Buiten het feit dat je een probleem hebt met jouw MacBook Pro, wat erg vervelend is, wil ik Amac ook afraden. Erg ondermaatse service wat absoluut niet de status "Premium Reseller"/"Premium Service Provider" mag hebben.
Mijn ervaring heb ik onderstaand maar neergezet, puur om aan te geven wat er kan gebeuren. Wellicht is mijn geval geen dagelijkse gang van zaken, maar ervaringen op het internet geven wel een duidelijk beeld.
Onlangs problemen gehad met het logic board uit een MacBook Pro 15" (begin 2011). Het bekende probleem met de grafische kaart om het gemakkelijk uit te drukken.
Na veel onderzoek ben ik toch naar Amac geweest (daar aangeschaft) en heb ik het probleem voorgelegd. Probleem in de winkel werd geconstateerd en de kans zat er dik in dat het logic board onder het reparatieprogramma zou vallen.
Opgestuurd voor een diagnose. ± Anderhalve week(!) verder kreeg ik per e-mail bericht dat ze een diagnose hadden gedaan. Conclusie: logic board en display defect wegens vochtschade. De kosten zouden ± €1300,-- bedragen en valt door vochtschade niet onder het reparatieprogramma (±€670,-- voor het logic board en ±€680 voor het scherm).
Na het bovenstaande gelezen te hebben, heb ik direct gebeld naar het reparatiecentrum. Bewijs kon niet hard gemaakt worden a.d.v. een foto, maar het was vochtschade (ja/nee-verhaal). Besloten om de reparatie niet uit te voeren. Diagnosekosten waren (vooraf afgesproken) €89,-- en dit maar betaald op het moment dat de laptop weer terug was gekomen van het reparatiecentrum.
Uiteindelijk besloten om het er niet bij laten zitten, en dus naar Apple Store in Haarlem gegaan. Situatie uitgelegd en de bewijzen getoond. Er werd ter plekke een diagnose uitgevoerd om te zien of de reparatie binnen het programma van Apple viel. De problemen met de grafische kaart werden geconstateerd, maar helaas viel dit niet binnen het reparatieprogramma (reden niet relevant).
Voordat ik verder wilde gaan heb ik gevraagd of ze de laptop wilde controleren op waterschade, want Amac had dit als diagnose gesteld voor zowel het logic board als het scherm. Geen probleem voor hun. De laptop werd naar achteren genomen en heb ± 15 min. gewacht.
Conclusie van Apple: het logic board vertoonde wel defecten (werkte nog wel, maar niet naar behoren), maar waterschade was niet geconstateerd. Sterker nog, het vermoeden was volgens Apple dat het logic board niet gecontroleerd was door Amac. Er was namelijk een stoflaagje op de schroeven te zien, wat aangeeft dat de schroeven (intern) niet eens zijn aangeraakt, laat staan dat het logic board en overige onderdelen los zijn gehaald.
In overleg met een Apple medewerker de laptop achter gelaten voor vervanging van het logic board (kosten bedroegen iets meer dan €500,--), maar ook voor nog een extra controle op vochtschade (zowel logic board als scherm). De kosten vond ik meer dan redelijk en ben daarmee akkoord gegaan, want Amac vroeg er ruim €100,-- meer voor en kwam eveneens met een onterechte diagnose. Ik wilde dus die extra controle nogmaals uit laten voeren omdat ik wilde bewijzen dat Amac een onjuiste diagnose had gesteld.
Binnen één dag werd ik gebeld door Apple om aan te geven dat er geen vochtschade is aangetroffen op zowel het logic board als het scherm. Het logic board is vervangen en that's it.
Bij aankomst in Apple Store Haarlem het systeem in ontvangst mogen nemen (werkt perfect). Tijdens het testen van het nieuwe logic board heb Apple erop gewezen dat Amac absoluut niet gerechtvaardigd is om Apple Premium Reseller/Authorized Service Provider te zijn.
Na het nogmaals tonen van alle bewijzen dat Amac waterschade heeft "geconstateerd", heb ik van Apple duidelijk te horen gekregen dat ik de diagnosekosten terug moet krijgen. Ik zou dit eerst zelf met Amac op moeten lossen, met ondersteuning van de diagnoserapporten die ik van Apple heb gekregen. Als dat niet ging werken kon ik Amac doorverwijzen naar de desbetreffende contactpersoon bij Apple Store Haarlem.
Momenteel ben ik nog bezig met het terughalen van de diagnosekosten, maar ik ben in ieder geval klaar met Amac. Wat dit allemaal aan tijd en energie heeft gekost is niet uit te leggen. Wat kosten betreft ben ik blij dat ik alleen heb betaald voor wat nodig was, en waar ik zeker van wist dat het vervangen moest worden.
Vooralsnog kan ik een enkel geval zijn, maar jouw ondervindingen met Amac, en dat van nog vele anderen, laten wel een duidelijk beeld zien van de ondersteuning die Amac geeft.
[
Voor 6% gewijzigd door
My_self op 21-07-2015 14:58
. Reden: Spelfouten geconstateerd ]