Ultra 320 SCSI erg langzaam, andere SCA adapter nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 07:51

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Zelf heb ik met SCSI nog vrij weinig gedaan, behalve dan het standaard werk op een server (maar daar is uiteraard alles op elkaar aangepast). Wat ik nu van plan ben is een beetje een retro Powerworkstation te bouwen, hiervoor heb ik (als hij dan van de week binnen komt) een Tyan Dual Althon MP bord en deze wilde ik met SCSI uitrusten, RAID 0, Dus het gaat om snelheid niet om betrouwbaarheid.

Dacht ik dat ik deze in een oude server behuizing bouw waar een 5 voudige SCA aansluitmogelijkheid in zit. Van werk 2 oude Ultra 320 10k schijven geregeld. Heb diverse SCSI contolers zowel 32 als 64 bit. Sluit de schijven aan, single 38mb/s en op Raid 0 35 MB/s. Oude PII server was dat, wel op Athlon XP bord uiteraard. Backplate en kabel bottleneck. Getest met een backplate van een oude IBM PIII server. Singel 55mb/s en op Raid 0 ook 55mb/s. Hier aangesloten met een twistet kabel, maar ook hier blijkt dan de backplate het bottleneck te zijn. Als referentie heb ik een 250 gig ATA-133, die doet 60mb/s en een Raid 0 met 2 160 gig ATA-133 schijven die doen 84MB/s (op een A7V333 van Asus, die heeft een Promise Raid controler on bord).

Dus via google uitgevonden dat ik iig een Twistet kabel moet hebben. Maar nu de vraag hoe sluit ik deze SCA schijven op een 68 polige aansluiting aan? Of beter gezegd bestaan daar verschillen in de adapters? Als ik op ebay kijk zie ik al voor nog geen 2 euro deze adapters staan (wel uit China), b.v. deze: http://www.ebay.de/itm/SC...in_77&hash=item5418f71f85 En daar staat in de tekst "Convert SCA 80 Pin Hard Drive Interface to SCSI III (UW) HD 68 Pin Connector." Maar volgens wiki Wikipedia: Small Computer System Interface – Wikipedia is Ultra Wide SCSI III maar 40 MB/s, of ligt dat gewoon eraan dat ze het zelf niet weten. Op de foto van ebay zie ik geen chip o.d. op de adapter zitten, dus ga ik er van uit dat het een een op een adapter is. Dus eigenlijk de vraag zijn deze te gebruiken voor Ultra-320 voor het beste preformence?

En verder heb ik SCSI kaarten met 1 en 2 68 pins aansluiting, doe ik dan wijs aan om op elke 1 schijf aan te sluiten of gewoon meerdere aan 1 kabel? Eventueel wil ik nog een raid 0 of 5 maken van 3 of meer 72 gig schijnen, gewoon voor de snelheid (en eventueel betrouwbaarheid). Doe ik dan wijsheid aan om de Raids op elk een aansluiting aan te sluiten of kan dat ook aan een kabel?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Eerstens, verwar je niet de praktische transfersnelheid van een disk met de bussnelheid? Tweedens, gebruik je de juiste terminators aan beide einden van de bus?
Op een wide scsi bus kun je zonder meer meerdere disks zetten, zolang ieder device maar een eigen ID heeft. Als je echter meerdere aansluitingen hebt met een eigen controller spreid je alle disks zoveel mogelijk over de bussen.

Als je de juiste kabel en terminatie hebt aangesloten dan zijn de busclocks (en dus de bussnelheid) als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Protocol     clock    narrow  wide
              MHz     MB/s    MB/s
SCSI-1         5        5      10
SCSI-2        10       10      20
Ultra         20               40
Ultra2        40               80
Ultra3        80              160
Ultra320     160              320

In jouw eerste geval, twee U320 disks, hoor je aan te sluiten op een Ultra320 controller, met bijbehorende kabel en terminator. Dit is met die busclock erg kritisch.
Aangesloten op een Ultra controller beperk je je inderdaad altijd tot een 20 MHz clock, dus maximaal 40 MB/sec bij een wide bus.

SCA converters kunnen goed werken, maar ook met converters geldt dat beide einden van de bus getermineerd moeten worden en dat de juiste kabel wordt gebruikt. Om te voorkomen dat je mij op mijn blauwe ogen moet geloven geef ik een URL waar het veel beter staat uitgelegd dan ik hier kan neerzetten:
http://paralan.com/connectivity.html
Bij dat bedrijf is een schat aan informatie verder te vinden over SCSI.

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 07:51

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Gemeten heb ik de snelheid met CrystalDisk en HDTach, had ik al in de topic start moten zeggen eigenlijk.

Bij de SCA behuizing ging ik er van uit dat daar een terminator in zit, Deze word zowel bij de ene als bij de andere server met een 1-op-1 kabel aangesloten. Of op de andere kant een terminator zit heb ik eerlijk gezegd niet op gelet, Zal wel een jumper op de kaart moeten zijn. Zal ik nog naar kijken.

De controllers dan: Een daarvan is iig een Ultra-160. Bij de anderen zou ik ook eerst eens moeten kijken wat ze exact zijn.

kabel zal ik iig een twistet nemen, zal eens zoeken, zal nog wel eentje hebben liggen met 3 aansluitingen. De vraag dan alleen nog of er verschil zit tussen de adapters uit China. Ik denk ik bestel er eens 5 stuks en ga daar eens mee testen.

Bedankt voor de link. Ik ga het eens doorlezen.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.