Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-02 12:37
Hallo,

Ik wil een raspberry pi met picoreplayer erop draagbaar maken. Ik wil dus de raspberry pi op een accu of oplaadbare batterijen of iets in die hoek hebben. Ik wil de accu kunnen opladen tijdens gebruik.
Hoe kan ik dit het makkelijkste doen? Want als ik gewoon AA batterijen gebruik gaat het niet lang mee, en hoe gaat het met opladen tijdens gebruik?

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Hier doen we niet aan groeten.
2. Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik heb mijn Pi een keer aan de Xaiomi Powerbank (10400mAh) gehangen, en die streamde vrolijk een filmpje naar TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Als ik een beetje Google kom ik heel veel dingen tegen zoals laadregelaren voor zonnepanelen.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.mobilenergy.nl/image/ebook%20pics/11%20Solar%20laadregelaar.jpg
Maar dat betekent ook dat er een 12v accu in moet en ik denk dat dat een beetje overkill is.

Vergelijkbaar is ook wel te vinden voor 6v accu's alleen een stuk minder. Het begint dus eigenlijk al een beetje met wat voor accu/batterijen het meest zinvol lijkt, waar ik niet uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 07:26

E-Rick

I love it :7

Een Pi aan een powerbank werkt inderdaad prima. Als je wil kunnen opladen tijdens gebruik moet je wel een lader van minimaal 1000 mAh gebruiken, maar bij voorkeur nog iets meer.

Choose life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ja dat klopt maar die is lastig in te bouwen. Ik wil aan de buitenkant ook kunnen zien hoe vol de accu nog zit.
En veel van die powerbanks kun je niet tegelijk gebruiken en opladen en dat wil ik toch echt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
En klein zonnepaneel van 10-20 Wp + die betreffende 'domme' laadregelaar en een kleine tractie lood gel-accu is de oplossing voor een off grid toepassing voor je probleem.
Laden en ontladen gaat gewoon tegelijk en een dergelijk setje is relatief goedkoop.
Ook even kijken wat de Pi gebruikt 's nachts en bij donkere dagen en zo de capaciteit bepalen van de accu zodat je 24/7 kunt gebruiken.

Een andere oplossing.
Compactere lithium accu's via hobbyking.com bijvoorbeeld zijn niet te laden met dergelijke regelaar.
Een aparte 230 VAC of 12VDC lader hiervoor is een extra investering en zorgt ivm de laadnoodzaak niet voor een 24/7 oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:00
hoe lang wil je het gebruiken? Of moet hij permanent het hele jaar door draaien? In dit laatste geval een accu met een vrij groot zonnepaneel. Als je een film wil kunnen kijken of ergens een middag of dag gebruiken, dan zou ik lekker voor een grote usb powerbank kijken. Ze zijn er vast wel bij die je kunt laden en gebruiken tegelijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Bedankt voor het meedenken. Ik zou graag willen dat ie op 1 accu lading toch wel zo'n 6 uur haalt. En dan eventueel bijladen mocht dat nodig zijn.
Ik bedenk me net dat ik nog een paar 18650 batterijen heb liggen. Ik kan er daar ook wel 3 of 4 van parallel zetten en die laden met zoiets: https://www.adafruit.com/products/2465.
Alleen moet ik dan wel nog een protectie module hebben om te zorgen dat ze niet overladen en te ver ontladen.
Dit moet toch ook wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die laadprintjes kosten op ebay maar 2 dollar en bevatten een complete laadautomaat dus zullen de accu niet overladen. Inderdaad moet je een LVC hebben (low voltage cut off).

Maar waarom dan niet een powerbank zoals voorgesteld?

Heb je een accu, een acculader en een booster voor een constante 5v met ook een LVC.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:34
Heb zelf een 16000mAh Powerbank van Xiaomi (http://www.banggood.com/O...-Power-Bank-p-953908.html) voor ongeveer 25 euro. Even heel ruim gerekend met 600mA verbruikt gemiddeld: 26 uur. Is dat niet voldoende?

Nog niet getest of je zowel kan laden als ontladen tegelijk... Overigens bestaan dat soort powerbanks sowieso.

---edit---
Unlike other power bank, XiaoMi Mobile powerbank comes with ‘Pass trhough Charging’ capability. This enables you to charge the powerbank and your smartphone all at the same time.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MsxspPVgGAQ]
Lijkt me dus een prima keuze voor je ;)

---edit2---
Kijk ook even hier: ThinkPadd in "Raspberry Pi"

[ Voor 36% gewijzigd door barrymossel op 23-07-2015 08:33 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Zou je eens kunnen testen voor me of het pass through charging werkt bij die van jou? Dan is t mss wel een optie.
Het enige jammere vind ik van zo'n powerbank dat het niet goed in te bouwen is. Want die powerbank moet je toch op de een of andere manier aanklikken en dan kan ik er niet een mooie schakelaar inbouwen of ik moet hem weer gaan openslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
sdop schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:59:
Zou je eens kunnen testen voor me of het pass through charging werkt bij die van jou? Dan is t mss wel een optie.
Het enige jammere vind ik van zo'n powerbank dat het niet goed in te bouwen is. Want die powerbank moet je toch op de een of andere manier aanklikken en dan kan ik er niet een mooie schakelaar inbouwen of ik moet hem weer gaan openslopen.
Ik moet zeggen dat ik geen idee heb waar de powerknop voor is, als ik de Xiaomi aan een oplader gooi laadt het gewoon direct op, en als ik een telefoon aan de Xiaomi hang werkt het ook direct.
Enige waar je op moet letten met o.a. de Xiaomi (naast bij een bekende shop kopen zodat je geen namaak troep krijgt) is dat de capaciteit voor 3.7V is aangegeven, dus de 10400mAh versie is eigenlijk 6650mAh op 5v, wat USB gebruikt, maar dan is er nog een grotere versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
sdop schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 16:59:
Yup, werkt bij de mijne.
RGAT schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:57:
[...]

Ik moet zeggen dat ik geen idee heb waar de powerknop voor is, als ik de Xiaomi aan een oplader gooi laadt het gewoon direct op, en als ik een telefoon aan de Xiaomi hang werkt het ook direct.
Enige waar je op moet letten met o.a. de Xiaomi (naast bij een bekende shop kopen zodat je geen namaak troep krijgt) is dat de capaciteit voor 3.7V is aangegeven, dus de 10400mAh versie is eigenlijk 6650mAh op 5v, wat USB gebruikt, maar dan is er nog een grotere versie :)
Volgens deze niet:

Overigens is de knop alleen om te checken hoe vol de powerbank zit. Dus je hoeft hem niet aan/uit te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 24-07-2015 08:13 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:10:
[...]

Yup, werkt bij de mijne.

[...]

Volgens deze niet:
[video]

Overigens is de knop alleen om te checken hoe vol de powerbank zit. Dus je hoeft hem niet aan/uit te zetten.
Ze zetten het er zelf op ;) Alleen pronken ze met het grotere nummer, de capaciteit van de cellen zelf op 3.7v in het groot, in het klein zetten ze erbij dat dat de capaciteit op 3.7v is, of bij sommige versies ook de capaciteit op 5v of 5.1v (welke dus een stukje lager is).
Verder zijn het prima dingen, maar dus iets om rekening mee te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Klopt, maar op het filmpje meten ze schijnbaar 74,7Wh, wat dus 15Ah bij 5A is (20Ah bij 3,7A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:54
Hou er wel rekening mee dat de meeste accupacks de Pi uitzetten/herstarten als je de stroom even onderbreekt.

Met een Pi UPS heb je daar geen last van maar niet heel goedkoop. Als je daar een zwaardere accu aan hangt heb je een mooi en stabiel systeem wat zich zelf ook netjes afsluit als de batterij leeg is.

http://www.piups.net/

of
https://www.sossolutions.nl/raspberry-pi/ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 08:47:
Hou er wel rekening mee dat de meeste accupacks de Pi uitzetten/herstarten als je de stroom even onderbreekt.

[...]
Precies. Mijn Xiaomi powerbank kan prima een verbruiker voeden en ondertussen zichzelf opladen. Maar als ik de lader loskoppel dan schakelt hij de verbruiker voor een 2-5 seconden uit en zet daarna de stroom er weer op. Niet wat je wil hebben met een Pi :|

Wat ik inderdaad in m'n post waar hierboven naar werd gelinkt ook al uitleg :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 24-07-2015 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Heb jij dat ook barrymossel? Of schakelt hij niet uit als je de lader loskoppelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dat heb ik ook. Alleen voor mijn toepassing is dat niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ah, helaas...
Ik ga dan toch denk ik m'n eigen 18650 batterijen gebruiken.
Op ebay staan genoeg laadbordjes zoals deze: http://r.ebay.com/r1UHkl
Maar daar staat weer vermeld: You should disconnect the load on the OUT side when charging.
Dat schiet dus ook weer niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

En je hebt een booster nodig om de accuspanning weer op een constante 5v te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ja klopt, maar ik zat eerst even naar een oplader te zoeken. Zo'n booster is het probleem niet, maar die opladers wel.
Ik wil tegelijk kunnen laden en gebruiken, maar ook dat de pi te gebruiken is als de lader erin of eruit gehaald wordt. Ik kan niet zo'n laadbordje vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Bij zo'n laadbordje controleert het IC de laadstroom, als de laadstroom onder een tiende van de ingestelde stroom komt beschouwt hij de accu als vol en slaat af en zal niet meer aan springen. Met een continue belasting kan het IC in de war raken. Ik denk dat het op zich geen probleem is maar je kunt ook online zat schema's vinden van LiPo laders rondom een LM317. Heeft dan wel geen afslag maar omdat de laadstroom gedurende het laden omlaag gaat komt dat wel op een veilige grens, juist door het ontbreken van een afslag maakt dat denk ik de betere lader voor je doel.

Een booster met een LVCO is denk ik moeilijker te vinden. Een Lithium cel (en zeker LiPo ) kan beschadigd raken tot zelfs gevaarlijk onstabiel als deze onder de 3 volt komt, je moet een power cut off hebben als de voltage te laag wordt.

Lees ook:
http://shaddack.twibright...iPolyOverdischargeCutoff/

Anders ipv Lithium gewoon NiCads nemen? Kan je continu op lading houden bij een juiste spanning en laadweerstand en je mag de cellen tot 0 ontladen waardoor sommige boosters die al vanaf 1v werken ideaal te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Hij hoeft niet continu op te laden hoor. Het moet echt een portable pi worden die ik wil bijladen als de accu te laag wordt. Maar ik wil dus ook niet dat m'n accu te ver kan ontladen want dan heb ik er niks meer aan. En hij moet dus tegelijk tegelijk op te laden en te gebruiken zijn.
Ik loop alleen tegen telkens nieuwe problemen aan merk ik :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
barrymossel schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 10:08:
Dat heb ik ook. Alleen voor mijn toepassing is dat niet echt relevant.
Gebeurt het trouwens als je de kabel uit de powerbank trekt of gebeurt het als de laadspanning eraf gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
sdop schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:08:
[...]
Gebeurt het trouwens als je de kabel uit de powerbank trekt of gebeurt het als de laadspanning eraf gaat?
Poeh, dat zou ik kunnen checken morgen of dit weekend, maar ik vermoed het tweede.
Pagina: 1