Futureproof basisgamesysteem + randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

• The_Engineer
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-11 23:15
Mijn schoonbroer zijn laptop komt stillaan aan zijn eind toe en ik heb hem overtuigd om voor een computer te gaan in plaats van een laptop (hij verplaatst hem toch niet). Nu heb ik gezegd dat ik dit wel in elkaar knutsel voor hem, maar zou graag nog even jullie mening horen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het meest eisend spel dat hij speelt is World Of Warcraft (draenor uitbreiding geloof ik). Hiernaast speelt hij nog wat simpele spelletjes, maar daar zou een igp al voldoende voor zijn denk ik.
Naast het spelen van games kijkt hij ook veel series en films al zal iedere basispc dit wel aankunnen.

Het voornaamste is dat deze pc wat futureproof moet zijn, hierbij denk ik aan minimum een 5-tal jaar.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had zo'n 700-800 euro gerekend voor een pc en nog een 150 tal aan randapparatuur. Totaal moet zeker onder de 1000 blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen, hij komt van een laptop en heeft dus alles nog nodig. Wel heb ik nog een tobo en muis voor hem liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een pc, een scherm en boxen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik streef voornamelijk naar een zo goed mogelijke prijs/kwaliteit en hierbij rekening houden dat deze pc een eindje mee moet;

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij heeft geen toegang tot bedraad internet dus er moet ofwel een dongle ofwel een pci-insteekkaart voorzien worden.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat heb ik zelf gevonden?

Computeronderdelen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M-HDS€ 52,10€ 52,10
1Asus R9270X-DC2T-2GD5€ 168,-€ 168,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 52,85€ 52,85
1Cooler Master Silencio 352€ 49,99€ 49,99
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 85,91€ 85,91
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,51€ 50,51
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial MX100 256GB€ 99,27€ 99,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,24

Onderbouwing

Ik ben voor de 1150-socket van Intel gegaan met bijbehorende I5 4460 omdat dit volgens mij wel een jaar of 5 zijn mannetje kan staan. Moest dit niet zo zijn kan ik nog proberen binnen een aantal jaar een I7 op de kop te tikken ofzo en dan kan hij er weer een tijdje tegenaan.

Voor het moederbord heb ik gezocht achter een simpel, niet te duur moederbord, deze bezit al de B85 chipset al weet ik niet of je daar veel voordeel uit haalt.

Voor de kast koos ik een Cooler Master Silencio 352 ik hoop hem hiermee een stille kast te bezorgen. Deze is ook niet veel duurder dan de basiskastjes van Cooler Master en deze ziet er nog goed uit ook.

SSD komt van de BBG en zie ik overal op tweakers wel opduiken deze heeft genoeg capaciteit voor het OS en WOW. Van hem moet het niet snel gaan, maar een SSD tegenwoordig is toch bijna een must.

De HDD is gewoon een van de goedkoopste 1Tb drives die ik kon vinden. Ik heb thuis ook een WD Blue gehad en deze gaat al jaren mee dus waarom niet. Hij gebruikt momenteel een 300-tal gb op zijn laptop dus was het misschien beter van toch een HDD te voorzien.

De GPU. Hierover zit ik nog te twijfelen. Momenteel lijkt het systeem door keuze van GPU niet echt goed gebalanceerd, maar meer dan een 270x heeft hij waarschijnlijk niet nodig. Dus wel nog hulp gevraagd welke 270x (of NV-variant) er het goedkoopst/ best is.

Randapparatuur.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDN4800€ 33,50€ 33,50
1BenQ GL2250HM Zwart€ 108,90€ 108,90
1Logitech Z150 Midnight Black€ 17,-€ 17,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 159,40

Onderbouwing Randapparatuur

Scherm wordt waarschijnlijk nog vervangen door asus-vs239hv Als hij nog op tijd is voor de solden. of een ACER G226HQLHBID moest hij de andere te groot vinden.

Voor de boxen een simpel 2.0 setje van logitech. Dit zal al een grote stap vooruit zijn voor hem en zonder subwoofer zodat zijn stiefpa ook niet te veel te klagen heeft.

Opmerkingen

Ik heb nu gewoon een draadloze netwerkkaart toegevoegd, maar ik weet niet of er betere/ goedkopere alternatieven beschikbaar zijn.

Hopelijk kunnen jullie me nog wat advies geven en alvast bedankt!

Verwijderd

Moet die PC persé wireless aangesloten worden?
Want als het ding toch nergens naartoe gaat vind ik het het absoluut waard om de moeite te ondernemen om een kabel aan te leggen.
Scheelt je tevens 3 tientjes.

Edit: Zie tevens dat je een DVD reader/writer achterwege hebt gelaten. Is dit bewust? :) De meeste mensen gebruiken zo'n ding amper maar voor die habbekrats die zo'n ding kost blijf ik ze nog altijd wel in pc's bouwen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2015 00:04 ]

• The_Engineer
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:03:

Edit: Zie tevens dat je een DVD reader/writer achterwege hebt gelaten. Is dit bewust? :)
Dit was bewust, maar zal het hem nog eens vragen voor de zekerheid.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:03:
Moet die PC persé wireless aangesloten worden?
Want als het ding toch nergens naartoe gaat vind ik het het absoluut waard om de moeite te ondernemen om een kabel aan te leggen.
Scheelt je tevens 3 tientjes.
Ja ik denk niet dat zijn stiefpa hiervoor een kabel zal trekken. Overigens spelen ze er met 2 al een jaar draadloos en ze hebben nog geen problemen gehad.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Zolang de voorraad strekt is een pricewatch: Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost ook nog een interessante alternatief: weinig duurder, maar vanwege 3 gig Vram (en meer power) mogelijk toch een stukje meer future proof.

Als SSD kan je eventueel de BX variant overwegen: ietsjes trager maar toch een stukje goedkoper: daar haal je waarschijnlijk net de 280 mee mogelijk in je budget.

• The_Engineer
Ardjee schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:13:
Zolang de voorraad strekt is een pricewatch: Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost ook nog een interessante alternatief: weinig duurder, maar vanwege 3 gig Vram (en meer power) mogelijk toch een stukje meer future proof.

Als SSD kan je eventueel de BX variant overwegen: ietsjes trager maar toch een stukje goedkoper: daar haal je waarschijnlijk net de 280 mee mogelijk in je budget.
Het kan nog een weekje ofzo duren voor het systeem besteld is dus we zullen nog moeten afwachten van die GPU.

Naar de BX had ik ook al zitten kijken en was eigenlijk de bedoeling dat die erbij stond :+ . Zal wel nog meer dan snel genoeg zijn en scheelt idd een tientje.

edit:

Iemand die ervaring heeft met een draadloos netwerkkaartje? voldoet zo'n b g n al of toch beter achter en ac zoeken?

Of zou ik beter gaan voor een moederbord met ingebouwde wifi?

[ Voor 13% gewijzigd door The_Engineer op 21-07-2015 10:40 ]

• Darsstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:10
b, g, n voldoet hoogst waarschijnlijk wel. Je zult toch afhangen van de zwakste schakel. ac is relatief nieuw, dus grote kans dat je schoonbroer's gezin minimaal één apparaat heeft dat ac niet ondersteund.

PS. Mijn voorkeur voor netwerk verbinding voor apparatuur die zelden verplaatst is ethernet, dan powerline, dan wifi.

• The_Engineer
Ik had nog even gewacht op de komst van de GTX 950 en kom nu op volgend lijstje uit.
Dit zou dit weekend eventueel besteld worden, zijn er nog opmerkingen?

Is het ook mogelijk om windows 8.1 te kopen en dan gebruik te maken van de gratis update naar windows 10?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,90€ 179,90
1ASRock B85M-HDS€ 53,80€ 53,80
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 183,-€ 183,-
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1TP-Link TL-WN881ND€ 10,84€ 10,84
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 100,55€ 100,55
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 42,96€ 42,96
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 58,99€ 58,99
1Crucial BX100 250GB€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 753,99

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
The_Engineer schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:34:
[...]

Het kan nog een weekje ofzo duren voor het systeem besteld is dus we zullen nog moeten afwachten van die GPU.

Naar de BX had ik ook al zitten kijken en was eigenlijk de bedoeling dat die erbij stond :+ . Zal wel nog meer dan snel genoeg zijn en scheelt idd een tientje.

edit:

Iemand die ervaring heeft met een draadloos netwerkkaartje? voldoet zo'n b g n al of toch beter achter en ac zoeken?

Of zou ik beter gaan voor een moederbord met ingebouwde wifi?
Ik heb geen ervaring met de bovenste netwerkkaartje. Maar heb sinds kort een asus netwerkkaart. Alleen deze is wel duur. Maar werkt super.

pricewatch: Asus PCE-AC68

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
Je wilt voor een futureproof pc maar gaat voor een GTX 950 met een 128 bit bus en 2 gig vram? Volgens mij zijn er nog enkele r9 280's te verkrijgen in de pricewatch die vanwege de 3 GIG Vram waarschijnlijk wat langer mee zullen gaan!

• The_Engineer
pinokkia schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 21:34:
[...]

Ik heb geen ervaring met de bovenste netwerkkaartje. Maar heb sinds kort een asus netwerkkaart. Alleen deze is wel duur. Maar werkt super.

pricewatch: Asus PCE-AC68
Het thuisnetwerk bij hun heeft waarschijnlijk nog geen wifi ac en ze hebben een basic internet pakket van telenet dus het zal denk ik ook gaan met een iets langzamer model toch bedankt :D
Ardjee schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 21:37:
Je wilt voor een futureproof pc maar gaat voor een GTX 950 met een 128 bit bus en 2 gig vram? Volgens mij zijn er nog enkele r9 280's te verkrijgen in de pricewatch die vanwege de 3 GIG Vram waarschijnlijk wat langer mee zullen gaan!
De meest eisende games die hij zal spelen zijn niet veeleisend. Hij speelt nu wow vanilla en ik denk niet dat hij ooit een game gaat spelen die deze kaart niet kan draaien.

[ Voor 34% gewijzigd door The_Engineer op 04-09-2015 22:26 ]

Pagina: 1