Advies voor een versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camaro79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-02-2024
Ik zoek een versterker welke bij mijn eisen past.

Mijn budget is ongeveer 300,-

Helaas is mijn huidige versterker is overleden. Deze voldeed ook niet geheel aan al mijn eisen. Hier zit al een Eltax 5.0 130 watt RMS per channel speakerset bij. Deze wil ik ook bij mijn volgende versterker gebruiken.

Hierop wil ik het onderstaande op aan kunnen sluiten:
- pc, hiervan wil ik het geluid via optisch over mijn dolby's surround aan kunnen sluiten en het beeld door HDMI via de versterker naar de tv laten lopen.
- tv, hierval wil ik het geluid over mijn dolby's surround laten lopen. wat voor kabel weet ik nog niet (suggesties?). Er zal ook een nieuwe tv gaan komen. Deze krijgt waarschijnlijk een s/pdif aansluiting.
- ps3, deze gebruik ik als blue-ray speler en hiervan wil ik het geluid ook optisch naar de versterker sturen.

Met mijn oude versterker geluid niet uit HDMI filteren. Zijn de huidige versterker hier al verder in? Of moet dit altijd nog gescheiden aangeleverd worden?

Alvast bedankt voor de input.

Gr, Mike

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 19-07-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04
Naar een winkel gaan en luisteren? Verschillende merken hebben verschillend geluid en klankkleur. Met je budget kan je misschien beter tweedehands gaan kijken naar een goede bak?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Voor 300 euro kun je een prima nieuwe kopen, ik zou zeggen: kijk een sin de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juggels
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-10 22:25
Daarnaast zou ik e.e.a. via HDMI op de receiver proberen aan te sluiten in plaats van optisch of s/pdif, en dan vervolgens vanaf de receiver met 1 HDMI kabel het beeld naar je TV sturen. Scheelt een halve kabelboom achter je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camaro79
Kan je dan wel het geluid van je tv via HDMI naar de receiver sturen?
Ik had altijd het idee dat een receiver het geluid in de HDMI alleen maar door stuurde en er niet uit kan filteren. Dat was tenminste bij mijn oude Onkyo. Daar had ik dan te weinig optische aansluitingen om alles er op aan te kunnen sluiten.

Ik had het idee dat ik hierdoor 3 optische aansluitingen nodig had, alleen heb dit nog niet binnen mijn budget gevonden.

[ Voor 16% gewijzigd door Camaro79 op 19-07-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Wat bedoel je precies met"geluid eruit kunnen filteren"als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camaro79
Als ik bijvoorbeeld mijn ps3 via mijn receiver naar mijn tv liet lopen via een HDMI kabel, kon ik alleen maar het geluid uit mijn tv laten komen. De receiver stuurt het dus alleen maar door en kan het dan niet naar mijn speakersetje sturen. Daarvoor moest ik een aparte geluidskabel van ps3 naar mijn receiver aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik snap het, helaas heb ik alleen een "ouderwetse"receiver zonder hdmi, dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:38

sjaool

Every life should have 9 cats

Kijk eens naar een Yamaha receiver, deze hebben behoorlijk wat mogelijkheden en een goede geluidkskwaliteit.

Zo heeft de Yamaha RX-V477 zes HDMI-ingangen, één optische ingang en een netwerkaansluiting. Plus je kunt je hem bedienen via een mooie app op je smartphone. Deze receiver biedt volgens mij alle mogelijkheden die jij wil.

Je sluit al je apparatuur aan op de receiver en die wordt dan een hub die alle ingaande signalen inclusief geluid doorstuurt naar je televisie. De goedkopere receivers doen niet aan upscalen maar dat hoeft bij jouw PS3 niet dus dat scheelt.

[ Voor 16% gewijzigd door sjaool op 19-07-2015 20:37 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Camaro79 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:18:
Als ik bijvoorbeeld mijn ps3 via mijn receiver naar mijn tv liet lopen via een HDMI kabel, kon ik alleen maar het geluid uit mijn tv laten komen. De receiver stuurt het dus alleen maar door en kan het dan niet naar mijn speakersetje sturen. Daarvoor moest ik een aparte geluidskabel van ps3 naar mijn receiver aanleggen.
Ik denk dat je dan gewoon iets niet goed had ingesteld of dat die receiver waanzinnig slecht werkte, want wat je nu beschrijft is gewoon basic functionaliteit dat elke receiver met HDMI kan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camaro79
Bedankt voor de tip Sjaool. Dat je receiver via de smartphone kan bedienen is wel heel aantrekkelijk.

Als ik het boekje nog kan vinden van mijn oude receiver kan vinden, ga ik dit toch nog een keer opzoeken. Wellicht was dat ding vanaf het begin al niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:01

DjVe

Hatsaflats!

JvS schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:36:
[...]

Ik denk dat je dan gewoon iets niet goed had ingesteld of dat die receiver waanzinnig slecht werkte, want wat je nu beschrijft is gewoon basic functionaliteit dat elke receiver met HDMI kan.
Wat oudere instap HDMI receivers hebben alleen audio passtrough en kunnen het geluid dus niet verwerken, maar alleen doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Kleine aanmerking: we hebben het dus over een (AV)receiver en niet over een versterker zoals genoemd in de topictitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

DjVe schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:42:
[...]

Wat oudere instap HDMI receivers hebben alleen audio passtrough en kunnen het geluid dus niet verwerken, maar alleen doorsturen.
Serieus? De eerste pioneer en Marantz met HDMI hadden dat in elk geval niet. Ik kan me niet voorstellen welke receiver dat dan wel heeft. Het is volledig in tegenspraak met het doel van de receiver. Welke was dat dan bijvoorbeeld?

Ik kan me misschien iets voorstellen dat sommige geen goede passthrough hadden (andersom dus).

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 19-07-2015 20:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camaro79
Het gaat inderdaad om een receiver... mijn fout.

Ik heb inmiddels ook de Onkyo TX-NR525 Zwart gezien. Deze is geschikt voor 4k beeld en mogelijkheden met spotify.

Mijn oude is trouwens een Onkyo TX-SR506

[ Voor 12% gewijzigd door Camaro79 op 19-07-2015 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SR506 schreef je? Als ik vragen mag, waaraan is die overleden?

Ps meeste moderne receivers kunnen surroundgeluid via HDMI ontvangen op zowel de input als de output (dat heet audio return channel, ARC).

Als je een setup hebt met PC en TV, kan je de TV en de PC op de reciever aansluiten. Het gaat dan als volgt;
1) het beeld en geluid van de Pc gaan naar de receiver, die filter het geluid eruit en stuurt het beeld door.
2) Bij TV kijken stuurt de TV geluid via de HDMI kabel 'terug' (via ARC dus) naar de receiver, die dan eea decodeert en versterkt. Je hebt dan wel een TV nodig die ARC ondersteunt.

Voor optie 1 is tegenwoordig bij geen enkele moderne receiver nog een optische kabel nodig, alles kan via HDMI. Bij optie 2 heb je alleen een optische kabel nodig als je TV geen ARC ondersteunt. Ondersteunt die wel ARC (je koopt toch een nieuwe) dan zijn geen optische kabels meer nodig.

Overigens is zonder optisch beter, want modernere audioformaten als DTS HD-MA enz. gaan niet via optisch.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camaro79
Hij geeft het beeld niet meer goed door. Regelmatig begint het beeld te flikkeren en pas na opnieuw uit en aanzetten is het weer even weg. En gezien ik er beperkte mogelijkheden mee heb, wordt het tijd voor een nieuwe. Nieuw huis gekocht, komt een nieuwe tv, dus ook tijd voor een nieuwe receiver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Onkyo's van de (X)XX6 generatie hadden allemaal een probleem met het video/HDMI board. Je raad het niet ... condensatoren .... In die tijd heb ik vele guides gezien die uitlegden hoe je de problemen kon oplossen, zowel geschreven en op youtube. Je moet wel een beetje knap kunnen solderen overigens.

Of het voor een receiver van die generatie nog de moeite waard is ...

Gezien de vele problemen die ik gezien heb van onkyo, zou ik er geen een meer kopen als mijn huidige ermee ophoudt (TX-SR875).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:01

DjVe

Hatsaflats!

JvS schreef op zondag 19 juli 2015 @ 20:59:
[...]

Serieus? De eerste pioneer en Marantz met HDMI hadden dat in elk geval niet. Ik kan me niet voorstellen welke receiver dat dan wel heeft. Het is volledig in tegenspraak met het doel van de receiver. Welke was dat dan bijvoorbeeld?

Ik kan me misschien iets voorstellen dat sommige geen goede passthrough hadden (andersom dus).
Het zijn er niet heel veel, alleen de oude instapmodelletjes. Harman Kardon heeft behoorlijk veel modellen gehad met dit soort geintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

DjVe schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:33:
[...]

Het zijn er niet heel veel, alleen de oude instapmodelletjes. Harman Kardon heeft behoorlijk veel modellen gehad met dit soort geintjes.
Onkyo en volgens mij Denon ook. HDMI Processing is wat je wilt (en nu de standaard is), maar toen had je ook nog HDMI Switching.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:38

sjaool

Every life should have 9 cats

Camaro79 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 21:05:
Het gaat inderdaad om een receiver... mijn fout.

Ik heb inmiddels ook de Onkyo TX-NR525 Zwart gezien. Deze is geschikt voor 4k beeld en mogelijkheden met spotify.

Mijn oude is trouwens een Onkyo TX-SR506
Dat zijn leuke receivers met één heel groot nadeel... het zeer hoge stroomverbruik in standby. Mijn Onkyo TX-NR609 met HDMI-passthrough aan verbruikte maar liefst 40 Watt in standby. Dat vind ik voor een moderne receiver veel teveel.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat je wilt kan met alle versterkers die nieuwer zijn dan wat je al had volgens mij.

Ik heb zelf sinds 2007 de Onkyo 606, dus waarschijnlijk één jaar jonger dan die van jou en die kan wel gewoon netjes de audio zelf afhandelen en het beeld doorsturen naar de TV. Dus zoals al gezegd: hang alles met HDMI aan elkaar en niet met optisch. Over optisch gaan sowieso geen HD audio formaten en 7.1 kan er ook niet overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat DjVe en Fear schrijven klopt. De 506 was het instapmodel van Onkyo van die generatie, die had alleen HDMI switching. Vanaf de 576 en hoger (of mss de 606) was HDMI audio processing ingebakken.

Overigens hebben bijna alle Onkyo's te maken met warmteontwikkeling. Op mijn TX-SR875 heb ik 120mm fans moeten plaatsen om m koel te houden ...
als de TX-SR en mn Panasonic Plasma samen aan staan, gaat de temperatuur in de woonkamer in onze goed geisoleerde woning merkbaar omhoog :p

Van hoog stroomverbruik in standby heb ik niets gemerkt. Als ik CEC / Zone 2 en 3 en HDMI overlay uitzet verbruikt ie bijna niets. Maar aan de andere kant, mijn receiver doet geen passthrough als die 'standby' staat, dus dat kan het hogere stroonverbruik wat sjaool ziet verklaren. Ik moet mn receiver echt aan zetten om beeld door te sturen.

Dus voor TS;
Zoek een recever die niet zo warm wordt, en ook in standby met HDMI passthrough weinig stroom verbruikt :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camaro79
Bedankt voor alle tips. Ik ben weer van het e.e.a. op de hoogte. Nu weet ik in ieder geval waar ik naar kan zoeken.
Pagina: 1