Toon posts:

SATA kabel vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• kcrobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-05-2016
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over welke SATA kabel ik moet kopen voor mijn Samsung 850 evo. Een vriend van mij had deze aanbevolen (http://www.mycom.nl/deskt...-kabel-045m#specificaties)

Alleen is deze helaas niet leverbaar. Ik zie verschillen in Sata 1, 2 of 3 en in 300 - 600 en meerdere prijsklassen.

Op het moment heb ik dit gevonden (http://www.kabeldiscount....=p.price&order=ASC&page=2)

En lijkt het me een goede keuze, maar of het dezelfde is en of ie werkt, geen idee.

Kan iemand mij hier adviseren of het de juiste kabel is of dat ik een andere moet hebben?

Alvast bedankt!

Groet kcrobin

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Goedkoopste kabeltje will do. Al die specificaties zijn om het even.

• kcrobin
Dan probeer ik het gewoon.

Wat bedoel je met om het even, dat het allemaal niet zoveel uitmaakt?

Overigens thanks voor je snelle antwoord!

• Anoniem: 574841
  • Niet online
Zou wel een sata 3 (is 600) kabel kopen. Dan haal je zeker alle snelheid uit de ssd.
Ook heb ik wel eens gehad dat sata 3 schijven niet met een sata 2 kabel wilde werken.
Die van kabeldiscounter is prima.

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 20-07-2015 20:57]

• DonnyL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-11 23:36
Die goedkope kabel is juist Sata 3 terwijl de duurdere Sata 2 is, snap dus ook niet helemaal waarom de prijzen dan ook nog eens zo verschillend zijn (in het voordeel van de Sata 3). In principe zou die goedkopere kabel dus zelfs nog beter moeten zijn dan die van 7 euro.

• Niet online
DonnyL schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:35:
Die goedkope kabel is juist Sata 3 terwijl de duurdere Sata 2 is, snap dus ook niet helemaal waarom de prijzen dan ook nog eens zo verschillend zijn (in het voordeel van de Sata 3). In principe zou die goedkopere kabel dus zelfs nog beter moeten zijn dan die van 7 euro.
Klopt heb je helemaal gelijk in.
Tja de mycom is vaak erg duur vergeleken met andere zaken.
Ook wel logisch, de mycom heeft fysieke zaken, is natuurlijk een stuk duurder als een webshop. Maar ook erg handig als je net zonder dat kabeltje of net dat ene dingetje zit, en het snel opgelost wil hebben.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 20-07-2015 21:58]

• kcrobin
Dank jullie wel voor de verheldering.
De goedkopere met de betere specs is blijkbaar dus de beste koop en heb ik nu ook besteld. Super!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:09
Er is geen verschil in SATA kabel snelheden. Die kabels zijn niet veranderd sinds SATA 1, zijn gewoon 7 pinnetjes. Het is de controller die veranderd is doorheen de jaren.

Ik gebruik bv nog steeds SATA kabels die bij mijn moederbord uit 2005 zaten (was nog SATA 1 dus). Mijn moederbord heeft geen SATA3, maar de snelheden typerend voor SATA2 haalt mijn SSD toch wel met zo'n oude kabel.

Qua snelheid maakt het dus niets uit, kies gewoon de goedkoopste met de lengte die je wilt. Er kan mogelijk wel een verschil in prijs zijn als het een stekker met haakse koppeling is, of wanneer een slotje voorzien is. Als je SATA poorten net onder je GPU zitten (of onder een andere component, maar meestal is het de GPU), moet je waarschijnlijk wel zo'n haakse koppeling hebben, maar ik weet niet welk moederbord je hebt en hoe lang je GPU is...

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 19:48
hoe hoger het nummer is van de kabel laten we zeggen bijvoorbeeld sata 3, hoe hoger de snelheid is.
Maar net zoals de jongens hierboven zeggen alle kabels zijn backwards compatible, en ook de aansluitingen op je moederbord.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03:19
rjmno1 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:38:
hoe hoger het nummer is van de kabel laten we zeggen bijvoorbeeld sata 3, hoe hoger de snelheid is.
Maar net zoals de jongens hierboven zeggen alle kabels zijn backwards compatible, en ook de aansluitingen op je moederbord.
Nee, de kabel is gewoon een 7-pins kabel. Het enige wat verschilt is de eisen die aan de kabel gesteld worden. Zo was het met SATA1 vast optioneel om 500MB/s aan te kunnen, waarbij dat met SATA3 niet meer optioneel is. Maar een kabel is een kabel, en zal gewoon werken tot z'n maximale kunnen, en zolang je niet een kabel van ijzerdraad, snot en aluminium gebruikt zal je gewoon hard data een en weer kunnen pompen.

[Voor 8% gewijzigd door johnkeates op 22-07-2015 14:41]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-12 23:21

M2M

medicijnman

rjmno1 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:38:
oftewel er is geen verschil tussen een sata 1, 2 of 3 kabeltje. De adertjes zijn hetzelfde, de aansluiting is het zelfde en de pinnetjes zijn ook hetzelfde. Het enige verschil is dat de eerste "generatie" sata kabeltjes geen retaining clipje hadden en ze nogal eenvoudig uit de connector konden vallen. Tegenwoordig zit die clip er wel op waardoor de boel wat steviger vast zit. Overigens betekent dat automatisch dat het loshalen van een SATA kabel soms wat kriebelig werk kan zijn.
Anoniem: 574841 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:47:
Zou wel een sata 3 (is 600) kabel kopen. Dan haal je zeker alle snelheid uit de ssd.
Ook heb ik wel eens gehad dat sata 3 schijven niet met een sata 2 kabel wilde werken.
Die van kabeldiscounter is prima.
Lijkt me sterk... wellicht dat je gewoon een brak kabeltje of een connector te pakken had.

-_-

• Niet online
Nee. Andere kabel werkte prima, en de kabel zelf werkte ook prima in een oudere pc.
En dat iets backward compatible is, wil niet zeggen dat het op volle snelheid werkt. En dat iets backward compatible is wil ook zeker niet zeggen dat het altijd werkt. Het zou wel moeten,maar dat wil niet zeggen dat het echt altijd zo is.

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 19:48
johnkeates schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 14:41:
[...]

Nee, de kabel is gewoon een 7-pins kabel. Het enige wat verschilt is de eisen die aan de kabel gesteld worden. Zo was het met SATA1 vast optioneel om 500MB/s aan te kunnen, waarbij dat met SATA3 niet meer optioneel is. Maar een kabel is een kabel, en zal gewoon werken tot z'n maximale kunnen, en zolang je niet een kabel van ijzerdraad, snot en aluminium gebruikt zal je gewoon hard data een en weer kunnen pompen.
sorry ik was in de war met de hardware matige aansluiting op het moederbord.
jullie hebben gelijk. _/-\o_
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee