Toon posts:

Systeem kopen of bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allen,

Eerst de standaardvragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een allround familiepc, internet, administratie, fotobewerking, af en toe wat videobewerking, games als PES of F1

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Harde schijven kunnen mee, Geforce GTX550Ti gaat mee, 450W voeding zou mee kunnen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een i5 en houd vast aan Geforce kaarten, een SSD hoeft niet per se maar is wel mooi als je toch zelf bouwt natuurlijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben, na slechte ervaringen met AMD en ATI, uitsluitend voor Intel en nvidea te porren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
NIet heel specifiek, het moet niet te veel herrie maken en zuinig is altijd beter.

Ga je overklokken?
Nope.

En dan het verhaal;
Mijn huidige pc is een Dell Inspiron 530 Core2Duo 6750 met 3Gb geheugen waar ik een keer een Geforce GTX550Ti in heb gezet en daardoor ook een andere (B-merk) voeding van 450W (standaard Dell voeding trok het niet).
Deze gaat al mee sinds 2009 en voldoet eigenlijk nog redelijk ware het niet dat het een beetje op raakt.. de Bios batterij is op, onthoud dus geen instellingen meer als de stroom eraf gaat, en het wordt allemaal wat onvoorspelbaar, systeem crasht soms en wil dan niet (direct) meer opstarten, het kan niet zo goed meer tegen maximale belasting, het wordt wat aan de langzame kant bij games en zware fotobewerking. Dus met de komst van windows 10..mooi moment voor een vernieuwing.

Een nieuwe dell met een I5-4460, 8 GB geheugen, 1TB schijf kost rond de 550,- Geforce overzetten, misschien de voeding meenemen en ik heb een redelijk systeem denk ik.

Een medion systeem met i5-4460, 8GB, 1TB schijf en een geforce GTX750 kost rond de 600,- Nu weet ik niet of die 750 zoveel meer is dan de 550Ti, ietsje meer lijkt het.

Van deze 2 heeft de Dell mijn voorkeur gezien mijn goede ervaring met het huidige systeem.
En dan kan je zelf bouwen..nog niet eerder gedaan maar ik kijk er wel altijd naar om te zien wat het dan kost. Wonderlijk genoeg kost zelf bouwen tegenwoording meer dan bovenstaande opties.

Als ik toch zelf bouw dan lijkt (met mijn beperkte kennis) de i5-4690 een betere keuze dan een 4460 en dan wil ik er wel een SSD in zetten maar dan kom ik tot zo'n, 670 euro (inclusief windows uiteraard)

Ik denk dat de meesten het op kwaliteit zullen gooien, en ik ben ook wel genegen dat te geloven, dat zelf bouwen je betere componenten oplevert dan de spullen die dell en medion gebruiken, maar als ik weer 6 jaar vooruit kan met een dell + een keer videokaart bijkopen met de tijd..tja..twijfel twijfel.

Goed, hieronder de huidige lijst die ik in gedachte heb, de voeding en de SSD zijn nice to have, voeding kan ik uit mijn huidige systeem pakken denk ik. Harde schijven en GTX550Ti komen ook over van huidige systeem is het plan.

Ik hoor graag jullie mening en/of adviezen, alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 228,80€ 228,80
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 99,95€ 99,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 59,80€ 59,80
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 74,99€ 74,99
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 47,95€ 47,95
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,39

En voor het overzicht een alternatief lijstje gebasseerd op de input

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B85M Pro4€ 64,-€ 64,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,-€ 32,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 74,99€ 74,99
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/8€ 47,95€ 47,95
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial BX100 250GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,50

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2015 13:41 ]

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik vraag me af of je voor wat je er mee wilt gaan doen wel een i5 nodig gaat hebben, waarschijnlijk voldoet een i3 ook prima. Ik denk dat de meeste Tweakers hier zullen aanraden om het systeem zelf te bouwen, waarom? Dat staat in je openingspost ook al: kwalitatieve componenten en de mogelijkheid om alles naar eigen wens samen te stellen. Dat gezegd hebbende, op naar je lijstje :).

Als ik uit ga van de dingen die je ermee gaat doen zou ik zeggen: een i3 is voldoende. Maar omdat je ook af en toe wat wilt mee gaan video bewerken is een i5 toch wel fijn. Afhankelijk van hoe vaak je gaat video bewerken zou ik dus een keuze maken tussen een i3 en een i5.

Een aantal op-/aanmerkingen op jouw lijstje:
  • Processor: te duur voor wat je ervoor krijgt, dan kun je beter een i5 4460 nemen. Verschil in performance is nihil (tijdens normaal gebruik).
  • Moederbord: kan goedkoper, omdat je niet gaat overklokken is een Z97 bord niet nodig, een B85 bord is meer dan voldoende.
  • Kast en voeding: zou eventeel nog wat goedkoper kunnen, maar dat verschil is niet erg groot (kast bijv. een N300 van Coolermaster en een Antec VPF 450w voeding).
Ik zou je voeding niet meenemen, je geeft zelf al aan dat deze van een B-merk is, dan is het zonde om een "brakke" voeding in zo'n mooi nieuw systeem te zetten :).

Verwijderd

Topicstarter
Scheelt wel 125 euro inderdaad, ik heb een alternatief lijstje in de openingspost gezet om overzicht te houden. Bedankt zo ver!.
Die I5 ipv I3 is ook wel om hem wat langer mee te laten gaan, voor nu misschien iets te zwaar maar over 2-3 jaar waarschijnlijk net goed voor het doel. (denk ik)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2015 13:46 ]

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Voor de ram zou je nog voor de bekende variant kunnen gaan:
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

Een andere overweging: meestal is de garantie op losse componenten langer als op een fabrikant systeem. Daarnaast is je windows licentie vaak een checksum van de totale hardware build. Als je deze veranderd, moet je de licentie opnieuw laten unlocken.

Certified Google Teacher.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
flipkipse schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:56:
Daarnaast is je windows licentie vaak een checksum van de totale hardware build.
Dit is toch al jaren alleen het moederbord (bij OEM), of zeg ik nu iets heel geks/lees ik je verkeerd? Met de komst van W7 en 8 is dit zelfs alleen nog maar verruimd om "builders" tegemoet te komen.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

br00ky schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:10:
[...]

Dit is toch al jaren alleen het moederbord (bij OEM), of zeg ik nu iets heel geks/lees ik je verkeerd? Met de komst van W7 en 8 is dit zelfs alleen nog maar verruimd om "builders" tegemoet te komen.
ik meende dat bij Windows 10 het dus om alle "major" verandering gaat.

http://winsupersite.com/w...ill-handle-clean-installs

Als we daar onder nog steeds alleen het moederbord verstaan, heb ijk niks gezegd

Certified Google Teacher.

Pagina: 1