Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
Dag allemaal,

Bij een klant van mij heb ik laatst een Synology geplaatst.
Hierop RAID1 ingesteld, en alle belangrijke data word hiervan af gebruikt met netwerkshare's vanaf de werkstations.

Nu hadden zij nog een oude ander type NAS staan, een D-Link DNS-325.
Deze moet als backup locatie worden ingesteld, dus een soort sync.
Na wat googelen kwam ik uit op de mogelijk om Rsync te installeren op deze nas, en dan vanaf de Synology een Backup te doen hier naar toe. (via een rsync compatible server)

Nu heb ik reeds Fun_plug 0.7 geinstalleerd, telnet uitschakeld en SSH al ingesteld met nieuw wachtwoord.
Tevens package respositories toegevoegd & geupdate.

Echter krijg ik het nu niet voor elkaar hoe ik nou Rsync moet starten op de Dlink, en deze config aan te passen.
Er word meerdere malen gepraat over het aanpassen van de rsyncd.conf file, echter krijg ik het niet voor elkaar deze te maken of dus aantepassen naar wens..
Ik heb geen idee welk commando daarvoor nodig is..
De Synology vind de server nog niet..

Ik hoop dat iemand wat ervaring hiermee heeft, of mij wat tips kan geven,

Dank bij deze !

p.s
Ik heb de volgende toturial's, gebruikt :
http://bernaerts.dyndns.o...325-ffp7-install-funplug7
http://www.fatdex.net/php...-a-rsync-backup-location/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:03
Die rsync.conf is het configuratiebestand waar alle instellingen zich in bevinden.

Dit kan je dan gaan aanpassen door via ssh naar de juiste directory te navigeren en aan te passen naar wens met bijvoorbeeld nano:

nano /etc/rsync.conf

Afsluiten met CTRL + x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
ej top dank je !,

nu ben ik weer een stukje verder.
De Rsync.conf was nog helemaal leeg. (was te verwachten)
Hier heb ik nu de noodzakleijke info ingestopt, echter loop ik nu vast op met het maken van de volgende file : rsyncd.secret
Wanneer ik nano /mnt/HD_a2/ffp/etc# vi rsyncd.secret invoer, kom ik uit weer uit op een soort van host file text editor.
Echter wanneer ik hem dan wil opslaan met de nodige info, kan dit niet en krijg ik de volgende error melding :
[ Error_writing /mnt/HD_a2/ffp/etc# : No Such file or directory.
Ik vermoed dat ik op een of andere manier dus eerst een lege rsyncd.secret moet aanmaken of zo.. ?
Met welk commando en hoe moet dit dan ?
(De rsync.conf file van mijn vorige post, was al aanwezig op het systeem maar helemaal blanco..)

Ik volg hiervoor deze tutorial :
http://www.fatdex.net/php...-a-rsync-backup-location/

En zit dus helaas nog vast op stap 3.

[ Voor 255% gewijzigd door FlorisVN op 20-07-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
FlorisVN schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:51:
Wanneer ik nano /mnt/HD_a2/ffp/etc# vi rsyncd.secret invoer, kom ik uit weer uit op een soort van host file text editor.
Echter wanneer ik hem dan wil opslaan met de nodige info, kan dit niet en krijg ik de volgende error melding :
[ Error_writing /mnt/HD_a2/ffp/etc# : No Such file or directory.
nano en vi zijn beiden tekst editors waar je tekst bestanden kan mee aanmaken. Ze doen dus alletwee hetzelfde. Ikzelf gebruik altijd nano, maakt op zich weinig uit.

Je krijgt die No such file or directory te zien omdat je het tekstbestand wil opslaan binnen een directory die niet bekend is. Je kan je rsyncd.secret dus aanmaken door het absolute pad direct mee te geven:
nano /mnt/naamvanpadwaarjehemwilt/rsync.secret

Vervolgens user & pw invullen, afsluiten met CTRL+X

Of je kunt eerst navigeren naar het gewenste pad en hem dan daar gaan aanmaken:
cd /mnt/naamvanpadwaarjehemwilt
nano rsync.secret

Ik zou eerst even kijken wat de naamgeving wat de mappenstructuur van je systeem juist is.

Doe even:
ls /mnt

En kijk of je daar HD_a2 ziet staan of iets die er op lijkt. Vervolgens daar binnen navigeren via cd en opnieuw ls doen en kijk of je wel degelijk een ffp met daarin een etc folder hebt. Dan kan je daarin dat rsyncd.secret file aanmaken.

[ Voor 7% gewijzigd door SanderH_ op 20-07-2015 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
Dag Sander,

Dank weer voor je snelle reactie !
Wanneer ik ls / mnt invoer krijg ik de volgende info :

HD HD_a4 isoMount USB web_page

Ik heb dus geen HD_a2, betekend dit dat ik mischien mijn rsync.conf eerst ook aanmoet passen, voordat ik verder kan naar rsync.secret ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je moet de '/mnt/HD_a2' skippen, en als pad /ffp/etc/ invullen.

Het ffp start script zorgt dat /ffp naar de juiste directory verwijst. (Op een DNS323 naar /mnt/HD_a2/ffp, op een DNS325 weet niet. Misschien /mnt/HD_a4/ffp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ben niet zo bekend met D-Link NAS devices, maar "jouw" HD_a4 = HD_a2, dus je kan gewoon de tutorial volgen maar gewoon HD_a2 vervangen door HD_a4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:10
Om nog meer opties te geven.. Met de alt-f firmware kan je wat meer via de webinterface regelen. Ik heb het in een test setup lokaal vrij simpel voor elkaar gekregen met een Synology vm en alt-f op mijn conceptronic ch3snas (zelfde als dns323)

Strava

• FlorisVN
Hi allemaal,

sorry van deze late reactie..
ik heb funplug inmiddels aan de praat, en rsync ook draaien.
De synology NAS vind hem wel in zijn netwerk, maar krijg helaas een fout melding.

Ik heb een backup user aangemaakt voor Rsync, en tevens geprobeerd met het Admin account.
Echter beiden willen helaas niet werken..
Ergens gaat er iets niet goed met rechten, maar kan er niet achter komen wat het is.
Heeft iemand van jullie een idee ?

p.s
Zie afbeelding omtrend de fout melding.
Dit gebeurd op moment dat ik de backup wil starten vanuit DSM.

http://picpaste.com/Knipsel-qAQTZtDC.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 21:40
staan de rechten op de directory goed ( chmod?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
heb de rechten aangepast op de map, staan nu op 777 en het werkt !!

Onwijs bedankt allemaal, heb backup schema ingesteld op de Synology, en dit werkt met succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
nog even een vraag & update

De Backup is goed gegaan, volgens de Synology.
De mappen met data staan ook op de D-Link NAS, echter wanneer ik bestandsgrootte opvraag wijkt dit erg af, over wat de Synology aangeeft.

Windows eigenschappen geeft aan dat er enkele TB's aan data word gebruikt, terwijl dit niet klopt..
De Dlink zelf geeft aan rond de 280GB+ in schijf gebruik te zitten, terwijl de Synology rond de 500GB+ aan volume gebruik heeft..

(zit ik snel met de vraag, help waar is die overige paar honderd GB aan data ??!)

Ik kan nu zo niet achterhalen waar die overige data naar toe is gegaan, en dit is mij ook even een raadsel..
Verbergt Rsync bestanden of zo, of kan Windows deze en de D-Link de bestandsgrootte niet goed inschatten door Rsync ?
Ik maak mij zorgen, om dat ik denk dat niet alle data goed is overgezet..

Hoe kijken jullie hier tegenaan, iemand ervaring hiermee ?

[ Voor 5% gewijzigd door FlorisVN op 17-08-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
heeft er iemand nog een idee hierover ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik de webinterfaces noch Windows hier erg in vertrouwen. Als je een simpel boompje hebt gekopieerd, zou je op beide nassen een een shell
du -sh /path/naar/boompje
kunnen draaien. Dat geeft aan hoeveel bytes die directory bevat. Als dat (veel) afwijkt, kun je een
cd /path/naar/boompje
find . >lijst
doen, en daarna de twee lijsten naast elkaar leggen. Kun je zien waar de verschillen zitten.
Pagina: 1