zitten, echter heb ik die pas geplaatst nadat ik Windows op mijn SSD had geïnstalleerd.

Hoe zou ik die MBR eventueel op mijn SSD kunnen zetten? Of zoals DukeBox zegt: active te maken?
Of met andere woorden: ik wil een nieuwe Windows installatie doen op een nieuwe nog aan te schaffen SSD (zie aangehaald topic in openingspost). Is het dan wijs om alle andere schijven af te koppelen en vanaf een DVD/USB Windows 8.1 te installeren op de nieuwe SSD? Is dat voldoende of moet er nog meer gedaan worden? (dat kon ik niet uit dat Wikipedia stukje halen)

Dan nog iets, ik wil een M.2 SSD in mijn laptop (Lenovo Thinkpad Edge E540) plaatsen, en daar een clean installatie van Windows 8.1 op zetten (en later upgraden naar Windows 10). Zit ik daar met hetzelfde MBR probleem?

@Mad-dog, voor zover ik weet staat de secure boot uit, dat zal ik de volgende keer nakijken. Wat kan het effect hiervan zijn als het uit / aan is?
Het effect als het aan staat is de weigering om te starten van de SSD, waarna het volgende bootdevice wordt aangesproken (pxe dus) :)

• Tom.Gerritse
  • Niet online
@mad-dog, heb je ook antwoord op de andere vragen toevallig? Iets meer toelichting op het geheel?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Beste bij installatie maar 1 ssd in je systeem(desktop), dan windows installeren, zorg dat je ssd op je hoofd controller zit, meestal 0 of 1 genoemd in je handleiding.
Dan wordt automatisch je mbr en je schijf ingedeeld.
Later kun je de andere schijven toeveogen.

Voor je m.2, goed kijken of dit gaat met je laptop(met google zoeken, of je kunt booten hiervan, soms werkt dit niet), en je mbr wordt gewoon gemaakt tijdens een schone installatie.

MBR wordt gemaakt tijdens formateren, of beter gezegt net daarvoor, dan bij windows installatie, wordt hier de bootloader van windows ingeplaatst.
Met een bootable windows cd, kun je ook de bootloader terug plaatsen, zoek hier maar een handleiding via google.(mbrfix of fixmbr)
Pagina: 1