nvlddmkm events sinds GTX980Ti

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-10 14:59
Sinds een aantal dagen heb ik een nieuwe grafische kaart, de EVGA GTX980Ti SC+.
Echter heb ik ook sinds dat deze kaart erin zit problemen met het systeem.

Tijdens het gamen stopt na enige tijd het process van het spel met reageren en blijkt er in de eventlog het volgende gelogd te worden:
Event-id 4101:
Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.

Daarnaast heb ik één keer gehad dat direct na het event het volgende event werd gelogd:
Event-id 14:
Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 14 van bron nvlddmkm niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

\Device\Video3
CMDre 00000001 000000c0 ff1fe206 00000007 00000000

Het scherm van het spel wordt dan volledig zwart en het proces staat op niet reageren.

De spellen die ik momenteel speel zijn DayZ en Far Cry 4. Gek genoeg heb ik het probleem bij FC4 sneller dan bij DayZ. Als ik actief FC4 speel is de kans groot dat binnen 15 minuten het spel stopt met reageren. Echter heb ik zojuist FC4 idle laten staan (wel ingame) en na 30-45 minuten eten was er nog niets aan de hand. Vervolgens binnen 15 minuten actief spelen stopt het weer met reageren.
DayZ kan ik tot noch toe uren spelen voordat deze stopt met reageren.

Furmark heb ik ook laten draaien voor 15 á 20 minuten. Dit gaf geen problemen.

Voor de GTX980Ti heb ik een een EVGA GTX970 FTW+ gedraaid. Hiermee heb ik geen problemen gehad.

Dit zijn de specs van het systeem:
-ASUS Z97-Pro Gamer
-Intel i7-4790K
-EVGA GTX980Ti SC+
-2x 8GB Crucial BLT8G3D1608ET3LX0
-Cooler Master V650 Semi-Modular
-120GB 840 EVO
-1TB 840 EVO
-Windows 8.1 x64
-NVIDIA driver versie 353.30

Het BIOS zit op de laatste versie.

Daarnaast ook een herinstallatie gedaan van NVIDIA na de driver uninstaller van Guru3D te hebben gedraaid.
Alle ASUS drivers van het moederbord heb ik ook geüpdatet.

Mijn gevoel gaat uit naar een driver bug of een PSU failure.
Is het mogelijk een PSU enigszins te testen o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:49

Thomg

Aww yiss

Zoals altijd beginnen met het verlagen van de kloks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-10 17:17
Ik heb precies dezelfde kaart. Als eerste: Heb je msi afterburner uit staan? Dat gaat momenteel niet samen met farcry 4.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markt42
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-03 21:32
Ik heb ook precies hetzelfde. Met mijn Gigabyte reference design GTX 980 TI. Het maakt niet uit of ik een clean install heb of overgeclocked met MSI afterburner. Ik dacht eerst dat het door mijn overclock zou komen, maar zelfs na een nieuwe windows installatie bleef ik dezelfde problemen houden. Hoop dat het een driver issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
Thomg schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:17:
De GPU clock wil ik dan gelijk zetten naar de stock kaart, 1000MHz. Hoe laag moet ik de Memory clock zetten dan?
anathema schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:19:
Ik heb precies dezelfde kaart. Als eerste: Heb je msi afterburner uit staan? Dat gaat momenteel niet samen met farcry 4.
Ik heb eigenlijk nooit overclock tools draaien, dus dat kan het niet zijn helaas.
Ook alle ASUS tools heb ik verwijderd om uit te vinden wat de reden was dat het systeem traag (2 minuten) deed over het opstarten sinds het insteken van de 980Ti. Na verwijderen van alle NVIDIA drivers middels Guru3D Display Driver Uninstaller is het traag opstarten enigszins verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-10 17:17
JvdHoudt schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 08:11:
[...]

Ik heb eigenlijk nooit overclock tools draaien, dus dat kan het niet zijn helaas.
Ook alle ASUS tools heb ik verwijderd om uit te vinden wat de reden was dat het systeem traag (2 minuten) deed over het opstarten sinds het insteken van de 980Ti. Na verwijderen van alle NVIDIA drivers middels Guru3D Display Driver Uninstaller is het traag opstarten enigszins verholpen.
Je zou nog de laatste hotfix driver kunnen proberen; 553.38.
Voor je PSU kun je OCCT power supply test draaien, die belast zowel je CPU als GPU maximaal.

Ik had zelf veel last van BSOD's tijdens gaming, maar het blijkt nu dat mij processor overclock niet stabiel was na installatie GTX 980 ti. Wel vreemd, maar met wat voltage op de CPU erbij heb ik geen problemen meer.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
anathema schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 10:07:
[...]

Je zou nog de laatste hotfix driver kunnen proberen; 553.38.
Voor je PSU kun je OCCT power supply test draaien, die belast zowel je CPU als GPU maximaal.

Ik had zelf veel last van BSOD's tijdens gaming, maar het blijkt nu dat mij processor overclock niet stabiel was na installatie GTX 980 ti. Wel vreemd, maar met wat voltage op de CPU erbij heb ik geen problemen meer.
OCCT power supply gedraaid voor 30 minuten. Behalve dat in minuut 18 het CPU gebruik terugzakt naar 50% niks bijzonders.

Hoe ben jij er uiteindelijk achter gekomen dat het aan je overclock lag?

In het BIOS heb ik in aiTweaker, Ai Overclock Tuner op XMP gezet om het geheugen te clocken op 1600mhz. Standaard draait deze op 1333mhz terwijl het 1600 geheugen is. Verder heb ik niets ingesteld, ben niet echt thuis in overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Thomg schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:17:
Waarom zou je zoiets uberhaupt doen, sommige kaarten lopen verkeerd als je ze gaat underclocken en gaan dan juist fouten genereren.
Een kaart die je koopt moet gewoon goed werken op bijgeleverde clocks

[ Voor 11% gewijzigd door A87 op 21-07-2015 16:28 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Karten die verkeerd lopen als je gaat underclocken heb ik nog nooit van gehoord, misschien lang geleden?
We proberen hier het probleem te vinden, ik wil niet beweren dat dit het gaat verhelpen.
280XDC-T is bijvoorbeeld notoir voor de te hoge geheugenklok -> rare issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Thomg schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:29:
Karten die verkeerd lopen als je gaat underclocken heb ik nog nooit van gehoord, misschien lang geleden?
We proberen hier het probleem te vinden, ik wil niet beweren dat dit het gaat verhelpen.
280XDC-T is bijvoorbeeld notoir voor de te hoge geheugenklok -> rare issues.
Kan wel hoor, met undervolten van CPU's en GPU's moet je imo net zo uitkijken als met overvolten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Kan je beter proberen fan speed hoger te zetten, dan lagere clocks.
mischien heeft TS wel slechte airflow

Zet die fanspeed is op 80% en ga dan gamen.
Mensen vergeten juist vaak het aspect van airflow... en wil je goede airflow zit je al snel aan een antec 1200 formaat behuizing. Zeker met die GPU's die boven de 250w zitten! En het is ook nog is zomer.

Als dit het niet is is het waarschijnlijk een probleem met voeding,. of andere overclocks

Daarnaast.. progs zoals Furmark etc.. zijn geen real time games dus geven een vertekend beeld.

[ Voor 115% gewijzigd door A87 op 21-07-2015 16:41 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

eL_Jay schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:32:
[...]

Kan wel hoor, met undervolten van CPU's en GPU's moet je imo net zo uitkijken als met overvolten
Kloks, niet volts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
Heb zojuist getest met de GPU clock op 1011mhz (i.p.v. 1101) en de Mem clock op 3304mhz (i.p.v. 3505).
Daarnaast de hotfixes 353.38 en 353.49 geïnstalleerd.
Ook heb ik in NVIDIA configuratiescherm>3d instellingen de energiebeheermodus gezet op "Verkies optimale prestatie i.p.v. "Adaptief".

Helaas, heeft allemaal niet mogen baten.
Hoewel de airflow volgens mij wel in orde is, ga ik de suggestie van A87 proberen met de fanspeed op 80%.
Ik heb een Fractal R4 kast met voor en achter een ventilator en alle bekabeling weggewerkt achter het moederbord. De middelste HDD bay heb ik uit de kast gehaald zodat de front fan makkelijk lucht kan doorblazen naar achteren waar de lucht wordt afgevoerd door de tweede ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12

Nibbz

Postmaster General

Kun je de temperaturen van je geheugen meten op je videokaart?

Zit nl te denken wat je zegt als je Farcry laat draaien (idle) gaat het allemaal goed. Maar zodra je begint te gamen (actief -> en dus veel data tussen je videogeheugen en ram geheugen gaat hebben) hij eruit klapt.

Hoe zit je met de temperaturen btw? (idle, en in game situaties)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
Zojuist nog verder getest.

De fanspeed op 80% gezet. Hierna heb ik 45 minuten zonder problemen gespeeld.
Vervolgens heb ik de fanspeed weer op auto gezet en ook nog 35 minuten kunnen doorspelen voordat hij weer crasht. De temp hierbij was 70-75 graden.

Daarna heb ik HWiNFO laten loggen terwijl ik ben gaan spelen.
Op het moment van de crash schiet de GPU Core Load van 97-98% naar 100% en de GPU Memory Controller Load valt helemaal terug naar 0% (van 44%). De temperatuur is op dat moment 72C.
Nibbz schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 16:55:
Kun je de temperaturen van je geheugen meten op je videokaart?

Zit nl te denken wat je zegt als je Farcry laat draaien (idle) gaat het allemaal goed. Maar zodra je begint te gamen (actief -> en dus veel data tussen je videogeheugen en ram geheugen gaat hebben) hij eruit klapt.

Hoe zit je met de temperaturen btw? (idle, en in game situaties)
RAM temperatuur kan ik volgens mij niet meten?

[edit]
Voeding in OP aangepast naar Cooler Master V650 Semi-Modular. Was in de veronderstelling dat ik de CS650M in bezit heb.

[ Voor 40% gewijzigd door JvdHoudt op 22-07-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eolis
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-12-2021

Eolis

And the heavens shall tremble

Sinds vorige week heb ik ook last van precies de zelfde fout/crash van nvlddmkm. Ik draai Windows 10 64 en heb een 690. En ben wanhopig opzoek naar een oplossing, aangezien alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb geen baat heeft gehad (verschillende drivers, clean install, zelfs Windows 10 opnieuw geïnstalleerd).

Ik heb verder alles op stock.

Wat je als laatste aangeeft m.b.t. de memory load drop naar 0%, kan dit misschien komen door defecte kaart memory?
En hoe is het nu bij jou? Nog steeds de zelfde crash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben we het nog steeds over het Far Cry 4 wat het probleem veroorzaakt of is het nu ook met andere games?

Edit

Ja dus

Ik starte net de game op, met MSI afterburner osd aan, en bam driver crash.
Ik zou het dus niet langer bij de kaart zoeken of drivers.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 19:15
JvdHoudt schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:26:
Sinds een aantal dagen heb ik een nieuwe grafische kaart, de EVGA GTX980Ti SC+.
Echter heb ik ook sinds dat deze kaart erin zit problemen met het systeem.

Tijdens het gamen stopt na enige tijd het process van het spel met reageren en blijkt er in de eventlog het volgende gelogd te worden:
Event-id 4101:
Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.

Daarnaast heb ik één keer gehad dat direct na het event het volgende event werd gelogd:
Event-id 14:
Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 14 van bron nvlddmkm niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

\Device\Video3
CMDre 00000001 000000c0 ff1fe206 00000007 00000000

Het scherm van het spel wordt dan volledig zwart en het proces staat op niet reageren.

De spellen die ik momenteel speel zijn DayZ en Far Cry 4. Gek genoeg heb ik het probleem bij FC4 sneller dan bij DayZ. Als ik actief FC4 speel is de kans groot dat binnen 15 minuten het spel stopt met reageren. Echter heb ik zojuist FC4 idle laten staan (wel ingame) en na 30-45 minuten eten was er nog niets aan de hand. Vervolgens binnen 15 minuten actief spelen stopt het weer met reageren.
DayZ kan ik tot noch toe uren spelen voordat deze stopt met reageren.

Furmark heb ik ook laten draaien voor 15 á 20 minuten. Dit gaf geen problemen.

Voor de GTX980Ti heb ik een een EVGA GTX970 FTW+ gedraaid. Hiermee heb ik geen problemen gehad.

Dit zijn de specs van het systeem:
-ASUS Z97-Pro Gamer
-Intel i7-4790K
-EVGA GTX980Ti SC+
-2x 8GB Crucial BLT8G3D1608ET3LX0
-Cooler Master V650 Semi-Modular
-120GB 840 EVO
-1TB 840 EVO
-Windows 8.1 x64
-NVIDIA driver versie 353.30

Het BIOS zit op de laatste versie.

Daarnaast ook een herinstallatie gedaan van NVIDIA na de driver uninstaller van Guru3D te hebben gedraaid.
Alle ASUS drivers van het moederbord heb ik ook geüpdatet.

Mijn gevoel gaat uit naar een driver bug of een PSU failure.
Is het mogelijk een PSU enigszins te testen o.i.d.?
Zelfde probleem heb ik ook met de eventid4101.

Hoe heb je het opgelost?
Ben zelfs cleabinstalling begonnen. Zelfs dan crasht het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 19:15
Eolis schreef op maandag 9 november 2015 @ 09:27:
Sinds vorige week heb ik ook last van precies de zelfde fout/crash van nvlddmkm. Ik draai Windows 10 64 en heb een 690. En ben wanhopig opzoek naar een oplossing, aangezien alles wat ik tot nu toe geprobeerd heb geen baat heeft gehad (verschillende drivers, clean install, zelfs Windows 10 opnieuw geïnstalleerd).

Ik heb verder alles op stock.

Wat je als laatste aangeeft m.b.t. de memory load drop naar 0%, kan dit misschien komen door defecte kaart memory?
En hoe is het nu bij jou? Nog steeds de zelfde crash?
Hoe heb je het nog opgslost?
Pagina: 1