Cooler Master N300 KKN1 - afdekken ventilatierooster?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornax
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-03 13:16
Hey beste Tweakers,

Ik weet niet zo goed of dit de beste plaats is om een dergelijke vraag te stellen, indien niet dan mag iemand me altijd doorverwijzen :)

Ik heb een budgetcase van Cooler Master, de N300 (KKN1, closed) voor mijn pc-systeem. Onlangs ben ik met deze case en zijn inhoud naar een vriend geweest, die mij vroeg of er niet te veel stof door de case kwam langs het ventilatierooster aan de bovenkant.

Een prentje van het rooster kan men hier vinden, met dank aan Tweakers user/reviewer Foritain: http://static.tweakers.ne...t5xhPMpwCRjVNEEK/full.jpg

Ik heb deze case nu al ongeveer een jaar maar ik was hier nog nooit bij blijven stilstaan. Binnenin de pc is er wel wat stof aanwezig, maar nu ook niet in extreme mate en iedere 4-5 maanden maak ik de case vanbinnen eens schoon.

Mijn vraag is nu of er een merkbare positieve verandering zou zijn qua stofproductie binnenin indien ik dit rooster bedek of een of ander ding op monteer? En wat zou dan de impact zijn op geluidslevels en koeling van de case?
Ik weet ook niet wat ik er in hemelsnaam op zou moeten plaatsen indien het effectief de moeite waard is om het te bedekken? Online had ik al gelezen van enkele brute oplossingen zoals er iets over plakken met ducktape, maar ik zou toch denken dat er betere dingen moeten bestaan.
Er zijn rond het rooster ook gaatjes voorzien voor vijzen in te monteren of iets dergelijk lijkt me, of is dat om een of ander ding langs de binnenkant van de case aan dat rooster te monteren, of om het roosterprobleem langs de buitenkant op te lossen / te bedekken?

Sorry als de vragen extreem nooby overkomen, buiten het installeren van een cpu koeler nog geen enkele ervaring met air flow / cooling etc :P (er waren al stock fans in de case, heb buiten deze zaken niets extra gemonteerd). Ik heb niet echt aspiratie om aan case modding te doen, dus ik zit niet echt in m'n natuurlijke habitat in dit subforum, maar het leek me wel de beste plaats om dergelijke vragen te stellen. :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 19:13
Als je geen last hebt van een hoop stof in het systeem is er geen probleem, maar je kan het stof verminderen door er een panty overheen te doen. Panty's zijn geweldige goedkope stoffilters en je kan ze gewoon met een magneetstrip vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxtrot81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:00
Ik zou er 2 fans opzetten die uitblazen, of gewoon afplakken/plaatje er tegen.

Carpe scrotum

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 11:41
Zoiets?

klik

Zal wel ietsje stiller worden denk ik, niet veel.

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-07 18:33
foxtrot81 schreef op zondag 19 juli 2015 @ 16:55:
Ik zou er 2 fans opzetten die uitblazen, of gewoon afplakken/plaatje er tegen.
Daarmee verstoor je wel de airflow. Wat mogelijk weer hogere temps voor de PC oplevert.
poljaap1984 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:36:
Zoiets?

klik

Zal wel ietsje stiller worden denk ik, niet veel.
Als dat op de bovenkant past is dat wel handig. Ik denk dat ik er voor mijn kast (CM Centurion) wel 1 ga bestellen. Die heeft een rooster aan de zijkant met een soort uitschuifbare tunnel waarmee lucht min of meer rechtstreeks op de koeler getunneld kan worden.

Ik ben elke maand bezig met schoonmaken...

Seriously? Nope, not a bit...

• PoJa84
Xessive schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:41:
Ik ben elke maand bezig met schoonmaken...
Ik las net ergens dat een oplossing overdruk in je kast creëren is. Dan blaas je meer lucht uit de kast dan dat je erin zuigt, zodat stof erbuiten blijft.

Hoe het precies werkt heb ik nog niet uitgezocht, maar volgens mij moet je dan al je fans naar buiten laten blazen...

• Xessive
poljaap1984 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:44:
[...]

Ik las net ergens dat een oplossing overdruk in je kast creëren is. Dan blaas je meer lucht uit de kast dan dat je erin zuigt, zodat stof erbuiten blijft.

Hoe het precies werkt heb ik nog niet uitgezocht, maar volgens mij moet je dan al je fans naar buiten laten blazen...
Daar heb ik wel eens mee geëxperimenteerd. Althans met het omdraaien van 1 of meerdere case fans. Leverde alleen maar hogere temps op bij mij. Ben geen expert dus ik kan ook wat fout gedaan hebben.

Lijkt me dat je bij een 'simpele' setup beter kan gaan voor zo'n rooster en de airflow van je kast z'n werk te laten doen. Als hij toch maar eens in de 4 a 5 maanden moet schoonmaken dan valt dat wel mee ja.

Nu staat mijn case dan ook bij m'n voeten. Niet echt handig maar pure noodzaak ivm ruimte of het gebrek aan ruimte :+

Verwijderd

Xessive schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:41:
[...]

Daarmee verstoor je wel de airflow. Wat mogelijk weer hogere temps voor de PC oplevert.

[...]
Hogere temperaturen door meer fans? Dat zou wel heel bijzonder zijn.
De airflow zal goed blijven, want bovenin moet altijd exhaust zijn.

Zitten er ventilators in? Niet druk om maken, die blazen de stof weg.
Zitten er geen ventilators bovenin, kan je het prima afdekken.
poljaap1984 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:44:
[...]

Juist niet, als je overdruk in de kast wil creeren, moet je meer ventilators als intake hebben. Daardoor krijg je meer druk in de kast, en word stof weggeblazen, in plaats van aangetrokken bij kiertjes.
Als je alle ventilators naar buiten laat blazen, zorgt het juist voor onderdruk, en ga je door alle kiertjes stof aantrekken.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 23:00 ]

• Xessive
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:56:
[...]

Hogere temperaturen door meer fans? Dat zou wel heel bijzonder zijn.
De airflow zal goed blijven, want bovenin moet altijd exhaust zijn.

Zitten er ventilators in? Niet druk om maken, die blazen de stof weg.
Zitten er geen ventilators bovenin, kan je het prima afdekken.
Als die roosters bedoeld zijn voor het laten dalen van koude lucht binnen je kast richting cpu e.d. (koude lucht daalt, warme stijgt) en je gaat van die ingang een uitgang maken...

[ Voor 0% gewijzigd door Xessive op 12-09-2015 22:59 . Reden: typos ]

• PoJa84
Xessive schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:53:
[...]

Daar heb ik wel eens mee geëxperimenteerd. Althans met het omdraaien van 1 of meerdere case fans. Leverde alleen maar hogere temps op bij mij. Ben geen expert dus ik kan ook wat fout gedaan hebben.

Lijkt me dat je bij een 'simpele' setup beter kan gaan voor zo'n rooster en de airflow van je kast z'n werk te laten doen. Als hij toch maar eens in de 4 a 5 maanden moet schoonmaken dan valt dat wel mee ja.

Nu staat mijn case dan ook bij m'n voeten. Niet echt handig maar pure noodzaak ivm ruimte of het gebrek aan ruimte :+
Hmz. Ik wilde het gaan proberen, maar laat nog maar even dan. Ik was wel geïnteresseerd in het principe, ben bezig met een G5 mod, en die is van voor en van achter alleen maar rooster natuurlijk >:)

Verwijderd

Xessive schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:59:
[...]

Als die roosters bedoeld zijn voor het laten dalen van koude lucht binnen je kast richting cpu e.d. (koude lucht daalt, warme stijgt) en je gaat van die ingang een uitgang maken...
Dat is nooit. Een rooster bovenin is altijd exhaust, door de warme lucht die opstijgt inderdaad. Maar de koele lucht komt altijd door de intake in de voorkant.
Een rooster is nooit een ingang en uitgang tegelijk. Er stijgt warme lucht uit op, er komt geen koele lucht ingevlogen, zo werkt het niet.

• Xessive
poljaap1984 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:00:
[...]

Hmz. Ik wilde het gaan proberen, maar laat nog maar even dan. Ik was wel geïnteresseerd in het principe, ben bezig met een G5 mod, en die is van voor en van achter alleen maar rooster natuurlijk >:)
Like i said, ik ben geen expert daarin. Nadat ik die hogere temps opmerkte heb ik alles weer gezet zoals het hoort. Wil natuurlijk niet zeggen dat jouw idee niet gaat werken.

Er zal ongetwijfeld op GoT wel een topic over zijn. In ieder geval wel iets met cooling o.i.d.
Daar zou je dit eens kunnen droppen en kijken wat men zegt.

• PoJa84
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 22:56:
[...]
Juist niet, als je overdruk in de kast wil creeren, moet je meer ventilators als intake hebben. Daardoor krijg je meer druk in de kast, en word stof weggeblazen, in plaats van aangetrokken bij kiertjes.
Als je alle ventilators naar buiten laat blazen, zorgt het juist voor onderdruk, en ga je door alle kiertjes stof aantrekken.
Ha, bedankt voor je reactie. Dat klinkt inderdaad logisch. Werkt dat ook met een grotendeels open kast? Ik ben bezig met een G5-mod, en die is van voor en van achter alleen maar rooster...

Verwijderd

poljaap1984 schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:03:
[...]

Ha, bedankt voor je reactie. Dat klinkt inderdaad logisch. Werkt dat ook met een grotendeels open kast? Ik ben bezig met een G5-mod, en die is van voor en van achter alleen maar rooster...
Dat zal niet werken. Je kan geen druk creeren. Een kast met veel roosters word gegarandeerd een stofzuiger. Voor alle intake ventilators een stoffilter, veel meer kan je eigenlijk niet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2015 23:07 ]

• Xessive
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:01:
[...]

Dat is nooit. Een rooster bovenin is altijd exhaust, door de warme lucht die opstijgt inderdaad. Maar de koele lucht komt altijd door de intake in de voorkant.
Een rooster is nooit een ingang en uitgang tegelijk. Er stijgt warme lucht uit op, er komt geen koele lucht ingevlogen, zo werkt het niet.
Klinkt logisch. Heb net ff mijn case goed bekeken en heb onder mijn PSU idd een uitgang zitten.
Dus afdekken d.m.v. een rooster zoals hierboven eerder besproken zorgt dan ook voor een hogere temp omdat er minder warme lucht afgevoerd kan worden!?

[ Voor 0% gewijzigd door Xessive op 12-09-2015 23:13 . Reden: typo (damned keyboard) ]

Verwijderd

Xessive schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:12:
[...]

Klinkt logisch. Heb net ff mijn case goed bekeken en heb onder mijn PSU idd een uitgang zitten.
Dus afdekken d.m.v. een rooster zoals hierboven eerder besproken zorgt dan ook voor een hogere temp omdat er minder warme lucht afgevoerd kan worden!?
Voorin zit ook (bijna) altijd een intake voor koele lucht.
Als je het rooster afdekt, kan het zijn dat je iets hogere temperaturen krijgt, maar dat zal minimaal zijn, omdat op elke kast aan de achterkant ook een ventilator zit, die die warme lucht afvoert. Het rooster doet niet zo gek veel, alleen als er ventilators in zitten.
Pagina: 1