i7 of doorsparen voor Xeon?

Pagina: 1
Acties:

• Braverly
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Zie wenslijst

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
5,000

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Benieuwd naar performance verschil

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik oriënteer momenteel welke nieuwe workstation aan te schaffen. Maar ben toch benieuwd of ik beter door kan sparen. Ik zoek de snelste oplossing voor 3d rendering, maar als het verschil tussen een OC'd i7 en dubbele Xeon niet drastisch groot is vraag ik me of dit het waard is. Deze twee systemen had ik in gedachten:

Xeon

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2630 v3 Boxed€ 702,25€ 1.404,50
1Asus Z10PE-D8 WS€ 497,-€ 497,-
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 756,25€ 756,25
2Seagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB€ 141,35€ 282,70
1Corsair Obsidian 750D€ 159,80€ 159,80
2Noctua NH-U12S€ 53,95€ 107,90
2Crucial CT4K8G4RFD8213€ 339,50€ 679,-
1Cooler Master V Series V1000€ 165,-€ 165,-
2Samsung 850 EVO 500GB€ 182,-€ 364,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.416,15

i7

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 399,30€ 399,30
1MSI X99S GAMING 7€ 253,10€ 253,10
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 756,25€ 756,25
2Seagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB€ 141,35€ 282,70
1Corsair Obsidian 750D€ 159,80€ 159,80
1Noctua NH-U12S€ 53,95€ 53,95
2Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA€ 138,95€ 277,90
1Cooler Master V Series V1000€ 165,-€ 165,-
2Samsung 850 EVO 500GB€ 182,-€ 364,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.712,-

Zou graag willen weten of ik ergens harde cijfers kan vinden, op het internet zie ik iedereen een uitgesproken mening hebben maar geen directe vergelijking. Iemand een idee? Dank alvast.

Verwijderd

Ik wil niet spammen, maar je kunt echt geweldiggoed een topic aanmaken/stylen.

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Wat wil je precies bereiken met zo'n krachtig systeem, wat wil je ermee doen? Is het voor werk, thuisgebruik, gamen? AutoCAD, of dergelijke?

Geef wat meer informatie over je keuzes en je vereisten, dan kan je wat betere reacties verwachten.

Zelf vind ik het een behoorlijk prijzig systeem zo, dus zou het alleen nut hebben om naar de Xeons te kijken als je er iets specifieks met zoveel processing power mee gaat doen.

Gestoord word je toch...

• Braverly
  • Niet online
Zou graag willen zien wat de verschillen zijn tussen 32 threads Xeon vs 12 threads OC'd i7, de kloksnelheid ligt relatief laag van de Xeon, en merk ik veel verschil tussen ECC geheugen m.b.t. simulaties. Daarom twijfel ik nog. Zoals ik zei 3d rendering, specifiek 2-4K beeldmateriaal en simulaties uitvoeren in Houdini. M

Als ik nog een tijd kan wegkomen met een i7 ga ik liever voor de goedkopere oplossing. Ik kan gewoon nergens concreet een antwoord vinden. Goed sommige zweren bij i7 OC'd met zo'n 30-40% meer snelheid en zou dit bijna zo snel zijn als een duurdere dual Xeon setup, maar ik kan geen grafieken of vergelijkingen vinden. Ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Braverly schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:52:
Zou graag willen zien wat de verschillen zijn tussen 32 threads Xeon vs 12 threads OC'd i7, de kloksnelheid ligt relatief laag van de Xeon, en merk ik veel verschil tussen ECC geheugen m.b.t. simulaties. Daarom twijfel ik nog. Zoals ik zei 3d rendering, specifiek 2-4K beeldmateriaal en simulaties uitvoeren in Houdini. M

Als ik nog een tijd kan wegkomen met een i7 ga ik liever voor de goedkopere oplossing. Ik kan gewoon nergens concreet een antwoord vinden. Goed sommige zweren bij i7 OC'd met zo'n 30-40% meer snelheid en zou dit bijna zo snel zijn als een duurdere dual Xeon setup, maar ik kan geen grafieken of vergelijkingen vinden. Ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.
Leg even iets meer uit over wat je doet en waar mee? Je modelleert neem ik aan ook? In welke software? En renderen, met welke renderer? Leg even jouw hele pijplijn goed uit.

En dus simulaties (vloestof/physics etc?) in Houdini; ECC vangt geheugenfouten af; je merkt dus nu al dat je met machines zonder ECC sneller crashes tijdens simulaties hebt, bedoel je dat? Hoe veel ram wordt er gebruikt tijdens simulaties?

Bepaalde simulaties in Houdini draaien ook in OpenCL op een gpu, doe je dat of wil je dat doen?

Nog andere software die je frequent draait?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 21-07-2015 15:01 ]

specs

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt inderdaad sterk van je scenario's af. Een systeem met 32 threads kan in bepaalde applicaties een stuk sneller werken, ook al zijn de individuele threads een stuk minder snel. Dat is echt sterk afhankelijk van je specifieke scenario's.

Maar wellicht is het interessanter om in een SLI setup te investeren als je veel taken naar de GPU kan offloaden. Weet niet of dit soort software al gebruik kan maken van GPU acceleratie icm SLI. Maar dat zou je eigenlijk per scenario moeten uitzoeken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• maratropa
  • Niet online
SLI wordt nooit gebruikt in pro apps, dat is een game term. GPU's worden gewoon als losse units gezien, als de app er meer kan gebruiken. (edit, qua compute dan, bepaalde Quadro's doen in bepaalde OEM systemen wel SLI voor de viewports)

Braverly; aanvullend op m'n vragen boven, waar werk je nu op en wat valt daar aan op qua ramgebruik, cpu core gebruik etc?

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 21-07-2015 15:24 ]

specs

• Braverly
  • Niet online
Ik heb verschillende systemen, wil dit graag één maken. Een oudere dual xeon uit 2010 en een i7 920 OC'd. Zelf merk ik niet héél veel verschil tussen deze twee setups in rendertijd met een test die ik onlangs heb uitgevoerd, de Xeon doet het iets beter, wel in simulaties merk ik dat de i7 vaker crashed in scenes. Waarschijnlijk komt dit door ECC geheugen, zou niet weten wat anders.

Renderen doe ik beide op GPU en CPU. Als ik zeg renderen bedoel ik 3d scenes & animatie voornamelijk voor reclame werk. Mijn pijplijn qua modelling e.d. doet er niet toe, dat heeft niets met renderen te maken. Ik wil voordat ik de nieuwe workstation aanschaf graag weten of ik een betere keuze maak nog even door te sparen voor een Xeon setup. Als ik dat nu vergelijk uit hardware van 5 jaar terug, zie ik niet heel veel verschil tussen de i7 / Xeon. Maar ik neem aan dat de hardware nu redelijk veel verschilt in performance. Waar ik nu vaak tegen aanloop, en dat enigzins opgelost heb met GPU rendering is resolutie. Een frame van 1080p duurt redelijk lang, als die resolutie verdubbelt duurt de rendertijd ongeveer 3 á 4x langer. Met RAM zit ik met 32gb redelijk veilig, wil eigenlijk naar 64gb aangezien de toekomst (8k). Quadro gebruik alleen nog voor grading, niet voor renderen meer.

Enig idee of iemand weet waar ik vergelijkings materiaal kan vinden van bijvoorbeeld 2x Xeon vs OC i7 van deze tijd? Heb me rot gezocht maar geen juist antwoord kunnen vinden.

• maratropa
  • Niet online
Maar even specifiek; renderen waarin? Met Mantra in Houdini of ook nog in een andere app?

Het punt met Houdini is dat het een applicatie met eerste versies uit 1995 ofzo is. Heel veel nodes zijn lang niet zo goed ge-thread en door de afhankelijkheid van de nodes zul je dus vaak zien dat je veel cores lang niet altijd continu dichttrekt. Als je googled zie je ook zat voorbeelden waarbij in een bepaalde workflow eerst maar 1 core vol bezig is etc..

Dus zoals ik het zie is voor Houdini een dual xeon machine met 32 threads vaak niet zinvol en weggegooid geld, en is een 6 of 8 core cpu met meer mhz en misschien OC allround een veel betere keuze, vooral als je ook nog eens vaak op de GPU dingen doet, en de machine een allround werkmachine moet zijn. Daar wil je ook gewoon singlecoresnelheid.

Als je puur focused op renderen met een app als Vray of Mental ray dan hebben veel cores bijna atijd nut, maar ook door heb je goedkope alternatieven in de vorm van netwerkrenderen.

Qua ECC; lastig. Heb je de i7 wel eens een tijdje op default snelheid gezet en toen de simulaties geprobeerd? Ik weet niet of je meteen op een ge-OC'de cpu de conclusie kan trekken dat het door gebrek aan ECC komt. Daarbij, sommige mensen kunnen prima leven met een incidentele crash, andere weet niet, dus wat is voor jou acceptabel..

Een 5960x met OC is natuurlijk verruit de meeste power voor je geld.

Een xeon e5 1660v3 met ecc ram is een wat veiligere keuze. Nu zijn er indicaties dat de 16xx xeon die equivalent zijn aan de i7's ook gewoon unlocked zijn. Zie de linkjes in mijn post naar amerikaanse fora. Dan heb je dus een xeon met oc EN ecc. Mij lijkt dat de moeite om te proberen, maar met zo weinig voorbeelden zit er natuurlijk wat extra risico aan. Asrock moederborden lijken allemaal xeons en ecc te ondersteunen.

Voor je idee van de pure multithreaded power van 2 2630v3's en een 5960x met OC; in cinebench 15 doen de 2 2630v3's ongeveer 1950 punten, en de 5960x op 4,3ghz ongeveer 1650 punten.'(1400 op stock) Door de 3,2ghz turbo van de 2630v3's vind ik ze erg oninteressant voor een allround viz workstation.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 21-07-2015 16:37 ]

specs

• Braverly
  • Niet online
Bedankt voor je tijd en kennis van je uitgebreide post! Zelf zie ik nu meer brood in de i7, vooral omdat ik dan meer GPU's kan aanschaffen i.p.v. meerdere cores, zoals je in je vergelijking al aangaf dat het verschil, niet veel is t.o.v. de prijs. Ik was eigenlijk een beetje op zoek naar dit antwoordt.. Dus bedankt! Waarschijnlijk dan een 5960x met 4 GPU's wat hopelijk nog binnen budget blijft :)

Over de 920, ik heb hem altijd ge OC'd, dus misschien helpt stock speed wel met de crashes. Maar goed, simulaties draaien deed ik voornamelijk op de Xeon bak dus het was geen grote issue.

• maratropa
  • Niet online
Dan ben ik wel nog steeds benieuwd waar je nou eigenlijk in rendert? :p

specs

• Braverly
  • Niet online
<1080p Arnold / Physical (C4D), alles daarboven is Octane of Redshift, CPU rendering kan eigenlijk dan alleen nog met een farm :P

• maratropa
  • Niet online
Braverly schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 17:49:
<1080p Arnold / Physical (C4D), alles daarboven is Octane of Redshift, CPU rendering kan eigenlijk dan alleen nog met een farm :P
vraagje; Octane is unbiased, Redshift is biased zie ik; wat heeft jouw voorkeur, merk je veel verschil in qualiteit / snelheid?

specs

• Braverly
  • Niet online
maratropa schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 02:09:
[...]

vraagje; Octane is unbiased, Redshift is biased zie ik; wat heeft jouw voorkeur, merk je veel verschil in qualiteit / snelheid?
Redshift is sneller met de noise weg renderen, dus sneller goed resultaat. Maar ik gebruik het weinig, Octane heeft net iets meer opties en is ook voor C4D beschikbaar en net wat betere kwaliteit, Redshift deed het alleen in 3ds Max.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Ja die xeon is eigenlijk gemaakt voor de servers en bedrijven.
En die i7 is gemaakt voor de desktop en algemeen gebruik , en voor de consument..
Ik zou voor die i7 gaan maar dat is puur persoonlijk.

• Braverly
  • Niet online
rjmno1 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:34:
Ja die xeon is eigenlijk gemaakt voor de servers en bedrijven.
En die i7 is gemaakt voor de desktop en algemeen gebruik , en voor de consument..
Ik zou voor die i7 gaan maar dat is puur persoonlijk.
Thanks, ik ga waarschijnlijk voor de i7 :)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 22:24

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Doe zelf ook aan rendering van After Effects en Premiere Pro. Heb een i7 3930K OC't, en 32 GB Ram. Da's toch wel minstens nodig denk ik. Bevalt iig als een malle!

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1