Cheap Nas voor back-up server.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:43
Ik zoek een?
Goedkope nas.

Mag zonder hdd zijn

Wat is je budget?
Niet al te veel.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor een merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik hen vorig jaar en mini itx server gemaakt. Waarop ik couchpotato, sickbeard, headphones, utorrent server, sabnzb draaien. Ook heb ik een webservertje voor mijn eigen site die ik voornamelijk gebruik voor school. Op een 2de schijf in de server sla ik al mijn foto's en bestanden op. Elke nacht word er een back-up gemaakt met rsnapshot en op een externe hdd gezet. Ik heb de hdd al aan de usb poort van mijn router gehad alleen dat werkte niet zo goed. Nu zoek ik dus een goedkope nas waarop ik snachts mijn back-up kan maken.

De server staat op zolder van de garage. Ik wil de nas graag op een makelijke plek in huis zetten zodra er dan brand is dat ik de nas kan pakken en het huis uit kan dan hebben we al onze foto's en bestanden nog.

Er hoeven geen uitgebreide functies op te zitten omdat ik hem alleen maar ga benaderen via een share. En dat maar 1 keer per dag dus de rest mag de hdd in een spindown.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:48
als het puur als extra back-up is. dan zou ik hem offsite doen. vraag je ouder/vrienden. geef ze 20/30 euro aan stroom kosten bv. want er kan ook een inbreker komen bv. en als er brand is wil je niet nog eens denken aan je foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

loki504 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 14:32:
als het puur als extra back-up is. dan zou ik hem offsite doen. vraag je ouder/vrienden. geef ze 20/30 euro aan stroom kosten bv. want er kan ook een inbreker komen bv. en als er brand is wil je niet nog eens denken aan je foto's
of gebruik een van de online cloud backupmogelijkheden. Bovendien ben je nog steeds kwetsbaar voor cryptolocks.

mocht je wel met deze oplossing verder willen gaan, dan zou je zelfs naar een rpi kunnen kijken. Als snelheid niet uitmaakt tenminste.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet kiest voor een cloudopslagdienst en het in huis wil houden (met de hierboven genoemde nadelen): nog zuiniger dan spindown is hibernate van het hele toestel en dan wakkerschudden met wake on lan (WoL; van afstand, hoef je niet telkens de meterkastdeur bijv. open te maken om de NAS aan te zetten). Dat kun je prima automatiseren op je servertje binnen je huidige lan. Een alternatief kan een automatisch in-& uitschakelschakelschema zijn. Zelf ben ik met deze beide eisen, op zoek naar een kant-en-klaar apparaat, uitgekomen bij een pricewatch: Synology DiskStation DS215j. Deze kan zichzelf ook automatisch uitschakelen na enige tijd inactief te zijn geweest. Is dat nog binnen budget of er (ruim) over?

Het prijsverschil met de 1-bay of goedkope 2-bay NASsen van dezelfde fabrikant vond ik te klein (DS115) of het alternatief bezat niet de gewenste eigenschappen (schakelschema en/of WoL ontbraken; DS115j, DS214se). Als voortdurend aan staan je niet uitmaakt, en de disks netjes in hibernation gaan, is die laatste, de DS214se, wel de goedkoopste 2-bay Synology NAS. Cf. specificatie verbruikt deze 13.46 W (met twee 1 TB HDD's) en maar 4.37 W in rust (HDD Hibernation). Dat verbruik in rust vind ik concurrerend i.v.m. een NAS o.b.v. een RPi; zo ook beide single bay varianten (DS115(j)). Echter reken je het extra energieverbruik gedurende de extra 20 uren aan staan, alle dagen van het jaar gedurende 4 jaren mee, dan kost dat ca. €30, wat de DS215j i.v.m. de DS214se m.i. alleen maar aantrekkelijker maakt.

In het Pricewatch filter voor NASsen tot €200 zitten weliswaar diverse modellen onder €100, maar daarvoor geldt dat ze of al wat ouder zijn (vul maar eens een prijsdatum van 1-3-2014 in) of maar een heel beperkt aantal leveranciers kennen (wat een aanduiding kan zijn dat het uitlopende modellen zijn, of gewoon minder populair).

Als de prijs zonder HDD ruim onder €90 dient te liggen lijkt mij zelfbouw met een RPi2 zoals hierboven al aangegeven de meest betaalbare weg. Juist ook vanwege de ondersteuning door de community: er zijn diverse tutorials voor te vinden, dus veel tijd hoeft het inrichten niet te kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2015 16:54 . Reden: Benadrukt dat de DS215j een uitstekende prijs/prestatie-verhouding kent. ]