SSD kaart gekocht naast HDD, hoe OS overzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.166 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 07:39
Beste tweakers.

Ik heb een SSD gekocht voor naast mijn HDD schijf. Momenteel staat mijn Windows OS op een aparte partitie op mijn HDD. Het is dus de bedoeling dat die partitie op mijn SSD komt.

Ik heb een handleiding gevonden om de hele HDD disc over te zetten op de SSD maar dat gaat niet werken omdat er ook nog een lading data op de HDD staat die niet op de SSD past ( en die moet ook op de HDD blijven staan).
(De software die ik gebruik is Minitool partition wizard)

Als ik ipv de hele disc alleen de partitie met het OS kopieer naar de SSD ( ook met de software) dan doet de SSD het niet als boot disc (ook niet als ik dat instel in de BIOS en ook niet als ik fysiek de schijven omwisselen)

Hoe kan ik wel de partitie met Windows weekend op de SSD kopiëren? (En er is ook een partitie op de HDD die Windows reserved is, wat moet daarmee?)

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Zou liever Windows vers installeren op de SSD. Daarna apps opnieuw installeren en de data kopieren. Draait stukken beter en ruimt lekker op.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Daar zit mijn probleem: ik heb Windows enterprise. Een licentie code die ik gekregen heb van een oud collega die ik niet meer spreek. Ik weet niet hoe ik Windows opnieuw moet installeren zonder dat ik een nieuwe licentie moet kopen.... Of is er wel een mogelijkheid hiervoor? Dan doe ik het wel liever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij Intel- en Samsung-SSD's zit migratiesoftware.

Hey, maar dacht jij dat jij écht de eerste was met exact deze vraag? 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 19-07-2015 19:42 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:26
Room42 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:41:
Bij Intel- en Samsung-SSD's zit migratiesoftware.

Hey, maar dacht jij dat jij écht de eerste was met exact deze vraag? 8)7
Werkt niet altijd even lekker, althans bij Samsung niet.
@TS Als je een beetje had gegoogled dan was je er vast wel uitgekomen ;) kijk eens naar clonezilla, is een livecd waarmee je je disk kan clonen naar de ssd.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Rooke schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:43:
[...]

Werkt niet altijd even lekker, althans bij Samsung niet. [...]
Ben ik niet met je eens. Ik heb nu genoeg systemen gemigreerd en nog nooit een probleem tegengekomen. Juist bij Samsung.
Sowieso, definieer niet altijd even lekker, als je zo'n statement maakt :o

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:26
Room42 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:45:
[...]
Ben ik niet met je eens. Ik heb nu genoeg systemen gemigreerd en nog nooit een probleem tegengekomen. Juist bij Samsung.
Sowieso, definieer niet altijd even lekker, als je zo'n statement maakt :o
Ik heb het ook echt maar 1x probeerd met het systeem van mn vader omdat hij geen zin had om alles opnieuw te installeren. De bijgeleverde software kwam contant met foutmeldingen of compatibiliteitsissues. Vandaar niet echt lekker.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

rrikkert schreef op zondag 19 juli 2015 @ 19:38:
Daar zit mijn probleem: ik heb Windows enterprise. Een licentie code die ik gekregen heb van een oud collega die ik niet meer spreek. Ik weet niet hoe ik Windows opnieuw moet installeren zonder dat ik een nieuwe licentie moet kopen.... Of is er wel een mogelijkheid hiervoor? Dan doe ik het wel liever
Je kunt met een tooltje je gebruikte serienummer wel ergens vandaan vissen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:00
Gebruik een goeie tool als MiniTool Partition Wizard Home edition, deze houd ook rekening met de alignment van de partities (bij ssd's erg belangrijk voor de uiteindelijke performance). Zo heb ik het destijds ook gedaan. Bij die tool maakt het ook niet uit als de nieuwe ssd minder ruimte heeft dan de hdd, de partitiegrootte wordt vanzelf aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Enterprise licentie van een oude collega......sure.....

Waarschijnlijk een volume licentie die via een MAK of KMS geactiveerd en gecheked wordt. Kijk maar in je Windows logboek voor activatie meldingen.

Als dit zo is: veel plezier met je illegale licentie

[ Voor 12% gewijzigd door Breezers op 19-07-2015 20:11 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Breezers schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:10:
Enterprise licentie van een oude collega......sure.....

Waarschijnlijk een volume licentie die via een MAK of KMS geactiveerd en gecheked wordt. Kijk maar in je Windows logboek voor activatie meldingen.

Als dit zo is: veel plezier met je illegale licentie
die oud collega heeft de code van iemand die hij kent die IT-er is voor een school (is dus eigenlijk een licentie die bedoeld is voor een school). Of het legaal is... waarschijnlijk niet, maar het is wel een 'normale versie', als ik het zo mag noemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Laatst online: 10:33
rrikkert schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:12:
[...]

die oud collega heeft de code van iemand die hij kent die IT-er is voor een school (is dus eigenlijk een licentie die bedoeld is voor een school). Of het legaal is... waarschijnlijk niet, maar het is wel een 'normale versie', als ik het zo mag noemen :+
Dit is niet legaal : een key is niet gelijk aan een licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:25
In ieder geval, om windows op de ssd functioneel te krijgen moet je niet alleen de "C:" partitie overzetten, maar ook de kleinere (~100MB) partitie met de bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik zou ook een herinstallatie overwegen. Dit omdat je met een SSD eigenlijk netjes schoon wilt beginnen. Wat je wilt met overzetwerk kan wel maar de volledige snelheid haal je er niet uit (bij mij niet gelukt na meermaals proberen).

Hoe je achter je licentie sleutel komt: http://www.howtogeek.com/...s-or-office-product-keys/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:25
Cave_Boy schreef op maandag 20 juli 2015 @ 07:42:
Wat je wilt met overzetwerk kan wel maar de volledige snelheid haal je er niet uit
Dat is onzin. De eerste volgende start zoekt Windows geschikte drivers voor je SSD, nadat deze geïnstalleerd is doet je SSD het perfect. Bij jou zal het klonen wel voor mis-alignment hebben gezorgd.
Gebruik daarom altijd een tool die ssd's begrijpt.

Je moet wel handmatig Systeemherstel nog even goedzetten omdat het disk serienummer is gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Ik zou ook een herinstallatie overwegen. Dit omdat je met een SSD eigenlijk netjes schoon wilt beginnen. Wat je wilt met overzetwerk kan wel maar de volledige snelheid haal je er niet uit (bij mij niet gelukt na meermaals proberen).

Hoe je achter je licentie sleutel komt: http://www.howtogeek.com/...s-or-office-product-keys/
Ik heb ook geprobeerd de licentie sleutel te achterhalen, met een paar programma's geprobeerd maar de licentie kon niet achterhaald worden... Zou het een stuk makkelijker maken als ik die wel kon achterhalen, dan had ik meteen een clean install gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Laatst online: 10:33

Volume license keys worden "obfuscated" als je deze uit probeert te lezen dmv een tool.

Overigens is het voorzover ik weet op GoT ook niet de bedoeling om iemand te helpen met een illegale Windows installatie (waar dit ook gewoon onder valt, of je nou een key hebt of niet, je hebt de bijbehorende licentie simpelweg niet).

[ Voor 17% gewijzigd door Killah_Priest op 20-07-2015 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Heb je nou Windows 7 of 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Windows 8 heb ik (enterprise).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ah ok, maar niet de Windows 8 uit je BIOS dus. Heb je deze tool al geprobeerd? Nirsoft ProduKey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
Room42 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:02:
Ah ok, maar niet de Windows 8 uit je BIOS dus. Heb je deze tool al geprobeerd? Nirsoft ProduKey
Jup:( Heb daarmee wel mijn Microsoft Office licentie kunnen achterhalen:p dat is vast 1, nou deel 2 nog... iets belangrijker :X

Toevoeging:
Is het mogelijk om een RefreshImage te maken (herstelpartitie, via commandprompt gemaakt). En dan met windows een herstelstation maken op een USB-stick. Dan vervolgens de USB stick gebruiken om vanuit te booten in herstel modus, en vervolgens de Image (de partitie die ik dan op de SSD heb gezet) te gebruiken als System Image Recovery.

Je komt dan als het goed is in dit menu met de USB stick:
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-tips.info/wp-content/uploads/2013/08/windows_8_herstel_usb_advanced_opties_pc-tips_info.png

Dan de System Image Recovery aanklikken, en als 'image' de RefreshImage (die aangemaakt is op de SSD) gebruiken.

Of is dit iets heel anders 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door rrikkert op 20-07-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Hoeveel GB moet je kwijt, voordat de HD op de SSD past?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
De hele HD bevat zo'n 500 GB (van de 1 TB), de SSD is 250 GB.

Het OS en data op de HD staan op aparte partities.

[ Voor 41% gewijzigd door rrikkert op 20-07-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
Het overzetten van een HDD naar SSD is hier al meer dan genoeg voorbij gekomen. Daarnaast gaat het hier om een Windows Enterprise licentie die je als consument niet eens kan/mag gebruiken......

Misschien gewoon de Windows key uit de bios van je laptop gebruiken en de bijbehorende versie installeren? Dan kun je namelijk ook nog gratis overstappen naar Windows 10. Met de enterprise versie die jij gebruikte kan dat in ieder geval niet.

Dit topic kan dus gewoon dicht.. :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.