Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:19
ik heb een gigabyte x48t-dq6 die constant problemen geeft met de RAM modules

op het moederbord zit:
intel q9650
2x 2gig ddr3 @1333 mhz (heb 4 reepjes)
asus engtx 560TI
CM 850W

Ik heb al ongeveer anderhalf jaar problemen dat de pc soms (kan een maand goed gaan) bij een verse reboot hij opstart met zwart scherm, dan haal ik al het geheugen eruit reboot hem met 1 reepje (en bios reset) (probeer meerde sloten) en dan doet hij het weer. Dan kunnen er nog 1 of soms zelf 2 reepjes bij. De laatste keer heb ik dat eerste reepje wel 20x geprobeerd en 5x bios reset.

heb eerst 2 jaar met een OC E8500 gespeeld, toen vervangen door deze q9650 OC. Het afgelopen jaar heb ik de OC erafgehaald en alle instellingen van het moederbord op default gezet.

alle reepjes los memtest gedraaid (1.5 uur per stuk) en daar komt niks interessants uit.

dus nu denk ik dat het moederbord op is, kan ik dat op een of andere manier zeker weten voordat ik overstap op een ander moederbord + bijbehorende processor? (moederbord vervangen gaat helaas niet want er worden geen borden meet verkocht met 4x ddr3 op 775 socket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 13:36
Behalve visuele schade is het zeker lastig om goed te testen. Als je enorm vaak het RAM eruit en erin moet doen zal natuurlijk ook niet de sloten ten goede doen. Enige wat je kan doen is echt compleet alles testen met compleet andere hardware, behalve het moederbord natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jporter
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-03 16:50
Weet je zeker dat je de juiste voltage gebruikt voor de RAM? Even goed kijken wat de default is en deze in de bios manual zetten.

En/ Of als dat niet helpt de laatste bios updaten als dat nog niet gebeurd is. Anders misschien toch eens een upgrade doen, eventueel naar een tweedehands setje als money tight is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
Eu thnx voor de comment, heb inderdaad de bios al een keer geupdate maar dat hielp niet. Als ik de voltage instel zoals op de reepjes staat werkt t nog slechter dan als ik hem op default zet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Bij sommige S775 moederborden moest je ietsje meer voltage op de NorthBridge zetten als je meer dan 2 geheugen reepjes gebruikte (heel iets maar). Weet niet of je dat al geprobeerd hebt?
Geheugencontroller zat bij die dingen nog in de Northbridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het klopt wat Nemesizz zegt. In die generatie processoren zat de geheugencontroller nog op het moederbord.

Ik zou zeker volgende dingen controleren/doen:
• Controleer dat de koeler op de northbridge nog goed vast zit
• Probeer eens een lagere geheugensnelheid waarmee je de reepjes op 1,5V kunt draaien
• Geef de northbridge een klein beetje meer spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb dit probleem ook een keer gehad, dit kwam door het verkeerd flashen van me bios( in Windows).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Controleer ook eens de condensatoren op het bord. Lekke caps betekent een onwijs onstabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PheraX schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:07:
[...]

(moederbord vervangen gaat helaas niet want er worden geen borden meet verkocht met 4x ddr3 op 775 socket)
Nooit gehoord van www.tweakers.net/aanbod of www.marktplaats.nl ?

Het heeft nul zin om per se nieuwe moederbord te kopen als de rest van je hardware ouder is. Maar 2e hands kan prima. Op V&A zie ik momenteel geen So775+4x DDR3 borden maar op Marktplaats wel degelijk een paar.

Maar goed, het staat nog lang niet vast dat je problemen door het moederbord komt, dus eerst eenduidige diagnose stellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Soms heb je in de bios ook een auto overclock functie, zorg dat deze soort instellingen op normaal staat, en niet op turbo of zo. Dit kan varieren bij elke boot, dus steeds andere storingen of snelheids verschillen kunnen hier dus uitkomen, dus sosms ook problemen.

En probeer zoals boven vermeld iets langzamer zetten, meer stroom, en zorg voor goede koeling.

En geheugen testen, duurt minimaal 12 uur, dus elke geheugen apart testen, dan 2 samen gaan testen,
dan alles samen testen.
Als je 4 geheugen reepjes gebruikt, dan wordt je geheugen nog langzamer, dit is normaal, want dit is awaar voor je geheugen controller, dus je geheugen instellingen moeten nog langzamer.

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 21-07-2015 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
Ah goeie tips!, zal vanmiddag het geheugen langzamer zetten en meet spanning geven. Dus ook de northbridge iets erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
Begint er toch op te lijken dat slijtage van de geheugensloten een rol speelt, 1 reepje er 3x ingedaan (zelfde slot) en bij de derde x werke het zonder problemen (hard aanduwen).

hij loopt nu steady op 1.75v ram en +0.1 op de northbridge, kijken voor hoe lang.
alle moederboard auto overclocks staan uit.
timings lager gezet, stonden op 7 7 7 maar op de module staat 6 5 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Slots slijten niet. Ze zijn hoogstens vuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
1,75v is behoorlijk hoog voor DDR3. Wat zeggen de modules zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
welk merk en type zijn die reepjes?
1,75V is vrij veel voor DDR3 (standaard is 1,5V)
op hoeveel MHz draaien de reepjes bij 655?

de geheugencontroller va nde X48T heeft maar 2 kanalen, bij 4 reepjes moet elk kanaal dus 2 reepjes aansturen (= trager)
oplossing kan zijn om ander geheugen te kopen (zodat je maar 2 reepjes gebruikt) of de timings minder strak zetten
voor DDR3-1066 is 7-7-7-20 standaard, maar bij 4 reepjes is 8-8-8-24 misschien veiliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
op het reepje staat 6 5 5 @ 1.85v 1333mhz

het is ocz reaper x geugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 19:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Minder aangesloten geheugenreepjes en overige devices zorgen voor een lagere spaningsdoorvoer op het mobo... iets waar slechte ELCO`s vaak nog net mee door kunnen booten.

Heb je je ELCO`s al gecontroleerd? Ik heb dit probleem al met meerdere mobo`s gezien en dan is het gewoon een kwestie van solderen. Parts kosten hooguit enkele euro`s.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
ja wat kan je controleren... ze zitten er allemaal nog op en er lekt er geen (zover ik met het blote oog kan zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PheraX schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:54:
op het reepje staat 6 5 5 @ 1.85v 1333mhz

het is ocz reaper x geugen
Dat is dus ver overclocked en overvolted eerste generatie DDR3... probeer het eens op stock DDR3-voltages (1.5V) en snelheden (1066MT/s)

Leuk dat OCZ vindt dat je het mag OC'en (en het durft te verkopen alsof dit normaal is :X ), maar vaak werken OC's minder met vier DIMMs in de sloten. Dat het een tijd lang goeg gegaan is, wil niet zeggen dat het altijd zo zal blijven. Dat is niet gevolg van verouderen van de sloten zelf, wel van het niet meer zo stabiel zijn van voltages na al die tijd.

Mogelijk dead caps, maar dat hoeft nog niet eens.

Zie het als een auto: eentje die net ingereden is kan misschien 225km/u, maar dezelfde auto na 15 jaar en 300k km zal allicht max 200km/u halen en bovendien flink trillen zoals hij voorheen niet deed. Oplossing is om gewoon 130km/u te rijden, dat gaat namelijk nog prima :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:28
Misschien een domme vraag; maar is het batterijtje op je mobo nog wel goed?
Pagina: 1