Ergonomische aanpassing werkplek

Pagina: 1
Acties:

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:06
Ik zoek een toetsenbord/muis/laptopsteun?
Ik zoek voor mijn vriendin ergonomische aanpassingen voor haar thuiswerkplek. Ze zit aan een in hoogte verstelbaar bureau van 160x100cm met een grote 17 inch laptop van het werk. Het probleem is naar beneden kijken, ondersteuning voor haar polsen, te hard knijpen in muis (grotere muis?) en de klep van de aio bedienen/briefpapier invoeren. Voor het laatste hebben we via haar werkgever een nieuwe aio aangeschaft met automatische documentinvoer en een dubbele papierlade.

Wat is je budget?
Niet teveel, we weten niet hoe lang we het gaan gebruiken/ze nog kan blijven werken

Zijn er hier mensen met ervaring rond bovenstaande situatie? Ik heb al zitten denken aan een desktop met groot scherm, maar dat wil werkgever niet vergoeden en zelf kunnen we die investering niet doen. Haar ergotherapeut geeft aan dat ze moet voorkomen dat haar polsen doorzakken, haar nek niet te veel/te lang voorover buigt en niet rekken of strekken. De nieuwe all in one staat nu op een tafeltje naast haar op goede hoogte. Het toetsenbord moet wel een numeriek deel hebben en met weinig weerstand typen.

Schiet maar raak.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals van iedereen verwacht wordt: wat heb je zelf al gevonden?

Ik vind een Apple toetsenbord met numeriek deel best wel lekker en licht tikken. Ergonomisch niet de beste vanwege gebogen polsen. Het beste ga je voor een natural keyboard. Muizen kun je het beste doen met een fatsoenlijke trackball of een verticale muis.

• Miglow
Ik heb geen idee wat ik moet zoeken, zelf heb ik nergens last van en bepaald geen kantoorbaan. Daarom hoop ik hier een zoekrichting te vinden zonder 100-en euro's kwijt te zijn voor kantoorspul. Omdat hier veel kantoormensen zitten met verstand van techniek, hoop ik iemand te treffen die ook getroffen is door lichamelijke klachten en weet wat handig is en juist niet.

Oja, een trackball, die heb ik nog liggen. En een Apple keyboard dus niet. Ik ga de pw induiken voor een natural toetsenbord.

[ Voor 14% gewijzigd door Miglow op 19-07-2015 19:24 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als ik denk aan ergonomie dan schieten de volgende zaken binnen:

- Polsondersteuning wil je denk ik vooral voor je hand/arm die de buis zal bedienen.
Ik gebruik zelf een muismat met polsondersteuning: pricewatch: Hama Pro muismat/polssteun

Verder heb ik de snelheid van de muis relatief hoog staan zodat ik m'n hand + arm maar minimaal hoef te bewegen om de cursor te verplaatsen

- Een ergonomische muis zorgt voor een betere grip op de muis en daarmee hopelijk ook voor minder hard knijpen. Een ergonomische muis zorgt ervoor dat je de gehele hand op de muis kan laten rusten.

- Wat betreft nekklachten zal het beeldscherm op prettige ooghoogte moeten hangen. Je zou dus bijvoorbeeld de laptop op een verhoging kunnen zetten, maar ook een verstelbaar extern beeldscherm kan wonderen verrichten; je zou dan een X inch scherm kunnen kopen en deze via hdmi/dvi aansluiten op de laptop. Let er dan wel op dat de monitor moet beschikken over een verstelbare voet die ook bijv. kan kantelen/roteren.

Verder zal ook een groot gedeelte uit de eigen houding komen. Hoe zit je achter je laptop/pc? Zit je in een prettige stoel en is er voldoende verlichting om knijpen met je ogen te voorkomen? Ga je elk uur even opstaan om je benen te strekken en om even in de verte te kijken om je ogen 'scherp' te houden?

Dit zijn dingen die mij te binnen schieten, maar wellicht dat iemand wat meer ervaring heeft met dit onderwerp :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat verder belangrijk is voor je scherm is de hoek. Wanneer je een laptop op tafel zet en dan het scherm wat naar achteren zet heb je een heel verkeerde hoek ten opzichte van een laptop op een laptopstandaard.

Het verschil is:
Afbeeldingslocatie: http://thumbs.dreamstime.com/z/open-laptop-computer-isolated-white-background-36174848.jpg

tegen

Afbeeldingslocatie: http://33decor.com/wp-content/uploads/2013/12/Portable-laptop-stand-1.jpg

En ja, voor je nek en ogen maakt dit écht wel een verschil.

Verwijderd

Z'on standaard met een (aparte) ergo toetsenbord en muis

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Microsoft Natural Ergonomic 4000 toetsenbord. Imho hands down het beste ergonomische toetsenbord voor het geld.
Het is zo'n gespleten geval, dus dat is absoluut even wennen, maar gek genoeg went dat heel snel.

En qua muis zou ik ik iets opzoeken wat je hand met de palm opzij laat wijzen. Dus een muis die tussen duim en vingers zit, in plaats van onder je vingers en naast je duim zoals een reguliere.

Ander idee is om een Wacom Bamboo (of iets vergelijkbaars) te kopen en dat te gebruiken als muis. Een pen is veel ergonomischer om vast te houden. Ook wel even wennen om dat te gebruiken, maar beperkt de range of motion ook vrij sterk. Linkerhoek van het ding is ook linkerhoek van het scherm.
Versus een muis is dat dus compleet omgekeerd. Met een muis ben je steeds de cursor een stukje aan het duwen en kan het zijn dat je dus je muis op moet pakken en verzetten.

Edit:
M'n moeder heeft deze muis staan (met roze accentkleur, maar dat terzeide):
http://www.dx.com/p/wired...cable-207964#.Vav4DvkYMkA
Moet zeggen dat ik dat ook wel een prettig ding vindt.

Deze lijkt me ook wel erg prettig (lijkt je hand nog iets rechter te zetten):
http://www.dx.com/p/delux...white-381662#.Vav4H_kYMkA

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 19-07-2015 21:26 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Miglow
We hebben na wat wikken en wegen (€59,99 is niet niks voor een desktop-set) besloten de Microsoft Sculpt Comfort te bestellen en zuslief heeft nog een verstelbare laptopstandaard die we na haar vakantie mogen hebben.

Haar stoel en bureau hebben we direct al goed (verstelbaar) gekocht, de voedingssnoeren worden opgebonden en dat tussendoor pauze nemen van het werk wordt aan gewerkt. Meestal gaat ze dan de was doen, hond uitlaten, stofzuigen, etc. Dat is geen pauze voor haar, omdat dat nog steeds energie kost en niet oplevert.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:24
Met een extern toetsenbord zou ik ook serieus een laptopstandaard halen. Die heb je voor om en nabij de 30 euro wel en zorgt zeker wel voor een verbetering qua kijkhoek.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:28

Barrycade

Through the...

Ik snap iets niet.
Die thuis werkplek is de verantwoordelijkheid van de werkgever. Als je vriendin problemen heeft door een gebrekkige werkplek dan is hij verantwoordelijk te houden.

Daarnaast maak je melding van een ergotherapeute dus die zou je toch prima moeten kunnen adviseren?

Zou er niet te licht over denken en advies op maat te zoeken.

• Miglow
De klachten komen niet door het werk, ze heeft een bindweefselziekte en het is de vraag hoe lang ze nog kan werken. De werkgeefster is een bedrijf met 3 medewerkers en mijn vriendin doet thuis de boekhouding in de cloud. Dat is 10u per week werk en de all in one wordt dan ook betaald door haar werkgever.

De ergotherapeute is onderdeel van het revalidatietraject dat ze inmiddels al 8 maanden volgt. En die vindt dat ze zou moeten stoppen met werken, maar snapt heel goed dat het opgeven van je baan wegens gezondheid een hele grote stap is en zolang mijn vriendin daar nog niet klaar voor is, zal ze haar best doen zo goed mogelijk te begeleiden. Binnenkort komt ze ook bij ons thuis om te kijken wat er daar nog beter kan en wat we al hebben gedaan.
Pagina: 1