Betalen in engeland, pinnen of cash opnemen?

Pagina: 1
Acties:

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Hoi, ik ga komend weekend en kort weekend naar engeland en ik vroeg me af of het nou gunstiger is om gewoon;
- 40-50 pond op te nemen (€2.25 per opname + 1.2% koersopslag) ABN AMRO of
- Ter plekke met PIN betalen (Bedrag wordt omgerekend in geldende koers van bank (Niet wat op bijv google staat dat nu1 pond =€1.39 ongeveer.

Ik kom er niet meer uit haha.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:16
Ook bij pinbetalingen wordt in het buitenland vaak een bedrag en koersopslag gerekend. Dit moet je wel meenemen voor een eerlijk vergelijk.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 22:27

DarkKnight

Narf

En vaak wordt er een basistarief gerekend per maand voor uberhaupt buitenlandse valuta op te nemen/te verwerken. Die moet je ook niet vergeten.
Goedkoopste was volgens mij om gewoon te pinnen of met creditcard te betalen bij het afrekenen. Maar het is weer al een paar jaar geleden dat ik in Engeland heb gewoond, dus mogelijk dat de tarieven veranderd zijn (of anders zijn voor de ABN AMRO dan voor de Rabo).

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Altijd ter plekke met pin betalen.

Je tweede optie is namelijk ook gewoon de koersopslag. Die is meestal gelijk aan die van geld opnemen, maar daar betaal je dan €2,25 bij op.

Dus in alle gevallen proberen te pinnen. Als de automaat vraagt of je in Euro's wil betalen. Niet doen, dat is _altijd_ een slechtere wisselkoers. Kies er dus altijd voor om in GBP te betalen. Als de automaat dat niet aan je vraagt, maar direct EUR aanbied, weigeren en aangeven aan de cassiere dat je graag in GBP wil betalen. Dat scheelt je echt euro's per transactie :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-11 11:07

Hakulaku

Meh

LED-Maniak schreef op maandag 20 juli 2015 @ 00:45:
Ook bij pinbetalingen wordt in het buitenland vaak een bedrag en koersopslag gerekend. Dit moet je wel meenemen voor een eerlijk vergelijk.
De koersopslag voor pinbetalingen en opname in vreemde valuta is vaak gelijk, hier heb je gelijk in. Het is enkel dat je met pinbetalingen in het buitenland de 2.25 bespaard.

Bij sommige banken in het buitenland kan je kiezen tussen het laten afschrijven van euro's of ponden. Helaas scheelt de koers vaak ruim 10% waardoor het de vraag is of dit het waard is, maar dat is een afweging die TS zelf moet maken.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Als je toch contant geld gaat opnemen niet van die kleine bedragen per keer pinnen. Dat is relatief altijd duurder.

• xmenno
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 10:34
Ik zou wel wat contant meenemen, je kunt lang niet overal pinnen (ze werken zelfs nog met cheques) en bijvoorbeeld de bus buiten Oyster card gebied moet je vaak met gepast muntgeld betalen.
Verder als je wel pint kiezen om in GBP te betalen, laat je dan jouw eigen bank de wisselkoers bepalen en dat is vaak voordeliger.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik reis heel veel (voor mijn werk), en ik betaal altijd zoveel mogelijk direct met de kaart zelf.. Meestal creditcard.

Maar zorg wel dat je altijd contant geld bij je hebt. Ik heb vaak dat er geen pas geaccepteerd wordt. Bijvoorbeeld in de taxi, die hebben vaak geen pinautomaat of hij is 'kapot' (met andere woorden: Ze willen het ritje liever zwart afrekenen).

Edit: Oh en met contant is het veel voordeliger om gewoon in 1x een bedrag uit de automaat te trekken in plaats van contante euro's te wisselen in van die GWK achtige wisselkantoortjes. Ik gebruik die kantoortjes eigenlijk nooit. Ze rekenen veel te veel commissie.

Probeer ook een beetje te plannen zodat je niet zoveel lokaal geld over hebt aan het eind van je bezoek (dus meer contant betalen als je veel over hebt richting het eind). Terug wisselen naar Euro's doe ik eigenlijk ook nooit, ik bewaar het lokale geld thuis in plastic zakjes voor het volgende bezoek. Maar als je niet weet of je terug komt heeft het wel zin om het terug te wisselen. Al kan je het in Nederland ook nog doen.

[ Voor 48% gewijzigd door GekkePrutser op 20-07-2015 11:27 ]

Verwijderd

Hooglander1 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 08:34:
Altijd ter plekke met pin betalen.

Je tweede optie is namelijk ook gewoon de koersopslag. Die is meestal gelijk aan die van geld opnemen, maar daar betaal je dan €2,25 bij op.

Dus in alle gevallen proberen te pinnen. Als de automaat vraagt of je in Euro's wil betalen. Niet doen, dat is _altijd_ een slechtere wisselkoers. Kies er dus altijd voor om in GBP te betalen. Als de automaat dat niet aan je vraagt, maar direct EUR aanbied, weigeren en aangeven aan de cassiere dat je graag in GBP wil betalen. Dat scheelt je echt euro's per transactie :)
Zie ook deze kassa informatie, tav DCC:
http://kassa.vara.nl/tv/a...en-de-eurolanden/speel/1/

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ik wel moet zeggen bij die DCC Machines: Je weet wel precies waar je aan toe bent qua opnamebedrag in Euro's. Ook is de koers niet altijd zo slecht, als je bijvoorbeeld in Oost Europa bent, kan je voor een bedrag als 50 euro al een heleboel lokaal geld krijgen (meestal wel genoeg voor een bezoek aan een land waar een taxirit omgerekend 20 eurocent per km kost). Als je dan gebruik maakt van een gewone geldautomaat betaal je wel een gunstigere wisselkoers maar dan betaal je weer de 2.25 van je bank, en dan is dat helemaal niet zo gunstig meer.

Ik heb het in Roemenie een keer uitgeprobeerd met een opname van 200 Lei (ong. 50 euro), een keer op een gewone automaat en een keer met DCC en het was om het even eigenlijk. De koers was inderdaad wat hoger maar het verschil kwam niet boven de 2.25 uit.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Een jaar weer in Nederland, na drie jaar in Engeland gewerkt te hebben.

1. VISA (debit & Credit) is het dominante systeem. Het Nederlandse/Europese Maestro wordt lang niet overal ondersteund, hou wat cash bij de hand.
2. Niet elke PIN automaat is gratis. Je hebt soms corner stores waar de pin automaat buiten een commissie vraagt, en de automaat binnen "free withdrawals" heeft. Het is handig om dan wat bij de hand te houden.
3. Ontwijk giraal verkeer: IBAN & BIC is voor de Engelsman (barclays hier...) verborgen achter een structuur van 18 pagina's aan menu's, ze zullen een account code en een sort code (filiaal nummer... ja zo primitief...) willen hebben.
4. Cheques zijn nog steeds érg gangbaar.
5. Hou altijd back-up cash bij de hand. Pin gelijk £100. Coupoures van £50 worden niet overal geaccepteerd; £5/10/20 zijn de gangbare ponden. Schotsen ponden worden in o.a. het Londonse OV niet altijd geaccepteerd (na 3mnd Aberdeen wel wat problemen mee gehad...). Reken er op dat bussen buiten Oyster gebied vaak cash & gepast vereisen: er hangen in dat land vééél bankbiljet-naar-munten automaten.

Het allerbeste ben je uit met je eigen (VISA) credit card. Gewoon pinnen waar het kan daarna, en waar het niet kan: haal gewoon een stapel uit de muur ter plekke... maar alleen omdat het moet...

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Even heel kort om het punt van het weigeren van currency exchange bij buitenlandse ATM's te onderstrepen: Onlangs in Praag. 1000 CZK pinnen. Voorstel van automaat: 40,xx euro. Geweigerd en uiteindelijk afgeschreven van de Nederlandse rekening: 36,xx euro. Bam, 4 euro extra fee voorkomen op 40 euro :).

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Config schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:04:
Even heel kort om het punt van het weigeren van currency exchange bij buitenlandse ATM's te onderstrepen: Onlangs in Praag. 1000 CZK pinnen. Voorstel van automaat: 40,xx euro. Geweigerd en uiteindelijk afgeschreven van de Nederlandse rekening: 36,xx euro. Bam, 4 euro extra fee voorkomen op 40 euro :).
In Engeland waren het, in mijn beleving, alleen de HSBC pin automaten die dat vroegen. En idd: vies spelletje. Laat ze gewoon in Ponden afschrijven IPV exchange te regelen via het apparaat... en ga ALTIJD naar de "free withdrawal" automaten.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mastercard is in Engeland net zo bruikbaar als Visa, in mijn (behoorlijk uitgebreide) ervaring in Groot-Brittanië . Het eerder genoemde Maestro is geen creditcard maar een debitcard (gewoon pinnen) systeem. En dat werkt nog niet helemaal overal maar als je een gewone pinpas van je bank hebt en een creditcard (Visa of Mastercard) kan je in 99% van de gevallen gewoon direct met je pas betalen. En inderdaad in alle automaten en winkels altijd in GBP laten afrekenen. Veel van die terminals zien dat je een buitenlandse pas hebt en bieden meteen aan in je eigen currency af te rekenen. Nooit doen dus.

Cash wil je natuurlijk ook wel wat hebben (flesje drinken hier, broodje gezond daar) en dat kan je het beste in niet al te kleine coupures opnemen aangezien je anders vaak pinkosten moet betalen, maar zelfs de meeste pubs hebben allemaal pinterminals aan de bar hangen (meer dan hier, eigenlijk) dus veel heb je niet nodig.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Config schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:04:
Dat zijn zeker die Euronet automaten? Die zie je vrij veel in Oost-Europa en die ronken inderdaad: ' verzekerde koers, voordelig omg omg omg ' maar hier (Oekraine) hanteren ze makkelijk 1 op 20 terwijl de koers 1 op 25 oid is.

Mocht je trouwens gaan geld wisselen ( Praag zijn ze daar goed in :P ) let dan op dat de wisselkoers niet alleen geldig is bij grote bedragen. Vaak adverteren kantoren met redelijke prijzen om er dan in een miniscuul lettertype onder te zetten 'vanaf 400 euro', minder en je hebt ineens de helft van de koers oid.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Nope, gewoon bij de grote banken van de landen waar ik ben. Engeland, VS, Tsjechie, Thailand, etc. Geen wisselkantoren.

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ABN Amro heeft hier een staatje met de kosten staan: https://www.abnamro.nl/nl...pinnen-in-buitenland.html

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hakulaku schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:41:
[...]
Bij sommige banken in het buitenland kan je kiezen tussen het laten afschrijven van euro's of ponden. Helaas scheelt de koers vaak ruim 10% waardoor het de vraag is of dit het waard is, maar dat is een afweging die TS zelf moet maken.
Altijd in ponden. Het is het nooit waard om de omrekening niet door je eigen bank te laten doen.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 20-07-2015 16:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-11 11:07

Hakulaku

Meh

CyBeR schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:02:
[...]

Altijd in ponden. Het is het nooit waard om de omrekening niet door je eigen bank te laten doen.
Ik kan me situaties bedenken waarbij de optie wel handig is. Als je bijvoorbeeld 10 pond nodig heb voor de laatste rit met de taxi, of iets dergelijks. Dan is het goedkoper om de slechtere koers te gebruiken dan dat je de 2,25 + 1% moet aftikken. Dus zeg nooit nooit. Heb een aantal keer gehad dat ik een klein bedrag in een andere valuta nodig had voor de laatste dag. Dan was die optie goedkoper.

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:34
Umbrah schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:06:
[...]
en ga ALTIJD naar de "free withdrawal" automaten.
in het verleden eigenlijk nooit zo opgelet: staat dit duidelijk op die automaten aangegeven?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Oh en niet de fout maken om te pinnen met je credit card, dat is helemaal een duur grapje!

• LED-Maniak
Hakulaku schreef op maandag 20 juli 2015 @ 17:34:
[...]

Ik kan me situaties bedenken waarbij de optie wel handig is. Als je bijvoorbeeld 10 pond nodig heb voor de laatste rit met de taxi, of iets dergelijks. Dan is het goedkoper om de slechtere koers te gebruiken dan dat je de 2,25 + 1% moet aftikken. Dus zeg nooit nooit. Heb een aantal keer gehad dat ik een klein bedrag in een andere valuta nodig had voor de laatste dag. Dan was die optie goedkoper.
Ehh, waarom dan? Dan reken ik met mijn creditcard of pinpas 10 pond af en niet xxx euro, De bank maakt daar wel het juiste bedrag in euro van.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 juli 2015 @ 18:16:
Oh en niet de fout maken om te pinnen met je credit card, dat is helemaal een duur grapje!
Valt mee. Je betaalt 0,5% extra koersopslag vergeleken met je pinpas.
Dat is nog steeds goedkoper dan contant betalen op plaatsen waar ze geen maestro accepteren.

Je moet alleen oppassen met de limiet van je creditcard...
Zo stond ik een keer in Engeland en wilde ik het hotel afrekenen met mijn creditcard, was de limiet bereikt.

TheS4ndm4n#1919

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RocketKoen schreef op maandag 20 juli 2015 @ 18:27:
[...]

Valt mee. Je betaalt 0,5% extra koersopslag vergeleken met je pinpas.
Dat is nog steeds goedkoper dan contant betalen op plaatsen waar ze geen maestro accepteren.

Je moet alleen oppassen met de limiet van je creditcard...
Zo stond ik een keer in Engeland en wilde ik het hotel afrekenen met mijn creditcard, was de limiet bereikt.
+4,50 in mijn geval ;)

• Deathchant
  • Laatst online: 10-11 14:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Umbrah schreef op maandag 20 juli 2015 @ 13:59:
Schotsen ponden worden in o.a. het Londonse OV niet altijd geaccepteerd (na 3mnd Aberdeen wel wat problemen mee gehad...)
Ik kom 2x/jaar in Schotland en neem restant Schots cashgeld mee naar Londen. Ik heb welgeteld 1x gehad dat ze in Londen vroegen of ik geen engelse biljetten had. Ik heb toen gezegd: er staat "pound sterling" op de briefjes, dus jullie mogen ze wettelijk gezien niet weigeren.
En toen kon ik gewoon betalen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hakulaku schreef op maandag 20 juli 2015 @ 17:34:
[...]

Ik weet niet waar jij die €2.25 vandaan haalt maar ik betaal die niet hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Waarschijnlijk van:

Geld opnemen buitenland via geldautomaat (in vreemd geld)

Met Betaalpas € 2,25 en 1,2% valutakoersopslag
Met creditcard 4% met een minimum van € 4,50 per transactie + 2,00 % valutakoersopslag

Er staat dat onder:

Betalen via betaalautomaat buitenland in euro

Met Betaalpas gratis in eurolanden
Met creditcard gratis

en daar onder:

Betalen via betaalautomaat buitenland in vreemde valuta

Met Betaalpas € 0,15 en 1,2% valutakoersopslag
Met creditcard gratis + 2,00% valutakoersopslag

In theorie zou het dus zuiniger zijn om te pinnen, mar bij de laatste keer heb ik £40 gepind en een keer £uit de muur gehaald en daarna op internetbankiewren vergeleken en ik kwam op eenzelfde bedrag uit, vandaar dat ik wel eens wilde weten of dat nou echt wat uitmaakt.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-11 11:24
Welke bank?
Ik heb het opgezocht voor ING en Rabo. En daar is die €4,50 alleen als je geld opneemt. Niet als je betaalt.

TheS4ndm4n#1919

• LED-Maniak
RocketKoen schreef op maandag 20 juli 2015 @ 20:27:
[...]

Welke bank?
Ik heb het opgezocht voor ING en Rabo. En daar is die €4,50 alleen als je geld opneemt. Niet als je betaalt.
Daar gaat het dan ook om....
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 juli 2015 @ 18:16:
Overigens betaalt je bank na overleg die 4.50 als de pinpas op vakantie niet werkt.

* LED-Maniak heeft van 6 transacties de kosten terugbetaald gekregen :9

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 20-07-2015 20:48 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 20 juli 2015 @ 19:06:
[...]

Ik kom 2x/jaar in Schotland en neem restant Schots cashgeld mee naar Londen. Ik heb welgeteld 1x gehad dat ze in Londen vroegen of ik geen engelse biljetten had. Ik heb toen gezegd: er staat "pound sterling" op de briefjes, dus jullie mogen ze wettelijk gezien niet weigeren.
En toen kon ik gewoon betalen.
Onwaar (http://www.theguardian.co...nd-scottish-money-england). Sowieso mag een winkelier zelf bepalen welke vorm van betaling hij accepteert (in Nederland moet hij dat wel van te voren aangeven). Een winkelier kan beslissen dat hij bij wijze van spreken alleen maar in briefjes van 10 betaald wil worden. Dat je geld legal tender/wettelijk betaalmiddel is doet daar niets aan af.

• Deathchant
  • Laatst online: 10-11 14:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmm ik lees het. Ok, dan heb ik gewoon geluk gehad. Het had in ieder geval bij mij wel gewerkt :D

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1