Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBranch
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01 11:21
Beste Tweakers!

Ik heb laatst een tv mogen ontvangen die een defect vertoond. En het leek mij wel leuk om erachter te komen wat het probleem in deze TV veroorzaakt en te verhelpen. Zelf ben ik een leek op het gebied van tv's repareren en zou graag meer kennis willen opdoen met het repareren ervan.

Ik heb al online gezocht naar hoe je zelf een tv kan repareren, maar kom helaas geen goede resultaten tegen.

de tv waar het om gaat is een Philips 42pf9966/10. Bij het aanzetten hoor je eerst een klik maar per direct ook weer een uit klik. (dus de tv gaat niet aan) wel brand er even een blauw ledje en gaat dan vervolgens rood knipperen.

Wanneer je de tv plat op de grond legt gaat het wel aan. Dat vind ik vreemd alsof er misschien een contactje los is geraakt? wellicht van een cap?

dichtstbijzijnde online resultaten met het zelfde probleem zijn deze filmpjes:
YouTube: HOW TO FIX TV No Power Clicking on off Red Blinking light
YouTube: How to repair your 42" Phillips Plasma TV

Voor mij zijn deze filmpjes echter niet duidelijk.

Ik zou het fijn vinden als iemand mij duidelijk kan uitleggen waar te beginnen.
Ik heb het paneel achter de tv al opgeschroefd om te kijken of er misschien op het MB een duidelijk losse cap zat maar dat heb ik niet gevonden.

Ik hoop dat iemand hier mij mee kan helpen. Het maakt mij ook niet uit of de tv van defect naar permanent kapot gaat aangezien ik het toch als educatie/hobby project wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:19
Wat ik bij mijn defecte samsung al gedaan heb: de defecte elco's vervangen.

Deze dus:
http://tweakimg.net/g/for...1/kapotte-condensator.jpg

Dat is ook het meest eenvoudige om uit te zoeken en te vervangen.
Als ze bol staan van boven dan zijn ze stuk en kan het zijn dat je tv slecht of niet meer aan gaat.
Maak een foto voordat je begint met dingen los te solderen zodat je nog weet hoe het in elkaar zat.
En onthou waar de + en de - zit anders gaat het mis als je de tv aan zet.
En het spreekt voor zich dat je de stroom eraf haalt voor je iets doet :-)

[ Voor 36% gewijzigd door rvrbtcpt op 21-07-2015 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBranch
Bedankt voor je reactie!

Vanavond ga ik nogmaals in de tv kijken of ik zo'n defecte elco kan vinden. (want dat zou inderdaad een makkelijke manier zijn om het te lokaliseren.)

Ik hou jullie op de hoogten.
Frijns.Net schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:49:
Wat ik bij mijn defecte samsung al gedaan heb: de defecte elco's vervangen.

Deze dus:
http://tweakimg.net/g/for...1/kapotte-condensator.jpg

Dat is ook het meest eenvoudige om uit te zoeken en te vervangen.
Als ze bol staan van boven dan zijn ze stuk en kan het zijn dat je tv slecht of niet meer aan gaat.
Maak een foto voordat je begint met dingen los te solderen zodat je nog weet hoe het in elkaar zat.
En onthou waar de + en de - zit anders gaat het mis als je de tv aan zet.
En het spreekt voor zich dat je de stroom eraf haalt voor je iets doet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
TimBranch schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:45:
Wanneer je de tv plat op de grond legt gaat het wel aan. Dat vind ik vreemd alsof er misschien een contactje los is geraakt? wellicht van een cap?
Klinkt als een losse soldeerverbinding. Controleer dus ook de soldeereilandjes op scheurtjes of afwijkend uiterlijk (bijv. extra dof), zoals deze.
Zo heb ik ooit een lcd-monitor kunnen repareren die meteen weer uitging, door verdachte soldeerverbindingen even opnieuw te vertinnen.

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

" Ik zou het fijn vinden als iemand mij duidelijk kan uitleggen waar te beginnen."
Je zou Bas z'n knutselblog om tips voor het troubleshooten kunnen vragen ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 21-07-2015 13:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBranch
Supergert bedankt voor je reactie!

Bedankt voor de tip ik zal nadat ik de elco's heb geïnspecteerd kijken naar het soldeer werk.

Vanavond post ik nog wat mijn bevindingen zijn!
supergert schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 13:09:
[...]

Klinkt als een losse soldeerverbinding. Controleer dus ook de soldeereilandjes op scheurtjes of afwijkend uiterlijk (bijv. extra dof), zoals deze.
Zo heb ik ooit een lcd-monitor kunnen repareren die meteen weer uitging, door verdachte soldeerverbindingen even opnieuw te vertinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 545455

bij een klik is het 9 van de 10 keer de voeding defect.
maar kan ook een t-con of zekf het panel zijn die defect is.
gaat de backlight wel aan?
TimBranch schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:45:
Beste Tweakers!

Ik heb laatst een tv mogen ontvangen die een defect vertoond. En het leek mij wel leuk om erachter te komen wat het probleem in deze TV veroorzaakt en te verhelpen. Zelf ben ik een leek op het gebied van tv's repareren en zou graag meer kennis willen opdoen met het repareren ervan.

Ik heb al online gezocht naar hoe je zelf een tv kan repareren, maar kom helaas geen goede resultaten tegen.

de tv waar het om gaat is een Philips 42pf9966/10. Bij het aanzetten hoor je eerst een klik maar per direct ook weer een uit klik. (dus de tv gaat niet aan) wel brand er even een blauw ledje en gaat dan vervolgens rood knipperen.

dichtstbijzijnde online resultaten met het zelfde probleem zijn deze filmpjes:
YouTube: HOW TO FIX TV No Power Clicking on off Red Blinking light
YouTube: How to repair your 42" Phillips Plasma TV

Voor mij zijn deze filmpjes echter niet duidelijk.

Ik zou het fijn vinden als iemand mij duidelijk kan uitleggen waar te beginnen.
Ik heb het paneel achter de tv al opgeschroefd om te kijken of er misschien op het MB een duidelijk losse cap zat maar dat heb ik niet gevonden.

Ik hoop dat iemand hier mij mee kan helpen. Het maakt mij ook niet uit of de tv van defect naar permanent kapot gaat aangezien ik het toch als educatie/hobby project wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Stap 1 is altijd het elektrisch schema achterhalen. Meestal zat dit bij het boekje en handleiding, maar vaak is dit ook te downloaden of op te vragen bij de fabrikant.

Zonder schema weet je niet de juiste waarden, werking en componenten.

Als de TV liggend wel aangaat, dan heeft dit niets met elco's te maken, maar eerder een los contact, sluiting of soldeerlijn die geen goed contact maakt.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Laatst online: 09-05 17:10
sebastius heeft zo'n TV ook voor mij gerepareerd. De elco's staan niet bol, maar alle kleine elco's moeten vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBranch
Ik zou eigenlijk gisteravond posten wat ik heb ondervonden maar dat is em helaas niet geworden. ;P

Ik heb dus een kijkje genomen en kon geen gebolde elco's vinden of losse soldeerverbindingen.

wel zag ik iets anders, bij het om draaien van het board om naar de soldeerverbindingen te kijken viel mij gelijk iets op. er zit een brand plek op het board. hieronder een paar afbeeldingen ervan.
http://i.imgur.com/G6OX1ye.jpg (achterkant)
http://i.imgur.com/xGowGw2.jpg (bovenkant)

ik weet niet wat voor component dit is. Zelf dacht ik aan een weerstand?

dus ik ging even grondig te werk om een schema te vinden en ja die heb ik ook gevonden!
http://www.scribd.com/doc...966-Chassis-Ftp2-2u-Aa-Sm

Dus opgezocht welk nummer bij het kapotte component staat (5601) en in de manual staat het volgende:
bead 80Ω at 100 MHZ

Zelf zegt mij dit niks, maar heb wel het gevoel dat dit de boosdoener is van een niet goed werkende tv en niet de elco's. Maar dat is maar een gut feeling ben geen expert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Bead 80Ω at 100 MHZ lijkt mij sterk (lijkt er niet op), aangezien dit een RF filter zou moeten zijn die om je stroomkabels heen zit om RF weg te filteren. Dan zou het een component eerder of later in de lijn moeten zijn.Aan de vorm te zien lijkt het een beetje op een diode, maar ik ken deze niet zo groot, dus wat het wel is weet ik niet.. edit: wel dus: http://www.tokenchina.com...te-beads-filters-tcfb.htm

Daarnaast kunnen elco's ook gewoon minder capaciteit hebben of helemaal niets doen en NIET bol staan...., je zou ze dan allemaal moet vervangen of desolderen en doormeten (rotklusje). Ook soldeerbreukjes hoef je met het blote oog niet zien, soms heb je echt een microscoop, multimeter of op gevoel componenten opnieuw vertinnen om problemen op te lossen.

p.s: zo te zien is er ook een oud forum met dezelfde klacht die jij hebt :

https://www.avforums.com/...ice-thread.400763/page-18

board taken out last night and cleaned - however i noticed some extreme discolouration on the board around the ferrite bead (5601) located under the heatsink - so i could have an issue with cap 2610 and possibly my tranny 7610 ( but 5612 looks ok) so hopefully not.

Ik zou toch uit voorzorg de elco's vervangen:

http://dynamicorange.com/2008/06/25/fixing-a-plasma-tv/

[ Voor 110% gewijzigd door Breezers op 22-07-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik kan je met 90% zekerheid zeggen dat je de condensatoren moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Laatst online: 09-05 17:10
Zoek anders even op het FM23 chassis. Dan kan je nog wat meer info vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBranch
Bedank voor jullie tips!

ik ga van het weekend er weer voor zitten.
Ik heb alleen nog een vraag over de soldeerbout.

Nou las ik in de externe forum die breezers plaatste dat de soldeerpunten op het board heel hardnekkig zijn om te verwarmen/vloeibaar te maken.

Hebben jullie enige adviezen over het soort soldeerbout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
TimBranch schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 12:41:
Bedank voor jullie tips!

ik ga van het weekend er weer voor zitten.
Ik heb alleen nog een vraag over de soldeerbout.

Nou las ik in de externe forum die breezers plaatste dat de soldeerpunten op het board heel hardnekkig zijn om te verwarmen/vloeibaar te maken.

Hebben jullie enige adviezen over het soort soldeerbout?
Desolderen door extra soldeer met een flux toe te voegen aan de bestaande soldering, hierdoor mengt de flux zich met het oude soldeersel en is dan makkelijker te verwijderen met bijvoorbeeld een desoldeerpomp

Op zich maakt de bout niet heel veel uit, zolang deze maar voldoende warmte kan produceren (+300 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 23:31
Het is niet echt de flux die zich mengt maar meer het soldeer!
De huidige soldeerverbindingen zijn gemaakt met soldeer waar geen lood in zit, deze maken het lastig om losgesoldeerd te worden.
Als je dus 60/40 tin/lood gebruikt zoals Breezers voorstelde dan krijg je dus een mengsel wat beter te verwarmen is om zodoende het soldeer weg te kunnen halen (met een pomp of soldeerlitze).
Wat informatie over soldeer: Wikipedia: Soldeertin
En de soldeerbout: tja de link hierboven zegt al 400 graden!

BF1 Stats, GoT - System Specs

Pagina: 1