Bedankt voor jullie hulp.
Het is mij gelukt te upgraden van windows 7 ultimate 32 bit naar windows 10 pro 64 bit.
Situatie:
10 jaar oude core 2 quad toren pc 64 bit compatibel.
Voorbereiding:
-backup persoonlijke bestanden
-driver software deels via officiële bedrijfssites gedownload op geheugenkaart.
-driver software deels bijgehaald van bewaarde cds/dvds
-windows 10 accessbility upgrade gebrand op dvd. link upgrade:
https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade
-windows 7 64 retail dvd+ key paraat.
Procedure:
-dvd in dvd speler
-bios: "primary boot drive" veranderen naar dvd speler
-computer opnieuw starten
-er verschijnt een melding: "press any key to boot from cd/dvd drive". een willekeurige toets gedrukt. Dit moet binnen 5-10 seconden na de melding, anders start windows gewoon op.
-hierna start windows setup menu.
-aanwijzing volgen
-bij keuze upgrade/custom install, kiezen voor "custom install"
-aanwijzingen volgen.
-bij partitie menu kiezen voor de (c:) schijf met windows 7 32 bit. Druk vervolgens op "delete". Er is ook een optie voor format. Maar dit leek bij mij niks te doen. Ik heb op YouTube demo's gezien dat meerdere kiezen voor delete. Mogelijk dat dit en wist en formatteert, vermoed ik.
-hierna start het installatieproces. Bij mij duurde dit 15-30 minuten.
-tijdens de installatie start windows een aantal keren opnieuw op. Belangrijk hierbij is om de melding "press any key to boot from cd/dvd" te negeren. na 5-10 seconden gaat de installatie automatisch verder. Als je wel drukt dan start de windows installatie setup opnieuw en installeer je nog een kopie op je computer, dus 2 windows 7 64 bit! enz. enz! Was een harde les voor mij. Situatie is makkelijk op te lossen door de installatieproces nog een keer te doorlopen (dus in dit voorbeeld voor een derde keer), nog een keer de (c:) windows schijf te wissen en de installatie proces verder af te maken. Nu wel rekening houden tijdens deze installatie NIET MEER REAGEREN op "press any key to boot from cd/dvd". Na afloop van de installatie is er dan nu maar een kopie van windows 7 64 bit op je harde schijf.
-installatie gecontroleerd. Muis en keyboard werkt tijdens en na de installatie van windows 7 64 bit gewoon. installatie van 64 bit windows gecontroleerd via windows systeem informatie (start>rechter muis knop op computer> kies eigenschappen)
-Na installatie werkten twee componenten niet. Mijn usb 3.0 poorten en mijn netgear usb wifi adapter. Dit was eenvoudig opgelost met de drivers op cd voor beide componenten.
-Hierna windows 10 iso dvd in dvd speler gedaan. Nu in windows 7 windows setup gestart. Begint automatisch wanneer de dvd afspeelt.
-aanwijzingen menu gevolgd
-nu bij installatiekeuze upgrade/custom install kiezen voor: "upgrade".
-druk op install, en de installatie start. Dit duurde voor mijn ongeveer 30 minuten.
-ook hier negeer de melding: "press any key to boot from cd/dvd drive"
-verder menu volgen wanneer deze zich aandienen.
-windows 10 werkte in een keer vlekkeloos. usb 3.0 poorten en wifi werkten direct tijdens en na installatie.
-alleen printer installeren werkt niet. Ik heb een 10 jaar oude hp all-in-one. Lukt ook niet via windows instellingen> apparaat installeren. Enige optie hier was de driver van hp. Maar deze was makkelijk te installeren van de driver die ik eerder vond op de website en al op de geheugenkaart had. kwestie van setup starten en was na 10-15 minuten klaar, en het deed het.
-na afloop in bios de "primary boot drive" volgorde hersteld naar "harddrive" als "primary boot drive". In mijn geval verloopt het opstarten van de computer en windows net wat sneller.
Al met al viel het allemaal wel mee, maar wel bij een goede voorbereiding.
Zaken om over na te denken:
-De licentie code werkt. Het wordt gekoppeld aan een digital licentie. Dit is je actieve microsoft email account. Lees hier voor meer informatie:
https://support.microsoft...440/windows-10-activation
-Vraag: wat is handiger. je bestaande microsoft account gebruiken als digitale licentie, of een nieuwe actieve microsoft account aanmaken. Ik wil een zo'n "clean" mogelijke installatie, dus ik dacht dan misschien ook een nieuwe geactiveerde microsoft account. Bevat dan minder "troep" dan de bestaande account.
-Als ik windows 10 opnieuw moet installeren, bijvoorbeeld bij troubleshooten, wat moet ik dan doen? Is "windows 10 repareren" via de windows 10 64 bit iso voldoende met licentie sleutel + account. Of moet ik nu eerst windows 7 64 bit opnieuw installeren en dan weer upgraden met de windows 10 64 bit iso (want, denk ik dan, de sleutel is van windows 7, dus moet misschien windows 7 installatie ook opnieuw doorlopen worden, om de licentie procedure valide te houden). Weet iemand dit?
observaties:
-deze windows 10 is niet anders dan "standaard windows 10". Wel is dit een gratis upgrade naar windows 10 vanaf windows 7. Upgrade gratis t/m 31-12-2017
-windows 10 64 bit lijkt nu 50% met RAM in "rust"te gebruiken. Windows 7 32 bit 0,8-1,0 Gb RAM, in windows 10 64 bit 1,8-2,0 RAM.
-ik merk geen grote verandering in snelheid van gebruik. menu's en knoppen lijken even snel te werken tussen windows 7 en windows 10. Wel is opstarten sneller, en afsluiten zeker nog sneller dan windows 7. Een duidelijk verschil.
-ik heb het idee dat Edge browser sneller is met browser en laden websites dan internet explorer in windows 7 op mijn pc.
-ik ben aangenaam verrast hoe moeiteloos de installatie van windows 7 naar 10 verliep. Vrijwel alle hardware werkte direct, wifi ook. Printer was inderdaad een gokje, met deze oude model. maar dat is met eigen hp software uiteindelijk wel goedgekomen.
-een bijzonderheid. Ik speel regelmatig wordfeud sinds windows 8 en windows phone 8. Nu was dit spel niet meer te vinden in de microsoft store app. Maar via de ontwikkelaarssite kon ik de app link in de microsoft store app wel weer ophalen. Bijzondere manier om zo verborgen pagina's te vinden in de microsoft store app! app werkt prima op windows 10.