Booten met 2 USB disks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zit met het volgende probleem:
2 USB disks, een voor het booten van ghost en de andere met images. Nu kon ik bij de eerste 2 laptops die ik moest imagen opstarten vanaf de ghost usb disk en tijdens het laden de andere inpluggen. Deze werd dan gevonden in ghost. Echter ben ik aan laptop 3 (en 4) begonnen en nu werkt deze methode ineens niet meer, de image disk wordt niet meer gevonden in ghost. Als ik beide disks tijdens het opstarten erin heb zitten (dus voordat de ghost disk aan het booten is) krijg ik een 'invalid partition table!'.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Opstarten met beiden ingeplugd, knopje induwen tijdens het opstarten zodat je een boot menu krijgt, booten vanaf de Ghost disk, Profit!

Welk knopje dat is verschild per systeem maar daar kun je, als tweaker, vast wel achter komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Klinkt alsof de partitietabel van je USB disk stuk is. :p

Kan je bij wijze van test het nog eens proberen met een laptop waarbij het eerder wel lukte? Als dat nog steeds goed gaat ligt het aan de laptop, anders is er inderdaad wat misgegaan op een USB disk.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:37

Cyphax

Moderator LNX
Croga schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:15:
Opstarten met beiden ingeplugd, knopje induwen tijdens het opstarten zodat je een boot menu krijgt, booten vanaf de Ghost disk, Profit!

Welk knopje dat is verschild per systeem maar daar kun je, als tweaker, vast wel achter komen.
Het zou kunnen dat je bij het booten geen melding ziet als "press F11 for boot menu" (iets in die geest is het meestal wel): het zou nog een optie kunnen zijn in het bios die je eerst aan moet zetten. Als je het in eerste instantie niet vindt, even vast daar spieken voor de zekerheid. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Croga schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:15:

Boot menu krijg je, echter kan je niet kiezen vanaf welke USB disk je wil booten.
Ximon schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:16:
Klinkt alsof de partitietabel van je USB disk stuk is. :p

Kan je bij wijze van test het nog eens proberen met een laptop waarbij het eerder wel lukte? Als dat nog steeds goed gaat ligt het aan de laptop, anders is er inderdaad wat misgegaan op een USB disk.
Goed idee. Getest en bij deze krijg ik ook 'invalid partition table' MAAR als ik de usb met de images erin doe terwijl ghost aan het starten is dan vind deze laptop hem wel in ghost. Ontzettend vaag aangezien het exact dezelfde laptops zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door marshallq op 20-07-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

.

[ Voor 97% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-07-2015 10:27 . Reden: stond al in TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
Dan lijkt het mij dat hij probeert te booten vanaf de verkeerde usb stick. kijk eens in de bios naar de boot order, en dan ook even bij "hard disk boot order". Daar heb ik usb sticks ook wel eens teruggevonden nadat ik dit soort verschijnselen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Jurgen schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:32:
Dan lijkt het mij dat hij probeert te booten vanaf de verkeerde usb stick. kijk eens in de bios naar de boot order, en dan ook even bij "hard disk boot order". Daar heb ik usb sticks ook wel eens teruggevonden nadat ik dit soort verschijnselen had.
Daar pakt hij inderdaad de verkeerde, maar je kan geen andere kiezen. Systeem is een Dell Latitude E5550.

Maar wat ik helemaal vreemd vind is dat indien ik een van de eerder geinstalleerde laptops boot met de USB ghost disk en erna de USB image disk aan sluit hij deze wel vind, maar ineens op de laptops erna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opstart cd-tje met Ghost maken zodat je daarvan boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:18:
Opstart cd-tje met Ghost maken zodat je daarvan boot.
Dit model komt zonder cd-rom speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46
marshallq schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:16:
Daar pakt hij inderdaad de verkeerde, maar je kan geen andere kiezen.
Ik weet niet hoe het systeem de schijven enumereert, maar wat doet hij als je de twee USB-stekers omdraait? Als hij het op basis van USB root-hub / poort doet gaat dat werken, als hij het op basis van een of andere identifier die hij op de schijf ziet doet dan werkt dit niet :)

Met 'invalid partition table' zou ik kijken of je die ghost-images ergens anders neer kunt zetten en dan die schijf opnieuw formatteren (in diskpart 'clean' gebruiken). Kun je meteen Ghost installeren op die schijf zodat je nog maar één USB-disk nodig hebt :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Paul schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:57:
[...]
Ik weet niet hoe het systeem de schijven enumereert, maar wat doet hij als je de twee USB-stekers omdraait? Als hij het op basis van USB root-hub / poort doet gaat dat werken, als hij het op basis van een of andere identifier die hij op de schijf ziet doet dan werkt dit niet :)

Met 'invalid partition table' zou ik kijken of je die ghost-images ergens anders neer kunt zetten en dan die schijf opnieuw formatteren (in diskpart 'clean' gebruiken). Kun je meteen Ghost installeren op die schijf zodat je nog maar één USB-disk nodig hebt :P
Wisselen van usb ingangen heb ik ook al geprobeert, maar helaas werkt dat niet ;)

Wellicht zal het inderdaad een nieuwe USB disk worden met alles op dezelfde disk. Helaas is de stick met ghost maar 4 GB terwijl mijn OS image 40 GB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:58
Heb je al eens geprobeerd te booten met alleen de USB stick aangesloten, en zodra die boot, de USB disk erin pluggen? Wellicht dat dan de disk ook nog wordt herkend. USB is tenslotte een hot pluggable protocol, alhoewel ik niet weet hoe ghost.exe hiermee omgaat (ik neem ff voor het gemak aan dat je ghost 11.5 gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
segil schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:05:
Heb je al eens geprobeerd te booten met alleen de USB stick aangesloten, en zodra die boot, de USB disk erin pluggen? Wellicht dat dan de disk ook nog wordt herkend. USB is tenslotte een hot pluggable protocol, alhoewel ik niet weet hoe ghost.exe hiermee omgaat (ik neem ff voor het gemak aan dat je ghost 11.5 gebruikt)
Ja, staat ook in mijn start post. Dit was de manier waarop het voor de eerste 2 laptops werkte. Helaas voor nummer 3 en 4 werkt dit ineens niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:58
Sorry, overheen gelezen. Zit er wellicht een verschil in de bios versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
segil schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:09:
Sorry, overheen gelezen. Zit er wellicht een verschil in de bios versie?
Dat is een optie, had een sysprep + image gemaakt van het eerste systeem en dan komt de bios update natuurlijk niet mee.

Ga ik zo even testen. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:45
Paul schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:57:
[...]
Als dit wel het geval is zou je het volgende kunnen proberen:
Clone USBStick1 naar PC
Clone USBStick 2 naar USBStick1
PCClone naar USBStick2

(Tenzij je de (bootable) images nog op de PC hebt, dan kan het met 1 stap minder)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46
Dat hoeft niet te helpen :) Je USB device zelf heeft ook een aantal identifiers die je zelf niet (zomaar?) aan kunt passen. Bij 'veilig uitwerpen' zie je allerlei namen langs komen, vaak fabrikant en/of type(naam), maar soms ook typenummers of een on-ontcijferbare karakterreeks :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Bios update was het ook niet.

Uiteindelijk maar de disk met images bootable gemaakt en ghost erop gezet. Nu staat alles op dezelfde disk, problem solved.

Edit: probleem alsnog opgelost door de USB 3.0 hub uit te zetten in de bios.

[ Voor 20% gewijzigd door marshallq op 21-07-2015 13:39 ]

Pagina: 1