• BryanD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 15:06
Dames en heren van GoT,

Ik loop tegen een probleem aan met het kiezen van een eerste DSLR voor mijzelf. Ik heb op internet al wat rond geneuzeld en kom (onder andere op Tweakers) een groot aantal reviews tegen van "beginners DLSR's" waarbij de Nikkon D3300 vaak uit de bus komt als één van de beteren.

Nou heb ik naar aanleiding daar van nog een aantal vragen:
- Is er sinds bovenstaand artikel nog wat veranderd in de camera wereld rond dat segment? Met andere woorden: Is de D3300 niet meer de topper en zou ik nu ergens anders naar moeten kijken?
- In het artikel wordt de D3200 ook genoemd als alternatief op de D3300, zou de D3100 echter ook nog een leuke instapper-optie kunnen zijn?
- Mijn budget ligt rond de 500 euro (met alles er bij), zou ik voor die 500 euro beter een toestel als een D5200 kunnen kopen met een kit-lens, of zou ik beter een toestel als de D3200 met extra lenzen / accessoires kunnen kopen?
- Is tweedehands een optie voor camera's? Ik hoor veel mensen die tegen zijn (wat ik op zich best begrijp) maar een collega van mij geeft bijvoorbeeld aan dat hij nog nooit een camera of lenzen nieuw gekocht heeft.
- Voor me zelf heb ik eigenlijk al een beetje gekozen voor Nikkon. Zijn er echter ook goede redenen om voor een ander merk te gaan? (Andere modellen suggereren kan natuurlijk ook!)

Wat betreft de fotografie die ik graag doen wil; dat is een moeilijke. Aangezien dit mijn eerste DSLR wordt ben ik nog van plan van alles en nog wat te fotograveren, van in huis tot buiten's huis, van donker tot licht, van macro to verre afstand en van stil leven tot mijn kat die domme dingen doet. Qua must-have's heb ik, behalve dat het een DSLR moet worden, geen echte harde eisen. Nice-to-have's zijn echter wel een kantelend display (zoals de D5200 bijvoorbeeld, vooral handig met mijn aanstaande trip naar Gamescom) en filmen in 1080p/30fps zijn erg leuk om te hebben, maar, wederom, niet mandetory. Verder zou ik niet weten wat ik er verder nog allemaal graag bij zou willen hebben. Mocht je nog suggesties hebben hoor ik die graag natuurlijk.

Ik weet verder even niet wat voor dingen jullie nog meer graag zouden willen weten van mij om mij goed te kunnen helpen. Dus mocht er iets ontbreken, mijn excuses, geef het voor al even aan en ik zal mijn best doen om een fatsoenlijk antwoord te geven.

Bij voorbaat al vast heel erg dank voor alle hulp!

Bensimpel

Positieve meneer

Heey!

Heb zelf de D3200, echt een super toestel. De kit lens is okay, maar ik lees dat je graag van alles en nog wat wilt gaan fotograferen. Lenzen (vooral goede) zijn duur. Heb zelf voor de D3200 gekozen omdat: Prijs, de D5200 was net wat te duur destijds. Budget heb ik toen opgevuld met een extra telelens.

Wat mij betreft is de D3200 prima om te starten, D3300 is net wat beter, maar geen groot verschil. Op den duur wil je toch wel een wat duurdere camera (D7200, of beter zelfs). De D3300 is net wat beter (betere processor, geen low pass filter,

D3100 zou ik echter niet doen, de display zelf loopt best wat achter (14MP vs 24MP), plus nog wat andere dingen.

D5300 heeft dan weer ingebouwde wifi/gps, 39 autofocus punten, etc. Inderdaad nice to haves, Persoonlijk zou ik voor de D3300 gaan en dan meerdere lenzen aanschaffen, lenzen gaan langer mee dan camera's vaak :P Tegen de tijd dat je toe bent aan een betere en duurdere camera kun je nog steeds dezelfde lenzen gebruiken.

😆 - Denk ook eens om ;)

• BryanD
Hey Simmeh,

Aller eerst wou ik je even bedanken voor je reply :).

Je raad me dus inderdaad de D3300 aan als je op dit moment in mijn schoenen stond. Maar wat voor lens(en) zou je mij daar bij aanraden? (Ik heb nog helemaal geen onderzoek gedaan naar lenzen en weet niet goed wat voor merk of wat voor type lens ik dan bij zou moeten kopen om een beetje het 'van alles en nog wat' werk te schieten).

Heb je verder ook een reden waarom ik op dit moment de D3300 boven de D5200 zou verkiezen? De D5200 is namelijk maar ~ €5 euro duurder (nieuw) dan de D3300? Overigens is de D5300 boven budget, ik wil het echt onder de 500 euro houden eigenlijk.

Nogmaals bedankt voor je reactie en bedankt voor het mee denken!

Verwijderd

Pas geleden mijn nikon 18-70 lens verkocht aan iemand die een d3200 heeft

Zelf gebruik ik een d80
En de persoon vond de foto's die ik maakt beter van kleur waren dan van de d3200
Kan een instelling zijn ?
Maar kijk voor een midde klas camera dan een basis

Denk er ook over na dat vaak basis camera alleen lensen kan gebruiken waar de focus motor in de lens zit
Terwijl je heel veel mooi lensen heb waar je de motor in de body nodig heb

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
om mee te beginnen is die 15-55 lens meer dan prima! op het moment dat je tegen de grenzen van die lens aanloopt kun je gaan kijken naar wat beters.

wat beter is verschilt van persoon tot persoon. de ene mist lichtsterkte (of snelheid zoals sommigen het noemen) de ander (ik) mist bereik. ik ben uiteindelijk voor de 16-85 gegaan. ik vind dat een heerlijke walk-around lens waarmee ik zo'n beetje alles kan schieten wat ik wil, zowel landschap, portret, binnen en buiten. de lens is duurder dan mn body (D5100). als het echt niet uitkomt qua licht heb ik een 35mm 1.8, ook een erg fijne lens.

later heb ik een Telelens bijgekocht (70-300) die qua gebruik mooi overlapt met mn 16-85. ik gebruik em niet vaak maar die voegt zeker wat toe.

de D3300 is een prima instap-camera maar ik merk persoonlijk dat ik liever wat meer knopjes heb op de camera. zelfs mn huidige camera heeft er wat mij betreft net wat te weinig. maar ik kom er meestal wel mee weg. daarnaast heb ik vrij grote handen en dan is een grotere body ook wel lekker "in de hand liggend" (haha). qua beeldkwaliteit zit er geen groot verschil tussen de D3300 en de topmodellen uit de D5xxx serie of de D7xxx serie. in gebruiksgemak (knopjes!!) wel. maar als je alleen maar op de AUTO stand fotografeert dan maakt dat wat minder uit, zodra je veel dingen handmatig in gaat stellen loop je tegen beperkingen van de bediening aan.

qua kleur is een D3300 prima, maar e.e.a. hangt wel af van instellingen (ik weet niet hoe de D3300 standaard ingesteld is).

wat die focusmotor betreft waar suijkerbuijk het over heeft: alleen als je van plan bent (antieke) oude lenzen te gaan gebruiken (uit het analoge tijdperk ff heel kort door de bocht gezegd) dan moet je een focusmotor hebben, en die zit alleen in de D7xxx serie camera's. als je nu nog geen (oude) lenzen in een kast hebt liggen moet je je daar niks van aantrekken! alle lenzen die nikon de afgelopen.... 10 jaar?? heeft uitgebracht hebben de focusmotor in de lens ingebouwd. dat is overigens ook de voornaamste reden dat de lenzen iets duurder zijn dan vergelijkbare Canon lenzen...

lang verhaal kort: de D3300 is een uitstekende instapcamera, de 18-55 is een prima lens om mee te beginnen, en tegen de tijd dat je meer wenst/eist merk je het vanzelf!

[ Voor 18% gewijzigd door jorisjan op 21-07-2015 01:20 ]

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:22
Er is niets mis mee om "onderaan" te beginnen om de hobby onder de knie te krijgen. Natuurlijk is meer altijd mooier, maar wat je niet weet kent of kunt heb je eigenlijk ook niet meteen nodig...

Na een tijdje zul je er snel genoeg achter komen of en wat de beperkingen zijn waar jij tegenaan loopt (en de beperkingen die jezelf hebt...). Dan kun je altijd nog even kijken of je op termijn voor een upgrade gaat. laat je vooral niet gek maken door nog mooiere specs die je misschien nooit zult gebruiken.

Natuurlijk zijn sommige specs handig, maar ze ontnemen je misschien wel het "fotograferen" en maken je tot een plaatjeschieter. Het hoeft niet altijd supersnel en wat je scherp wilt hebben en mooi vindt maak je zelf wel uit. Ik verbaas me er namelijk over dat menig "fotograaf" zoveel zaken aan de camera over laat alsof jezelf niet meer weet wat scherp is en hoe een goede belichting tot stand komt als dat compositie elementen zijn. Hoe duurder de camera (en hoe beter de fotograaf ;)? ) hoe minder zintuigen en hersencellen je nodig lijkt te hebben. Natuurlijk is het erg handig voor de sportfotograaf dat de camera sneller scherpstelt dan zij/hijzelf kan, maar als jezelf weet hoe het werkt helpt je dat wel bij het bewust inzetten van je middelen. Een D3xxx-serie is dus misschien wel een hele goede manier om te beginnen ;). Even voor de duidelijkheid, er zijn genoeg mensen met hele dure camera's die heel goed weten waar je wat voor nodig hebben. Dus niet concluderen dat er altijd een omgekeerde correlatie is tussen de kwaliteit van de camera en het intellect van de gebruiker...

Voor € 500,= heb je een aardig setje met de D3300 of een D3200 voor € 100,= minder. Het verschil is vrij beperkt in functionaliteit. Met name het verschil in maximale iso springt in het oog. Maar die zou praktisch weinig waarde moeten hebben. Bij dergelijke iso's (25600) kun je bijna niets meer met de foto's, hooguit op postzegelformaat nog te gebruiken...
Voor dat prijsverschil zou je natuurlijk wel een "beter" objectief kunnen aanschaffen. Voor de Nikon zou dat bijvoorbeeld de 18-105 kunnen zijn waarmee je net even wat meer tele hebt en net zo duur uit bent als met een D3300 met een 18-55. Optisch is die ook best wel aardig, dus misschien geen slechte keuze. Voor het extra geld kun je natuurlijk ook een extra accu en/of SD kaart/ en/of tas aanschaffen, komen altijd handig uit in de praktijk en kunnen ook best wel duur uitvallen.

Wat de oude objectieven betreft bij Nikon. Die zijn nog een hele tijd in het AF en digitale tijdperk gebruikt en gemaakt. Maar als je een erfenis in het verschiet hebt van een suikeroom die een mooie collectie heeft liggen kun je over wat anders nadenken in de vorm van een D7xxx of nog duurder. Maar die erfenis laat waarschijnlijk nog wel op zich wachten...

• BryanD
Heren,

Dank u allen voor de feedback en het mee denken in mijn situatie! Wordt ontzettend op prijs gesteld aan deze kant van het beeldscherm ;).

Als ik jullie goed begrijp kan ik het eigenlijk op sommen in: Ga voor de D3300. Hoofdzakelijk omdat het gewoon een lekkere beginners camera is en bijkomend voordeel dat er minder "toeters-en-bellen" op zitten dan bij de "professionelere" jongens.

Ik heb echter nog even verder gekeken naar wat er allemaal te koop is aan Nikon's rond de 300-500 euro op V&A en op Marktplaats en in de Pricewatch en ik kom eigenlijk uit met de volgende camera's die mijn interesse op gewekt hebben. Zouden jullie uit onderstaande lijst nog steeds een nieuwe D3300 aanraden met Kitlens? Of zou bijvoorbeeld die D5300 ook prima zijn?
  • D3300 + VR II Kitlens - 460 euro (in. verzending, garantie, 0 clicks)
  • D5200 + VR Kitlens - 499 euro (in. verzending, garantie, 0 clicks)
  • D5200 + VR Kitlens (2e hands) - 390 euro (in. verzending, geen garantie, onbekend aantal clicks)
  • D5300 + VR Kitlens (2e hands) - 500 euro (ex. verzending, garantie 4 maand, 500 clicks)
  • D5300 + VR Kitlens (2e hands) - 490 euro (in. verzending, geen garantie, 2276 clicks)
Het grootste nadeel aan de tweedehandse camera's is dat ik niet zo maar even heen rijd om ze te bekijken, ze bevinden zich namelijk aan de (voor mij) andere kant van het land. Alle camera's zijn overigens zonder SD kaart, die zal ik er los nog bij moeten kopen.

Zou uit het bovenstaande jullie keuze nog steeds uit gaan naar een nieuwe D3300 of zouden de 5200 en de 5300 dan toch echt wel aantrekkelijk worden voor deze prijzen?

Nogmaals bedankt ovor alle hulp en alle reacties!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik kiezen voor garantie. Je kunt lekker aan de slag met een apparaat wat nieuw is, je ontdekt hoe je kunt werken met foto's/belichting, de juiste lens weten te kiezen voor een situatie.

Het verschil tussen 3300d en de 5200 is niet groot. Dit zou meer een keuze zijn: waar gebruik ik mijn camera meer voor? Meer Focuspoints & DR & uitklapscherm van de 5200? Of toch de compactere 3300 die meer shots kan maken en een hogere max iso heeft?

Bij tweedehands camera's moet je alles grondig controleren: vuiligheid, snelheid, slijtage en dan kunnen er nog verborgen mankementen zijn. Bij een fotografiezaak iets tweedehands kopen wekt al meer vertrouwen op, maar nieuwe hardware vind ik zelf toch fijner. Je kunt altijd upgraden naar wat groters, maar zoals je al example shots kunt zien: bij de 5200 & 3300 kan je mooie plaatjes schieten.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• BryanD
Ik ben net even bij de Mediamarkt in Groningen geweest om even te kijken hoe de Nikon's in de hand lagen en ben er eigenlijk niet heel veel wijzer van geworden. Ik vond, voor zo ver je het voelen kon, de Nikon's prima in de hand liggen, maar het zelfde gold voor de Canon's. Maar aangezien ik al stevig naar Nikon aan het kijken ben gaan we daar maar mee verder lijkt me.

Ik vond er niet heel verschil in zitten wat betreft het aanvoelen. Ik kan in ieder geval tussen de 3300, 5200 en de 5300 geen verschil voelen, maar misschien komt dat ook een beetje doordat die toestellen vast zitten met een groot blok waardoor je nog de camera niet helemaal zo vast kan houden zoals je hem zou gebruiken.

Dank voor de feedback Ronald. Als ik jouw advies combineer met mijn lichte voorkeur op dit moment neig ik naar de D5200. Hoofdzakelijk om dat LCD schermpje wat je kan draaien en uitklappen en dergelijke. Vooral met het oog op Gamescom lijkt me dat wel een erg mooie feature om te hebben. Tevens maakt het foto's laag bij de grond ook een heel stuk makkelijker.

Zijn er nog mensen die andere redenen kunnen bedenken waarom ik niet voor de D5200 zou moeten gaan?

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
Dat uitklapscherm is vaak wel ERG handig! Gebruik de mijne (D5100) met enige regelmaat, zeker met filmen

• ByteMe_
  • Niet online
BryanD schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 17:59:

Zijn er nog mensen die andere redenen kunnen bedenken waarom ik niet voor de D5200 zou moeten gaan?
Hij is wat outdated. Maar goed, wij hebben (nu nog) een canon 350d waar we goede foto's mee kunnen maken dus dat zegt ook niet gigantisch veel. Met de d5200 zijn de mogelijkheden groot, zoals je zelf aangeeft. Niet teveel twijfelen als je zelf al weet wat je wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door ByteMe_ op 21-07-2015 21:35 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-11 23:37

Barrycade

Through the...

Gewoon doen,

enige tip die ik je wil meegeven, ga voor de VRII lens. Die is optisch gelijk ( als in die maakt ook prima foto's ) met de VR I maar heeft een niet draaiend front element waardoor het gebruiken van een polarisatie filter if andere filters stukken handiger gaat.

(Ben bijna een kras op een plaat aan het worden net dit advies :D )

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:58
Het advies hierboven kan ik onderschrijven. Ik heb zelf wel een draaiend front en icm een polarisatiefilter is dat bij tijd en wijlen stront maar dan ook echt stront irritant.

Catch a smile out there!

• BryanD
Dank voor het advies heren, Ik heb inderdaad besloten om vandaag na het werk even langs de mediamarkt te wippen en mezelf een D5200 met VRII kitlens op te halen (en cardreader, sd kaart, camera tas). Moet helemaal goed komen, heb er in ieder geval super veel zin in.

Aangezien ik dit topic nog heb, doen we er ook maar even een vraagje over de camera tas in: Is de tas in deze kit wat? Of zou ik beter af zijn om de bundel met deze tas te kopen? Ik vind het op zich wel een fijn idee om een extra SD kaartje er bij te hebben, ook al is die maar 4GB.

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-11 23:51

ITsEZ

parttime all-rounder

BryanD schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:27:
Dank voor het advies heren, Ik heb inderdaad besloten om vandaag na het werk even langs de mediamarkt te wippen en mezelf een D5200 met VRII kitlens op te halen (en cardreader, sd kaart, camera tas). Moet helemaal goed komen, heb er in ieder geval super veel zin in.

Aangezien ik dit topic nog heb, doen we er ook maar even een vraagje over de camera tas in: Is de tas in deze kit wat? Of zou ik beter af zijn om de bundel met deze tas te kopen? Ik vind het op zich wel een fijn idee om een extra SD kaartje er bij te hebben, ook al is die maar 4GB.
Linkjes zijn beide niet te openen voor mij.. :P

What you see is always what you get.

• ByteMe_
  • Niet online
Relatieve urls van mediamarkt gaan niet werken ;)

Hou rekening mee dat als je RAW schiet, je foto's krijgt van 20-25mb. Dat zijn dus 200 foto's. Jpeg zijn ongeveer 1/3 qua grootte dus dan zou je 500 foto's moeten halen. Ik vind meer gb zelf fijner, vooral als je een moment hebt waarop je juist veel foto's gaat maken. 8Gb kost ook geen drol, let wel op de schrijfsnelheid van zo'n kaart ivm burstmode/filmen => class 10, 40mb/s.

• BryanD
Vaag, ik heb gewoon de volledige URL's er in geplakt, zal wel moeilijk doen met alle speciale tekens. Hierbij iig bit.ly linkjes:
Tas met kit en Losse tas.

Ik was overigens sowieso van plan om een 32GB SDHC kaart er bij te kopen los. 4GB wordt dus niet het enige kaartje, maar is meer een back-up.

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-11 23:51

ITsEZ

parttime all-rounder

BryanD schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:32:
Vaag, ik heb gewoon de volledige URL's er in geplakt, zal wel moeilijk doen met alle speciale tekens. Hierbij iig bit.ly linkjes:
Tas met kit en Losse tas.

Ik was overigens sowieso van plan om een 32GB SDHC kaart er bij te kopen los. 4GB wordt dus niet het enige kaartje, maar is meer een back-up.
Voor dat prijsverschil zou ik ongetwijfeld voor de vanguard gaan, die sd kaart en hdmi heb je weinig aan.

What you see is always what you get.

• ByteMe_
  • Niet online
BryanD schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:32:

Dan heb ik niks gezegd, veel plezier alvast met de aankoop d:)b

• BryanD
ITsEZ schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:35:
[...]

Voor dat prijsverschil zou ik ongetwijfeld voor de vanguard gaan, die sd kaart en hdmi heb je weinig aan.
Ah oke, dat komt opzich ook wel leuk uit aangezien ze ook een bundel verkopen met de vanguard en een 32GB SanDisk ULTRA SDHC kaart. Dan ga ik nog even kijken of ik er ook nog een extra accu bij regelen kan voor een leuk prijsje zodat ik direct helemaal klaar ben.

Nogmaals bedankt iedereen voor alle hulp! Ik zal zeker de eerste foto's wel even delen in het showcase forum vanavond :)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Ik zou zelf niet voor de 18-55mm lens gaan, niet omdat hij slecht is, maar omdat het bereik zo vervelend is, voor mij althans.

Ik zou kijken naar de alternatieven zoals de 18-105mm (veel minder wisselen) of de 16-85mm. Wanneer je budget het toelaat en het gewicht/de dimensies geen probleem zijn, zou je de 18-200 of 18-300 kunnen overwegen.

Verwijderd

Ik moet ook zeggen dat de 18/55 leuk kit lens is
Maar kwa berijk als je maar een lens koopt toch voor een gaat die meer berijk heb

Ik maak zelf ook gebruik van de 18/55 vr1 maar ik heb meerderen lensen voor verder berijk
Als je niet van plan ben om meerderen lensen gaat kopen
Dan kan je betert voor iets verder lens omdat je anders elke keer naar een opject moet gaan lopen
Jammer als je naar de dierentuin gaat im foto's te maken en je kom er dan achter dat de dieren te ver weg zijn voor je 18/55 lens

• BryanD
Helaas gaat dat hem niet worden :-( 600 euro is wel erg ver boven het budget als ik dan ook nog SD card e.d. mee rekenen moet. Zodra ik echt tegen de limieten van de 18/55 aan ga lopen kan ik altijd nog op zoek gaan naar een nieuwe lens.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-11 23:37

Barrycade

Through the...

Dat lijkt mij ook de juiste volgorde.
De 18-105 is wellicht nog te overwegen. Maar die is meestal wel 100-125 euro duurder qua kit.

16-85 zal wellicht iets qua prijs zakken door de aankondiging van de opvolger. Ik heb m zelf maar voor de prijs dat hij nu moet kosten zou ik m niet aanschaffen.

Verwijderd

Ik heb mijn 18/70 weg gedaan voor de 18/55 vr1
Omdat de verschil erg klein was met zoomen

Ik blijf er bij je kan beter een leuke gebruikte camera kopen
Er zijn winkels die gewoon garantie geven
Zo ben ik aan mijn camera gekomen

• BryanD
Nogmaals dank heren (en dames?), maar ik heb inmiddels de D5200 met de 18-55 VR2 opgehaald en heb er al wat mee lopen schieten. Ik merk inderdaad al wel dat zoomen niet heel gek ver gaat, maar ja de foto's zijn van een dusdanig grote resolutie dat met croppen / resizen je nog steeds een heel eind komen kunt.

Ik blijf het herhalen, maar goed: Nogmaals ontzettend bedankt iedereen voor alle hulp en feedback. Ben nog steeds dolblij met mijn aankoop en ik denk dat ik dat de eerste tijd ook wel zal blijven ;)

Verwijderd

Mooi man
Succes en veel foto plezier er mee

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Veel plezier!

We zien je resultaten wel een keer in een gallerie voorbij komen :)
Pagina: 1