Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Webradio constant op desktopcomputer !?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft mijn desktopcomputer slijtage of een lagere levensduur, als ik heel het jaar door, een webradio heb aanstaan? Ik heb het dan wel over liveuitzendingen.
Ik denk dan ook aan de harde schijf.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 19:19 ]

Verwijderd

In kort: nee. In lang: misschien dat je PSU wat minder lang mee gaat. Zolang het ding niet te heet draait zou hij verder jaren mee moeten kunnen.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:42
Sterker nog: Ik kan me goed voorstellen dat hij, omgevingsvariabelen als stof en vocht terzijde, zelfs langer kan meegaan. Hij is namelijk continu op ongeveer dezelfde temperatuur, en juist temperatuurschommelingen zijn funest voor hardware.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

je OS zelf draait uit het geheugen, net als de app die de radio stream afspeelt. Als je PC niet meer staat te doen dan die stream af te spelen zal de HDD zijn koppen na enkele minuten parkeren en de platters stilleggen. Daar is dus amper bijkomende slijtage op aan te merken.

Je PC an sich zal wel last hebben van slijtage. Vaak word vergeten dat elektronica niet gemaakt is om levenslang mee te gaan. Onderdelen zoals condensatoren worden slecht na verloop van tijd. Diegene die op een moederbord worden gebruikt hebben van een rating van 5 a 10 000 uur. You do the math.

In het kort: ja, je computer zal sneller de geest geven. Hoeveel sneller is evenwel moeilijk in te schatten. Hoe lang hoop je met die computer te doen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Verwijderd

Blokker_1999 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 20:08:
je OS zelf draait uit het geheugen, net als de app die de radio stream afspeelt. Als je PC niet meer staat te doen dan die stream af te spelen zal de HDD zijn koppen na enkele minuten parkeren en de platters stilleggen. Daar is dus amper bijkomende slijtage op aan te merken.

Je PC an sich zal wel last hebben van slijtage. Vaak word vergeten dat elektronica niet gemaakt is om levenslang mee te gaan. Onderdelen zoals condensatoren worden slecht na verloop van tijd. Diegene die op een moederbord worden gebruikt hebben van een rating van 5 a 10 000 uur. You do the math.

In het kort: ja, je computer zal sneller de geest geven. Hoeveel sneller is evenwel moeilijk in te schatten. Hoe lang hoop je met die computer te doen?
Nou mijn pc met een AMD64, heeft echt meer dan 20.000 uurtjes erop zitten hoor.

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:41

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Wellicht is het qua elektrakosten te overwegen om een Raspberry Pi in te zetten?

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Betaal jij zelf ook de stroomrekening ? Anders is het best een energieslurpend en duur om je PC puur alleen als radiootje gebruiken ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

Topicstarter
Als de PC door geen webradio te gebruiken, langer mee gaat zal ik dit ook niet doen.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Een stream gewoon openen in VLC of Media Player Classic, trekt niet veel. Een stream vanaf een flash based website trekt ongetwijfeld meer resources en zorgt voor een hoger energie verbruik :)

NRG

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Onderdelen zoals condensatoren worden slecht na verloop van tijd. Diegene die op een moederbord worden gebruikt hebben van een rating van 5 a 10 000 uur. You do the math.
5000 - 10.000 uur is verre van veel, mijn SSD heeft sinds begin dit jaar al 4639 uren wat neerkomt op een kleine 193 dagen.

De meeste moderne moederborden gebruiken solid state caps met een levensduur levensverwachting van minimaal 50.000 uren, en dan moet je je bedenken dat die dingen niet constant gebruikt worden en ook na die 50K uur vaak gewoon nog werken. (al ben je niet meer verzekerd van de stabiliteit)

Een beetje kwalitatieve consumentencap word rated op 6 jaar 24/7 gebruik bij 85c.

Houd er rekening mee dat 50K uren een kleine 68 maanden (5.7 jaar) bedraagt. De gemiddelde desktopcomputer gaat (uit eigen ervaring) zo'n 6 misschien 7 jaar mee en heeft dan nog geen 30K branduren.

Richting de TS: Heb je geen oude android / iOS telefoon liggen? Anders zou ik gewoon een dedicated webradio kopen of een Raspberry Pi.

[ Voor 100% gewijzigd door D4NG3R op 21-07-2015 20:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 20:21:
Als de PC door geen webradio te gebruiken, langer mee gaat zal ik dit ook niet doen.
Je mag je PC echt wel naar 7/8 jaar afschrijven na 50.000 duizend brand uur, ook op technische vlak kwa ontwikkelingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 20:35 ]

• lord4163
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-11 17:03
Wellicht kun je een Raspberry Pi aanschaffen, deze verbruikt ook slechts maar een paar watt.

pricewatch: Raspberry Pi 2 Model B 1GB

Zie ook:

https://volumio.org/

[ Voor 7% gewijzigd door lord4163 op 27-07-2015 08:42 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat betwijfel ik.

Net zoals bij een auto slijt een computer vooral bij het starten en stoppen. Dat is wanneer de motors van de schijven het zwaar krijgen, dat is wanneer de opstartstromen die nog niet 100% netjes geregeld zijn door de electronica (incl elco's) van het systeem koersen. Als je 24/7 draait geef je een systeem niet dergelijke opdonders. Zeker als de bezigheden niet eens HDD seeks inhouden en geen max load op CPU, GPU of PSU, dan is het waarschijnlijk een lichtere belasting dan als je steeds 's avonds PC uit zou zetten en 's morgens PC aan.

Wat ik me overigens wel afvraag: waarom in vredesnaam 24/7 webradio draaien? Ik neem aan dat je slaapt... de slijtagekosten van 24/7 draaien zijn IMHO verwaarloosbaar, maar de stroomkosten zijn dat allerminst. Uitgaande van een idleverbruik van je systeem van 75W en 8 uur niet achter PC per nacht heb je het over 219kWh per jaar onnodig aan staan. Nett kost 1kWh ongeveer EUR 0.30, dus dit is per jaar zo'n EUR 66 verbranden. Over 5 jaar is dat meer dan de prijs van een low-end systeem, dus ik zou me een stuk meer druk maken over verbruik dan over slijtage - gewoon die PC elke avond uitzetten :o

Oslik blyat! Oslik!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 09:39
Over de condensatoren zou ik mij niet teveel zorgen maken als de zaak een beetje gekoeld is. De verwachte levensduur is dikwijls gebonden aan een bepaalde temperatuur, die als het goed is een stuk hoger ligt dan de normale temperatuur in een PC (die niet constant aan zijn maximum presteert).

Ik zou mij eerder zorgen maken over de PSU (indien van slechte kwaliteit), ventilatoren (idem) en harde schijf. Voor die laatste kan je regelen dat ie in sleep gaat na een periode van inactiviteit, zoals hierboven vermeld.
Pagina: 1