Hallo allemaal,
Ik heb mijn scriptie voor 90% af. Dit is concept managerssamenvatting onderdeel van MTO en onderzoeksvraag voor deelHBO:
Kunnen jullie tweakers en managers onder de tweakers feedback geven voor ik het opstuur naar mijn leraar?
Ik zou zeggen schiet maar raak...;
Ik heb mijn scriptie voor 90% af. Dit is concept managerssamenvatting onderdeel van MTO en onderzoeksvraag voor deelHBO:
Kunnen jullie tweakers en managers onder de tweakers feedback geven voor ik het opstuur naar mijn leraar?
Ik zou zeggen schiet maar raak...;
Managementsamenvatting
In dit plan is er antwoord gegeven op “Welke 3 (grootste) verspillingsfactoren van de 85% cliëntgebondentijd heeft de (grootste) invloed op het behalen van de norm en hoe kunnen deze worden verminderd in een normale werkweek?” De onderzoeksfase heeft verschillende invalshoeken gehad (de deelvragen). Op micro, macro en meso niveau zijn er een aantal belangrijke kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes zijn naar voren gekomen. Uit het MTO en interviews blijkt dat de taken grotendeels gecontroleerd zijn, op uitzondering versnipperende kleine / niet wenselijke taken en zijn de meeste mensen tevreden met de grootte, doel en inhoud van hun taken. De taakidentiteit is grotendeels gelijk aan de taakvariëteit plus een toevoeging van emotionele aard (humor, empathie etc) en ervaring opdoen (cultuur, stereotypen etc). Deze zijn afhankelijk van de drie factoren a. ervaren nut van het werk, b. ervaren verantwoordelijkheid voor de resultaten van het werk en c. kennis van de resultaten. Ook blijkt dat het taakbelang laag is: redenen die men noemt zijn de verhoogde werkdruk (te veel administratie, te weinig facilitaire(laptop,smartphone,tablet) voorzieningen) om effectief en efficiënt te werken en te weinig echte Face2Facetime met cliënten zelf. Het grootste deel van de FACT medewerkers is (zeer) zelfstandig. Tevens vindt het grootste deel van medewerkers de cliëntgebondentijd norm van 85% te hoog! Bijna 2/3 vindt dat door de hoge werkdruk en het teveel aan administratie de ontwikkeling op lager niveau komt te liggen, dit leid tot teleurstellingen (workshops etc.). Door het niveau van het FACT-team (HBO), visie en gezamenlijke caseload, ervaren velen dat er professioneel met elkaar wordt omgegaan. Betrokkenheid en motivatie bij baan op korte termijn is hoog, maar het toekomst beeld over de kans of men over 5 jaar nog bij xxx werkt is onvoldoende.
Indien de cliëntgebondentijd norm van 85% niet wordt behaald heeft dat invloed op het budget van de organisatie. En sancties op het budget van xxx door de zorgverzekerings maatschappijen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de overige 15% bepaald wordt door de eerste set (grootste) 3 cliëntgebonden verspillingsfactoren: overproductie 18% (32,4 min/week), bewegingen 17% (30,6 min/week), en transport 16% (28,8 min/week).De overige factoren oversprocessing 15% (27 min/week), voorraad 13% 23,4 min/week), fouten 12% (21,6 min/week) en wachten 9% (162 min/week), met een totaal verspilling van 3 uur per week (100%). De 2e set (grootste) 3 cliëntgebonden verspillingsfactoren zijn de administratie. 20% (36 min/week), tevredenheid 17% (30,6 min/week), arbeidsomstandigheden15% (27 min/week). Gevolgd door de overige 5 factoren , vergadertijd 13% (23,4 min/week), correspondentie / compensatie 13% (23,4 min/week), follow-up 10% (18 min/week), snelheid 7% (12,6 min/week), en excuses 5% (9 min/week) met een totaal verspilling van 3 uur per week (100%).Beide sets factoren (15 totaal) geven een cliëntgebonden verspillingstijd van 6 uur/week.
Met betrekking tot de taakvariëteit blijkt uit de interviews dat voor een gecontroleerde takenbeleid (57%) de taken wat beter op elkaar kunnen worden afgestemd. Zo is er een een groot aantal versnipperende taken (43%) die bij goede coördinatie en afstemming terug gebracht kan worden naar 10-20% indien met goed communiceren en elkaar de ruimte gunt om de belangrijkste wenselijke taken op tijd te doen. De 15 factoren bepalen over algemeen de meeste verspilde cliëntgebondentijd en zouden kunnen geoptimaliseerd kunnen worden door te werken met een modern op elkaar afgestemd op de toekomst voorbereid automatiserings-systeem, welke via alle media (tablet, smartphone en laptop) bereikbaar is.Vervolgonderzoek MTO met specifieke open vragen over de 15 factoren en mogelijke oplossingen in teamverband. Dit kan men doen door dit rapport als leidraad bij teamoverleg in PDCA-model te gebruiken en zo doelen te stellen om de teamnorm van 85% cliëntgebondentijd te behalen. Tevens kan het rapport en het tweede onderzoek als basis dienen om de 15 verspillingsfactoren te verminderen.
Dit kan via introductie van Lean-management in de FACT-teams om zo de effectiviteit,efficiëntie en betrokkenheid te vergroten. En meedoen aan landelijk forum over technologie en zelfsturende teams in de zorg. EHealth (staat voor elektronische gezondheid, ofwel zorg via internet. Steeds meer aandacht gaat uit naar zogeheten ‘blended care’, waarbij reguliere face-to-face gesprekken gecombineerd worden met online interventies zoals bijvoorbeeld chat, beeldbellen, online behandelmodules en online inzage in het eigen gezondheidsdossier. ) in de te FACT-teams introduceren..
Implementatie van de drie projecten kan stap voor stap worden uitgevoerd na de tweede (detail/anonieme feedback) onderzoeksfase: 1.Gratis forumproject met begeleiding bij technologie en zelfsturende teams in de zorg http://ivzo.net Online DEMO xxx
2. Introductie LEAN project (het fitnessprogramma voor bedrijven) verbeteren/optimaliseren van cliëntgebondentijd, klantwaarde, flow, perfectie, performance en leiderschap.
3. Ehealth-project opstarten.
Bijlagen: Uitslagen enquête xxx deel 1 en 2. en Tabel top 15 aandachtspunten en verschillen in uitkomsten vergeleken met benchmark NEA van CBS/TNO.
Verstand van 'Alles' van 'Niets'