Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden of nieuwe laptop aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
5 jaar geleden heb ik een Dell Latitude E6410 gekocht met als belangrijkste specs, een Core I5 520M processor, 4GB DDR3 geheugen, Intel HD-integrated graphics, 14"scherm 1440*900 en 250GB 7200RPM hard disk.
De laptop draait op Windows 8.1 Pro x64.
Nu merk ik dat de laptop toch wel moeite heeft met bijvoorbeeld RAW foto's openen, of bewerkingen in Photoshop CC. Daarnaast lijkt de laptop steeds vaker moeite te krijgen met het verwerken van informatie als ik bijvoorbeeld gebruik maak van een VPN verbinding.

Nu kan ik de laptop nog eens upgraden, maar ik weet niet of dat verstandig is.
Gaat een upgrade naar een SSD en 4GB extra geheugen mij genoeg brengen, ook omdat ik maar S-ATA300 heb? Of is het slimmer om dan toch direct een nieuwe laptop aan te schaffen?

Pros om te upgraden:
- kosten +- 200 euro (ssd Crucial MX100 256GB en geheugen 2 x 4GB)

Cons:
huidige is toch al oud
geen WIFI-AC, slechte batterij
fans draaien hard bij intensief gebruik terwijl er geen stof in zit (slijtage)
Duurder.

Nu kan ik een nieuwe laptop kopen van +- 900 euro maar daar koop ik dan waarschijnlijk een i5 5200U/i7 5600U processor voor met 8GB geheugen. (en dan heb ik het over een 'V&A-advertentie Latitude' die regelmatig langskomt, zoals V&A aangeboden: Dell Latitude E7450 I7-5600U, 8GB, 256GB Full HD Ultrabook)
Ik heb totaal geen benul van de prestaties van deze generatie processors.
Als ik puur benchmarks lees dan heeft deze 'slechts' 15-20% meer power hebben. (http://cpuboss.com/cpus/I...0M-vs-Intel-Core-i5-5200U)
Is dat in de praktijk ook zo? Dan heeft het wat mij betreft namelijk geen zin om te upgraden.

Toch de huidge laptop geupgrade.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb de SSD en RAM upgrades (+ win 8.1) gedaan bij diverse oudere laptops, zelfs bij C2D/C2Q laptops werd ik er blij van :)