Externe schijf

Pagina: 1
Acties:

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:32
Ik zoek een?
Externe schijf?

Wat is je budget?
50-75

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn broertje heeft een MacBook Air van ergens uit 2011-2012. Hier zit een 120GB SSD in. Voor zijn studie moet hij een bepaalde software installeren (kan mij niet meer herinneren welk software precies). Echter draait deze software alleen op Windows. Schijnt dat je bij een Mac kan switchen tussen OS X en Windows dmv een hotkey. Daar komt het... geen voldoende schijfruimte over op de huidige SSD. Zal een externe schijf uberhaupt snel genoeg zijn? Maakt het nog uit SATA of SSD of merk je dat niet bij een externe schijf?

EU DNS: 86.54.11.100

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Je gooit nu van alles door elkaar. SATA is een type aansluiting (intern dus niet extern) en SSD is een type hardeschijf.

Een externe SSD zal snel de bottleneck vinden van de type verbinding. Ik denk dat je even moet uitzoeken of je überhaupt Windows kan draaien op de MacBook want je gebruikt het woord "schijnt."
Ik zie in de specificaties (https://support.apple.com/kb/SP631?locale=en_US) geen Bootcamp staan.

Daarnaast is Windows niet bedoeld om te draaien op een externe harde schijf. Het kan wel, maar dat gaat via een omweg. Welke omweg? Daar heb je Google voor. :)

Verder leg even duidelijk uit waarom je Windows op die MacBook zou willen hebben. "Bepaalde software" is wat vaag.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Is het geen idee om te kijken welke (bulk)data eventueel naar een externe schijf verhuist kan worden?
Zo kun je Windows via bootcamp op de ssd installeren.
Windows vanaf een externe schijf is nou niet echt heel optimaal.

Eventueel kun je opslagruimte van de air nog uitbreiden dmv sd-card slot.

edit; volgens mij moet bootcamp gewoon werken, zie ook; https://support.apple.com/kb/DL1721?locale=en_US

[ Voor 15% gewijzigd door Switchie op 20-07-2015 19:37 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 18:24
Kan je Windows niet in een vm draaien?

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Dat is inderdaad een goeie. VM op een SD-kaart of externe harde schijf zetten.

• c-nan
pacificocean schreef op maandag 20 juli 2015 @ 19:38:
Kan je Windows niet in een vm draaien?
Jawel, maar onvoldoende schijfruimte :)
Dus wil ik een externe schijf voor hem kopen. Maar als Windows ruk is kwa performance op een externe schijf ga ik zoeken naar andere alternatieven.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
alternatief: een 250 GB SSD ipv die te kleine die hij nu heeft. Dat kost je dan 85 euro.

• c-nan
Reepje schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:24:
alternatief: een 250 GB SSD ipv die te kleine die hij nu heeft. Dat kost je dan 85 euro.
Dat gaat volgens mij bij een MacBook Air niet?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
oh natuurlijk, dan moet je precies uitzoeken welke aansluiting de SSD heeft. Elk nieuw model Apple lijkt wel weer een andere aansluiting te hebben.
En de prijzen zijn natuurlijk weer hoger, maar daar koop je dan ook een Apple voor.

edit linkje
http://9to5mac.com/2015/0...k-air-retina-macbook-pro/

[ Voor 16% gewijzigd door Reepje op 20-07-2015 20:41 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Polat06 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 19:51:
[...]

Jawel, maar onvoldoende schijfruimte :)
Dus wil ik een externe schijf voor hem kopen. Maar als Windows ruk is kwa performance op een externe schijf ga ik zoeken naar andere alternatieven.
Je kan Windows prima op een externe hardeschrijf via USB2 zelfs draaien, installatie duurt wel wat langer (uurtje of twee) omdat het niet zo snel kan maar eenmaal opgestart werkt het prima, dus op USB3 of misschien Thunderbolt (wat voor aansluitingen kunnen op die MacBook) zou Windows zelf prima kunnen.
Maar dan is de vraag, welke software, als die erg veel met de hardeschrijf doet is een VM op een externe hdd bijvoorbeeld al wat lastiger... Vandaar dat het handig is te weten welke software ;)

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1