Toon posts:

Hdd advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemorgen allen,

Vraagje. Ik wou een 4tb had halen voor video opslag. Zit wat in te lezen maar kom eigenlijk overal ramp verhalen tegen met de levensduur. Wat is jullie ervaring/ advies? Is 4tb wel te doen of kan ik beter bv voor 2x2 gaan?

Alvast bedankt!

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-01 19:48
Dit hoort niet thuis in het Desktop Aankoopadvies! Verplaats je topic naar het Componenten Aankoopadvies forum.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-02 22:14

BoAC

Memento mori

Ga je hem alleen gebruiken voor opslag of doe je ook bewerking op dezelfde schijf? Dit bepaalt wel je keuze. Als je alleen voor opslag gaat denk je ook aan backup?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
vincent120420 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:28:
Dit hoort niet thuis in het Desktop Aankoopadvies! Verplaats je topic naar het Componenten Aankoopadvies forum.
Dat kan TS natuurlijk niet zelf. Een bericht als dit hoort dus in een topicreport, dat handje bovenaan het topic.
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:23:
Goeiemorgen allen,

Vraagje. Ik wou een 4tb had halen voor video opslag. Zit wat in te lezen maar kom eigenlijk overal ramp verhalen tegen met de levensduur. Wat is jullie ervaring/ advies? Is 4tb wel te doen of kan ik beter bv voor 2x2 gaan?

Alvast bedankt!
Waar lees je rampverhalen? Sowieso geldt altijd, je data is zo veilig als je backup.

Verwijderd

Topicstarter
Haha sorry. Verplaatsing aangevraagd. Anyway, de HDD is puur voor opslag van media en het streamen van de media naar tv e.d. Opslag van het systeem gebeurd op een gesplitste 2tb schijf. Wat betreft de rampverhalen, echt bij iedere review van de 4tb schijven. Van Der tot dood na een jaar, en dat vind ik toch wat zonde van mijn geld....

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Mwoah, zo erg is het niet. De ene serie heeft een hoger uitvalspercentage dan de andere, maar ze zouden ze niet verkopen als ze pertinent slechts één jaar mee gaan.

Dat terzijde: wordt dit onderdeel van een RAID array? En hoe ga je afvangen dat als je 4TB opslaat, dat je ook 4TB moet backuppen?

Verwijderd

Topicstarter
Moet bekennen ik ben echt niet thuis in raid dus nee komende tijd nog niet. Misschien ooit maar heb nog geen tijd of zin gehad me erin te verdiepen. Back up ervan is niet nodig maar het zou vervelend zijn als het na drie maanden bye bye hdd is....

Systeem staat op ssd waarvan de back up op een split 2tb wordt gemaakt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zoals met alles geldt dat als je de data niet kwijt wilt, je backups moet maken. Schijven gaan nu eenmaal stuk. Een (off-site) backup van 4 TB terugzetten kan echter veel tijd kosten, dus als je de data een beetje high-available wilt hebben zul je moeten kijken naar een redundante setup (het liefst ZFS/BTRFS). Hier kun je natuurlijk net zo ver in gaan als je wilt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Als hij over drie jaar ermee ophoudt is het tot daar aan toe. Is het uitvalspercentage echt zo hoog als het nu op mij overkomt dan pak ik liever bv een budget model van 120 euro (intense 6513213) ipv de duurdere modellen (wd red/ black) . De 4tb heeft als voordeel dat ik de airflow wat beter kan houden (hdd bay eruit) gezien ik niet op water cooling draai en een redelijk hitte producerende systeem begin te krijgen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2015 08:57 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Vertel ons dan eens hoeveel % je denkt dat uitvalt. En vertel ons eens iets over de rest van het systeem. De meeste hdds zitten op plekken waar weinig warmte zit. En je moet wel heel erg veel in je systeem hebben wil je je daar druk om maken.

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 354,90€ 354,90
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 196,95€ 196,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 358,95€ 358,95
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 96,50€ 96,50
1Samsung S27D390H Zwart€ 208,50€ 208,50
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 74,99€ 74,99
1Edifier M1370€ 38,50€ 38,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,95€ 37,95
1Trust GXT 25€ 14,51€ 14,51
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K2/8X€ 0,-€ 0,-
1Corsair HX1000i€ 217,10€ 217,10
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,33€ 88,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.687,18

Draait me niet zozeer om de warmte van de HDD maar om de airflow naar de rest. Ga ik voor 2x2 moet de bay terug. Mist nog een 2tb HDD in die lijst trouwens. Anyway, het percentage kan ik niet schatten maar de reviews zijn niet denderend bij de 4tb schijven... (lees overal over DOA, dood binnen drie maanden, dood binnen een jaar) vraag me af of het met de grootte te maken heeft.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Alles kan stuk, binnen een uur, maar het kan ook 20 jaar draaien.
Als je data niet zo belangrijk is, dan kun je 't ding gewoon onder garantie terugsturen natuurlijk voor een nieuwe als ie binnen die termijn stuk gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ja das waar... Schrok een beetje van de reviews. Maar zijn er merken/ types die je/ jullie zouden aanraden waar je goeie ervaringen mee hebt? Of ben ik, gezien het toch maar media opslag/ streamen is net zo goed af met een budget schijfje in dit geval?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:07
Mensen met een werkende schijf maken geen topics of comments dat hun schijf al 1 jaar goed werkt.
Je zoekresultaten zijn dus sterk gepolariseerd.

Er zijn hier een daar wat statistieken te vinden voor hard disks.
Zoals die van https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/
Let goed op, van sommige types hebben ze duizenden en van andere types honderden of tientallen.

Om het kort te houden: één schijf is nooit betrouwbaar.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
En bij Backblaze testen ze die schijven onder omstandigheden die vrij ver van huiselijk gebruik staan. Imo is dit niet goed te vertalen naar huis-tuin-en-keuken gebruik, zie ook hier.

Bottom line, het maakt allemaal bar weinig uit welke je neemt. Faalt die, heb je pech.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thx allen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals, zoals eerder ook al aangegeven: alles kan stuk, binnen een uur, of binnen 20 jaar. En dan hebben we het nog niet eens over ransom ware en andere minder fijne manieren om je data kwijt te raken.

Off-site is natuurlijk ideaal, maar je lijkt me iemand die dat de moeite niet waard vind. Bedenk je echter dat JIJ net die 0,01% bent waar de schijf na een week draaien al stuk is, net nu je hem ingericht had... WAT ga je dan doen? En na een maand? Een jaar? Of wat als je je PC uitleent aan een neefje en die krijgt het voor elkaar de hele schijf versleuteld te krijgen. Dan werkt hij nog, en heb je geen kans op garantie... maar ik kan je zeggen dat je data weg is.

Verwijderd

Topicstarter
Hahahaha mijn vrouw mag niet eens aan mijn pc komen :P Maar nee wat ik al zei het gaat om opslag van avi's dus data weg is zo boeiend niet. Schijf kapot is wat minder dan hopen op de garantie i guess.
Pagina: 1