Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:09
Afbeeldingslocatie: http://1.static.img-dpreview.com/files/p/E~TS520x0~articles/6779923360/affinity_43.jpeg

Zijn er hier op GOT ook gebruikers die met Affinity Photo werken?

Dit fotobewerkingsprogramma (alleen voor OSX overigens) is afgelopen maand gelanceerd. Ik heb de beta's gebruikt en werd warm van alle mogelijkheden die dit fotobewerkingsprogramma kent.

Echter waren de tutorial video's nog niet online gezet, tot de lancering van het programma. Nu ben ik mezelf leren werken met Affinity Photo aan de hand van deze tutorial video's, maar af en toe kom ik ergens niet mee verder. Ben erg benieuwd of ik (en anderen die dit programma willen gaan gebruiken) met hulp van wat Affinity Photo gebruikers hier wat verder kan komen.

Uiteraard heb ik het Affinity Forum al ontdekt, maar ik merk dat het lastiger is voor mij omdat het een engels forum is en er vooral veel gevorderden (overstappers vanaf Photoshop bijv) zitten. Ik ben daarentegen een frisse newbie (überhaupt op het gebied van fotograferen; ik heb pas een paar maanden een systeemcamera :o )

Dus maar vandaar dat ik hier ook even een lijntje uitwerp...

[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 19-07-2015 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Yep. Werkt erg fijn, met die live layers. Tot de 23e is ie ook nog eens 39 euro om aan te schaffen, hij is net uit beta :)

Waar loop je precies tegenaan?

[ Voor 12% gewijzigd door Chiron op 20-07-2015 12:12 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ik heb 'm ook meteen gekocht toen ie uit was.

Ik probeer de tuts 'na te doen' (echt letterlijk) om het te leren en onder de knie te krijgen. Zo liep in de tutorial van Inpainting (of was het Quick Masks?) waarbij ik ook een bepaalde stap niet gedaan kreeg. Totdat ik op het forum las dat je voor een bepaalde stap de kleur selector (noem je dat zo?) op 'wit' moet zetten. Toen werkte het :)
Als het goed is, is die video inmiddels geüpdatet na deze feedback van gebruikers.

Nu ben ik aangekomen bij de tutorial van frequency filter. Ik probeer de 'spots' uit een gezicht te halen (zoals in 1:41 in de video) in het 'low frequency' filter, maar ik zie gewoon niets gebeuren op de foto. Ik snap dus niet wat ik verkeerd doe. Erg frustrerend. Ik had mijn vraag ook op het affinity forum gezet. Ik mis denk ik vooral wat algemene (technische) achtergrond kennis over bijvoorbeeld waarom je een dergelijk filter toepast / gebruikt.

Overigens, kennelijk ben ik niet alleen getuige draadjes als deze: https://affinity.serif.co...-hard-to-getting-started/

[ Voor 16% gewijzigd door autoreverse op 26-07-2015 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

autoreverse schreef op zondag 26 juli 2015 @ 10:07:
ideo inmiddels geüpdatet na deze feedback van gebruikers.

Nu ben ik aangekomen bij de tutorial van frequency filter. Ik probeer de 'spots' uit een gezicht te halen (zoals in 1:41 in de video) in het 'low frequency' filter, maar ik zie gewoon niets gebeuren op de foto. Ik snap dus niet wat ik verkeerd doe. Erg frustrerend. Ik had mijn vraag ook op het affinity forum gezet. Ik mis denk ik vooral wat algemene (technische) achtergrond kennis over bijvoorbeeld waarom je een dergelijk filter toepast / gebruikt.
Als je gaat werken met de healing brush moet je eerst een referentiepunt selecteren met de alt-key ;) En als je daarna nog niets ziet gebeuren even dubbelchecken of je wel de goeie layer geselecteerd hebt, het is mij inmiddels ook al regelmatig voorgekomen dat ik lekker door zat te pruttelen in de high frequency terwijl de low frequency geselecteerd was...

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• autoreverse
Inderdaad hebben noobs zoals ik nog moeite met het begrijpen van de layers, @Chiron, als ik de reacties op het affinity forum bekijk. Het referentiepunt selecteren was me wel helder, maar die layers selecteren nog niet. Zou goed kunnen dat het daar mis ging.

Zo liep ik daar onlangs tegenaan met een simpel filter die maar niks wilde doen. Kon ik idd wat spelen met die layers en reproduceren waarom ik niet voor elkaar kreeg. En hoe het wel moet (de-select all layers kiezen uit het menu)

Ik moet dat nog eens opnieuw proberen bij die high en low frequency filter - kijken of het me met deze kennis nu wel lukt.

[ Voor 5% gewijzigd door autoreverse op 27-08-2015 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Ah als je nog nooit met Photoshop en layers e.d. gewerkt hebt kan het wat verwarrend zijn. Die layers moet je zien als transparante lagen over elkaar, dus als je gaat bewerken moet je wel de goede layer geselecteerd hebben. Zeker bij de frequency separation zal je de eerstkomende tijd nog wel misgrijpen ;)

Als je dat eenmaal door hebt is het niet zo heel ingewikkeld meer.

Pagina: 1