Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo TopTweakers!

Ik ben van plan de Gigabyte Z97X Gaming 5 moederbord te kopen, deze heeft 5 fan connectors.
In de case die ik ga kopen zit een fan hub/controller (NZXT H440), maar alle fans die je hierop aansluit zullen op max snelheid draaien heb ik begrepen.
De fans die ik gebruik zijn: 2 intake, 1 outtake en 2 voor de H100i.

> Begrijp ik dan goed dat ik alle 5 de fans op het moederbord kan aansluiten en de snelheden van alle 5 de indivuduele fans kan reguleren? Of werkt dit niet zo?

Alvast bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 18:01:
In de case die ik ga kopen zit een fan hub/controller (NZXT H440), maar alle fans die je hierop aansluit zullen op max snelheid draaien heb ik begrepen.
Lijkt me niet, dit ziet eruit als analoge spanningsregeling, als je de vcc aansluit op de 5v krijg je 5v op de fans -> uit of low speed enzovoorts.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 18:01:
> Begrijp ik dan goed dat ik alle 5 de fans op het moederbord kan aansluiten en de snelheden van alle 5 de indivuduele fans kan reguleren? Of werkt dit niet zo?
Volgens de handleiding wel en niet.
https://a248.e.akamai.net...ual_ga-z97x-gaming5_e.pdf
Pagina 24.

Alleen de cpu fan heeft PWM modulering. Alle anderen worden analoog aangestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 21-07-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen de cpu fan heeft PWM modulering. Alle anderen worden analoog aangestuurd.
Maar analoog is dan dat ze alleen uit, laag of hoog worden gezet? Via een analoog signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Thomg: waaruit maak je op dat enkel de CPU fan met PWM wordt aangestuurd? Volgens mij zijn alle fanheaders PWN capable op dit moederbord. Enkel wordt de pinout iets onhandiger aangeduidt.

@AukeM: je hebt vaak twee soorten ventilatoraansturing op een moederbord: PWM en spanningsregulering. PWM houdt in dat de ventilator vertraagd kan worden door niet continu 12V te sturen, maar pulsjes van 12V. Aangezien de ventilator niet continu aangedreven wordt, gaat hij effectief trager draaien. Doordat hij pulsjes krijgt van 12V zal hij ook altijd kunnen starten.

Met spanningsregulering wordt een ventilator vertraagd door de spanning te verlagen. Sommige ventilatoren slagen bij een te lage spanning er niet in om te blijven draaien of om te kunnen starten.

Om een ventilator met PWM te kunnen aansturen heb je een moederbord nodig dat dit kan op de fanheader die je gebruikt én je ventilator moet het ondersteunen. In de praktijk kan je dit zien doordat de ventilator een aansluiting met vier pinnen heeft.

Om spanningsregulering te kunnen gebruiken heb je geen speciale ventilator nodig. Ventilatoren die geen PWM ondersteunen zullen drie of zelfs maar twee connecties hebben.

Volgens mij ondersteunen alle vijf de fanheaders van dat moederbord PWM. De handleiding zegt dit ook in de uitleg van de BIOS schermen waar je voor alle headers de PWM functie kunt configureren. Je hebt dan enkel ook nog ventilatoren met PWM nodig. Indien je dit niet hebt, kan je ze nog aansturen door de spanning te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Admiral Freebee schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:57:
@Thomg: waaruit maak je op dat enkel de CPU fan met PWM wordt aangestuurd? Volgens mij zijn alle fanheaders PWN capable op dit moederbord. Enkel wordt de pinout iets onhandiger aangeduidt.

Volgens mij ondersteunen alle vijf de fanheaders van dat moederbord PWM. De handleiding zegt dit ook in de uitleg van de BIOS schermen waar je voor alle headers de PWM functie kunt configureren. Je hebt dan enkel ook nog ventilatoren met PWM nodig. Indien je dit niet hebt, kan je ze nog aansturen door de spanning te verlagen.
Als ik de pin layout zou willen uitleggen dan lijkt het juist dat de CPU header alleen PWM ondersteund en de rest PWM en analoog. Dat lijkt me sterk, zal wel een foutje zijn en in het BIOS is het idd. allemaal PWM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat wat ongelukkig op pagina 24, staat verder uitgelegd op pagina 47/48 van de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Of je geeft wat meer uit en gaat voor de Asus ROG Ranger :) Kheb 'm zelf, alle fans kun je regelen de AI Suite 3 software, samen met nog heel wat meer dingen. (Lees mijn review zou ik zeggen)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1