Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:16
Beste Medetweakers,

Mijn vraag gaat over inkomstenbelasting, en een lening.

Ik heb een nieuwe bijbaan naast mijn studie, en ik ontvang geen studie financiering meer van DUO, mijn studie duurt nog 1 jaar (master). De nieuwe bijbaan brengt per maand centjes op die ik hard nodig heb om mijn studie te kunnen afronden. Naast deze inkomsten ontvang ik per maand tevens 500 euro van een niet familielid om de laatste eindjes aan elkaar te knopen, dit is een lening en deze moet ik als ik klaar ben met studeren (en een baan) heb terugbetalen.

Omdat mijn bijbaan tussen de 8 en de 20 uur per week vraagt (hangt er vanaf hoe veel ik kan en mag werken maar zoals het er nu uitziet 17.5 per week) vroeg ik me af hoeveel inkomsten belasting ik moet gaan betalen, en of ik in 2016 nog wel iets terugkrijg.

Ik heb de volgende berekening gemaakt, hieruit concludeer ik dat ik in 2016 belasting moet bijbetalen. Heb ik deze berekening echter wel goed gedaan, en waarom houd mijn werkgever nu dan geen meer loonbelasting in? Aangezien ik 'officeel' een 16 - 20 uren contract heb (ongeveer dezelfde uren die ik vorige vakantie maand hebt gemaakt)

Gegevens die ik gebruikt heb:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder vraag ik me af of de 500 euro die ik leen per maand ook bij mijn inkomen moet worden opgeteld?
Ik wil namelijk niet aan belastingontduiking doen, en gewoon alles netjes regelen.

Bedankt voor enige hulp :)

[ Voor 199% gewijzigd door Krisp op 20-07-2015 09:21 . Reden: Post leeghalen doen we niet op GoT ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een lening is geen inkomen.

Wat betreft de rest: Gooi het gewoon in één van de online berekeningen, hoef je het niet zelf te bedenken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsK92
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-09 21:24
Hoi Michael,

Je bent op de goede weg, hopelijk kan ik je met onderstaande uitleg duidelijker hoe je belasting berekend wordt. De bedragen heb ik even globaal/ snel berekend:
Je belastbaar inkomen van €10.707 moet je vermenigvuldigen met 36,5% (het box1 belastingtarief 2015 voor de eerste schijf). wat neerkomt op 3.908 inkomstenbelasting.

Vervolgens gaat van dit bedrag je algemene heffingskorting a 2.203 en de arbeidskorting van 496 af (zie onderstaande link voor manier waarop berekend).

Per saldo kom je dan op een te betalen belastingbedrag van 1.209.
Hier haal je vervolgens het bedrag van de ingehouden loonheffing af en dan kom je op het bedrag wat je aan belasting gaat terugontvangen of moet betalen.

Tip: Studiekosten kun je (deels) aftrekken in je belastingaangifte. Dit heeft ook weer invloed op je belastbaar inkomen.

http://www.belastingdiens...tabel_arbeidskorting_2015

Mocht je nog vragen hebben dan mag je me ook in PB antwoorden, omdat ik niet alle topics volg :)

Grt. Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
Bedankt beide, ik snap het en hoef gelukkig niet bang te zijn dat ik dadelijk een groot bedrag aan belasting moet betalen van mijn spaargeld. Als ik mijn studiekosten er van af trek krijg ik zelfs geld terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongelofelijk dat twee mensen hieruit hebben kunnen opmaken wat je vraag precies is en met welke variabelen ze een berekening kunnen maken! Ik heb nog veel te leren vrees ik voordat ik hun niveau zal kunnen evenaren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
Haha, ik zie dat een admin inmiddels de post in het correcte format heeft gezet. Ik wist niet dat dat kon. Bedankt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
Let je er wel op dat je alleen studiekosten mag aftrekken als je geen studiefinanciering ontvangt en er een drempel is van 500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:01

_Arthur

blub

Paultje3181 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:22:
Let je er wel op dat je alleen studiekosten mag aftrekken als je geen studiefinanciering ontvangt
Michael van S schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:00:
en ik ontvang geen studie financiering meer van DUO
Lastig effe de OP lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael van S
Jazker, ik ontvang geen studiefinanciering meer in mijn master jaar, dus dat komt goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
Maar ook bijvoorbeeld een IB-lening betekend dat je niet mag aftrekken... En dat maakte ik er niet uit op...
Pagina: 1