Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L
Wat heb je allemaal tegelijk draaien? En wat zegt activity monitor? En wat zijn je temps? Hoe hard gaan je fans? Staan er rare dingen in je logs? Welke versies heb je ("de laatste" is niet een versienummer
Welke browser gebruik je?
Alleen de browser, verkenner en m'n mailprogramma staan open. OS X Yosemite 10.10.4 is de versie waar hij op draait en volgens de activiteitenmonitor is er niets schokkends op te zien.johnkeates schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:05:
Wat heb je allemaal tegelijk draaien? En wat zegt activity monitor? En wat zijn je temps? Hoe hard gaan je fans? Staan er rare dingen in je logs? Welke versies heb je ("de laatste" is niet een versienummer) van je OS en Adobe?
De versie zonder AMD GPU, en als browser gebruik ik gewoon Safari.Timons106 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:10:
Heb je de variant met of zonder dedicated grafische kaart? Zoomen in Photoshop is over het algemeen niet erg snel (ook niet met dedicated graka).
Welke browser gebruik je?
Maar dat terzijde, ik heb het idee dat er of iets mis is met je RAM geheugen of je Intel Intergrated Graphics, want normaal kunnen scrollen moet probleemloos kunnen natuurlijk.
Probeer eens een PRAM reset. P+R+CMD+Option tegelijk indrukken bij het opstarten, ingedrukt houden tot de Mac opnieuw opstart en je een 2e 'bing' hoort.
[ Voor 14% gewijzigd door MadDogMcCree op 20-07-2015 22:32 ]
Dit is natuurlijk een onzin verhaal, sinds de Intel 44xx graphics en hoger is het alleen nog maar hardcore renderen waar een dedicated GPU daadwerkelijk iets toevoegt. Misschien dat je met wat manipulatie van 4k beelden wat moeite krijgt, maar dat is toch al niet iets wat 99% van de studenten en scholieren van mediavormgeving ooit gaan doen. Verder werken mensen al jaren met laptops die veel minder power hadden en dat ging ook gewoon goed. Als je iets met een Nvidia GT120 kan doen kan het ook met een Intel or AMD IGPU.macxpgebruiker schreef op maandag 20 juli 2015 @ 22:26:
maar daarnaast het is eerlijk gezegd geen goede keuze geweest om een MacBook te kopen met intergrated graphics, juist wanneer je een grafische opleiding gaat volgen. De resolutie alleen al zorgt juist bij Retina schermen voor mindere prestaties van je Macbook.
Stel dat je films gaat monteren of 3D renders gaat doen, dan is het een ander verhaal. Maar ook dan geldt: meestal is dat geen issue om dat het niet in het curriculum zit, of om dat er gewoon machines voor beschikbaar gesteld worden.
Los van dat feit heeft de resolutie ook geen degraderende eigenschap sinds CC2015, dat heeft Adobe opgelost. Alleen met games is het natuurlijk niet handig om die op native resolutie te draaien, maar dat is volgens mij ook niet het plan van de TS.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik bij de benaming van de studie aannam dat er juist veel (3D) grafische elementen in video verwerkt ging worden, zonder op te zoeken wat het daadwerkelijk inhoudt.johnkeates schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:03:
[...]
Dit is natuurlijk een onzin verhaal, sinds de Intel 44xx graphics en hoger is het alleen nog maar hardcore renderen waar een dedicated GPU daadwerkelijk iets toevoegt. Misschien dat je met wat manipulatie van 4k beelden wat moeite krijgt, maar dat is toch al niet iets wat 99% van de studenten en scholieren van mediavormgeving ooit gaan doen. Verder werken mensen al jaren met laptops die veel minder power hadden en dat ging ook gewoon goed. Als je iets met een Nvidia GT120 kan doen kan het ook met een Intel or AMD IGPU.
Stel dat je films gaat monteren of 3D renders gaat doen, dan is het een ander verhaal. Maar ook dan geldt: meestal is dat geen issue om dat het niet in het curriculum zit, of om dat er gewoon machines voor beschikbaar gesteld worden.
Los van dat feit heeft de resolutie ook geen degraderende eigenschap sinds CC2015, dat heeft Adobe opgelost. Alleen met games is het natuurlijk niet handig om die op native resolutie te draaien, maar dat is volgens mij ook niet het plan van de TS.
Maar dan begrijp ik niet waarom er persé een MacBook moet worden aangeschaft van de studie instelling. Photoshop en Illustrator draait toch ook gewoon via Windows? Het enige wat ik me kan bedenken is dat de studie instelling enkel de OS X Adobe licentie gratis aan studenten kan verschaffen.
Wat betreft Intel Graphics, mijn broertje heeft zijn MacBook uiteindelijk 'omgeruild', omdat o.a. CAD gewoon te traag werkte. Ook wat betreft multitasken (dus veel tegelijk open hebben) is er een enorm verschil merkbaar. En wie een extern scherm wil gebruiken (en dat werkt zoveel fijner in Photoshop) profiteert ook van een dedicated grafische chip.
Ik weet dat het sneller en 'beter' kanmacxpgebruiker schreef op maandag 20 juli 2015 @ 23:41:
[...]
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik bij de benaming van de studie aannam dat er juist veel (3D) grafische elementen in video verwerkt ging worden, zonder op te zoeken wat het daadwerkelijk inhoudt.
Maar dan begrijp ik niet waarom er persé een MacBook moet worden aangeschaft van de studie instelling. Photoshop en Illustrator draait toch ook gewoon via Windows? Het enige wat ik me kan bedenken is dat de studie instelling enkel de OS X Adobe licentie gratis aan studenten kan verschaffen.
Wat betreft Intel Graphics, mijn broertje heeft zijn MacBook uiteindelijk 'omgeruild', omdat o.a. CAD gewoon te traag werkte. Ook wat betreft multitasken (dus veel tegelijk open hebben) is er een enorm verschil merkbaar. En wie een extern scherm wil gebruiken (en dat werkt zoveel fijner in Photoshop) profiteert ook van een dedicated grafische chip.
Qua Mac + OSX keuze kan ik me voorstellen dat de docenten en het curriculum daar op afgestemd is, misschien om historische redenen, misschien puur om kennis en ervaring. Hoewel in theorie alle software prima op Windows moet werken is het in de praktijk nog wel eens zo dat op OS X dingen 'gewoon werken' terwijl dat op Windows niet altijd zo is (hoewel dat omgekeerd net zo kan vallen zou je denken). Daarnaast is de workflow en de productiviteit voor veel mensen in de creatieve sector hoger met OS X dan Windows. Dat zal meer een 'zachte' kwestie zijn dan dat een vinger op een hard feit kan leggen. Feitelijk zou het niks uit moeten maken, maar voor veel mensen is het verschil toch duidelijk merkbaar. Dat werkt voor Windows uiteraard net zo, er zijn ook mensen die buiten Windows gewoon niks kunnen (en dan bedoel ik niet mensen die bang zijn voor alles wat niet-Windows is, maar mensen die gewoon een workflow bijhouden die op Windows beter werkt dan op een ander OS).
EDIT:
Natuurlijk gebruiken wij meer dan alleen Photoshop en Illustrator, ook After Effects, Premiere Pro, Flash, Muse, C4D Lite en nog meer. Juist omdat we met deze software gaan werken 'moesten' we een MacBook (pro) aanschaffen. (Wat ik onzinnig vind want met Windows heb je meer bang/buck.)
[ Voor 60% gewijzigd door Boost9898 op 21-07-2015 10:22 ]
In je startpost zeg je dat zelfs scrollen op Facebook niet gaat. Wat zeiden ze daarop?
Dat dat aan het internet ligt, dat het nog moet bufferen. Heel erg jammer dit, m'n eerste en laatste Apple product. Ik heb geen goed woord meer voor ze over. Dat ze eerst de basis een fixen, dat het allemaal top werkt, dat mag je wel verwachten voor zo'n prijs.Tom schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:10:
In je startpost zeg je dat zelfs scrollen op Facebook niet gaat. Wat zeiden ze daarop?
Het is toch te gek voor woorden dat ik hier om moet vragen op een forum?! Je betaald de hoofdprijs en fatsoenlijke support krijg je niet in een Premium Reseller winkel. Je wordt haar huist gestuurd met een lullig antwoord.
Zou ze ook even melden bij Apple zelf, misschien raken ze hun Premium Status eens kwijt
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Maak anders een afspraak bij een echte Apple Store.
Misschien retourneer ik m'n laptop gewoon binnen de 14 dagen van aanschaf en dan zie ik wel verder. Ben echt pissed op het moment.
Niet boos zijn. Amac is niet meer dan een reseller, die is dus niet zo happig om jou dat ding om te laten ruilen. Maak een afspraak aan de Genius Bar en ga er mee naar een Apple Store (Amsterdam, Den Haag of Haarlem). Je MacBook doet het niet zoals dat hoort. Je hebt 'm net nieuw, dus je zou 'm eventueel nog zo gratis om kunnen ruilen. Laat zo'n Genius er even naar kijken, die heeft een array[] aan diagnostic tools beschikbaar en als je apparaat echt zo slecht werkt als je zegt dat 'ie doet (niet dat ik je niet geloof), dan lijkt het me erg sterk als je daar niet verder geholpen wordt. Ook zou je 'm natuurlijk kunnen opsturen, maar bij de Genius Bar heb je kans dat je met een nieuwe MBPr naar buiten loopt en 'm niet kwijt bent.Boost9898 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:22:
[...]
Dat dat aan het internet ligt, dat het nog moet bufferen. Heel erg jammer dit, m'n eerste en laatste Apple product. Ik heb geen goed woord meer voor ze over. Dat ze eerst de basis een fixen, dat het allemaal top werkt, dat mag je wel verwachten voor zo'n prijs.
Mijn ervaring heb ik onderstaand maar neergezet, puur om aan te geven wat er kan gebeuren. Wellicht is mijn geval geen dagelijkse gang van zaken, maar ervaringen op het internet geven wel een duidelijk beeld.
Onlangs problemen gehad met het logic board uit een MacBook Pro 15" (begin 2011). Het bekende probleem met de grafische kaart om het gemakkelijk uit te drukken.
Na veel onderzoek ben ik toch naar Amac geweest (daar aangeschaft) en heb ik het probleem voorgelegd. Probleem in de winkel werd geconstateerd en de kans zat er dik in dat het logic board onder het reparatieprogramma zou vallen.
Opgestuurd voor een diagnose. ± Anderhalve week(!) verder kreeg ik per e-mail bericht dat ze een diagnose hadden gedaan. Conclusie: logic board en display defect wegens vochtschade. De kosten zouden ± €1300,-- bedragen en valt door vochtschade niet onder het reparatieprogramma (±€670,-- voor het logic board en ±€680 voor het scherm).
Na het bovenstaande gelezen te hebben, heb ik direct gebeld naar het reparatiecentrum. Bewijs kon niet hard gemaakt worden a.d.v. een foto, maar het was vochtschade (ja/nee-verhaal). Besloten om de reparatie niet uit te voeren. Diagnosekosten waren (vooraf afgesproken) €89,-- en dit maar betaald op het moment dat de laptop weer terug was gekomen van het reparatiecentrum.
Uiteindelijk besloten om het er niet bij laten zitten, en dus naar Apple Store in Haarlem gegaan. Situatie uitgelegd en de bewijzen getoond. Er werd ter plekke een diagnose uitgevoerd om te zien of de reparatie binnen het programma van Apple viel. De problemen met de grafische kaart werden geconstateerd, maar helaas viel dit niet binnen het reparatieprogramma (reden niet relevant).
Voordat ik verder wilde gaan heb ik gevraagd of ze de laptop wilde controleren op waterschade, want Amac had dit als diagnose gesteld voor zowel het logic board als het scherm. Geen probleem voor hun. De laptop werd naar achteren genomen en heb ± 15 min. gewacht.
Conclusie van Apple: het logic board vertoonde wel defecten (werkte nog wel, maar niet naar behoren), maar waterschade was niet geconstateerd. Sterker nog, het vermoeden was volgens Apple dat het logic board niet gecontroleerd was door Amac. Er was namelijk een stoflaagje op de schroeven te zien, wat aangeeft dat de schroeven (intern) niet eens zijn aangeraakt, laat staan dat het logic board en overige onderdelen los zijn gehaald.
In overleg met een Apple medewerker de laptop achter gelaten voor vervanging van het logic board (kosten bedroegen iets meer dan €500,--), maar ook voor nog een extra controle op vochtschade (zowel logic board als scherm). De kosten vond ik meer dan redelijk en ben daarmee akkoord gegaan, want Amac vroeg er ruim €100,-- meer voor en kwam eveneens met een onterechte diagnose. Ik wilde dus die extra controle nogmaals uit laten voeren omdat ik wilde bewijzen dat Amac een onjuiste diagnose had gesteld.
Binnen één dag werd ik gebeld door Apple om aan te geven dat er geen vochtschade is aangetroffen op zowel het logic board als het scherm. Het logic board is vervangen en that's it.
Bij aankomst in Apple Store Haarlem het systeem in ontvangst mogen nemen (werkt perfect). Tijdens het testen van het nieuwe logic board heb Apple erop gewezen dat Amac absoluut niet gerechtvaardigd is om Apple Premium Reseller/Authorized Service Provider te zijn.
Na het nogmaals tonen van alle bewijzen dat Amac waterschade heeft "geconstateerd", heb ik van Apple duidelijk te horen gekregen dat ik de diagnosekosten terug moet krijgen. Ik zou dit eerst zelf met Amac op moeten lossen, met ondersteuning van de diagnoserapporten die ik van Apple heb gekregen. Als dat niet ging werken kon ik Amac doorverwijzen naar de desbetreffende contactpersoon bij Apple Store Haarlem.
Momenteel ben ik nog bezig met het terughalen van de diagnosekosten, maar ik ben in ieder geval klaar met Amac. Wat dit allemaal aan tijd en energie heeft gekost is niet uit te leggen. Wat kosten betreft ben ik blij dat ik alleen heb betaald voor wat nodig was, en waar ik zeker van wist dat het vervangen moest worden.
Vooralsnog kan ik een enkel geval zijn, maar jouw ondervindingen met Amac, en dat van nog vele anderen, laten wel een duidelijk beeld zien van de ondersteuning die Amac geeft.
[ Voor 6% gewijzigd door My_self op 21-07-2015 14:58 . Reden: Spelfouten geconstateerd ]
Even iets anders, wat is een serieus goede laptop voor maximaal 2250 Euro? Hij moet uiterst geschikt zijn voor Adobe software en moet alles 'butter smooth' kunnen draaien en weergeven. Het liefst een laptop die klasse uitstraalt omdat ik hem soms meeneem naar klanten.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Dit al geprobeerd?
Zou ik zeker eerst even doen.
En maak eventueel een tweede gebruiker aan en kijk of de laptop bij die gebruiker ook langzaam is.
Controleer verder nog even de schijfbevoegdheden met het schijfhulpprogramma.
En je kunt ook bellen met Apple zelf.
90 dagen telefonische support vanaf aankoop.
Als je zelf bovenstaande zaken alvast reset en test, kun je snel ingaan op het echte probleem. Anders zullen ze je waarschijnlijk vragen dit alsnog te doen
telefoonnummer Apple
Bij mij was er iets met temperatuur-sensors, waardoor het niet vlot draaiende. Uiteindelijk hebben ze m'n logicboard vervangen, en sindsdien geen probleem meer.
Als je die echt nog maar een paar dagen hebt, dan zou ik die gewoon terug brengen en geld terugvragen, als consument heb je in elk geval het recht om binnen 7 dagen je spullen terug te brengen. (hier in BE toch, in NL misschien 14 dagen ?)
Als je je geld terug hebt, koop je vervolgens gewoon dezelfde terug :-)
succes,
Kris
Gisteren ben ik naar m'n oom geweest en in Photoshop een bestand van 3000x3000 pixels op zijn oudere Mac geopend, ging helemaal vloeiend. Een bestand van 1000x1000 pixels op mijn Mac, haper haper. Terwijl zijn bestand 9.000.000 pixels moest roteren en ik 1.000.000 pixels.
Vandaag naar de A Mac geweest met m'n vader en ineens werden we wel 'fatsoenlijk' geholpen. (Minder slecht dan eerst.) Dus laptop achter gelaten, en nu gaan ze het nakijken zeggen ze.
Hoezo slaat dat nergens op? Apple heeft namelijk twee petten op. Een als fabrikant, en een als verkopende partij. Als je vervolgens bij een derde partij (in dit geval Amac) een Apple computer koopt, is Apple enkel de fabrikant. Die 14 dagen (wat trouwens "no questions asked"-is, en je mag hem wel gebruikt hebben) geldt logischerwijs enkel en alleen wanneer Apple ook de verkopende partij is, wanneer je het dus in de Apple Store koopt (online of offline).Boost9898 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 11:51:
@sn00zerman, dit lijkt inderdaad op mijn probleem. Op de Apple site staat dat je het product binnen 14 dagen kan retourneren mits het online is gekocht en niet is gebruikt. (Wat natuurlijk nergens op slaat.)
Dat is ook meteen het grote nadeel wanneer je niet direct bij Apple koopt. Het is dan vaak iets goedkoper, maar ben je voor garantie, etc. aangewezen op een derde partij (wat volgens de wet zo geregeld is). Tenzij je AppleCare aanschaft.
quote: A Mac4 dagen bedenktijd
Heb je je vergist of ben je niet geheel tevreden met je aankoop? Bij Amac kan je de aankoop uit de webstore binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen retour sturen, met uitzondering van de volgende producten (zie ook artikel 10 van onze algemene voorwaarden):
Producten die voor verkoop ongeschikt zijn geworden of door de klant zijn gebruikt.
Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur (zoals softwareproducten) en vergelijkbare producten waarvan de verzegeling is verbroken.
Verbruiksartikelen zoals inktcartridges en toners waarvan de verpakking is geopend.
Producten die door persoonlijk gebruik onhygiënisch worden (zoals koptelefoons en dergelijke).
Op maat samengestelde of gemaakte producten die tot stand zijn gebracht in overeenstemming met de specificaties van de consument.
Indien je de aankoop op basis van de 14 dagen bedenktijd wilt retourneren, zijn de kosten voor het retour sturen voor eigen rekening. Als wij het product in goede orde ontvangen, zullen wij zo snel mogelijk - in ieder geval binnen 14 dagen - het aankoopbedrag terugstorten.
[ Voor 68% gewijzigd door Boost9898 op 01-08-2015 22:42 ]
Jij hebt het niet bij Apple gekocht. Jij hebt het bij Amac gekocht. Apple is in jouw geval dus slechts de fabrikant, en niet de verkoper. Blijkbaar hanteert Amac andere regels wat betreft het retourneren, daar kun je moeilijk Apple de schuld van geven.Boost9898 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:39:
Als ik een product koop wil ik deze gewoon kunnen 'testen' en binnen 14 dagen retourneren als het product mij niet bevalt. Ook als ik het gewoon in de winkel heb gekocht. Bij andere winkels kan dit namelijk wel. Maar nee hoor, dit is Apple, en Apple is anders.
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door ThomasG op 01-08-2015 23:03 ]
Dit is niet alleen bij Apple zo, maar bij zo'n beetje alle winkels die software verkopen.Boost9898 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:39:
Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur (zoals softwareproducten) en vergelijkbare producten waarvan de verzegeling is verbroken.
[...]
Als je het over hardware heb, dan heb je ook bij Apple het recht om binnen 14 dagen te retourneren, mits online gekocht.
Weet je ook wat ze ermee hebben gedaan? Ik heb niks aan mijn standaard instellingen veranderd en merk er niks van dat hij traag is.Boost9898 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 23:03:
Solved nadat die mensen daar iets met de software hadden gedaan. Kunnen ze dat niet gewoon uitleggen? Moest m'n laptop daar bijna een week voor afstaan. Terwijl iedere consument dat zelf kan lijkt me.
Ik weet niet of ze op afstand met je mee kunnen kijken maar leg daar het probleem eens rustig en goed uit. Wellicht sturen ze je een nieuwe macbook op en kun je de oude retour sturen..
...
Thnx voor de input maar TS is al geholpen. Hij geeft aan dat het is opgelost.koentjuh1987 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:03:
apple zelf bellen werk goed hoor. Tijd terug problemen gehad met icloud account van vriendin en toen gebeld. Werd vanuit ierland teruggebeld maar netjes een nederlander aan de telefoon gekregen.
Ik weet niet of ze op afstand met je mee kunnen kijken maar leg daar het probleem eens rustig en goed uit. Wellicht sturen ze je een nieuwe macbook op en kun je de oude retour sturen..
Waarschijnlijk gewoon een SMC en/of NVRAM-reset, wat hier al meerdere malen is aangehaald maar door Boost9898 is genegeerd.sander0 schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 07:59:
[...]
Weet je ook wat ze ermee hebben gedaan? Ik heb niks aan mijn standaard instellingen veranderd en merk er niks van dat hij traag is.
- Laptop openen en scherm blijft zwart, ook als je op de toetsen drukt of aan de trackpad zit. Om hem dan weer te activeren moet je hem meerdere keren sluiten en openen en dan komt het inlogscherm weer.
- Laptop krijgt random een zwart scherm, dan moet je hem weer activeren. Vervolgens krijg je een inlogscherm en als je ingelogd bent komt er een laadbalk.
- De muis hangt vast voor een aantal seconden, dan schiet hij weer los.
Als we op vakantie gaan zitten we in de buurt van een Applestore, een afspraak voor de Geniusbar is al gemaakt.
Dit klinkt eerder als een serieus defect op het logicboard, en geen softwarematig probleem. Hopelijk kunnen ze je bij de Geniusbar goed helpen. Zelf ben ik helemaal niet zo happig op al die 'premium resellers'. Alhoewel ik mijn MacBook bij de MyCom had gekocht (wegens de 3 jaar garantie versus 2 van Apple zelf).Boost9898 schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:14:
Ben ik weer, sinds een paar dagen weer problemen met dit rampproduct. Hier enkele voorbeelden:
- Laptop openen en scherm blijft zwart, ook als je op de toetsen drukt of aan de trackpad zit. Om hem dan weer te activeren moet je hem meerdere keren sluiten en openen en dan komt het inlogscherm weer.
- Laptop krijgt random een zwart scherm, dan moet je hem weer activeren. Vervolgens krijg je een inlogscherm en als je ingelogd bent komt er een laadbalk.
- De muis hangt vast voor een aantal seconden, dan schiet hij weer los.
Als we op vakantie gaan zitten we in de buurt van een Applestore, een afspraak voor de Geniusbar is al gemaakt.

Hier heb ik een downloadlink gemaakt waar screenshots en logs te vinden zijn.
https://onedrive.live.com...ECkBM&ithint=folder%2cjpg
Dus ik ben aan die bar blijven zitten en heb hem opnieuw geïnstalleerd met alleen de tool om to monitoren en een download gestart. En jawel hoor, de laptop ging binnen no time naar +90 graden. Toen riep ik een Apple medewerker en die schrok er in de eerste instantie van aan zijn gezicht te zien.
Nu heb ik hem daar achtergelaten en gaan ze nog twee andere testen uitvoeren die te lang duren om op te wachten en buiten die testen nog een stress test die 24 uur aan een stuk duurt.
Wat ik ook heel slecht vond van de Apple store is dat je ontvangen wordt door een persoon die allen Engels spreekt. Ik begrijp dat in Amsterdam verschillende nationaliteiten voorbij komen maar zo'n persoon moet toch juist meerdere talen spreken?!
Ben benieuwd naar de bevindingen van de support nubs.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
(alhoewel ik in eerste instantie dacht dat het de SSD was die kapot was)
't begon allemaal enige weken geleden, programmas starten soms niet op, als ik bevoorbeeld m'n screensaver compleet uitschakelde, ging die toch nog aan, soms als die macbook compleet uitstond, ging die spontaan terug aan. Toen maar een timemachine backup teruggezet, toen ging het een weekje goed. Daarna startte die wel nog op, maar elk programma dat ik aanklikte, zorgde voor een blackscreen en reboot. Timemachine backup terugzetten ging niet meer. (die backup was trouwens ineens leeg !) OS opnieuw installeren liep ook vast, zelfs via internet recovery mode. Toen maar terug naar de winkel. Er zit nu terug een nieuw logicboard in dus. Als dit zo verder gaat, ben ik midden volgende zomer terug aan een nieuw logicboard toe
Nuja, hij voelt wel sneller aan dan die ooit tevoren is geweest, zouden er een nieuwere revisie van dat logicboard inzitten misschien ? (wel vreemd dat ze er in slagen om m'n serienummer altijd identiek te houden, ik dacht dat dit gekoppeld was aan logicboard, is dus niet zo ...)
Ik denk dat ik het ding maar van de hand doe voor die uit garantie is ... (bij switch.be (waar die vandaan komt) nemen ze die dingen terug (voor een serieuze prijs), "refurbishen" die, en verkopen die dan zelf terug via hun restore-kanaal als 2de hands met een jaar garantie)
Want ik denk niet dat ik nu nog een applecare kan aanschaffen zo tegen het einde van de wettelijke garantie-termijn van 2 jaar ?
groeten,
Kris
Geen noodzaak om te groeten Kris, op dit forum. AppleCare kan alleen binnen het eerste jaar na de aanschaf worden gekocht.sn00zerman schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:38:
volgens mij is dat gewoon een bagger-serie geweest, de mijne is vorige week voor de 2de keer binnen de garantie-termijn binnen geweest. Ze hebben weeral het logic-board vervangen !
(alhoewel ik in eerste instantie dacht dat het de SSD was die kapot was)
't begon allemaal enige weken geleden, programmas starten soms niet op, als ik bevoorbeeld m'n screensaver compleet uitschakelde, ging die toch nog aan, soms als die macbook compleet uitstond, ging die spontaan terug aan. Toen maar een timemachine backup teruggezet, toen ging het een weekje goed. Daarna startte die wel nog op, maar elk programma dat ik aanklikte, zorgde voor een blackscreen en reboot. Timemachine backup terugzetten ging niet meer. (die backup was trouwens ineens leeg !) OS opnieuw installeren liep ook vast, zelfs via internet recovery mode. Toen maar terug naar de winkel. Er zit nu terug een nieuw logicboard in dus. Als dit zo verder gaat, ben ik midden volgende zomer terug aan een nieuw logicboard toeToch niet normaal dat zo'n logicboard het maar een jaar volhoudt, en dat voor een "laptop" van bijna 3000 euro !
Nuja, hij voelt wel sneller aan dan die ooit tevoren is geweest, zouden er een nieuwere revisie van dat logicboard inzitten misschien ? (wel vreemd dat ze er in slagen om m'n serienummer altijd identiek te houden, ik dacht dat dit gekoppeld was aan logicboard, is dus niet zo ...)
Ik denk dat ik het ding maar van de hand doe voor die uit garantie is ... (bij switch.be (waar die vandaan komt) nemen ze die dingen terug (voor een serieuze prijs), "refurbishen" die, en verkopen die dan zelf terug via hun restore-kanaal als 2de hands met een jaar garantie)
Want ik denk niet dat ik nu nog een applecare kan aanschaffen zo tegen het einde van de wettelijke garantie-termijn van 2 jaar ?
groeten,
Kris
Btw, kan je niet beter zelf de MacBook verkopen? Krijg je er meer voor terug, lijkt mij.
Het is duidelijk dat het niet opgelost is. +90 graden met alleen een simpele download. Apple zelf ontkent het probleem natuurlijk en die corrupte tools van hun geven natuurlijk ook aan dat alles in orde is.
Zou iemand anders hier eens de League of Legends EUW launcher willen downloaden (en installeren) en dan even de temperatuur in de gaten houden?
Nu heb ik hem hier, daarnet basis dingen geïnstalleerd zoals Adobe, Skype, Opera etc. etc. De komende dagen ga ik er gewoon mee werken dan zal ik het nog wel laten weten.
Boost9898 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:25:
Zou iemand anders hier eens de League of Legends EUW launcher willen downloaden (en installeren) en dan even de temperatuur in de gaten houden?
Ik heb hetzelfde model, en zal het binnenkort voor je gaat testen, ik verwacht dat het maandag avond gaat wordenBoost9898 schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:25:
Goed punt.. Dan kan je hem inderdaad beter aan een bedrijf verkopen dat garantie op zo'n ding kan verstrekken aan een nieuwe eigenaarsn00zerman schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:06:
Volkan1984, tja, zelf verkopen heb ik ook al aan gedacht. Maar ik ben daar veel te eerlijk voor. Ik vertel gegarandeerd aan die verkoper dat er al 2x een nieuw logicboard is geplaatst, en dan wil die geheid een stuk van de prijs af, en kom ik vooralsnog lager uit dan dat ik hem aan Switch.be terug verkoop :-)