Advies voor samenstelling nieuwe pc met oudere componenten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeie avond,

Na een jaartje of 6 wordt het tijd mij oude beestje in te ruilen voor een nieuwer exemplaar 8) Maar omdat ik het afgelopen jaar nog 3 componenten heb vernieuwd wil ik die toch graag gebruiken in de nieuwe setup indien mogelijk. We willen graag een pc die is geschikt voor gamen en grafische programma's. Beide hoeven niet het beste van het beste niveau te zijn, maar wel van deze tijd. Hiervoor gebruiken we nu vooral de laptop, maar die heeft het er soms wel moeilijk mee (o.a. 12 gb werkgeheugen, 2,1 Ghz processor en 4GB DDR3 grafische kaart). Vooral progamma's als sketchup, adobe progamma's en autocat.

Componenten minder dan een jaar hour en eventueel te hergebruiken:
2x 1 GB geheugen
Asus GT640-2GD3 (2gb en dDDR3) grafische kaart
Coolmaster voeding 650w
Western 1TB harde schrijf

Waar ik zelf aan dacht was:
Zalman T3 behuizing (+- 30 euro)
LG dvd brander (+- 15 euro)
kingston 2 GB geheugen (DDR3) 2x (totaal +- 30 euro)
Gelid Sol. Siberian PRO CPU koeler (+-10 euro)
ASRock moederbord 970 PRO (+-75 euro)
Scandisk 32 GB SSD (35 euro)
AMD FX-4300 3,8 GHz cpu (85 euro)

Totaal dus +-280 euro, hier komen dan nog wat ventilators, coolpasta enz bij. Totaal zou ik niet meer willen uitgeven dan +-350 euro ---> wordt nu 500 euro (excl windows licentie)

Ik twijfel vooral of ik niet een andere videokaart nodig heb, en misschien meer geheugen?
Graag jullie ideeen, bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:24
Tsja...gamen op een gt 640... Da gaat um niet worden :)

Wat heb je nu eigenlijk voor een CPU en moederbord? En de coolermaster voeding. Welk type is dat? Na 6 jaar is de garantie er zeker vanaf en is de kans wel groot dat het slim is om ook die te vervangen..

En heb je er al aan gedacht dat je bij een nieuw moederbord ook een herinstallatie moet doen van windows? Heb je een retail licentie of was je oude pc er 1 met een voorgeinstalleerde windows?

Verder zou je voor onderdelen of hele pc's op V&A kunnen kijken. Voor 350 euro kun je echt wel leuke dingen scoren waardoor je toch nog een behoorlijk krachtige pc in elkaar kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is paar maand oud. Na de nieuwe videokaart en harddisk in mn oude build te doen trok de vorige voeding het (idd na 6 jaar) niet meer. Type G650M, 650 Watt voeding.

En ik was er al bang voor met deze videokaart. Moet ik wel zeggen dat ik weinig games speel die 'grafisch zijn'(Meer Europa Universal 4, Football manager en dat soort games), maar de grafische progamma's hebben ook een goede kaart nodig.

Wat is een goede en betaalbare kaart tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bijvoorbeeld een ASUS R7240? (4Gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Meh, die kaart heb je niks aan. Neem eens een kijkje in de laatste Best buy guide van januari, maart en juli. Vooral in de goedkopere systemen in die BBG's zitten zaken die voor jou interessant zouden kunnen zijn.

Leg die vervolgens naast elkaar en bekijk gamebenchmarks om te kijken welke boven komt drijven.

/sidenote: gebruik de volgende keer even de "wijzig" button rechtsboven je laatste post als je nog wat wil toevoegen, voor iemand anders gereageerd heeft. Klein huisregeltje hier :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Het is ook wel handig om even aan te geven of je herbruikbare windowslicentie hebt of niet...die gaat je anders ook nog 80 euries kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus wat betreft het 'wijzigen' :)

Wat betreft de licentie die moet ik er inderdaad nog bij rekenen, dus daar gaan nog extra kosten naar toe.

Ik zal eens kijken, bedankt voor de tip(s)
Wat raden jullie aan als voldoende geheugen? 8? 12? 16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:14:
Excuus wat betreft het 'wijzigen' :)

Wat betreft de licentie die moet ik er inderdaad nog bij rekenen, dus daar gaan nog extra kosten naar toe.
Ouch..dat hakt er dan wel in....

Je zou es kunnen kijken of je een leuk systeempje op V&A of marktplaats kunt scoren voor een eurotje of 350-375... Daar staat windows vaak al op...

Staan nog best leuke systemen bij..

bv. V&A aangeboden: (game) PC te koop en daar een leuk bod op doen..

Of de onderste van deze 2 : V&A aangeboden: 2x Desktop. i3,6GB, 250SSD en i5,8GB,3TB HDD...

En daar een leuk videokaartje van V&A in stoppen..

enz.

Is maar een voorbeeldje natuurlijk maar zo zou je nog ff rond kunnen kijken.. Want een budget van 350 incl windows wordt wel heul krap..

Weet niet waar je ong woont maar als je iets een beetje in de buurt zoekt dan kun je zo'n dingetje zelf nog ff gaan testen..

[ Voor 13% gewijzigd door Baloes op 21-07-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mn broer zit in IT dus ik ga ook informeren wat hij nog heeft liggen voor een zacht prijsje. Heeft vaak nog wel iets ongebruikt liggen, wie weet heb ik wel mazzel.

Heb wat verder lopen kijken, kan eventueel de SSD later nog bijzetten. En ook het geheugen kan ik later nog vergroten, dus daarop kan ik in eerste instatie nog wat op besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Lijkt me strak plan :) Ik zou iig als je een processor gaat aanschaffen eerder kijken voor een i5je van V&A dan een fx4300 of 6300... Ook al zijn ze wat ouder, ze doen nauwelijks onder voor de huidige generatie i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En nog een vraag, bijvoorbeeld Sketchup krijgt het moeilijk als een tekening bijna af is of als er schaduw word toegevoegd. Is dit werkgeheugen, cpu of grafische kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Ik zou tijdens het proces taskmanager open gooien en es kijken hoe hoog de belasting is van je CPU, RAM en harde schijf..

Met een programma als MSI afterburner kun je monitoren wat de belasting is van je CPU, GPU en RAM..
Misschien dat dat laat zien waar de bottleneck zit.. : pricewatch: MSI Afterburner nieuwste versie downloaden :)

Wat voor een laptop heb je? Welke CPU (2,1GHz lijkt me aan de trage kant voor dit soort programmas) en welke GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, ik zal eens meten waar het nu aan ligt.

De laptop die ik dus wil ''vervangen'' met een iets betere pc is de HP Pavilion 17, volgens mij dit type: (iig zelfde geheugen, cpu en video)
pricewatch: HP Pavilion 17-f049nd

Heb even snel zitten testen, en progamma's als autocat en sketchup lijken voornamelijk de CPU's te belasten (pieken op 100, meestal rond 60 a 70%), geheugen toch ook wel wat (+-50 %). De GPU core clock is ook hoog, gpu geheugen niet.

Ga straks uitgebreider testen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2015 18:12 ]

Pagina: 1