Clevo w150hr schermissues

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 14:46

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Sinds een weekje of 3 a 4 heb ik met mijn clevo vervelende problemen met het scherm. Om de zoveel tijd, ongeacht wat ik aan het doen ben (idle / gamen / surfen / programmeren) knippert het scherm een willekeurige hoeveelheid seconden. Afgewisseld met een soort verticale scanlines waarbij heel het beeld weg trekt naar links. Ik heb online 2 anderen gevonden die hier ook last van hebben, maar geen van beiden heeft de oplossing.

Deze gebruiker heeft een filmpje geschoten van het fenomeen. Bij mij is dit 1 op 1 gelijk:
https://vimeo.com/88263004

Ik heb al uit kunnen sluiten dat het softwarematig is. In alle 3 de geprobeerde OS-en komt dit voor en zelfs op zeldzame momenten tijdens het booten van de laptop.

Het volgende heb ik verder allemaal al kunnen uitsluiten:
- Oververhitting (proc. en gpu zijn constant rond de 60 graden. Ik heb daarbij recent de laptop ook nog grondig schoongemaakt om ook dat uit te sluiten)
- RAM. Memtest gedraaid en dat is prima. Eerst 1 stick eruit en daarna de andere, de problemen blijven aanhouden.
- Schermkanteling: Ongeacht hoe ik het scherm kantel, de problemen blijven zich voordoen.
- Losse onderdelen: Alles in de laptop voorzichtig aan kunnen drukken, geen effect.
- Het scherm: Vreemde is, wanneer ik een externe monitor hieraan koppel heeft ook deze monitor in sommige gevallen last van exact dezelfde symptomen! :? Ik heb dit getest met zowel een VGA monitor als 1 op de HDMI aansluiting.

Ik heb vaak een externe monitor aangesloten om dingen te kunnen doen. Er lijkt altijd maar 1 monitor per keer last te hebben van het geeuvel, dus als mijn laptopscherm psycho gaat lijkt de externe nergens last van te hebben en vice versa.

Ik heb alleen nog niet kunnen uitsluiten welke van de 2 schermen onder welke conditie ergens last van heeft. Mijn laptopmonitor lijkt het meest aan de beurt.

Mijn vermoeden zelf ligt bij de grafische kaart. Deze is echter onderdeel van het moederbord en dit vervangen is natuurlijk een vrij kostbare zaak.

Herkend iemand deze problemen en/of heeft iemand een oplossing? Alternatief nog dingen die ik kan testen om zo uit te sluiten?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Kleine bump. Is er niemand met een suggestie?

Ik heb contact opgenomen met Clevo en die vermoeden dat het het moederbord is. Een nieuw moederbord bij Clevo zelf bestellen is 230 pond excl douane, btw en shipping. Al met al kom je dan op 4/500 euro en dat is het mij simpelweg niet meer waard. Daarvoor kan ik bijna een nieuwe bak kopen.

Met een beetje geluk is het een elco (heten die zo?) die ik kan vervangen, maar afgezien daarvan ben ik bang dat ik hem bij gebrek aan suggesties hier maar langzaam moeten laten afsterven.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Welke GPU zit er op dat bord? Ik vermoed dat het de GPU of een stukje VRAM is. Dan zou je een reflow kunnen overwegen.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Had je al via de DM gemeld, maar nu voor de goede vorm:

Het is een (onboard) GeForce 555M videokaart.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Videokaart langzamer klokken proberen, misschien helpt dit.

Met en zonder stroom adapter heb je het dan ook.

Scherm formaat ook ingeteld op wat het standaard moet zijn volgens de videokaart, dus de horizontale en verticale pixels.

[ Voor 36% gewijzigd door jan99999 op 25-07-2015 13:08 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nog even nagevraagd, de 555m staat bekend als een reflow-kandidaat :)
Pagina: 1