Varierende temperaturen Corsair H100

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwepoel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 14:10
Beste mede-tweakers,

Sinds afgelopen vrijdag maak ik gebruik van een Corsair H100, ter vervanging van mijn huidige koeler. In de eerste instantie leek alles prima te werken, de pomp draaide en de fans ook. Tot zo ver was alles dus in orde, tot ik naar de temperaturen keek. Wanneer het systeem idle is staat de temperatuur op zo'n 45/50 graden en onder een stevige benchmark (prime95) gaat de temperatuur boven de 90 graden. Iets te veel naar mijn idee. Na een aantal dingen proberen kwam ik er achter dat wanneer ik de slangen van de koeling een aantal kleine tikjes geef dat er dan iets veranderd. De pomp geeft dan namelijk een ratelend geluid en wanneer ik nogmaals een aantal keer tegen de slang tik verdwijnt het geluid en vervolgens daalt de temperatuur ook. Op zich is het niet erg dat dat 1x moet gebeuren, maar het nadeel is dat het probleem ook elke keer weer terugkeert. Om die reden vermoed ik dat er een luchtbel bij mijn pomp zit die zo nu en dan terugkomt.

Na best wel een zoektocht op het internet ben ik een aantal dingen tegengekomen waarvan het kantelen van het systeem het meest voorkomt. Dit heb ik uiteraard geprobeerd, maar helaas zonder succes. Hiernaast heb ik nog een aantal dingen geprobeert, onder andere andere snelheden van de pomp, maar tot nog toe allemaal zonder succes. Nu is mijn vraag, je voelt hem vast al aankomen, is er hier toevallig iemand is die het probleem herkent of die er een oplossing voor weet?

Voor de volledigheid even de specificaties van het systeem
CPU: Intel Core i7-5820K (zonder overclock)
CPU koeler: Corsair H100 (2e hands aangeschaft)
MOBO: MSI X99S SLI PLUS
RAM: Crucial Ballistix Sport
GPU: EVGA GTX 970
PSU: BeQuiet! Power Zone
Case: CM690III (2x intake voorin, 1x outtake, Fans op de waterkoeling zijn naar buiten gericht)

In ieder geval iedereen bij voorbaat dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
heb je de ratiator aan de achterkant van je kast gemonteerd of aan de bovenkant? Ik denk dat er iets te veel lucht in je systeem zit, toen ik dat had bij een andere pomp hielp het om hem boven te bevestigen zodat de lucht zich in het reservoirtje bij de radiator ging verzamelen en daardoor niet langer het waterniveau in de weg zat.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwepoel
Voor het gemak even een afbeelding van het systeem toegevoegd.
Als ik het goed begrijp is dit ook de manier zoals jij bedoelt.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2v2iq6w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
ja klopt, dit klinkt wat raar maar ik moest ook mijn pomp een kwart slag naar links draaien. Ik had eerst gewacht op wat meer advies voordat je hem elk half uur gaat remounten though.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinzweep
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 18:15
Backplate zit er goed op?

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/a/ae/350x700px-LL-ae63bb8b_img_7385.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwepoel
Ik ga er van uit dat die goed zit aangezien deze standaard gemonteerd wordt bij de X99 borden. De koeler is op advies van Corsair nu RMA. Ga er van uit dat het dan weer in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De pomp problemen heeft bijna iedereen met een H100. Maar dat is meer een impeller probleem die aanloopt door een te hoog toerental(ratelen). Zo ook die van mij. Ik heb die van mij aangesloten op een fancontroller en het geluid is weg. De temperaturen zijn bij mij echter wel stabiel. Maar in "silent" mode gewoon te hoog. Mijn mugen 4 met noctua NF-P12 pwm fans koelt gewoon beter en is ook stiller onder load.

Laat even weten wat er uit de RMA komt.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwepoel
Zo, net de postbode langs gehad met een pakketje van Corsair. Zo goed als hun service anders is zo goed is dat nu ook weer. Ze hebben namelijk een splinternieuwe H100i GTX opgestuurd. Net deze even ingebouwd en dit draait super! Onder 100% load zit ik nu zo rond de 42 graden, wat in mijn ogen super netjes is, zeker aangezien de temperatuur in huis ook nog wat hoger liggen met dit mooie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
Yep corsair rma service is altijd super. Mijn koptelefoon was een draadje kapot. Kreeg gelijk een hele nieuwe van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mooi om te horen, de RMA service van Corsair is inderdaad geweldig snel altijd :D
Pagina: 1