Server Mobo + Quad Gig Ethernet Adapter

Pagina: 1
Acties:

• includes08
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-12 19:34
Hi Tweakertjes,

Ik ben opzoek naar een alternatief voor het volgende moederboardje :) zelfde specs alleen dan mis ik nog raid 1.

pricewatch: ASRock Rack C226M WS

Hetgeen waar ik nog verder naar aan het kijken was, is het volgende:

pricewatch: Asus P9D-M

===

Zijn er hierbij nog dingen waar jullie van zouden zeggen, nee niet doen of dit lijkt me een betere oplossing? Ik zou graag wel onder de prijs van de Asrock blijven ik zit namelijk al een beetje over mn budget.

===

Daarnaast een laatste vraag;

pricewatch: HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter

Rare prijzen die zo op en neer vliegen per bedrijf, maar is het daadwerkelijk ook wat of toch wat anders?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik neem aan dat je er PfSense op wilt draaien (vanwege je vorige topic, waarom btw niet door in dat topic?)
Heb iig nog nooit gehoord van 1 PfSense (of andere router distro) op raid draaien, vanwaar die eis?
Maar PfSense zelf lijkt iig https://doc.pfsense.org/i..._Software_RAID1_(gmirror) software raid te ondersteunen, lijkt me dan het makkelijkste ;)
Verder vraag ik me af waarom je 6 poorten op je firewall wilt, een extra internetlink begrijp ik maar zolang je nog 1 firewall gebruikt hebben 4 internetlinks ook weinig nut voor uptime ;)
Maar de NC364T is geen vervelend kaartje, draaien hier twee al een jaar of drie zonder problemen, alleen HP's tooltje om ze te teamen onder Windows is vrij buggy maar die heb je op PfSense toch niet nodig :)

[ Voor 15% gewijzigd door RGAT op 21-07-2015 04:14 ]

Fixing things to the breaking point...

• includes08
Omdat iedereen doorgaat en ik gek werd van het feit dat ik verder alleen nog maar info wou hebben over de mobo en ethernet adapter. En dan als iemand zegt dat het niet meer over netwerk gaat nou dan ga ik toch weg :). Software raid is toch om eventueel te virtualiseren 2 vm's met 1 daarvan een clone. Mocht het fout gaan en kan ik er toch nog mee experimenteren.

Ik heb zoiezo 3 poorten (2 internet links + 1 voor de switch + en dan een kleine kans dat er een server rechtstreeks nog op gaat) nodig, en als ik dan kijk dat je die voor 80 euro meeneemt dan is dat nooit weg. Ik geloofde het eerst zelf niet helemaal haha. En mocht ik in een andere server in een latere stage alsnog meer poorten nodig hebben dan koop ik er wel een met minder poorten :).

• RGAT
  • Niet online
Tja ik zou die 80 euro niet erg serieus nemen aangezien ze hier op V&A tweedehands vaak tussen de 50 en 75 euro doen... De reviews van Meqtrade zijn ook niet al te best en vaak over verkeerd gekoppelde producten (goedkopere versies of geheel andere producten) lijkt me hier dus ook het geval, ga er maar vanuit dat het iets over de 600 euro kost als je een nieuwe wilt, vandaar m'n vraag omdat dat wel aardig wat geld is ;)

Maar een topic openen voor advies en vervolgens heel goed advies krijgen (redundantie,redundantie,redundantie!) en dan weglopen en een ander topic openen is nou niet echt een aanmoediging om beter advies te geven ;)
Maar zal het toch maar doen: maak nou eerst eens duidelijk wat je eisen zijn, zo vind ik de 4Mb/s per client wel extreem hoog, in de praktijk is 200Kb/s per client al zat als gemiddelde (niemand gebruikt constant die max. dus een piek van 100Mb/s als een client even iets download is geen probleem, maar met z'n allen constant 4Mb/s vasthouden zou ik heel knap vinden.
Naast de aparte bandbreedte wens natuurlijk alsnog het gebrek aan redundantie, simpel voorbeeld: die server gaat plat (stroomstoring, gewoon botte pech of omdat het Maandag ochtend is..), wat dan?
Je hebt niks standby staan wat het over neemt, dus je moet alles laten vallen wat je aan het doen bent en je op de router richten.
Na een uurtje vloeken kom je erachter dat de voeding is doorgefikt oid en je uiteraard niet een 1U voeding in je broekzak hebt zitten, dus bestellen en een dag wachten... Uiteraard gaat de order verkeerd en komt 2 weken later het pas binnen en staat het bedrijf dus twee weken stil ;)
Uiteraard overdreven voorbeeld maar je begrijpt het idee, hoeveel downtime is te veel? 1 dag, paar uur, nooit meer dan 1 uur, enkele minuten of alles boven de 0 is teveel?

• includes08
Ik loop niet weg en ik gebruik de advies ook zeker maar waarom moet er zo over doorgehamert worden? Ik zit ten eerste niet meer in netwerken, daarnaast als er eentje hem helemaal loopt te flippen terwijl ik hoor dat hij z'n verhaal niet goed leest ontstaat er cluster van mensen die blijven doorhameren terwijl ik iets anders vraag? Ik heb die discussies eerder gevoerd. En daarnaast kan iedereen blijven doorhameren op redundantie maar dat werkt pas als ik 2x dezelfde server ga neerhangen want alles kan kapot. 2 voedingen als een moederboard kapot gaat werkt ook niet. Tuurlijk kun je een worst case scenario nemen maar 1. daar heb ik nog geen budget voor 2. Ik heb ook mijn toekomst plannen op papier maar als niemand luistert dan schiet het niet op dus ik switch idd naar iets hardware gerelateerd :) en niet netwerk. Want de rest van mn conversatie wordt genegeerd.

• RGAT
  • Niet online
Tja daar zit het m dus net ;)
Je vraagt advies, het beste advies wat je kan krijgen is je eisen duidelijk maken, anders kunnen we inderdaad hameren op 2 of nog meer routers voor redundantie maar als je maar 2 man op kantoor hebt die vooral de telefoon moeten opnemen en internet niet direct nodig hebben is dat niet nuttig, maar als je routers je webservers aansluiten en je hele bedrijf hangt om een webshop dan is het dus een ramp als je een dag offline bent, vandaar dat dergelijke eisen meerdere keren gevraagd worden.
Zonder duidelijke eisen kan ik alleen zeggen dat het moederbord er niet verkeerd uit ziet en de HP kaart ook geen slecht ding is, ik heb verder geen idee of het goed is voor wat jij ermee gaat doen en heb er weinig zin in om hier volgende week een topic van je te zien dat de nieuw gekochte hardware niet naar wens werkt ;)
Zelf draai ik PfSense op een Astarro 220 (r2 dacht ik) met vier 100Mb poorten waarvan ik er twee gebruik voor twee internetlinks en vier 1Gb poorten welke naar de switches gaan, hier hangen 40-50 gebruikers aan met al gauw 100 apparaten. 'leuke software' als bittorrent is hier ook al lang ontdekt (geen bedrijf, dus geen zware policies hierover) en op piek momenten haalt het hier al gauw 500 verbindingen per gebruiker (gemiddelde) maar dat alles gaat over 2x100Mb zonder problemen of klachten dat het traag is.
De Astarro 220 (jaartje of tien+ oud) heeft een Pentium 4 op 2.8Ghz singlecore en CPU gebruik komt nooit boven de 40% ondanks dat er VPN en een http proxy op draait, oftewel echt zwaar spul heb je niet nodig ;)
Weet bijv. niet welke CPU je in dat plankje wilt steken ;)

[ Voor 31% gewijzigd door RGAT op 21-07-2015 05:19 ]

Pagina: 1